pc samenstellen, wat moet erin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

pc samenstellen, wat moet erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 22:22

Even een zeeeer algemeen vraagje, maar hier komen ook veel computerkenners Haha!

Stel je mag een pc samenstellen, wat zou je erin zetten?
Wat voor moederbord, geheugen, videokaart, branders enz?

Het max. budget ligt rond de 2750 euro (aardige baas Knipoog )


STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:30

Voor een aantal dingen is het belangrijk om te weten wat je met die PC gaat doen, kortom, waar schaf je m voor aan?

(eg Gamen, Videobewerken, gewoon beetje Office gebruik etc etc)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:32

    512MB DDR DIMM PC2100/266 MHz 135,00 €
    AMD Athlon XP Prozessor 1800+ 149,00 €
    Arctic Cooling SuperSilent2500 24,90 €
    Cherry WIN95 PS/2-Tastatur 18,90 €
    Creative 2.1 Surround SW 320 49,00 €
    Epox EP-8K3A+, Socket A, DDR 159,00 €
    IBM IC35L080 80 GB, 7200 159,00 €
    IIyama AS4311U TN, 17" TFT 799,00 €
    Diskettestation 1.44 MB, 3.5" 15,00 €
    Logi Cordless Mouseman Optical 69,00 €
    Midi-Tower ATX, E-PAC, 300W 129,00 €
    MSI G3Ti200 Pro 64MB 179,00 €
    Plextor PlexWriter 40/12/40A 189,00 €
    SAMSUNG SD-616FRP 16x/48x 65,00 €
    Soundblaster 4.1 Digital 39,00 €
    Sum:* 2.113,22 €

Zoiets leuk?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 22:53

STEN schreef:
Voor een aantal dingen is het belangrijk om te weten wat je met die PC gaat doen, kortom, waar schaf je m voor aan?

(eg Gamen, Videobewerken, gewoon beetje Office gebruik etc etc)


Tjee waar ga ik hem voor gebruiken?
Beetje office idd voor het werk.
Verder prive gebruik, foto bewerking, websites, (veel) internet gebruik, nu nog via analoge telefoonlijn, eind van het jaar via satelliet dus meer download mogelijkheden.
Over een tijdje moet hij ook aangesloten worden op een netwerk(je).

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:35

Koop iets met een Athlon, bespaar niet op RAM, zorg voor een fatsoenlijke monitor (LCD is zonde van het geld BTW).

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:24

BartVB schreef:
Koop iets met een Athlon, bespaar niet op RAM, zorg voor een fatsoenlijke monitor (LCD is zonde van het geld BTW).


Hmm zou niet meer dan 512 MB Ram kopen nog, want bewezen is dat meer dan 512 (percentueel gekeken) alleen maar langzamer maakt. Daarnaast is een TFT scherm geen zonde van je geld als je gewoon een beetje ruimte wil houden. Die dingen nemen toch een heel stuk minder ruimte in beslag en zijn ook lekker scherp. Over de Athlon ben ik het wel eens Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 10:40

Hm, ik krijg juist de tip om een Intel te kopen, omdat de pc hier 24/7 aan staat en een kapotte fan betekent meteen het einde van het moederbord...

512 MB RAM zat ik ook aan te denken, maar wat is dan het beste? Ik heb nu dat (giga dure) Rimm erin zitten bij de P4. Voordeel is dat het wel snel is...

Ruimte voor een groot beeldscherm is hier geen probleem, dus dat scheelt idd een hoop geld. Ik wil nu wel een 19" beeldscherm.

Geluidskaart wordt waarschijnlijk een SB Audigy maar wat voor videokaart is goed ? (geen games op de pc)
En een TV/Video bewerkingskaart?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:52

Me heeft slechte ervaringen met AMD,
Pentium 4 (de nieuwste 25,6:Pghz
1ghz Geheugen
21 inch beeldscherm(groter muismat Haha! )
DVD brandertje
Big Tower(handig als bijzettafeltje)
Ati Radeon 8500 (Videokaart) Mooi voor fotobewerking
Extra koelers(Zeer belangrijk voor jou marije) ikzelf heb er 5 inzitten en toch nog 40 graden)
Microsoft Optical draadloze muis
PFG-Netwerkkaartje erin(de nieuwe pc moet toch een Server worden voor het netwerk?)
80 GB heb je wel nodig toch?
Laatst bijgewerkt door Sundancer op 30-05-02 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:55

[quote="*Marije*"]Hm, ik krijg juist de tip om een Intel te kopen, omdat de pc hier 24/7 aan staat en een kapotte fan betekent meteen het einde van het moederbord...

[quote]
Precies P4 valt uit maar amd brand gewoon door...

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:06

AMD zou ik niet direct doen, de topsnelheid is goed, maar je fluctuaties in de frequentie. Ik zou toch voor Intel gaan, en het liefst dan de P en geen Celeron (kan evt ook wel).
Verder, die dure RIMM geheugen, leuk, maar die paar femtoseconden dat het sneller is merk je niet, dus gewoon voor RAM gaan.
Scheelt weer geld.

Verder kun je ook wachten totdat de ALDI weer een leuke PC inde aanbieding heeft, die zijn goed. Je moet natuurlijk direct wat instellingen veranderen, maar je hoeft zelf niet de boel in elkaar te zetten.
WAt moet er verder in?? veel GB harde schijf, je verkijkt je er altijd op hoe snel die dingen vol zijn.
Verder natuurlijk een goede grafische kaart, DVD (brander) enz.
En een een stuk of 4-6 USB poortjes zijn ook handig voor camera, scanner, printer enz. 2 aan de voorkant zijn altijd handig voor snelle plug en play speeltjes zoals je camera.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:14

Celeron is een Pentium 1 met een chip erop...
Maar xtra USB poortjes is altijd handig kost ook niet zoveel,en nog even over een geluidskaart aldie gekope kaarten zijn goed zit haast geen verschil in

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:21

*Marije* schreef:
Hm, ik krijg juist de tip om een Intel te kopen, omdat de pc hier 24/7 aan staat en een kapotte fan betekent meteen het einde van het moederbord...

512 MB RAM zat ik ook aan te denken, maar wat is dan het beste? Ik heb nu dat (giga dure) Rimm erin zitten bij de P4. Voordeel is dat het wel snel is...

Ruimte voor een groot beeldscherm is hier geen probleem, dus dat scheelt idd een hoop geld. Ik wil nu wel een 19" beeldscherm.

Geluidskaart wordt waarschijnlijk een SB Audigy maar wat voor videokaart is goed ? (geen games op de pc)
En een TV/Video bewerkingskaart?


Hmm als je geen games speelt zou ik geen GeForce4 pakken, maar toch de 3Titanium, die is goed en betaalbaar. Rimm? Is dat RD of DDR Ram? Zou wel DDR ofzo pakken iig geen SD omdat dat langzamer is dan de nieuwe. En een kapote fan kan je toch ook met intel hebben?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:24

germie schreef:
AMD zou ik niet direct doen, de topsnelheid is goed, maar je fluctuaties in de frequentie. Ik zou toch voor Intel gaan, en het liefst dan de P en geen Celeron (kan evt ook wel).

Verder natuurlijk een goede grafische kaart, DVD (brander) enz.
En een een stuk of 4-6 USB poortjes zijn ook handig voor camera, scanner, printer enz. 2 aan de voorkant zijn altijd handig voor snelle plug en play speeltjes zoals je camera.


AMD komt toch bijna overal het beste uit de testen op de meeste gebieden. Daarnaast is de celeron niet meer verkrijgbaar boven de 1 Ghz toch? En een DVD brander zou ook een optie zijn omdat je toch 2700 euro hebt om uit te geven. hmm usb zit er standaard wel 2 minimaal in denk ik. Misschien dat je er firewire of USB 2.0 bij kunt kopen die zijn nog een stuk sneller!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:30

de celeron 2,0 is uit gekomen..
AMD kan wel als beste uit de testen komen ,maar mensen hebben er slechte ervaringen mee.
Mijn amd 600 was ook in de fik gegaan...omdat de koeler uitviel,met koelblokje enal!
heb wel ergens een filmpje zal ik even opzoeken
Heb liever een Celeron 1ghz dan een AMD 1800 Xp (het is maar een 1200 mhz die opgekrikt is)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:32

Sundancer schreef:
de celeron 2,0 is uit gekomen..
AMD kan wel als beste uit de testen komen ,maar mensen hebben er slechte ervaringen mee.
Mijn amd 600 was ook in de fik gegaan...omdat de koeler uitviel,met koelblokje enal!
heb wel ergens een filmpje zal ik even opzoeken
Heb liever een Celeron 1ghz dan een AMD 1800 Xp (het is maar een 1200 mhz die opgekrikt is)


Hmm je moet er ook niet de standaard koeler op laten zitten, zet er een flatbed op of een orb. Die zorgen wel dat ie koel genoeg blijft. En ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er slechte ervaringen met een AMD zijn. Btw die athlon 1800 mag dan wel opgekrikt zijn, maar wel op een veilige manier en hij werkt ook als een 1800 Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:42

Euh zat toen een koeler op van van rond de 70 gulden, en een veilig manier weet ik niet zo,maar het probleem was dat de koeler uitviel

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:49

Ik bedoel dus een DVD en een brander, maar die brander heb ik tussen haakjes gezet omdat je die toch altijd al hebt. DVD is handiger dan gewoon CD-rom (die worden ook steeds slechter verkrijgbaar)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:02

DVD brander kost ook haast niets meer,ze komen binennkort met de minidisk uit waar vele gb's opkunnen


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:15

Ik ben net met een nieuw systeem bezig; die heeft tot nu toe 471 euro gekost + oude rotzooi (die 471 euro is uitgegeven aan moederbord, proccessor, koeler, 300W voeding, geheugen)

- Athlon XP 1800+
- Asus a7v333 moederbord
- 256 mb ddr geheugen
- Geforce 2 64 mb tvout (overgeheveld uit oude systeem)
- DVD speler (uit oude systeem)

Ik ben intussen wel AMD fan, deze bak is van vriendje, ik heb zelf een Athlon TB 850 op een abit kt7a raid moederbord, heerlijke combo.
En ik geef zelf de voorkeur aan een bigtower, ik heb zelf een Aopen HX08.

We hebben het nieuwe systeem alleen nog niet draaiende Boos! Ik heb ondertussen mijn handen al opgehaald, en alles zit er nu op alleen het draadje van het aanuitknopje wil niet meewerken en laat die net juist zo belangerijk zijn Knipoog Tong uitsteken
Maar het zou supersnel moeten zijn.

Ohw en ik ben zelf weg van de maxtor harde schijven, vriendje heeft mijn oude, en ik heb zelf op de hcc een 40 gig aangeschaft 7200 rpm, nog nooit problemen meegehad en werkt gewoon heel fijn.
Laatst bijgewerkt door Llewella op 30-05-02 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:16

Ik heb werkelijk geen idee waar jullie het allemaal over hebben... ja over wat er in de pjoeter moet maar verder... Verward Haha!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:17

Ook een belangrijk ding:

Schroefjes.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:19

En er moet een muis en een toetsenbord bij zitten... Met jou kan ik praten Yootha...

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:36

Vergeet niet de snoeren! anders is het waardeloos(offtopic)
Ik ben geen AMD fan,eerst wel maar toen de amd na een jaar vastliep,toen heb ik er een hekel aangekregen,AMD is mooi voor normaal gebruik maar voor het zwaardere gerbuik heb je toch wel een pentium nodig

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:53

Sundancer schreef:
Vergeet niet de snoeren! anders is het waardeloos(offtopic)
Ik ben geen AMD fan,eerst wel maar toen de amd na een jaar vastliep,toen heb ik er een hekel aangekregen,AMD is mooi voor normaal gebruik maar voor het zwaardere gerbuik heb je toch wel een pentium nodig


Het amd systeem van mij loopt als een zonnetje, terwijl het (voormalig)pentium systeem van vriendje echt bagger liep van begin af aan.
Het is ook een kwestie van mazzel hebben, en je moet liev zijn tegen putertjes Lachen Ik moet zeggen mijn oude pentium liep ook prima maar ik wilde op wat snellers over...
Voor mijn gevoel heeft amd gewoon veel meer kracht, veel meer flexibiliteit en een langer uithoudingsvermogen Knipoog
Iig mijn compuutje weet mij aardig te overleven en dat vind ik een behoorlijke prestatie Knipoog

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:56

Klopt Sundancer. Je moet "verstandig" met je PC omgaan, dan heb je de minste problemen.
Een goede bekende van mij heeft ook een AMD en hij zei dat er bij hem alleen goed spul in komt. Ook goede ervaringen mee dus.

Geen onderschrift.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 160 bezoekers