Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 20:53

Hoi iedereen,

Pas geleden waren we herinneringen aan het ophalen over alle leuke opmerkingen die we hebben gekregen rondom ons gelderse paard Tatort.
Op een keer reed ik mee in een soort verenigingsles op een manege. Een man vroeg mijn moeder naar welk paard zij aan het kijken was. Mijn moeder antwoordde: 'Mijn dochter rijdt mee op onze gelderse ruin'. 'Oh' zij de man, 'en hoe herken ik zo'n gelder dan?'. 'Nou dat is simpel' zei zijn vrouw. 'Zoek gewoon een lomp gebouwde koudbloed met een ramsneus die een beetje doelloos rond sloft.' Nu is mijn paard eerder een racepaard dan een koudbloed. Een springeriger, nerveuzer paard dan Taat heb ik nog niet meegemaakt. En wat het doelloos rondsloffen betreft. Taat bewees even het tegendeel door keihard van een steentje te schrikken en als een jekko ervandoor te gaan. 'Kijk' zegt mijn moeder. 'Ziet u die rennende vos diee NU een galopwissel maakt? Dat is mijn paard,' 'Dat kan niet' zei de vrouw. 'Gelders zijn lompe koudbloeden.' 'Nou, en deze dus toch niet.' sloot mijn moeder het gesprek af.

Nog meer mensen die rare gezichten trekken met gelders die toch niet zo koel in hun hoofd zijn?


Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:55

Ach je hebt binnen elk ras te maken met individuen welke elk een eigen karakter hebben, vind die vooroordelen altijd zo misplaatst
Heb zelf een kruising fries groninger dus iedereen denkt ook bij voorbaat dat alles vanzelf gaat, heb het moeilijk genoeg met hem gehad en nu heb ik hem eindelijk perfect onder controle waardoor alles inderdaad heel makkelijk is geworden (praat nu over gedrag he)
Soms vind ik het wel soort van jammer dat mensen mij daardoor onderschatten omdat ze mijn verleden met mn paard niet kennen maar aan de andere kant kan ik er ook trots op zijn, maar als ik nu tegen problemen aanloop (hij is bijvoorbeeld HEEL bang van de wind in de bomen) heb ik soms het gevoel dat mensen me raar aankijken 'want hij is toch altijd zo makkelijk en rustig', terwijl hij vroeger altijd zo schrikkerig en drammerig was

Maarja 'k heb mijn paard gelukkig voor mezelf en niet voor anderen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:22

Een paard van het Gelderse Type is absoluut een warmbloed. iedere KWPNer stamt af van danwel het Groniger Type danwel het Gelderse Type.

Gelderse Paarden sloffen allerminst. Ze kunnen juist een heel goed voetje gaan. Ze zijn heet en werkwillig. Ze zijn iets zwaarder gebouwd dan een paard van het dressuurtype maar lijken er wel een klein beetje op. Een paard van het dressuurtype is luxer en soms wat leniger.

Mensen die van die gekke dingen roepen hebben meestal absoluut geen verstand van de (KWPN)fokkerij en al helemaal niet van de geschiedenis van de Nederlandse Warmbloedfokkerij.

En weten blijkbaar ook niet hoe een Gelders Paard eruit ziet.

(er zijn natuurlijk altijd paarden van het Gelderse Type die doelloos rondsloffen(al dan niet met een ramsneus) maar dat ligt dan meer aan de wijze van rijden.)

Of sloft deze soms ;) :D
Afbeelding

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-10 22:19

Hahaha nope... Mijn paard is ook zo'n heerlijke heete powerknol :D En idd net een iets compacter gebouwd dressuurtype qua bouw. Daarom is het ook zo grappig dat mensen zo'n raar idee in hun hoofd hebben bij gelders.

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:22

Even een stipje, ik heb nog niet veel mensen met een Gelderse gevonden hier op Bokt! :-)

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

UumsJarig

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:50

Die vrouw had er wsl gewoon weinig kijk op :') want zo staan ze allerminst bekend :)

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:49

vinos schreef:
Even een stipje, ik heb nog niet veel mensen met een Gelderse gevonden hier op Bokt! :-)



Er zijn hier zeer veel Gelderse liefhebbers hoor... er is zelfs een huiskamer topic met Gelderse liefhebbers.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:55

Of die vrouw had een verkeerd type paard op haar netvlies, of je hebt een hele knappe moeder en was ze jaloers dat haar man een praatje met haar aanknoopte.
Maar een Gelders paard is toch echt een warmbloed en geen koudbloed.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:54

NatasjavE schreef:
vinos schreef:
Even een stipje, ik heb nog niet veel mensen met een Gelderse gevonden hier op Bokt! :-)



Er zijn hier zeer veel Gelderse liefhebbers hoor... er is zelfs een huiskamer topic met Gelderse liefhebbers.


Waar Waar? :D

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:02


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:07

Super bedankt!

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:14

Heet? Check! Werkwillig? Check! Dressuurtype? Check!
In elk geval voor de Parcival. Die wordt regelmatig uitgemaakt voor een Jazz. Ook al is ze 1.73 en best zwaar voor een Jazz :D

Voor de Sirius geldt vooral Heet als het haar uitkomt, werkwillig ook als dat haar zo uitkomt en dressuurtype? Nee, heel klassiek. Ramshoofd? Check! :D

~The poorest man is not without a penny but without a dream...~

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:32

Mijn vriendin heeft de volle zus van Bella...die wordt ook regelmatig voor een Jazz uitgemaakt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

anoukie88

Berichten: 688
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:40

Haha zit me hier gewoon op te vreten over dat soort uitspraken. Een koudbloed tssssss _-:( . Onze paarden zijn allemaal Gelders, maar allerminst sullig en sloffend. We hebben er wat die in de optocht mee kunnen lopen zo braaf :j . Maar we hebben ze ook die van een waaiend blaadje helemaal flippen. Mijn mooie Parcival merrie wordt vaak uitgemaakt voor dekhengst bij de rijpaarden. Nou ze mogen het proberen maar ben bang dat ze het verkeerde gereedschap heeft _O-

Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!
Z+0

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:32

Bella werd laatst ook nog uitgemaakt voor een prachtige voshengst :D

Drachtig en wel :D

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:34

heel lang een gelderse gereden en mensen stonden altijd met de bek vol tanden als ik ze vertelde dat het "maar" een gelderse was... :D (zie Urissa in profiel)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:39

Ook de echte koudbloeden zijn normaal gesproken geen lompe, sloffende knollen hoor. Ken genoeg belgen die heel goed zijn in het vinden dan bakkabouters, een meter kunnen springen en hun voeten hoger optillen dan menige manegepony :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:42

Ik ben in het bezit van een half gelderse (Vivaldi x Zichem x Elegant) heel stoer beestje! En ik vind hem echt geen slofgangen hebben hoor (zie filmpje @ profiel, was die 1,5 jaar)..

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:48

Hier ook een Gelderse liefhebber, onze dame is er echt één met 2 gezichten! Ontzettend lief aanhankelijk en braaf, kan als een sulletje door de baan gaan, maar als je dr lekker aan het werk zet, komt er een power en werkwilligheid naar boven :9 Ik was voorheen ook niet bekent met het Gelders paard, wij hebben haar een aantal jaar geleden gekocht om haar in te zetten voor de rijpaarden fokkerij, juist om haar (lees het gelders paard) correctheid en degelijkheid, het stabiele karakter met zeker wel de wil om te werken en het voldoende bot en fundament hebben, vinden wij dat in combinatie met een rijpaard hengst erg passend!

Maar wat ik hier mee wil zeggen, ze zijn zekerrrr niet loom en lomp!!
_O- Slofgangen hi hi... dat zegt meer over de vrouw als over het paard!

Afbeelding

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:10

Maar ik vind het dan weer heel erg jammer dat je zo'n klasse merrie niet ook eens inzet voor de Gelderse fokkerij. Wij zijn een hele kleine fokrichting en kunnen alle goede merries gebruiken.

Ik sluit niet uit dat ik mijn Gelderse merrie ook niet een keer onder een rijpaard hengst doe...maar ik probeer ook voor Gelderse opvolging te zorgen.


Sorry...maar dat is mijn mening :o

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:20

NatasjavE schreef:
Maar ik vind het dan weer heel erg jammer dat je zo'n klasse merrie niet ook eens inzet voor de Gelderse fokkerij. Wij zijn een hele kleine fokrichting en kunnen alle goede merries gebruiken.


Mee eens hoor en dat is voor een ander jaar ook zeker nog niet uitgesloten!! ;)
Ik heb ook contact gehad met Marloes van de Velden en zij adviseerde me 3 hengsten die goed bij Wilma zouden passen, als we zouden besluiten om een ander jaar voor een Gelderse hengst te kiezen!

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:48

+:)+ Ha, dat vind ik leuk om te horen.

Ben ik heel benieuwd welke 3 hengsten zij aangeraden heeft. Niet om Marloes in twijfel te trekken(die weet ZEER goed waarover ze praat) maar puur uit nieuwsgierigheid.

Mag via pb hoor.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

anoukie88

Berichten: 688
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:36

@Lissy ja die hebben wij nog gefokt. Daar zat zeker karakter in heeft het van beide kanten meegekregen Parcival x Goudsmid. En ze heeft zeker geen "Gelderse" uitstraling. Is een erg modern paardje. Wat doen ze nu eigenlijk met haar als ik vragen mag? :o (als je het weet hoor).

@Diamondhorse wauw die willen wij bij ons in het stamboek hebben (gelderse dus) ben benieuwd wat voor een gelderse veulens daar uit zullen komen.
Zou een hengst erop doen die de neklijn nog iets kan versterken (mijn mening want ik hou van de echte gelderse nekken :D )

Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!
Z+0


DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:40

Citaat:
@Diamondhorse wauw die willen wij bij ons in het stamboek hebben (gelderse dus) ben benieuwd wat voor een gelderse veulens daar uit zullen komen.
Zou een hengst erop doen die de neklijn nog iets kan versterken (mijn mening want ik hou van de echte gelderse nekken )

Ik neem aan dat je op de hals doelt ;) Ja idd die zou wat zwaarder mogen!

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

anoukie88

Berichten: 688
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Re: Gelders zijn Koudbloeden! Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:43

Haha ja sorry lees nu terug bedoel idd de hals

Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!
Z+0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers