Even een vraagje over westernrijden van een niet-westernruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 11:33

Bij het Engels rijden rijd je je paard in draf los terwijl je daarbij voornamelijk lichtrijdt.

Dit zie ik bij westernrijden niet, men zit altijd door, ook als je net begint met draven. Nou is mijn vraag: kan dit kwaad voor de paardenrug? En voor de ruiters die zowel engels als western rijden, ervaar je een verschil bij het door de rug komen?

Was even benieuwd! Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten! *LOL*

Groetjes en tot maandag (ga weekend vieren!)

Mieke


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:14

Hoi Mieke,

Als ik begin met rijden ga ik gewoon draven en dus ook lichtrijden tot ze 'los' is. Sommige mensen hebben hier op een westernzadel moeite mee, maar op mijn zadel lukt dat prima. Er zijn mensen die hun paarden alleen maar laten joggen, dus is lichtrijden ook niet nodig.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:14

Ik rij western en vrijwel altijd licht bij het warmrijden. Ik zie dit overigens bij andere westernruiters om me heen ook dat ze eerst lichtrijden. Dit is inderdaad veel beter voor de rug van het paard. Het is denk ik aan de ruiter of hij wel of niet eerst lichtrijdt, en zeker niet afhankelijk van de rijstijl (dressuur,western,springen...). Misschien is de oorzaak van het direct doorzitten bij de genen die jij dit ziet doen, dat het veel comfortabeler is om door te zitten in een westernzadel dan lichtrijden, of ze vinden het stoer?. Maar dit vind ik zeker geen excuus!

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:41

ik rijd ook altijd licht. Ik kan pas doorzitten als hij lekker los is anders stuiter ik alle kanten op Haha! .
Ik vind het zelf ook wel lekker want dan kom ik zelf ook losser.
Maar ik denk dat gelijk doorzitten weinig kwaad kan als men maar goed doorzit en niet loopt te stuiteren. Dat geldt oook voor de eerste keer draven op een jong paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 15:20

Ik blijf meteen doorzitten maar rijd in jog ipv draf.
Met dressuren rijd ik uiteraard eerst gewoon licht.

Sonja

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 15:53

bij gewoon draven rijd ik ook altijd licht (klinkt wel vreemd zo Lachen ) omdat ik anders alle kanten op stuiter. meestal ga ik snel over naar de jog en dan kan ik gewoon lekker stilzitten. Lukt me echter niet in het bos. Dan loopt die idioot van mij net als een Fries. Heel overdreven hoog z'n benen optillen in draf en er vooral niet aan denken dat ik ook eens confortabel zou willen zitten tijdens een drafje in het bos Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 17:19

je moet uiteraard goed kunnen blijven doorzitten, hoewel dit niet zo moeilijk is in een westernzadel!
Maar ik rijd eigenlijk ook wel licht wanneer ik aan een hoog tempo draaf, zodus...
groetjes!
Aglaranna

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 20:06

Ik ga ook lichtrijden als die van mij hard draaft. En hard draven kan ze!!! *LOL* Anders dan stuiter ik ook haast het zadel uit, hihihi. Als ze rustig draaft blijf ik lekker met m'n kont in het zadel zitten.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:18

Ik sluit me helemaal aan bij Caballo! Zo doe ik het ook...Escala gooit veel te hoog op om lekker te blijven zitten als madam een beetje door draaft. (letterlijk... Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:22

Oh maar ik geef eerlijk toe dat ik het in draf ook niet uitzit hoor, als mevrouwtje gaat lopen sjouwen. Maar ondertussen zijn we zo bedreven in de jog dat het ook buiten hartstikke lekker gaat. Relaxed is dat joh, hou je echt uren vol!

Sonja

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 00:04

Oke, dit moet ik toch wel ff kwijt. Waarom willen (nou ja willen) sommige mensen toch de rug van hun paard verpesten door meteen door te zitten? Ik rijdt zelf altijd licht om los te rijden en als mensen dat niet stoer vinden, omdat ze in een westernzadel rijden, moeten ze eerst hun paard maar loslongeren ofzo... Scheve mond\

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 18:19

Ben het niet met je eens westernfreak.
Vaak met stappen werk je je paard al los(cirkels, buigingen , pasje achterwaarts pasje opzij)
Door die buigingen maak je hem in zijn lijf lekker los en warm. Maar ik vind ook dat je goed moet voelen aan je paard. Ik kan niet doorzitten als mijn paard stijf is en mijn paard loopt niet lekker als ik nog stijf ben.
Daarom als je paard nog stijf is lekker losrijden en lichtrijden, maar is je paard al lekker los en geeft hij zijn rug kun je rustig gaan doorzitten. Ik denk eerder dat door stuiteren de rug verpest wordt dan al gelijk netjes gaan doorzitten.
Nogmnaals voel je paard aan en natuurlijk ook jezelf.
Zelf rijd ik vaak los aan een lang teugeltje en pak hem na 10 a 15 minuten op(ik heb dan al wat gedraaft en een rondje galop.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 19:57

Westernfreak, wat ben je snel met je conclusies! Als je paard niet los is, kun je immers helemaal niet lekker zitten. Maar er zijn meer manieren om je paard los te maken dan draf-lichtrijden alleen hoor; dat manegeniveau zijn we inmiddels wel ontstegen toch???

Sonja

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 20:51

Oke, jullie hebben gelijk....
Ik ben alleen een beetje gevoelig op dit gebied omdat mijn pony verpest is door verkeerd en te vroeg inrijden...Hij had een erg slechte rug en moest vanwege die rug later inslapen (hij was 7).
Maar ik ben het ermee eens, zolang je het goed doet en kunt doen, kun je een paard wel doorzittend losrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 20:58

Wat rot van je pony.... Ik snap dat je na zo'n ervaring inderdaad heel gevoelig bent voor zo'n onderwerp.
Maar ik controleer ook wekelijks onze paarden pietepeuterig hoor, effe trekken en douwen op de juiste plekken *LOL* hahaha, ik bedoel dus: rug controleren, effe alle kanten op buigen, benen alle kanten op, SI-gewrichten controleren etc. Dus ik zou het ook vrijwel direct merken als een van onze paarden een knoop in de rug zou hebben..
Maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, en als jij je prettiger voelt bij eerst lichtrijden, dan moet je dat gewoon doen!

Groetjes, Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 21:03

Ik wil jullie niet shockeren maar bij ons op stal wordt er nauwlijks lichtgereden. de meeste westernruiters gaan gelijk doorzitten want 'dat hoort zo bij western'. Ff voor alle duidelijkheid: dit is dus wat ik te horen krijg als ik het vraag, een beter antwoord hebben ze blijkbaar niet.Gelukkig zijn er uitzonderingen.
Want ik vind ook dat je een paard in het eerste drafgedeelte wel even de kans moet gunnen om op gang te komen. Losmaken in stap is hartstikke goed, maar het eerste stuk draf ook nog ff lekker lichtrijden totdat ie ook in draf lekker loopt.
Van een zeer ervaren paardenman heb ik ook geleerd om pas achterwaarts te gaan als ik gedraafd had, ik hou me daar steeds aan.
Enfin, sommigen van jullie weten wel dat ik op een beetje een eigenaardige stal sta Hyper!.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 10:46

Wat voor reden heeft het om eerst te draven en dan pas achterwaarts? Ik doe ook wel eens 2 of 3 passen achterwaarts voor ik gedraaft hebt.
Is het beter voor de rug?
En wat ik niet uit kan staan is dat mensen zeggen dat doorzitten nu eenmaal bij western hoort. Als ze niet duidelijk kunnen vertellen waarom ze doorzitten vraag ik me wel eens af waarom ze uberhaubt op een paard zitten. Bij dressuurrijden zit je toch ook door.
Net als dat je vragt waarom rid je met sporen en dan zo'n antwoordt krijgt "ja weet ik niet vin dik mooi" Extreme duivel

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:20

Tja, zo zijn er nog wel een paard dingen die ze wel of niet doen omdat dat bij western hoort (of niet hoeft). Hoeken rijden bijvoorbeeld, ookal wordt het op wedstrijden niet gevraagd, het is toch wel goed om het te trainen ivm controle etc. Zo zijn er nog wel een paar dingen.
Achterwaarts is een zware oefening voor je paard. Als je eerst draaft of galoppeert is je paard toch weer losser dan bij alleen in stap. Bij het draven en galopperen vraag je toch iets meer van spieren en pezen en vooral van zijn rug (inderdaad). Daarbij is draf ook een 2 takt diagonale ondersteuning, net als achterwaarts. De boodschap was dus om dat te doen met een los en warm paard en het dus niet zozeer een onderdeel is van je eerste opwarmen. Om ook een oogje te houden op de oefeningen die je wel gebruikt om op te warmen en welke daar niet bij horen.
Wat western betreft vind ik backk up, spin en roll back niet tot het eerste opwarmen horen. Het hoort meer bij het loswerken wat je misschien in een tweede fase van je training doet. Pas als de benodigde spieren, gewrichten en pezen goed warm zijn. Als je het loswerken met oefeningen gedaan hebt, dan ga je verder met het uitwerken en verbeteren/perfectionering van de uitvoering.

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 16:34

Om even terug te komen op het draven: het doorzitten in draf zie je veel meer bij het westernrijden dan bij Engels, maar als je het hebt over "westernrijden" (dus niet Engels in een westernzadel, zoals zo vaak al als "western" betiteld wordt) moet je een nuance aanbrengen. In de western heb je nl. twee soorten draf: de jog en de trot.
De jog is wel een drafbeweging maar in het tempo van de stap, dus qua snelheid niet te vergelijken met de Engelse draf. De jog is een zeer comfortabele gang die door paard en ruiter zeer lang is vol te houden.
De trot is beter te vergelijken met de "Engelse" draf.
Omdat de jog een heel langzame gang is, is het voor ruiter EN paard heel comfortabel om door te zitten. Tijdens de trot zou ik op Leonardo met de beste wil van de wereld niet door kunnen zitten, dus in de trot rijd ik gewoon licht. Het moment om tijdens de training te gaan joggen is bij mij pas na goed loswerken in stap, door stappen, cirkels, slangevoltes, achtjes, noem maar op. Als ik dan doorga naar de jog, is het enige wat verandert de tact van het paard (de snelheid blijft nagenoeg gelijk). In dat geval kan ik gewoon blijven doorzitten; opgooien doet Leonardo dan niet. Als ik in plaats daarvan doorga naar de trot, dan is lichtrijden voor Leonardo zowel als voor mij een stuk comfortabeler. Overigens zijn we vandaag naar het bos geweest met een paar "Engelse" ruiters en daar bleek weer eens het enorme snelheidsverschil tussen de jog en de draf: voor ons eenvoudig niet bij te houden! In zo'n geval gaan we gewoon over in de trot, met lichtrijden en al. Of dat dan wel of niet bij western hoort maakt mij niet uit, het moet ook voor het paard leuk blijven!

Dick.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:58

hoi, wat is er zo slecht aan doorzitten Verward . Ik ga alleen maar doorzitten, behalve als we heel hard gaan, maar dat doet hij eigenlijk nooit. Oja en over loswerken, soms werk ik hem los in de galop, het is toch ook een gang? Hij heeft er geen last van en loopt alleen maar beter als hij even vol gas heeft kunnen geven.
groetjes kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:47

Dick, er wordt bij ons niet echt gejogd geloof ik. Er wordt wel een poging gedaan, maar volgens mij is het het nog niet echt.
Tenzij je wat stuffelen in een 2-takt achtige gang bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:27

Stuffelen is soort van Staffen (mix tussen draf en stap) ofzo *LOL* ?
Haha, westernruiters die niet kunnen joggen? Kunnen we niet eens een rondleiding bij jou op stal krijgen ofzo? Misschien steken we er nog wat van op *LOL* !
Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:47

ja Son, stuffen inderdaad. Het is bijna stap en de 2 takt van de draf gaat af en toe verloren. In de dressuur wordt je dan keihard uitgelachen met het advies je paard eens voorwaarts te laten gaan. Het excuus dat het een verzamelde draf is, gaat dan niet op.
Rondleiding kun je krijgen.
Maar dan liever niet op een dag dat er gebarreld wordt met een paard met artrose. Hoe vaak moet je zeggen dat het dood en doodzielig is???
Meer info kun je bij Vik krijgen, die kent het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:54

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Barrelen met een paard met artrose??????? Goeiedag zeg, zijn ze niet helemaal lekker daar ofzo????
Overigens staat een westernruiter net zo hard voor *BLIEP* als een dressuurruiter als 'ie gaat staffen *LOL* !

Ik geloof dat ik van die rondleiding maar afzie Lov, ik heb over het algemeen zo veel mogelijk respect voor anderen en probeer me niet met andermans zaken te bemoeien, maar als het over dierenmishandeling gaat wordt het een heeeeeel andere zaak en ben ik een stuk minder vriendelijk Boos! !

Hoe kan jij het daar in vredesnaam naar je zin hebben?!? (of kun jij je er echt voor afsluiten? zou mij denk ik niet lukken....)

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:22

Nee Sonja daar kan ik me niet voor afsluiten. Wel voor slechte ruiters, maar niet voor dierenmishandeling.
Die pony hoort in de paardenhemel,maar hij is van de verkeerde mensen. Het is echt om kots en kotsmisselijk van te worden.
Dus gaan we maar weer eens op zoek.....
Bovendien staat dat debiele gedoe over dressuur me ook tegen. Leer paardrijden en dan praten we weer verder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers