Voor de verandering: voervraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Voor de verandering: voervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-02 00:54

Fitz staat dus nu bij Jura op stal. Hij at ontzettend slecht tot niet maar langzaam begint dat beter te worden.

Ik moet zelf brok kopen en voorheen voerde ik altijd Equiral Stud maar dat lust hij niet.
Ik moet dus omschakelen naar een ander merk en als je dan in een voerhandel komt wordt je gillend gek. Haha!
Ik geloof dat er voor ieder paard wel een brok bestaat.

Wat ik me nou afvroeg: wat zouden jullie een paard zoals Fitz, die 4 x in de week best pittig (een uur of langer en behoorlijk zwaar) getraind wordt en bijna iedere week wedstrijden loopt in de Z2-dresssuur voeren?

Kun je voor zo'n paard nog volstaan met een basisbrok of moet ik omschakelen naar een sportbrok?

O ja, hij staat dus nu overdag in het weiland.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 01:00

Ik had de sportpaarden altijd op Pavo1000 staan. Deden ze het erg goed op.

PAVO 1000, voor maximale duurprestatie

Door een combinatie van granen en extra plantaardige olie, bevat PAVO 1000 veel energie voor het leveren van zware en langdurige prestaties. De extra toegevoegde vitaminen en mineralen zorgen voor een snel herstel na een zware inspanning. uw paard krijgt, mede door een extra toevoeging van lijnzaad, extra glans en een gezonde uitstraling.

Eigenschappen
- extra rijk aan granen
- veel energie uit plantaardige oliën
- maakt paarden niet fel
- met extra vit. A, E, en B-complex
- laag eiwitgehalte
- met zuiver lijnzaad
- geeft paarden veel glans en uitstraling

Toepassingen
- voor sportpaarden
- voor conditieverbetering (kuur)
- voor paarden die veel energie nodig hebben,
maar in het werk niet fel mogen zijn


Verpakking Zakgoed 25 kg
Los (silo) v.a. 2000 kg

http://www.pavo.nl/nl/index.html

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:05

Ik zat ook aan die Pavo1000 te denken ja......
maar het is natuurlijk heel afhankelijk wat de 'natuur' van het paard. Is het een felle, of kan hij juist een beetje meer energie gebruiken? Enz.
Maar een Z2-paard op onderhoudsbrok? Wil dat?

Ik voer mijn merrie (5 keer in de week vrij pittig trainen, maar lang niet elke week wedstrijd, Z1-niveau) Pavo-2, een tandje lager dan Pavo 1000 dus. Daar gaat ze erg goed op(krijgt nu overigens nog maar een kilo of anderhalf per dag, soms minder).
Volgens mij staat er ook wel het eea op de site van pavo, als je daar meer info over wilt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 17:15

www.mijten.be
supervoer. Ik wete niet of het bij jou te koop is, want je hebt het maar in bepaalde delen van Nederland.

Misschien kies je best voor 'dressuur plus' als je dat voer zou nemen. De voeders ondscheiden zich van elkaar door de samenstelling van zowel de gebruikte granen als de kruiden die erin zitten.

Wij zijn erg tevreden over dit voer omdat onze paarden niet meer ziek geweest zijn sinds ze dit krijgen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:44

Als hij de hele dag op de wei staat zou ik hem gewoon op een basisbrok houden. Moet je meer bijvoeren dan 5 kg per dag, dan zou ik wel overgaan op een sportbrok, maar het lijkt me dat dat niet moet (mijn paard werd elke dag vrij zwaar gereden (Z1 dressuur) en stond op onderhoudsbrok met muesli)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:53

Moon krijgt sportbrok hoor .Ik snap niet dat Fitz dat nog niet krijgt ,waarom eigenlijk niet ,t is er toch voor .Eiwitten daar hoef je niet bang voor te zijn.
Je moet wel erg veel basisbrok voeren om aan zijn energie toe te komen nu.
Als je minder geeft (sportbrok ) eet hij vanzelf beter omdat hij meer honger heeft ,,,,niet dan,,
Moon krijgt ook erg veel (nat) hooi omdat ie dan lekker aan zijn behoeftes toe komt (knabbelen) Ongeveer een volle kruiwagen per dag ,dit wel samen met Penotti .
Hij krijgt brok en muesli en slobber en als ie dunner wordt pulp (geweekt dan).
Hij is momenteel precies goed ,ik moet m niet te veel muesli voeren want dan wordt ie te vlug .(voor mij dan)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 19:06

ineke schreef:
Moon krijgt sportbrok hoor .Ik snap niet dat Fitz dat nog niet krijgt ,waarom eigenlijk niet


dit vind ik wel een beetje erg kort door de bocht.

mijn pony rijd ik bijna dagelijks, omdat hij echt in het werk gehouden moet worden anders wordt hij een beetje te energiek en hij werkt ook erg graag. maar dit terzijde.

ik train ook op ong.Z2 niveau, ik rijd alleen geen wedstrijden. ik rijd dus gemiddeld 5/6 keer per week maar als ik niet rijd krijgt hij op een andere manier beweging. meestal rijd ik een uur, soms iets meer, soms iets minder. en mijn pony staat ook op een gewoon basisbrok, energie heeft hij zat hoor!(soms zelfs teveel)

ik denk dat het erg verschilt per paard, het ene paard heeft het echt nodig maar het andere paard niet.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

pavo 1000 of havens draversbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 19:10

hoi, mijn sportpaarden krijgen nu havens draversbrok. op de andere stal
kregen zij sportbrok. ze lopen nu Z1 dressuur en M springen. ze krijgen 4 kilo per dag en een kilo equiral muesli en natuurlijk hooi,wortelen en weidegang. ik heb met beide merken goede ervaringen. laatst hoorde ik van een veearts dat wanneer je 5 kilo basisbrok voert je beter over kan gaan op 3 kilo sportbrok. een paard kan maar uit 5 kilo brok zijn behoefte halen. geef tijdens de laatste voerbeurt ook het meeste voedsel. het lichaam heeft dan de rust en de tijd om de behoefte uit de brok te halen en te herstellen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 19:23

Ik geef max sportbrok ca 3kg en ca 1kg musli. Hij gaat een aantal uren per dag de wei in en staat de rest van de dag in de box met een uitloop. Hij loopt wel erg veel (uit zichzelf Haha! ). Hij heeft altijd honger en hij is ook niet echt dik maar van meer krachtvoer wordt hij ook een beetje gek dus hier hou ik het maar bij. Met mijn vorige paarden heb ik wel gehad dat ze weinig trek hadden, maar die stonden toen in volle training en op ca 6kg krachtvoer. Van de dierenarts heb ik toen de tip gekregen om het rantsoen zo ver te verminderen dat ze altijd trek hebben. Als ze dan een keer niet eten weet je dat er wat aan de hand is. Overigens is het normaal bij Fitz dat hij slecht eet of is het een gevolg van spanning door de verhuizing Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 17:21

Om hier nog even op terug tekomen: ik zag dat de pavo-koerier van dit kwartaal helemaal gaat over 'op maat' voeren - welk voer is geschikt voor welke prestatie en waarom?
Heb je interesse; ze liggen altijd wel bij de pavo-'dealer'.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:26

Ik zou ook voor een sportbrok kiezen zeker bij een paard wat moeilijk eet. Door een brok te voeren met een hoge energiewaarde kun je met minder kilo's volstaan. Brok is voor onze paarden een noodzakelijk kwaad dus beter minder brok en veel ruwvoer. In jouw geval staat het paard de hele dag buiten dus is de voorziening van ruwvoer geen probleem. Onze wedstrijdpaarden staan op max. 4,5kg krachtvoer per dag en dat is echt een uitzondering (1.85m en Z2 dressuur), de meeste krijgen ongeveer 2,5kg. Verder goed hooi, een beetje kuil als ze niet op het gras staan en luzerne. Ik ben er heel erg tevreden over deze manier van voeren ook omdat de paarden veel volume hebben om op te eten en daardoor toch een groot gedeelte van de dag bezig zijn.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:28

Ik ben lyrisch over Havens Draversbrok (een hoogwaardige sportbrok met een zeer laag eiwitgehalte). Zelf combineer ik dat met Havens Kruiden Reform Musli (lekker en supergezond!) en af en toe Havens Slobber Mash na zware arbeid. M'n paardje is superfit en ziet er gezond uit, en hij eet als een raket, terwijl die op andere merken ook maar moeilijk eet.

Ik heb zowat alle merken al voorbij zien komen, maar over Havens blijf ik echt lyrisch. Topspul gewoon! Daarbij komt ook nog eens dat de prijs niet eens zo gek duur is, hoewel ikzelf dat niet mee heb genomen in mijn keuze voor dit merk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:49

Mijn bijrijdpaard stond eerst ergens op een stal en daar zou hij volgens het briefje in totaal 9 kg brok, horsemix en haver krijgen. (dat kreeg hij niet, ik denk in totaal 6 kg, ze voerden daar nogal beperkt...) Nu staat ie op 2 kg en de hele dag in de wei! En da's meer dan genoeg. Hij is bijna 1.80 en is nogal stevig gebouwd. Als ik hem rij rij ik een uur dressuurmatig en zijn eigenaar rijd nogal vaak meerdere uren buiten. En meer heeft ie helemaal niet nodig. Er zijn paarden die wel veel meer nodig hebben, maar volgens berekeningen (heb ik op school geleerd) heeft een paard pas brok nodig als ie meer dan 2 uur zeer zwaar werk doet. Stel je voor dat die van jou 1,5 uur zwaar werk doet, dan heeft ie dus in principe (voor de energie) geen brok nodig maar alleen gras, kuil of hooi.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:45

Ik voer meestal pavo 2 en kruidenmelange. Daar doen ze het eigenlijk alledrie wel goed op *LOL* Mijn paard is wel wat heet, maar dat is hij als hij geen brok krijgt ook...Haha! Pavo 1000 vind ik net even te, mijn jonge merrie en mijn zusjes new-forest moeten er ook van eten *LOL*
Verder hoor ik over de draversbrok van havens ook goede verhalen, maar dat heb ik hier in de buurt nog niet gezien Verward

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 23:22

Ik voer inmiddels PAVO 1, dat leek voor Fitz het meest geschikt. Hij eet het graag en glimt als een spiegel!!

Toch blijft het een rare knol, vindt ie thuis normaal gesproken de structuurmix overheerlijk, laat hij het nu juist liggen Verward

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:20

Ik ga met Carola mee.
Eerst voerde ik gewone basisbrok van een lokale leverancier, maar doordat ik meer/zwaarder ging trainen, en Imker duidelijk niet voldoende voedingsstoffen uit de basisbrok kon halen, ben ik naar Draversbrok overgestapt. Ook ik combineer het met Reform Kruiden Muesli en slobber (in de winter).

Imker wordt 6x per week gereden of gelongeerd, en staat overdag op de wei (ca. 8 uur). Nu volstaat het voeren met 1/2 kilo muesli 's morgens en 1/2 kilo draversbrok, aangevuld met lucerne voor 's avonds, en niet te vergeten goed hooi.
In de winter voer ik 2 of 3x zoveel, aangezien hij dan geen gras binnen krijgt.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 124 bezoekers