Niet passende zadels en flexibele tree´s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Niet passende zadels en flexibele tree´s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 16:01

Om nog maar wat olie op het vuur te gooien daar waar het om de (eeuwige) discussie van niet-passende westernzadels en flexibele tree´s gaat, heb ik hier voor jullie nog een site waar heel veel geschreven staat omtrent deze onderwerpen.

De site van Lucas Hodiamont. Een appart figuur, die de mooiste en beste westernzadels maakt die ik ooit gezien heb. En dat al meer dan 30 jaar.

http://hodiamont.com/


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:04

Mooie dingen etc etc, maar mijn duits is net zo goed als jou russisch.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 17:41

Hij doet het niet bij mij, kom niet verder dan de intro Frusty en ik ben zooo benieuwd.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:48

Louis: Hele mooie site met een hoop info.
Heb je ook wat foto's van kant en klare zadels die ze gemaakt hebben.
Leuk systeem om eerst de boom op maat te maken, passen en dan pas de rest er omheen bouwen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:37

Jullie zullen me wel een zeikerd vinden Haha! maar toch blijf ik erbij dat een zo'n op maat gemaakt zadel op een gegeven moment ook niet meer past.

En wanneer is het het beste om zo'n zadel aan te laten meten?
In de winter? In de zomer? op 5 jarige leeftijd of later?

De zadels zijn echt schitterend en het prijskaartje ook }>

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:26

Idd mooie site met mooie zadels. Ook een heel interessant verhaal (wel een beetje technisch af en toe) wat me toch weer aan het denken heeft gezet over mijn schuurplekken probleem met mijn orthoflex zadel.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:29

Natascha schreef:
wat me toch weer aan het denken heeft gezet over mijn schuurplekken probleem met mijn orthoflex zadel.


Ik heb je een pb gestuurd.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:37

Hoi, ik kreeg schuurplekken aan de achterkant van mijn zadel (bij de pad) omdat mijn zadel te ver naar voren lag en daardoor de rug niet mooi volgde. Nu het zadel verder naar achteren ligt is dat probleem bij mijn paard opgelost. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij elk paard dit 'probleem' zou zijn.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 19:31

Vind niet zo gauw een zadel mooier dan mijn eigen, maar hier wil ik wel wat uitzoeken. Durf niet eens een prijslijst op te vragen.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:31

Ik heb nu idd de kant en klare zadels en de prijslijst gefunden Knipoog
Voor Euro 3000 kom je een aardig eind *LOL*
Cowgirl: je hebt gelijk als je zegt dat ook zo'n super mooi (en goed aangemeten) zadel op een gegeven moment niet meer past.

Jammer dat de site niet in het Nederlands is, ik mis toch wel de nodige Duitse kennis om het goed te begrijpen. Zal eens een vertaalprogramma proberen.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Passen + tijd = niet-meer-passen ? Niet helemaal waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 16:29

De stelling dat je op-maat-gemaakt zadel na een bepaalde tijd (lees: verandering) niet zou passen is niet helemaal waar.

ALS je een zadel voor paard ABC op maat laat maken, waarbij dat paard geheel volgroeid is (niet alleen qua stokmaat, maar ook qua body) dan zal dat op maat gemaakte zadel voor paard ABC altijd passen OF met kleine modificaties weer passend te maken zijn (dat laatste met kosten).

Buiten de dragende merrie zijn er nagenoeg geen lichamelijke veranderingen die de tolerantie van mogelijke aanpassingen overschrijden.
Stel dat je je paard hebt laten “inmeten” toen die super-getraind was en dus veel “body” had. Dan zal de contra situatie (geen training, dus minder spieren) aangepast kunnen worden, eenvoudige weg omdat die toleranties goed te “overbruggen” zijn. Die spieren zitten maar voor een klein deel DAAR waar het zadel ligt. De hoek van de schoft en de rug zullen slechts minimale veranderingen ondergaan (als ze al veranderen).

En dat geldt eigenlijk voor alle situaties, m.u..v. de ingevallen rug bij ouderdom of fok-merrie (overigens heeft die van mij 2 jaar op rij een veulen gehad en het zadel past nog altijd perfect). Bij ingevallen rug bij ouderdom moet je je afvragen of dat al niet een reden is om het rijden tot een minimum te beperken, want dat paard KAN gewoon niet meer.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:30

Maar waarom past mijn Crates dan niet meer terwijl hij bij het passen gewon super lag. Of zou hij toen ook al niet gepast hebben?
Mijn paard was toen 9 jaar oud en werd iedere dag gereden.

Ja ik blijf er over 'door' zeuren hoor Haha! .
Vind het erg intressant.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Niet passen van perfect liggend zadel (!?!?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 09:32

Tal van mogelijke redenen:

1) Wat is: “...bij het passen super lag...”. Wie bepaald(e) dat? En vooral met welke meting werd dat bevestigd? Een handje onder het zadel? Lag voor het oog “goed”? Pasmal vergeleken met de maten van de tree (dat is wat anders dan de maten van de skirts (zie ook 2e punt)?

2) Was het zadel nieuw? Goede kans dat het zadel de eerste tijd (bij weinig gebruik kan dat weken zijn) gewoon niet op de bars lag, maar op het nog stugge leer van de skirts.....

3) Is het een Crates of een “Crates”? (zie onderwerp: Old Joe).

Meet je paard eens op en controleer e.e.a. eens met je tree. Als je wil weten hoe, kan ik je dat wel uitleggen (stuur even een email naar sablou@wxs.nl).

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Meet je paard eens op en controleer e.e.a. eens met je tree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:52

Louis: Kun je misschien hier uitleggen hoe je controleerd of een zadel goed past op een paard want ook ik zou dat graag willen weten. Ook ik zag pas dat m'n zadel niet meer paste aan die dryspots, maar dan ben je volgens mij eigenlijk al te laat Frusty

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Mal en contramal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 13:05

Er zijn twee standaards om paarden in te meten (gaan allemaal uit van meten VOORDAT het zadel gemaakt wordt).

1) De meest (ook in USA) geaccepteerde en gebruikte methode bij westernzadels is die van de mal en contramal. Simpel, eenvoudig en (ook) DE standaard bij westernzadelmakers. Zie uitleg onder.

2) Enkele esternzadelmakers (en vooral die het meten tot een –deel- van hun inkomsten hebben verheven) gebruiken “meetmachines”. Omdat er vele soorten machines zijn, geven ze allemaal hun eigen “uitslag”.


Mal en contramal (alleen bij een normaal gebouwd paard).

1) Bezorg jezelf een stevig stuk ijzer- , koper- of messingdraad (± 3 mm dik en 1 meter lang). Bij de betere bouwmarkten, hobbywinkels of modelbouwwinkels hebben ze die. Bezorg jezelf ook 3 stukken karton van 100 bij 50 centimeter.

2) Neem je paard en trek drie “denkbeeldige” verticale lijnen (alsof je je paard in 4 moten snijdt) :
1 direct achter de voorbenen omhoog (de plaats waar de fork van het westernzadel komt te liggen.
1 10cm direct voor de achterhand (de plaats waar de skirts van het westernzadel ophouden).
1 tussen de twee in.

3) Markeer deze 3 punten op je paard, bijv. d.m.v. stukjes witte plakband (als het maar even blijft zitten)
4) Neem het stuk draad en buig dat, zodoende dat het precies de contouren van je paard weergeven op de plaats van de 1e lijn. Het midden van de draad komt dus boven op de schoft en aan beide kanten komt dus 50 cm draad naar beneden. Let op dat het niet drukt, niet klem zit, maar ook niet te ruim zit. Dat kan even tijd kosten, maar het is belangrijk.

5) Teken het resultaat over op een stuk stevig karton.

6) Doe punten 4 en 5 ook voor de 2e en 3e lijn. Zodoende heb je dus 3 stukken karton waarop de 3 dwarsdoorsneden van je paard staan (voor zover het de zadel doorsnee betreft).

7) Knip de 3 mallen uit en controleer nu of deze wel zo exact waren als met het draad opgemaakt. Corrigeer evetueel.


Zo dat is dat.

Bij een bestaand zadel heb je nu het probleem, dat dat zadel al in elkaar zit en je dus niet de tree op zich kan meten.
Daartoe kun je 2 wegen bewandelen:

1) Naam de mallen over op een stuk dik spaanplaat en zag ze uit. Nadat je dat gedaan hebt kun je delen spaanplaat in je zadel duwen (alsof ze een schijf van je paard zijn) en vervolgens kijken waar e.e.a. niet aansluit. Vooral (maar niet alleen) onder de fork heel belangrijk. Let niet alleen op juist aansluiting, maar zeker ook op de ruimte tussen onderzijde fork en bovenkant mal (hier moet voldoende –tenminste 10 cm- ruimte tussen zitten).

2) Neem de skirts van de tree. Dat lijkt een hele operatie, maar bij de meeste westernzadels valt dat wel mee. Je moet een beetje handig zijn, maar met een schroevendraaier en (helaas) een nijptang kom je een heel eind. Bij de betere westernzadels gaat dat makkelijker vanwege de betere constructie (en minder spijkers / krammen). Vervolgens kun je de tree op de mallen zetten en de tree exact controleren.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:23

Louis: ik denk niet dat veel mensen nu meteen hun zadel uit elkaar gaan schroeven Haha! , maar die methode met het gebogen draadje werkt goed.
Alléén je meet wel een stilstaand paard Verward Persoonlijk houd ik liever altijd wat ruimte aan de zijkanten, omdat als een paard beweegt dan moet ook die dikke schouderspier kunnen bewegen onder de flares.

Als je de 3 delen met wat zijstroken aan elkaar zet dan heb je dus de totale rug van je paard wat je onderste boven in een zadel kunt leggen

Maak je hem van steviger hout en je doet er wat poten en wieltjes onder dan heb een perfekt passende zadelbok Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Timmerman (eh vrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 16:19

Beste Sugar.... Kwijl
Ik wist niet dat er ook een timmerman (eh, vrouw) in jouw stak. Prima idee en het werkt.....

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:54

Oaky ik zal kijken of ik het goed kan beantwoorden met nadruk dat ik op dat moment geen verstand had van westernzadels passen.

Citaat:
Wat is: “...bij het passen super lag...”. Wie bepaald(e) dat? En vooral met welke meting werd dat bevestigd? Een handje onder het zadel?


Ik heb het zadel bij de Western Import Company vandaan, op het moment dat het zadel erop lag heeft hij alles gecontroleert of het ruim en goed aansloot. Zadel bleef stabiel liggen als je gewicht gaf op de stijbeugels. Ook toen ik erop zat heeft hij naar het zadel gekeken.(lag erop zonder pad) verder weet ik het niet meer is bijna 3 jaar geleden.

Citaat:
Was het zadel nieuw


ja een heel nieuw zadel.



Citaat:
Is het een Crates of een “Crates


Hoe kan ik dit controleren? Er zit een zilveren plaatje op met de naam Crates en er staat nog iets op van Handcrafted en de naam van de staat waar het vandaan komt.

Citaat:
Meet je paard eens op en controleer e.e.a. eens met je tree


Heeft dit nu nog zin aangezien het zadel niet meer past?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 20:19

Citaat:
Is het een Crates of een “Crates


Hoe kan ik dit controleren? Er zit een zilveren plaatje op met de naam Crates en er staat nog iets op van Handcrafted en de naam van de staat waar het vandaan komt.

Kun je nauwelijks. Je kunt er van uitgaan dat een Crates die zelf geimporteerd is een "echte" is en dat de kans dat je een "echte" koopt bij een shop hooguit zo'n 25% is. Overigens ook een Crates, maar uitsluitend voor de export gemaakt.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:04

zeg sadie... domme foto Lachen van aladin LOL die heb ik nog gemaakt hihihihi..... ik heb wel leukere als je ze wilt hebben dan moet je maar emailtje sturen.... krijg je hoordes fotos Lachen

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:25

Erg off-topic:

Ja he Angeliekie, goed gejat he Haha!
Ik mail je nog over de foto's, erg leuk natuurlijk Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:05

Idd erg off-topic. Boos!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 18:35

sorry dat ik off-topic ging ikke zal het niet meer doen.....

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:24

Hoi,

Ik krijg nu, n.a.v. dit topic toch ook wel wat vraagjes... Bloos zeker omdat ik misschien ook aan een ander zadel moet...
Nou ja... ik niet maar "Colinda" Haha!

Binnenkort komt Evelien zadels passen, heb je misschien tips waar ik evt. ook zelf nog op kan letten?
Zij past de zadels door middel v. een 'mal' en heeft meestal wel verschillende types bij zich...
Ze 'buigt' de mal naar de rug v. het paard, en bekijkt dan welk zadel daar het beste bij past...

En over de 'crates' ... tja... Boos! als je dan ook al niet meer kunt geloven dat het 'echt' of 'nep' is...
Heb je misschien nog tips over bepaalde merken die bijv. goed aangeschreven staan en waar ik op kan letten op 'echtheid' ?
Zoals bijv. v. CircleY , en Continental ?

alvast bedankt,

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:28

sablou schreef:
Overigens ook een Crates, maar uitsluitend voor de export gemaakt.


en is een 'nep' Crates dan beter of slechter of maakt dat niet uit?
Is het alleen materiaal verschil of ook kwaliteit (voor de paardenrug) verschil?

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers