dribbelen met hals strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 19:25

Ik heb een probleempje met mijn Welsh-cob van 3,5. Ik ben nu rustig aan het inrijden maar met het hals strekken gaat ze steeds harder lopen! En met mijn zit krijg ik haar niet terug en om nou elke keer de teugels op te nemen als ze harder gaat vind ik ook zo wat! En dat helpt ook niet echt! Wat kan ik proberen om haar ook aan de lange teugel rustig te laten stappen? In draf en galop doet ze het trouwens ook aan de lange teugel!
Ik houd nog wel contact met haar mond maar krijg haar alleen in een normaal tempo als ik de teugels helemaal op neem en haar zo weer terug rijdt!
Wie kan me helpen???

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:07

Een paar tips (standaard) waarvan je de meeste waarschijnlijk al zult doen.

knijpen met je knieen
langzaam licht blijven rijden (in draf)
goed diep in je zadel gaan zitten. (lichtelijk achterover)
bekken/buik spieren aanspannen

Telkens als ze echt onder je vandaan gaat lopen terug nemen en opnieuw beginnen.
verder komt ik ff niet,
succes!
Groetjes Petra

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:30

over het algemeen zeggen ze, paarden die te snel gaat met halsstrekken worden de paarden met een te harde hand gereden.
Maarrrr, Hick deed dat ook, maar ik kan van mezelf zeggen, dat ik de afgelopen maanden haar heel licht aan het lopen had.
Dus je moet bij jezelf nagaan, of je met een harde hand rijdt of niet. Ik denk het niet, want je paard is ook nog jong.

Wat Petra zei, die bekken enzo aanspannen, ben ik niet zo weg van. Ik denk dat je op een gegeven moment teveel gaat knijpen met je benen, en dat je paard op een gegeven moment nog harder gaat lopen.

Wat je wel moet doen, is het volgende, of zo heb ik het hick aan geleerd. Geef eerst een klein beetje teugel, als hij te hard gaat, neem je de teugels weer op maat, en zorg dat je de rust en de ontspanning erweer in krijgt. Als het weer zover is, begin je weer, rustig je handennaar voren, gaat hij mee met zijn hoofd, belonen, en geef je hem weer wat meer teugel. Als het goed gaat kan je vanzelf wat meer teugel geven.

Ik hoop dat het duidelijk is, en suc6 verder!

Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 17:56

Hoi Hoi!!
bedankt voor jullie tips!
Ik ga dat van jou maar eens proberen Kimmy!
Ik weet ook van mezelf dat ik met zachte hand rijd (vooral omdat ze zo jong is maar vind het ook niet leuk voor de pony als ik met harde hand rijd) Ik ga morgen meteen beginnen met oefenen je hoort van me hoe het gaat!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:38

Kimmy er is een wereld van verschil met benen aanspannen of bekkenaanspannen.
in dit geval noemt men dat dus de kruisspieren.
die trek je aan als je je paard opvangt met je zit hij gaat dan juist niet harder!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:11

Misschien toch iets van een evenwichtsprobleem, aangezien je hem aan het inrijden bent?

Inderdaad gewoon rustig, geduldig steeds weer opnieuw proberen. Het evenwicht proberen te vinde op het punt waarop jij je teugel zo lang mogelijk hebt en hij toch rustig blijft stappen. (dus goed concentreren en het punt proberen te voelen waarop hij harder gaat en stukje bij beetje teugel geven). Die grens kun je dan telkens gaan verleggen.

Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 16:02

Jongens met Daisy gaat het wat beter met het halsstrekken! Tuurlijk niet helemaal geweldig maar....... het begint te komen!
Helaas heb ik nu wat minder tijd voor haar omdat ik het heel druk heb met Lucky Luck (zie paardenpraat: OOO nee wat een pech)
Maar ik probeer Daisy ook genoeg aandacht te geven! En natuurlijk Punkie mn shetje ook nog anders wordt ze erg boos op me!!