wat is nu scherper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wat is nu scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 00:10

Ik heb voor jamaica zowel een dubbel gebroken bustrens als een dubbel gebroken watertrens. Dit heb ik, omdat mij geadviseerd werd af en toe van bit te wisselen, om een dode mond te voorkomen.
Maar, welke is nu eigenlijk scherper? Of komt dat niet zo nauw?


MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 00:29

Volgens mij is het scherpteverschil tussen deze twee bitten niet noemenswaardig. Wat hierbij natuurlijk wel meespeelt, is dat bij de watertrens de ringen wel draaien, zodat de druk anders verdeeld wordt.
Er is overigens ook een verschil tussen een bit met een plat tussenstukje en een bit met een rond tussenstuk. Het platte is een stuk scherper doordat bij inwerking de positie van het bit verandert.
Ik ga hier voor het gemak wel even uit van twee even dikke bitten. Als de bitten verschillen in dikte is natuurlijk de dunste het scherpst.

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 00:34

bitten zijn idd ongeveer even dik, beide met plat stukje

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Re: wat is nu scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 10:44

stef schreef:
omdat mij geadviseerd werd af en toe van bit te wisselen, om een dode mond te voorkomen.


Bij dat advies zet ik zo mijn vraagtekens...

Een watertrens ligt relatief los in de mond waardoor het paard er makkelijk mee kan spelen. Een nadeel is dat je paard z'n mondhoeken er aan open kan halen bij slechte kwaliteit. Ook is een watertrens makkelijker door de mond heen te trekken dan een bustrens.

Bustrens voorkomt beschadigingen aan de mondhoeken. Ligt rustiger in de mond.

Nulla tenaci invia est via

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 11:22

Een dode mond voorkom je alleen als je rustig met je handen bent en ontspant als het paard naageeft.

Ik vind dit zelf ook een raar advies aangezien er mensen zijn die jaren met het zelfde bit rijden.
Je kunt natuurlijk wel kijken op welk bit ze het lekkerst loopt.
Ik ben met Danno ook nog aan het zoeken en waarschijnlijk wordt het de dubbel gebroken bustrens.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:53

dat hangt er vanaf hoe dik ze zijn, als de een wat dikker is, is die zachter. anders maakt het qua scherpte niet echt veel uit. ik zou toch de voorkeur geven voor de bustrens, omdat je die minder snel door de mond trekt.


pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 17:45

Wat een raar advies !

Ik zet er sowieso al mijn vraagtekens bij ,
als je met bitten moet gaan klooien omdat je paard anders een dooie mond krijgt dan zit er toch ergens in je training wat fout Clown .

Maar dit even terzijde ,
als je dan 2 verschillende bitten wilt voor het verassings-effect dan vind ik deze toch wel zo miniem verschillend dat het onzin is.

Je hebt eigenlijk 2 keer hetzelfde bit alleen met andere bitringen.
Dat maakt een verwaarloosbaar verschil in de paardenmond.

Nee , sorry , raar advies hoor , rammelt aan alle kanten.

Maar Margreet ,
waarom trek je een watertrens makkelijker door de mond dan een bustrens ?
Dat zie ik even niet ? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 18:07

ook een raar advies.
Waar je idd zeer weinig van zult merken.
Als je nu een ongebroken met een enkel gebroken trens enzo gaat vergelijken voel je verschil.
Maar tussen bus en water niet veel.
Het enige is idd dat je met een goedkope watertrens velletjes kunt rijden, al heb ik met een goedkope bus ook al gezien dat alles niet meer goed in elkaar past en daar ook velletjes tussen kunnen komen.

Voor het dooie mond effect vind ik het ook heel raar.

Verder kun je alle bitten door de mond trekken, als je er maar aan 1 kant aan gaat hangen lukt dat altijd, of je moet een knevelbit oid hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1, YandexBot en 84 bezoekers