Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 20:36

Nu ik eindelijk les heb met Nevell zijn we al veel vooruit gegaan maar er moet nog veel gebeuren en dat weet ik. Nevell is een werkwillig paard maar hij snapt nog vrij weinig. We zijn nu druk bezig met stelling en de galop, de galop is al heel erg verbeterd.
Ik heb niet zo veel foto's en ook niet van alle dingen maar mijn moeder neemt meestal niet zo de tijd om foto's te maken (hooguit 5 minuten dus) En het is steeds in dezelfde hoek en die was nat dus vandaar dat ik daar niet rijd en dus ook niet altijd stellig heb.
Ik heb hem sinds begin oktober dus bijna een jaar. Maar ik heb maanden buiten gereden omdat ik nog geen bak had.

:list: Even een paspoortje;
Officeel heet hij Vanderbilt B. :')
7 jaar.
Draver.
Vader; Ambro Pompei.
Moeder; Lady Idealy.

Waar ik zelf op moet letten;
~ Me handen hoger houden. (zeker bij stelling!)

1. Afbeelding

2. http://i52.tinypic.com/dg5jmd.jpg

Drafje;
3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Stelling.
http://i53.tinypic.com/2eme9me.jpg

En nog een galopje. Op het einde ging het niet zoals het moest.

7. :+:
Afbeelding

Tips zijn heel erg welkom!


Azmodania

Berichten: 170
Geregistreerd: 17-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:32

Ik vind jullie een plezierige, vrolijke indruk geven. Goed zo :)

Dat je paardje het nog lastig vindt, zie je terug aan zijn oren.
Hij lijkt zich regelmatig af te vragen of hij het goed doet.

Op foto 4 geef je netjes met je hand van de hals de richting aan.
Maar je helt zelf ook naar binnen, en dan zal Nevell makkelijk naar binnen vallen, wat niet goed is.
Probeer zelf netjes midden boven je paard te blijven en je hand inderdaad iets hoger.

Je benen hangen mooi af. Ik zou me niet te veel zorgen maken over je tenen, mochten daar nog opmerkingen over komen.
Ze wijzen wat naar buiten, maar het is veel belangrijker dat je been rustig ontspannen ligt dan dat je je tenen naar binnen wringt.

Probeer het contact met de teugels te behouden. Als je af en toe de teugels te los hebt, kan hij zich een beetje verloren voelen.

Het lijkt me goed om dit werk in de bak af te wisselen met het buitenrijden, zodat hij sterker kan worden.
Lekker de ontspanning die je nu hebt erin houden.
Zo te zien is het een lieverd die erg zijn best voor je doet, dus voorzichtig dat je niet te veel vraagt.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 19:55

Dankje ik heb ook veel plezier met hem. :)

Ja hij vind het nog erg moeilijk en snapt er nog niet veel van al gaat het steeds beter en zeker met de lessen erbij. Zijn vorige eigenaar heeft ook alleen maar recreatief met hem gereden en dan vooral over het strand.

Ja ik weet het ik val heel snel mee maar dat komt mede door mijn zwakke rug maar ik let er veel op en heb het steeds minder.

Ja mijn tenen ik weet het ik maak e er niet zo druk om. Mij voeten staan vanzich zelf al een heel klein beetje naar buiten (niet zo erg al op de foto natuurlijk!) dus dat beïnvoed het wel. En met mijn rug kan ik ze ook niet naar binnen houden en ik zit liever ontspannen dan dat ik mijn tenen mooi recht heb.

Ja ik weet het af en toe heb ik ze te lang waardoor ik net niet geoeg contact heb en hij zijn eigengang weer gaat. Dit heb ik vooral in de galop.

Ja dat doe ik veel zeker na het rijden nog lekker een rondje over de dijk uitcrossen en stappen.

Ja ik ga hem zeker niet overvragen want hij is werkwillen en daar moet je voorzichtig mee omgaat voordat ik het verpest.

bedankt! :)

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:57

Je handen heb je op de goede hoogte hoor!!

Hope Springs Eternal

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 20:04

Zelf vind ik dat ze nog iets hoger mogen bij de stelling.

Karenenditty

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Vlissingen in zonnig zeeland

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:06

hey ik ken nevell!!! Hij ziet er goed uit, niets veranderd op eerste aanblik. Hij werd gereden door een kennis van mij. Leuk om hem terug te zien. Waar sta je?

b+16:Cheveax het dressuurpaard en Ditty de oude brompot!

verraa
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:16

Leuke pony/paard maar probeer je teugels wat korter te houden en hem mooi laag en rond te maken.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 16:21

verraa; hij loopt nog niet aan de teugel. ;)

verraa
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:22

nee maar daar kan je wel aan werken ? ;)

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 16:24

Hij kan het nog niet anders heb ik het al wel gedaan. ;)
Ik doe eerst de basis want die vind hij al moeilijk en dan pas derest. Op het gemakje dus anders verpest ik hem.

verraa
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:36

Je hebt hem nu bijna een jaar je kan er wel aan door blijven
werken en niet zo maar opgeven en met andere dingen bezig gaan,

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 17:11

Zo gaat het niet bij hem hoor. Ik werk hardstike hard al mijn tijd gaat naar hem. En ja dan kan ik er aan blijven rijden. (ik heb eerst een half jaar alleen maar buiten gereden ivm met geen bak te hebben ;) ) Ik doe eerst de basis en dan komt er vanzelf wel. Onspanning moet uit hem komen en niet uit dwang van mij. Zo werk ik en ieder zijn eigen mening.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:19

naar beneden rijden hoort imo júist bij de basis.
wanneer dat hoofd rustig naar beneden gaat betekent dat dat je paard ontspannen is. je zegt zelf dat je naar die ontspanning toe wilt werken, maar je weet hem dus nog niet helemaal te herkennen.
aan de teugel lopen is niet zomaar een trucje, maar vanuit dit punt kan het paard beter zijn lichaam gebruiken waardoor hij zijn lichaam beter traint en zo het werk beter aankan. wanneer het hoofd zoals nu in de lucht staat drukt hij zijn rug weg en is het dus moeilijker om stelling te nemen en goed te bewegen.
rond rijden is dus écht wel belangrijk ;)

heb het hier eens goed met je instruteur over, dan komen jullie er wel uit ;)

Een blind paard wil gegeten worden




Voor de Bokt Facebook altijd op zoek naar een mooie omslagfoto. Heb je nog een foto die ik mag gebruiken?
-->
*-:) [FK] Foto's met een 'thema' gezocht!

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 17:25

Dat weet ik, maar om het anders te zeggen hij moet eerst 3 goede basis gangen hebben. Ik herken hem wel want hij is nog erg gespannen en daarom doet hij zijn hoofd niet omlaag al gaat het steeds beter. Dat is het zeker want hij drukt zijn rug vaak weg zeker bij de galop. Daarom is het voor hem ook nog erg moeilijk.

Ik ben heel blij met haar want zij wil het ook rustig aan doen en hem zeker niet overvragen. Eerst 3 goede basis gangen en meer ontspanning dan komt aan de teugel aan bod en dan springen.

Selinaa1

Berichten: 170
Geregistreerd: 21-07-10

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:29

je moet rijden zoals jij denkt dat de beste manier is en je instructeur zal je er ook wel goed bij helpen neem ik aan

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:37

duChambre schreef:
naar beneden rijden hoort imo júist bij de basis.
wanneer dat hoofd rustig naar beneden gaat betekent dat dat je paard ontspannen is. je zegt zelf dat je naar die ontspanning toe wilt werken, maar je weet hem dus nog niet helemaal te herkennen.
aan de teugel lopen is niet zomaar een trucje, maar vanuit dit punt kan het paard beter zijn lichaam gebruiken waardoor hij zijn lichaam beter traint en zo het werk beter aankan. wanneer het hoofd zoals nu in de lucht staat drukt hij zijn rug weg en is het dus moeilijker om stelling te nemen en goed te bewegen.
rond rijden is dus écht wel belangrijk ;)

heb het hier eens goed met je instruteur over, dan komen jullie er wel uit ;)


Nageeflijkheid hoort inderdaad bij de basis, maar niet zoals wat jij zegt. Is je paard scheef, nog niet in balans of zit er iets ander tegen dan kan het paard zijn rug ook niet ontspannen. Een krul is dan alleen maar een valse krul, rug blijft dan gespannen en daar kan het paard problemen van krijgen.

Wanneer je dus werkt aan de juiste basis komt de nageeflijkheid vanzelf.

Let er op dat je wel corrigeert wanneer hij naar binnen valt, en bij stelling of een wending rijden je binnenhand op dezelfde hoogte houden.
Succes! :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 17:40

Ja ik wilde het niet te overhaast doen omdat hij het nog moeilijk vind. En zei wil les geven met respect en gedult dus dat komt mooi uit. :)

x_Marr; Dankje!
Ja dan rijd ik een volte en doe de hoek opnieuw. Ja ik weet het maar ik ga vandaag weer proberen te rijden heb gisteren niet kunnen rijden. (reden onderschrift)

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:04

x_Marr: ik kan me vaak niet zo goed verwoorden in zo'n topic, dus denk dat het hier weer fout is gegaan :+
maar 'aan de teugel' en 'nageeflijk' zijn in mijn woordenboek twee verschillende dingen.

nageeflijk is een ontspannen paard wat goed aan het werk kan gaan. en dit paard zal veel minder moeite hebben met oa in balans komen en rechtrichten. in dit plaatje hoeft het paard dan ook niet direct aan de teugel te lopen, als het hoofd maar ontspannen naar beneden is en het paard over de rug loopt.
misschien een klein beetje te vergelijken met een 'westernhouding': geen 'dressuurkrul', maar wel een ontspannen paard met zn hoofd omlaag.

en aan de teugel lopen is dan een oefening die je kunt doen als je paard nageeflijk en dus ontspannen is. de krul dus. maar die kan echt alleen gereden worden als de basis helemaal bevestigd is, en is hier dus eigenlijk nog niet aan de orde..

Een blind paard wil gegeten worden




Voor de Bokt Facebook altijd op zoek naar een mooie omslagfoto. Heb je nog een foto die ik mag gebruiken?
-->
*-:) [FK] Foto's met een 'thema' gezocht!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:11

Nageeflijkheid is wanneer het paard meer gewicht op de achterhand neemt, zijn buikspieren aanspant en zijn rug ontspant, en dan gaat dat hoofd naar beneden.

Dat kun je niet eerder gaan verwachten, helemaal niet als het paard niet recht is is, paard loopt dan altijd ergens te compenseren in zijn lijf om niet om te vallen, spanning dus. Gaat het hoofd eerder omlaag dan is het gewoon een vals krulletje.

Enige wat handig is om te hebben is aanleuning, het aannemen van de ruiterhand. Maar daar hoeft het paard zijn hoofd niet voor in een krul te zijn.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 19:48

Ik zie net dat het filmpje van de galop er niet tussen staat hier als nog; Galop.
Op het einde ging het niet zoals het moest. ;)

dinky100
Berichten: 171
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:39

leuk hoor zo samen, +:)+
als je er maar plezier in hebt,
zie dit liever dan iemand die zijn paard in de krul trekt hoor,
hoop alleen niet dat je hond lesgeeft daar in het midden := :=

Kingsland jas Nieuw xl 35 euro http://www.bokt.nl/markt/ad/350966/nieuwe-k ingsland-regenjack-35-euro


Carmen_Xx
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-09-10

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:50

Je kunt zien dat hij nog wat gespannen waarschijnlijk ook de rede waarom hij niet aan de teugel loopt.
En pas op met het na binnen hellen, hij valt op die manier snel naar binnen waar door een misstap snel gemaakt. Helaas betrap ik mezelf er ook wel eens op:o

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-10 20:01

lindaroxy; Dankje! Haha nee die is er altijd bij om me in de gaten te houden. :')

Carmen_Xx; Ja dat is ook de reden en hij heeft de bespiering in zijn hals er ook nog niet voor. Ja ik weet het ik heb het nu al niet meer zo veel want ik let er erg goed op. Af en toe heb ik het nog wel maar dan rijd ik de hoek gewoon even overnieuw.

BlixtsnabbBS

Berichten: 110
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:08

Wat een leuk paard! Je ziet dat hij goed zijn best doet maar het nog wel moeilijk vindt. Ik denk dat jullie met lessen wel heel wat verder kunnen komen. Als hij straks eenmaal een goede balans heeft komt dat aan de teugel lopen vanzelf wel! Succes ermee!

Pietje Bel, Saartje (Zonnekamp's Bryanna) en Blixtsnabbt Guld, mijn trots, mijn paardenvriendjes
Tobi en Teddy mijn kattenmopjes
Vive La Donder 15-05-2003 - 28-04-2010 Irish Fire 19-03-1997 - 25-05-2008 Charlie 26-04-2008 - 30-03-2011 Bloem 1-1-2002 - 21-1-2013 Rust zacht jongens

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Na eindelijk les te hebben Nevell Pride @ work. Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-10 20:15

Dankje zo denk ik ook als we het rustig aan doen komt het wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers