teugels op maat (korter) achter kort/onregelmatig wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

teugels op maat (korter) achter kort/onregelmatig wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 09:52

Gisteren heb ik heerlijk gereden op dolce vita zowel linksom als rechtom ze deed zo'n beetje alles wat ik vroeg dus de stoute schoenen aan en maar eens een galopje proberen en daar gingen we.....overkruist terug genomen en nog eens goed zo nu linksom..... op de volte eerst rustig draven buiging en stelling.
Omdat ik ging galopperen en ze de neiging heeft om weg te lopen, nam ik de teugels wat korter met als gevolg dat ze heel kort ging lopen achter weg buiging weg stelling Verdrietig ze heeft er duidelijk moeite mee maar ik kreeg haar er niet door heen alleen maar als ik meer teugel gaf. ze moet toch ook lern om zich wat meer op te richten hoe pak ik dit probleem aan?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Anoniem

Re: teugels op maat (korter) achter kort/onregelmatig wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:54

Met de teugel korter word het paard korter in de hals, dit gaat altijd ten koste van de buiging en souplesse, dus niet!!! de teugels korter pakken, maar zorgen dat ie gaat reageren op het feit dat ie moet terugkomen op hulpen zodra je het vraagt, probeer anders gewoon wat meer buiging te vragen en de volte wat kleiner te maken.
ladolcevita schreef:
Gisteren heb ik heerlijk gereden op dolce vita zowel linksom als rechtom ze deed zo'n beetje alles wat ik vroeg dus de stoute schoenen aan en maar eens een galopje proberen en daar gingen we.....overkruist terug genomen en nog eens goed zo nu linksom..... op de volte eerst rustig draven buiging en stelling.
Omdat ik ging galopperen en ze de neiging heeft om weg te lopen, nam ik de teugels wat korter met als gevolg dat ze heel kort ging lopen achter weg buiging weg stelling Verdrietig ze heeft er duidelijk moeite mee maar ik kreeg haar er niet door heen alleen maar als ik meer teugel gaf. ze moet toch ook lern om zich wat meer op te richten hoe pak ik dit probleem aan?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:56

en toch moet ik altijd het paard dieper en ronder rijden en m'n teugels korter nemen, daar woordt het paard ook niet beter van heb ik al gemerkt. Laat hem eerst op eigen benen in balans lopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: teugels op maat (korter) achter kort/onregelmatig wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:57

Dit alles ligt natuurlijk wel aan hoe lang je je teugels hebt!!


Pipo"]
Met de teugel korter word het paard korter in de hals, dit gaat altijd ten koste van de buiging en souplesse, dus niet!!! de teugels korter pakken, maar zorgen dat ie gaat reageren op het feit dat ie moet terugkomen op hulpen zodra je het vraagt, probeer anders gewoon wat meer buiging te vragen en de volte wat kleiner te maken.[quote="ladolcevita schreef:
Gisteren heb ik heerlijk gereden op dolce vita zowel linksom als rechtom ze deed zo'n beetje alles wat ik vroeg dus de stoute schoenen aan en maar eens een galopje proberen en daar gingen we.....overkruist terug genomen en nog eens goed zo nu linksom..... op de volte eerst rustig draven buiging en stelling.
Omdat ik ging galopperen en ze de neiging heeft om weg te lopen, nam ik de teugels wat korter met als gevolg dat ze heel kort ging lopen achter weg buiging weg stelling Verdrietig ze heeft er duidelijk moeite mee maar ik kreeg haar er niet door heen alleen maar als ik meer teugel gaf. ze moet toch ook lern om zich wat meer op te richten hoe pak ik dit probleem aan?
[/quote]

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:58

laat haar maar kort lopen,ze gaat vanzelf losser lopen als ze gewend is aan de kortere teugels...
wel rustig opbouwen en constant weer ff een rondje wat langere teugels.
blijf altijd lichtrijden!
probeer haar veel tempowisselingen te maken{stukje middendraf,poging tot lichte verzameling}en dan steeds heel klein stukje je teugels innemen.
en als je ze op de juiste maat hebt,steeds een stukje verder rijden{eerst een volte,die vergroten,dan een heel rondje}en tussendoor steeds je teugels weer verlengen{wel op de volte,anders trekt ze ineens je teugels uit je handen}succes!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:00

Jij bent toch degene die haar paard niet onder controle heeft???????
pebblientje schreef:
laat haar maar kort lopen,ze gaat vanzelf losser lopen als ze gewend is aan de kortere teugels...
wel rustig opbouwen en constant weer ff een rondje wat langere teugels.
blijf altijd lichtrijden!
probeer haar veel tempowisselingen te maken{stukje middendraf,poging tot lichte verzameling}en dan steeds heel klein stukje je teugels innemen.
en als je ze op de juiste maat hebt,steeds een stukje verder rijden{eerst een volte,die vergroten,dan een heel rondje}en tussendoor steeds je teugels weer verlengen{wel op de volte,anders trekt ze ineens je teugels uit je handen}succes!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:03

was dat nou voor vage vraag?
ik moet altijd vechten met mijn paard,ja
dus?kan ik geen advies geven?

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:33

Nou gezien de verhalen die je verteld, vind ik het een beetje vreemd dat je advies geeft ja, en daarbij, teugels korter nemen hij gaat vanzelf wel weer normaal doen, wat is dat voor onzin!!!

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:59

Akkoord met Pipo dat het geen oplossing is om de teugels heel kort te nemen wanneer ze wil weglopen, al is het wel normaal dat je die neiging hebt. Zoals je zelf zegt loopt ze dan kort/onregelmatig. Probeer je teugels op de normale lengte te houden en daar een aantal ophoudingen te maken (hand sluiten en weer ontspannen) totdat ze terugkomt, desnoods op stap zetten als ze er echt doorloopt. Als je dit consequent doet, zal ze het na verloop van tijd wel héél goed begrijpen. Succes!
Joke

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:06

idd,door de teugels op te nemen,wel je alleen maar extra spanning op!
In principe moet je een paard zo min mogelijk met je teugels proberen te rijden en het liefst alleen maar met je zit en benen,natuurlijk is dat moeilijk,maar door de teugels dan maar strakker op te pakken los je in ieder geval helemaal niets op!

Probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden,en haar steeds beter aan je zit te krijgen,recht tussen je benen en teugels houden,je moet haar ten alle tijde weg kunnen rijden en weer terug kunnen nemen,ook veel overgangen van draf naar galop en weer terug maken! Als je een paard goed aan je benen en je zit hebt moet je hem daarop kunnen verzamelen,omdat je ook in de verzameling naar de hand toe moet blijven rijden,en dat lukt waarschijnlijk niet als je alleen maar aan de teugels trekt.

t is wel heel moeilijk,mijnes wou ook wel altijd vooruit,maar niet terug komen,met als gevolg dat je heel veel druk van voren krijgt, en dan is het heel moeilijk om je benen niet te gaan afsteken,t gaat bij mij nu al een stuk beter (met af en toe een terugval)

succes!

Dit is echt een leuk onderschrift!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:22

Advies: ga met een paard wat hard wil en niet wil terugkomen, gewoon op een volte rijden, ga deze volte sluiten, en vraag buiging, maak de volte steeds kleiner en probeer terug te nemen op je buitenteugel reageert hij niet, volte kleiner maken, doordat de volte klein is, kan ie twee dingen doen, of struikelen over zijn eigen benen, of terug komen en op zijn eigen benen gaan lopen, hierdoor leren ze het heel!! snel, en toch heb je er niet aan hoeven trekken, je zult ook merken dat ie dan direct meer op zijn eigen benen gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:22

Pipo schreef:
Advies: ga met een paard wat hard wil en niet wil terugkomen, gewoon op een volte rijden, ga deze volte sluiten, en vraag buiging, maak de volte steeds kleiner en probeer terug te nemen op je buitenteugel reageert hij niet, volte kleiner maken, doordat de volte klein is, kan ie twee dingen doen, of struikelen over zijn eigen benen, of terug komen en op zijn eigen benen gaan lopen, hierdoor leren ze het heel!! snel, en toch heb je er niet aan hoeven trekken, je zult ook merken dat ie dan direct meer op zijn eigen benen gaat lopen.


300% mee eens.
Dan leren ze het echt heel snel.
Dit doe ik ook altijd met sensibele paarden.

Oefen verder ook eens halthouden met de zit, zonder teugel gebruik
Daarna draf naar stap door de zit, hiermee leer je je paard terug te krijgen zonder aan de teugels te hoeven trekken.
want hoe meer je trekt hoe harder je paard gaat.

En het is heel normaal als jij de teugels kort pakt dat hij kort gaat lopen, hij word dan steed in zijn mond gehangen.
Als je dat een paar dagen volhoud word hij ook nog eens super sterk of hij leert zijn hoofd in de lucht te gooien om van de druk af te zijn.

Dus los houden die teugel, juist niet trekken, ook niet om hem in de stelling te krijgen, stelling rij je met je been, niet met de hand Haha!
En gaat hij te hard zet hem netjes op een volte.
Maak de volte groter als hij braaf is, sluit hem als hij weg wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:36

Dat laatste zinnetje was ik vergeten runningkawa. Maar inderdaad als hij mooi terugkomt, volte groter maken.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:55

zijn jullie nou zo stom?
ze wil haar teugels op maat pakken,en dan gaat haar pony achter onregelmatig lopen!
ze heeft het helemaal niet over weglopen ofzo Frusty

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:00

ho,wacht
ze heeft het erover dat haar pony weg wil lopen als ze{in mijn ogen}heet wordt.
maar dat is niet het grootste probleem:haar grootste probleem is dat als ze haar teugels op de juiste maat heeft,de pony gaat kloten,niet meer wil buigen en achter raar gaat lopen
geef dan eens advies over die teugels,niet over dat weglopen{dat moet je met je zit oplossen,je teugels gewoon op maat,als ze daaraan gewend is geraakt,en ophoudingen geven}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:07

Nog een keer, ze heeft het er over dat ze de teugels korter pakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! en niet over dat ze ze op maat heeft, ze heeft ze korter gepakt en dus niet!!! op maat, en vraagt of ze ze kort moet houden of normaal moet doen.
Dit moet rijtechnisch opgelost worden, hetzelfde als jou probleem met je eigen paard, rijtechnisch oplossen, de spiegel voor houden en jezelf realiseren dat je dingen fout doet. Is goed voor je!!!
pebblientje schreef:
ho,wacht
ze heeft het erover dat haar pony weg wil lopen als ze{in mijn ogen}heet wordt.
maar dat is niet het grootste probleem:haar grootste probleem is dat als ze haar teugels op de juiste maat heeft,de pony gaat stinkmodder,niet meer wil buigen en achter raar gaat lopen
geef dan eens advies over die teugels,niet over dat weglopen{dat moet je met je zit oplossen,je teugels gewoon op maat,als ze daaraan gewend is geraakt,en ophoudingen geven}

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:10

weet je wat jou probleem is?je denkt teveel...
die spiegel zou idd wel goed zijn,dus kom maar ff op mijn paardje rijden:)
verder:het kan zijn zoals jij zegt,het kan opgelost worden zoals ik zeg...niemand weet dat,behalve ladolcevita zelf!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:10

Het 1 staat niet los van het ander.

Als jij rent en iemand hou jou van achteren tegen en je wil toch door rennen, kun jij dan nog gewone grote passen maken?

Zij maakt voor dat paard haar teugels te kort, haar handen veel kans te vast op de plek of te gespannen. (blijft natuurlijk moeilijk op een forum)
Die pony kan dan gewoon niet meer normaal voorwaarts lopen en moet wel korte/onregelmatige passen maken als hij door te veel teugel druk tegen gehouden word.

Dus bovenstaande geld echt ook voor dit probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:14

Nee dank je, hou niet van verreden paarden.
pebblientje schreef:
weet je wat jou probleem is?je denkt teveel...
die spiegel zou idd wel goed zijn,dus kom maar ff op mijn paardje rijden:)
verder:het kan zijn zoals jij zegt,het kan opgelost worden zoals ik zeg...niemand weet dat,behalve ladolcevita zelf!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 17:21

Het gaat er hier gezellig aan toe dames! Maar even een nieuw standpunt. Als je de teugels korter pakt dan kan het zo zijn dat het paard iets meer aan elkaar gaat lopen. Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of ze goed of slecht gereden is. Als het paard meer gesloten moet lopen dan komt er iets meer druk op het achterbeen en wordt de wervelkolom iets in elkaar gedrukt. Het kan natuurlijk zo zijn dat hier ergens een fysiek probleem zit waardoor het moeilijker is om haar op te richten en te sluiten.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 09:55

Oei wat een antwoorden pff laten we het wel gezellig houden please ieder mag zijn mening hebben.

Het paard is goed gereden hoor maar ze heeft een lange rug en heeft dus veel moeite met haar achterhand. Ik ben ervan overtuigd dat alles goed komt maar we moeten haar gewoon goed blijven trainen. Ze is pas een jaar onder het zadel dus wat kun je verwachten? Ik zal haar iets meer ruimte geven en haar lekker er door heen werken. Dan probeer ik volgende week wel weer eens wat korter.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 20:19

Pipo"]
Nee dank je, hou niet van verreden paarden.[quote="pebblientje schreef:
weet je wat jou probleem is?je denkt teveel...
die spiegel zou idd wel goed zijn,dus kom maar ff op mijn paardje rijden:)
verder:het kan zijn zoals jij zegt,het kan opgelost worden zoals ik zeg...niemand weet dat,behalve ladolcevita zelf!
[/quote]

Wat ben jij een... Lips are sealed Maar ik weet zeker dat jij het ook niet kan!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 10:08

hallo!!!

hihi ik durf bijna niks meer te zeggen met al die antwoorden hier.. dus bijvoorbaad het is maar gewoon een ideetje van een heel onschuldig meisje ( ikke dus ) Schijnheilig ..
waarom probeer je het niet eens ook aan de longe! als je haar longeert met een bijzetteugeltje eraan. die je natuurlijk heel los zet. ze heeft hier een redelijk constante aanleuning. en als je het longeertouw door het bit doet en de haak aan het zadel vastzet kan je haar stelling vragen. het is heel goed voor haar evenwicht en ze leert goed op eigen beentjes te galoperen. en wat voor jou scheelt is dat je dan goed kan zien wat er gebeurd met haar. als je bijvoorbeeld de bijzet iets strakker zet.. en dan kan je haar daar zelf ook weer doorheen helpen door veel overgangen te maken. ik merk ook aan mijn paard dat ze daardoor minder moeite heeft met de dingen die ik van haar vraag als ik erop zit omdat ze gewoon een beter idee heeft wat ik van haar vraag.
als je haar wat meer opgericht wil hebben dan zou ik aanraden om de bijzet door singel en dan door het sjabrak ( of hoe je het schrijft) te halen.
heel veel succes ermee. en zoals ik al zei dames. het is maar een ideetje!!!

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers