Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-10 10:57

Ik had dus het idee om onze gordijnen te wassen, maar ik weet niet of dat zomaar kan (nog niet zoveel huishoudervaring :') )
Ze hingen al in deze kamer uit de tijd dat mijn vriend zijn zus deze kamer had, en volgens mij zijn ze in die tijd nog nooit gewassen :))
Mijn vriend ik gelukkig gestopt met roken, maar er is altijd flink in deze kamer gerookt en dat kan je ook wel aan de gordijnen ruiken..
Vandaar dat ik ze graag eens even in de wasmachine zou stoppen want nieuwe aanschaffen is (even) geen optie, het is en erg groot en licht raam en het wordt dan aardig duur maatwerk.

Dus, om eigenlijk terug te komen op mijn vraag; kunnen gordijnen gewoon in de wasmachine (gewoon 40 graden) en wel belangrijk; daarna in de droger?
Want anders hebben we vanavond geen gordijnen, en er staat hier een lantarenpaal voor het raam :Y)

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101662
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

Zit er geen labeltje aan met die info?
Ik waste mijn gordijnen gewoon hoor. 1x in de zoveel maanden. Gewoon op 40 graden en daarna centrifugeren. Ik heb geen droger dus hing ze gewoon op...was zo droog. :j

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

Wat voor soort gordijnen zijn het?

De meeste kun je zeker op 30 graden wassen
Een keer extra centrifugeren en dan nat ophangen
We dicht doen hangen ze mooi uit heb je geen tot weinig kreukels

Doe ik ook altijd
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 11-10-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

In de wasmachine gaat prima, in de dorger zou ik niet doen. Je moet ze ook nat ophangen. Dus niet te hard laten centrifugeren in de wasmachine. Anders zul je ze moeten strijken. ( nou ja moet, maar dan heb je gekreukelde gordijnen, is geen porum vind ik zelf).

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

gaapje

Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

gewoon in de wasmachine proppen .
Was klaar , gordijnen nat ophangen .....ruikt dan ook heeeerlijk in huis .

Zou ze zeker niet in de droger stoppen , of je moet kleinere gordijnen willen haha

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten bij mij !!!!!
[ITP] zuidlaren de markt, en 2 mutsen met een zwak voor oudjes

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

Ik heb wel eens gordijnen gewassen, maar niet op 40graden en al helemaal niet in de droger.

Ik waste ze koud en dan op een laag toerental centrifugeren anders is het risico op krim/vervormen mij te groot.

Hangt natuurlijk af van het soort gordijnen dat je hebt. Overigens kun je je gordijnen prima ophangen als ze nog niet helemaal droog zijn hoor, niet druipnat natuurlijk maar vochtig kan prima. Dan wel zorgen dat ze goed uithangen (dus de gordijnen dichtdoen).

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:00

ja kan maar wollen was nemen of zijdewas
lage centrifuge stand
liefst wat nattig ophangen

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:00

Wij gooien ze ook altijd in de wasmachine, gewoon op 30 graden, en daarna vochtig/nat ophangen :j

We hebben ze ook wel eens in de droger gestopt en ze zijn er niet lelijker van geworden, maar wij stoppen alles in de droger. Zelfs gympen die dan gewoon krimpen _O-

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:01

Meestal kan dat gewoon. Zorg wel dat je ze genoeg ruimte geeft in de wasmachine (twee keer draaien is beter dan een te volle trommel) en op een laag toerental centrifugeren. Als je het over vitrages hebt dan niet centrifugeren.
Als je geluk hebt hangt er ergens tussen de haakjes boven aan nog een waslabel. Anders was je gewoon op 40 graden.
Voor het wassen moet je er wel voor zorgen dat alle haakjes er af zijn anders scheurt de boel. Na het wassen hang je ze nat weer op hun plek terug, dit om zoveel mogelijk kreukels te voorkomen.

Bejaarde bokkers weten meer

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:07

Bij mij gaan ze ook de in de wasmachine: alle bovenkant met haakjes bij elkaar kussensloop er omheen, die aandraaien,haarelastiek erom heen. in de machine met een flinke scheut wasverzachter erbij(voor dekreukels en het ruikt lekker) 40 graden en dan doe ik ze op 800 toeren centrifugeren en nat ophangen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:34

of alle haakjes bij elkaar met een sok eroverheen. gaat prima!
ik was ze altijd op 30 graden overigens, ook mijn (peperdure)vitrages die niet gewassen konden worden...

...

marleen_88

Berichten: 14042
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:35

Gordijnen kunnen prima gewassen worden, ik zou ook voor 30 graden gaan, weet je zeker dat ze niet krimpen! :)

Doe wel en zie niet om

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:12

ik zou wel even voor de zekerheid de binnenkant van de wasmachine nakijken of er toevallig geen piepklein haakje, puntje o.i.d. in/aan de trommel zit. :+

ik had een paar weken geleden ook voor de eerste keer mijn nieuwe gordijnen gewassen (haken er van te vooren nog uit gehaald) en ze kwamen helaas helemaal kapot uit de wasmachine. (blijkbaar hebben de gordijnen ergens achter gehaakt in de wasmachine waardoor ze helemaal kapot zijn gegaan)

Een blik, een woord, een stille wenk, elkaar zo kennen is een geschenk <3
trots op mijn 3 kindjes <3

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:14

als je gordijnen niet al te groot zijn kun je ze in een kussensloop doen,dan blijven ze wel heel.
ik mwas ze ook op 30 graden,wolwas. ik gebruik geen was verzachter er voor.

als het even kan buiten lekker laten uitwapperen,dan zijn ze bijna kreukvrij :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:18

Ik heb mijn gordijnen een maand geleden nog moeten wassen nadat mijn vogel met een bebloede poot erin had gehangen. Ik heb roomwitte gordijnen, dus het was echt een bloedbad!
Maarrrr, het is er uitgegaan! Gewoon op 30 graden wolwas doen en dan kan er niets mis gaan. Centrifugeren kan wel, maar dan moet je wel goed op het aantal toeren letten. In de droger niet doen natuurlijk :+
Ik heb de haken er wel af geritst (zijn van die afneembare haken dus die zet je er binnen een paar minuten weer aan.)
Het meeste werk was nog afhalen en ophangen, want ik heb hoogtevrees dus met die zware gordijnen op een wiebelig keukentrappetje was niet zo'n succes, maar het is gelukt! :D *trots.*

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:18

Heb het toevallig dit weekend gedaan! Heb velours gordijnen, in het etiketje stond dat het niet gewassen mocht worden. Ja ammehoela... heb wat gegoogled en het bleek best te kunnen. Dus de eerste gordijn op 40 graden en de centrifuge op 600 toeren gezet ipv 1200.

Die was best een stukje gekrompen maar is inmiddels weer helemaal uitgehangen.

Tweede gordijn toch maar op 30 graden wolwas, ook centrifuge op 600 gezet. Die was een stuk minder gekrompen en is inmiddels ook weer helemaal uitgehangen (gisteren gewassen).

Gewoon doen dus!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:20

Ik heb op 700 toeren gecentrifugeerd :j (lager kan mijn wasmachine niet) en dat gaat prima. Geen milimeter gekrompen!

Nog even mijn bloederige gordijnen:
(dit is slechts 1 van de 3 gordijnen := wel de ergste).
Afbeelding
Afbeelding

en het is er weer uit gegaan! :):)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:25

Goed oppassen of je de gordijnen in de droger kan doen,...bij mij was de stof wel zachter maar ook veel dunner geworden, naast dat ze ook wat gekrompen zijn in de lengte en breedte! }:0

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:28

Wij wassen gordijnen en vitrages op de hand in het bad, haha.
Werkt prima, daarna nat ophangen en ze zijn weer als nieuw.

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5


Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:30

Ik denk dat je gewoon beter nooit in de droger kunt doen Tinkiwest. Met centrifugeren worden ze best al droog, en als je ze dan vochtig ophangt hangen ze beter uit, je huis ruikt heerlijk naar wasmiddel/verzachter en je loopt geen enkel risico.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-10 12:36

Nou het eerste gordijn is net klaar, ze konden helaas niet samen in de trommel, zijn flinke gordijnen van een stevige stof :D
Heb hem nat opgehangen (nouja nat, hij is eerder alleen wat vochtig :? ) en het ziet er goed uit.
Niet gekrompen gelukkig. Wel een k*t klusje om die haakjes er weer aan te zetten trouwens.. :Y)

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:47

als er ijzeren haakjes aan zitten moet je die er even uit halen. plasticken kunnen gewoon blijven zitten... heb die van mij vorige week op 60 graden gewassen (goed voor huisstofmijt). nat ophangen (wel dicht doen).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:39

wassen doe ik alle gordijnen op 30 graden en dan mogen ze gewoon hangend drogen, droger is meestal een slecht idee

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 01:14

Abeltje77 schreef:
Ik denk dat je gewoon beter nooit in de droger kunt doen Tinkiwest. Met centrifugeren worden ze best al droog, en als je ze dan vochtig ophangt hangen ze beter uit, je huis ruikt heerlijk naar wasmiddel/verzachter en je loopt geen enkel risico.

Nee , maar op moment ben ik nogal klein behuist dus de droger van mijn vriendin was even een uitkomst.
Ik had nogal van die grote lappen. Hoorde dat mensen wel vaker gordijnen in de droger deden.
Ik zal het niet meer doen :D

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Kan je gordijnen wassen? Huishouddames?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:44

Hang jij ze pas weer voor het raam als ze droog zijn dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers