Welk boek over paardrijden kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:16


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-10 10:49

is er helemaal niemand die een boektip heeft?? |(

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:37

Op Bokt zul je weinig boekentips vinden, heb ik gemerkt. :Y) Jammer he?

Ik heb een kast vol paardenboeken en ook gelezen. Het ligt er een beetje aan wat je precies zoekt 'basis dressuur' is best nog heel breed. Hoe veel ervaring heb je? Ben je op zoek naar iets specifieks (bv leren zitten, africhten van het paard, gymnastische oefeningen).

Enkele aanraders vind ik:

Basis Rijkunst van Anne Muller.
Werk veel met visualisaties, dus dat moet de lezer wel aanspreken. Ik hou er zelf wel van. De instructie is dan meer "houd de teugels vast alsof je er een klein vogeltje in hebt: het mag niet wegvliegen of gaan spartelen, maar je mag hem ook niet dooddrukken. Denk er aan dat het bit slechts een klein deukje in de paardentong mag veroorzaken." in plaats van "Houd de handen rechtop en zorg voor een constante aanleuning" (Hoe dan? ;))

Hier kun je een preview zien van het boek.
Citaat:
Hoe 'losjes' is jouw lichaamstaal... wat zeg je? Begrijpelijk en 'paardwaardig' lesmateriaal voor iedereen die (nog) beter wil leren rijden.
Basis Rijkunst is een inspirerend en zeer praktisch boek, boordevol oefeningen, adviezen en tips. Goed aangeleerd is... nooit meer afgeleerd!



Anne Muller werkt dagelijks met beginnende en veelal jonge ruiters. Zij kent als geen ander de problemen en obstakels die zich bij het (leren) paardrijden en 'moeiteloos' bewegen voordoen. Daarom gaat ze, ook in de praktijk, dieper dan gebruikelijk in op vooral het HOE? Op basis van de gangbare (bewegings)leermethoden stelt ze de ruiter de vraag: welk effect sorteert houding en wat doet kracht met een beweging? Werk je mee of zit je tegen, wat doet het je paard?
Het vertrekpunt is balans en ontspanning in de beweging. De boodschap is 'doe het zelf' op basis van universele 'klassieke' wetten.

Inhoud:
1.Basis Rijkunst
2.Hoe ver wil je gaan
3.De basis in beeld
4.Jezelf een houding geven
5.Allerhande lichaamstaal
6.Het kader als hulpbron
7.Basis gereedschappen
8.De basishouding, uitgangspositie of schoolzit
9.De lichaamsdelen in de basishouding
10.Het 'complex van hulpen'
11.Nu gaan we rijden
12.Stappen en stoppen
13.Het veranderen van richting, stellen, buigen, wenden
14.Recht richten
15.Wijken en zijgangen
16.De verlichte zit en lichtrijden
17.Doorzitten
18.De galop
19.Kuren en kunstjes
-Aan de rij-instructeur en leerling van de toekomst
[/quote]

Centered Riding deel I en II van Sally Swift.
CR zit ook vol met visualisaties.
Afbeelding Een van de 2 delen is niet meer verkrijgbaar in het NL, dacht ik.

Citaat:
Sally Swift is al meer dan vijftig jaar een zeer innovatieve rij instructrice. Ze is alom bekend om haar innovatieve onderwijs filosofie, die de nadruk legt op lichaamsbewustzijn, de waarde van een zacht oog een juiste ademhaling, het centeren en de balans. In dit boek vindt u haar methodes die paard en berijder is staat stellen om harmonie te bereiken, om op een natuurlijke wijze samen te werken , zonder pijn voor het eerst bij elkaar.

In tegenstelling tot meer traditionele instructeurs gelooft Sally niet in geforceerde trainingstechnieken die de oorzaak zijn van stijve lichamen en gespannen rijden. In plaats daarvan door gebruikt te maken van levendige, ongewone zeer creatieve beelden die het mechanische voorbijgaan( denk maar dat je een dennenboom bent; de wortels groeien vanuit je middelpunt naar beneden, en de stam groeit omhoog), samen met een gedegen kennis van de anatomie van mens en paard, stelt deze wijze en inspirerende instructrice de consciëntieuze ruiter en amazone in staat om de gewone responsen opnieuw te beschouwen om zodoende in een natuurlijke houding te kunnen rijden, om door die hoger gestelde frustrerende leerplateux heen te breken en om steeds nieuwe doelen met gemak, vitaal en met precisie te kunnen behalen.


Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De auteur houdt zich al vanaf haar achtste bezig met paardrijden. Door een rugkwaal ging zij zich verdiepen in anatomie. Nadat zij zich eveneens verdiepte in ademhalingstechnieken en Oosterse vechtsporten, ontwikkelde zij een rijmethode waarin al deze technieken verweven zijn. Het resultaat is een ruiter die ontspannen te paard zit en een paard dat daardoor ook ontspannen is, een wisselwerking. Het boek is niet makkelijk, geen boek dat je zo even doorleest, maar het zal waarschijnlijk wel in een behoefte voorzien. Er houden zich immers veel mensen bezig met een andere manier van omgaan met paarden en paardrijden. Anderen zullen het juist weer veel te zweverig vinden. Groen/blauw voor- en achterplat, voorzien van een foto. De tekst op de achterflap geeft de inhoud goed weer. Voorzien van tientallen zwart-witfoto's en -tekeningen die de tekst ondersteunen. Appendix en index completeren het geheel.
(Biblion recensie, Tjits Puijker)


Wil je iets minder visualisatie maar toch een heel volledig boek, dan kan ik het alom geprezen boek van Te paard! Aanschouwelijk rijonderricht van W. Museler aanraden.
Dat is 'n wat ouder boek, uit de jaren 60 maar niet echt oubollig. Wel heel theoretisch en sommige mensen vinden het wat taai. Alleen 2e hands verkrijgbaar (http://www.boekenverkoper.nl/boek/21508 ... derricht_/)
Afbeelding
Dit plaatje heb ik ergens van Bokt gepikt: [EA-OV] [TK] (paarden)boeken, dvd's, shirts, schoenen: Met dank aan Kaisa. :o


Er zijn er nog veel meer, maar deze beschrijven goed de basis.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:40

ik heb het boek basisboek paardrijden
van christine van de made
kan je gewoon bestellen bij een boekhandel of kopen bij een ruiterhuis

MOCHT ER KWA TEKST OF SPELLING IN MIJN BERICHTJES IETS NIET GOED STAAT SORRY IK BEN WOORDBLIND
lieve nagano en dusty Dat ik van jullie hou is geen wonder maar dat jullie om me geven is heel bijzonder!!!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-10 11:01

Hey hippologic, thnx voor je reactie. Ik ga me eens verdiepen in je boeken.
Inderdaad vreemd dat er zo weinig op bokt over te vinden is.

Lezen bokkers geen boeken???

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:25

Zidore schreef:
Hey hippologic, thnx voor je reactie. Ik ga me eens verdiepen in je boeken.
Inderdaad vreemd dat er zo weinig op bokt over te vinden is.

Lezen bokkers geen boeken???


Ikke wel :+ heel veel zelfs.. :D

Maar ik ben me meer in aan het lezen in grondwerken, natural horsemanship enz enz..

Andere boeken die ik heb gaan over westernrijden, en degene die hierboven al genoemd zijn... ;)

Trotste mama van 2 prachtige zoontjes, geboren 2009 (china) en 2012(uit mijn buik), herenigd met mijn allereerste super fjord <3

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:36

Ik kan je de methode/boeken/dvd's van Andrew McLean van harte aanraden. Helder, eenvoudig èn het werkt! Gewoon bedoeld voor Engels rijden, al rij ik zelf Western.
Je hebt dan maar één boek nodig en ALLES staat erin.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-10 11:56

PoucyWouce schreef:
Ik kan je de methode/boeken/dvd's van Andrew McLean van harte aanraden. Helder, eenvoudig èn het werkt! Gewoon bedoeld voor Engels rijden, al rij ik zelf Western.
Je hebt dan maar één boek nodig en ALLES staat erin.


ik ga er eens op zoeken!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Mirgeenjam

Berichten: 612
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:00

Ik vind zelf Monty Roberts boeken het beste!

All the pretty things in life, should be written in your head

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:15

HippoLogic schreef:
Op Bokt zul je weinig boekentips vinden, heb ik gemerkt. :Y) Jammer he?

Ik heb een kast vol paardenboeken en ook gelezen. Het ligt er een beetje aan wat je precies zoekt 'basis dressuur' is best nog heel breed. Hoe veel ervaring heb je? Ben je op zoek naar iets specifieks (bv leren zitten, africhten van het paard, gymnastische oefeningen).

Enkele aanraders vind ik:

Basis Rijkunst van Anne Muller.
Werk veel met visualisaties, dus dat moet de lezer wel aanspreken. Ik hou er zelf wel van. De instructie is dan meer "houd de teugels vast alsof je er een klein vogeltje in hebt: het mag niet wegvliegen of gaan spartelen, maar je mag hem ook niet dooddrukken. Denk er aan dat het bit slechts een klein deukje in de paardentong mag veroorzaken." in plaats van "Houd de handen rechtop en zorg voor een constante aanleuning" (Hoe dan? ;))

Hier kun je een preview zien van het boek.
Citaat:
Hoe 'losjes' is jouw lichaamstaal... wat zeg je? Begrijpelijk en 'paardwaardig' lesmateriaal voor iedereen die (nog) beter wil leren rijden.
Basis Rijkunst is een inspirerend en zeer praktisch boek, boordevol oefeningen, adviezen en tips. Goed aangeleerd is... nooit meer afgeleerd!



Anne Muller werkt dagelijks met beginnende en veelal jonge ruiters. Zij kent als geen ander de problemen en obstakels die zich bij het (leren) paardrijden en 'moeiteloos' bewegen voordoen. Daarom gaat ze, ook in de praktijk, dieper dan gebruikelijk in op vooral het HOE? Op basis van de gangbare (bewegings)leermethoden stelt ze de ruiter de vraag: welk effect sorteert houding en wat doet kracht met een beweging? Werk je mee of zit je tegen, wat doet het je paard?
Het vertrekpunt is balans en ontspanning in de beweging. De boodschap is 'doe het zelf' op basis van universele 'klassieke' wetten.

Inhoud:
1.Basis Rijkunst
2.Hoe ver wil je gaan
3.De basis in beeld
4.Jezelf een houding geven
5.Allerhande lichaamstaal
6.Het kader als hulpbron
7.Basis gereedschappen
8.De basishouding, uitgangspositie of schoolzit
9.De lichaamsdelen in de basishouding
10.Het 'complex van hulpen'
11.Nu gaan we rijden
12.Stappen en stoppen
13.Het veranderen van richting, stellen, buigen, wenden
14.Recht richten
15.Wijken en zijgangen
16.De verlichte zit en lichtrijden
17.Doorzitten
18.De galop
19.Kuren en kunstjes
-Aan de rij-instructeur en leerling van de toekomst


Centered Riding deel I en II van Sally Swift.
CR zit ook vol met visualisaties.
Afbeelding Een van de 2 delen is niet meer verkrijgbaar in het NL, dacht ik.

Citaat:
Sally Swift is al meer dan vijftig jaar een zeer innovatieve rij instructrice. Ze is alom bekend om haar innovatieve onderwijs filosofie, die de nadruk legt op lichaamsbewustzijn, de waarde van een zacht oog een juiste ademhaling, het centeren en de balans. In dit boek vindt u haar methodes die paard en berijder is staat stellen om harmonie te bereiken, om op een natuurlijke wijze samen te werken , zonder pijn voor het eerst bij elkaar.

In tegenstelling tot meer traditionele instructeurs gelooft Sally niet in geforceerde trainingstechnieken die de oorzaak zijn van stijve lichamen en gespannen rijden. In plaats daarvan door gebruikt te maken van levendige, ongewone zeer creatieve beelden die het mechanische voorbijgaan( denk maar dat je een dennenboom bent; de wortels groeien vanuit je middelpunt naar beneden, en de stam groeit omhoog), samen met een gedegen kennis van de anatomie van mens en paard, stelt deze wijze en inspirerende instructrice de consciëntieuze ruiter en amazone in staat om de gewone responsen opnieuw te beschouwen om zodoende in een natuurlijke houding te kunnen rijden, om door die hoger gestelde frustrerende leerplateux heen te breken en om steeds nieuwe doelen met gemak, vitaal en met precisie te kunnen behalen.


Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De auteur houdt zich al vanaf haar achtste bezig met paardrijden. Door een rugkwaal ging zij zich verdiepen in anatomie. Nadat zij zich eveneens verdiepte in ademhalingstechnieken en Oosterse vechtsporten, ontwikkelde zij een rijmethode waarin al deze technieken verweven zijn. Het resultaat is een ruiter die ontspannen te paard zit en een paard dat daardoor ook ontspannen is, een wisselwerking. Het boek is niet makkelijk, geen boek dat je zo even doorleest, maar het zal waarschijnlijk wel in een behoefte voorzien. Er houden zich immers veel mensen bezig met een andere manier van omgaan met paarden en paardrijden. Anderen zullen het juist weer veel te zweverig vinden. Groen/blauw voor- en achterplat, voorzien van een foto. De tekst op de achterflap geeft de inhoud goed weer. Voorzien van tientallen zwart-witfoto's en -tekeningen die de tekst ondersteunen. Appendix en index completeren het geheel.
(Biblion recensie, Tjits Puijker)


Wil je iets minder visualisatie maar toch een heel volledig boek, dan kan ik het alom geprezen boek van Te paard! Aanschouwelijk rijonderricht van W. Museler aanraden.
Dat is 'n wat ouder boek, uit de jaren 60 maar niet echt oubollig. Wel heel theoretisch en sommige mensen vinden het wat taai. Alleen 2e hands verkrijgbaar (http://www.boekenverkoper.nl/boek/21508 ... derricht_/)
Afbeelding
Dit plaatje heb ik ergens van Bokt gepikt: [EA-OV] [TK] (paarden)boeken, dvd's, shirts, schoenen: Met dank aan Kaisa. :o


Er zijn er nog veel meer, maar deze beschrijven goed de basis.

nah, wanneer je er nu ook Ruiters en Rechters van Ernest van Loon bij had gezet, was het een echt zinvol lijstje geweest.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:07

Toevallig heb ik Ruiters en rechters (nog) niet gelezen. Het zou dom zijn die op een lijst te zetten als je hem niet kent. :P

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-10 10:34

oh ik heb dit topic ook nog gevonden [RT-P] Dressuur boeken top. maar dan nog vind ik dat er meeeeeerrrr boekentips mogen staan op bokt!!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:42

Das Gymnasium des Pferdes van Steinbrecht. Het is vertaalt in het nederlands. Het is een beetje oudbollig wat taal betreft, {Steinbrecht is al enige tijd terug overleden}, maar het is wel heel duidelijk verder. Ik vind het vooral ook een goed boek omdat er ook veel uitleg in staat over paarden die niet gezegend zijn met het ideale exterieur. Ik heb stapels boeken over dressuur, maar eigenlijk kun je alles weer terug vinden in dit boek. {er wordt ook vaak naar verwezen}. Het is alleen dus vrij oud en je leest het ook niet "even" door. Ik heb het twee keer helemaal gelezen, en verder zoek ik vaak even iets op als ik ergens tegen aan loop.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:47

Bewust paardrijden van de familie Bartels :j

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:44

De boeken die genoemd worden door Hippologic vind ik ook absolute aanraders.
De Centered riding 1 van Swift en Te paard van Müseler vind je inderdaad enkel nog tweedehands.

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:02

Als je echt een basisboek wilt is 'Hoe leer ik paardrijden' van Horst Stern een aanrader! Deze (Duitse) journalist kon niet rijden toen hij aan het boek begon en beschrijft dus helemaal vanaf het begin wat er allemaal bij komt kijken. Veel paardrijboeken zijn geschreven door deskundigen. Het nadeel daarvan voor beginners is dat al die goede ruiters vergeten zijn hoe het is als je nog niks van paardrijden weet en er ook nog niks van kan. Ze gaan er bijvoorbeeld van uit dat je allerlei termen wel kent. In dit boek wordt niks bekend verondersteld en dus vanalles vanaf het begin (goed) uitgelegd. Toen ik dit boek voor het eerst las reed ik al een jaar of wat en ik wou toen dat ik het eerder had ontdekt, omdat mij ineens allerlei dingen duidelijk werden. Tot slot is het ook nog een makkelijk leesbaar boek, met een gezonde scheut humor. Ik heb bijvoorbeeld erg genoten van het hoofdstuk 'Waarom schreeuwt die man toch zo?' _O- _O- _O- (over instructeurs).

Hoopvol reizen is beter dan aankomen en de inspanning is het echte succes.

Jurenka
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:06

door de ogen van de jury is goed
en
dressuur met marlies is ook leuk !

Samantha is lelijk en lijkt op een tinker

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-10 17:54


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:33

Blij om te lezen dat er meer lezers zijn op Bokt. Soms maak ik m,e zorgen weet je... ;) ;)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-10 11:37

ja ik ook, ik dacht dat er veeeel meer zouden zijn
terwijl er volgens mij juist hele goede en leerzame boeken zijn!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:54

In mijn paardenboekenkast staat ook 'Basis Rijkunst' van Anne Muller en ook 'Bewuster paardrijden' van familie Bartels.
Welke ik ook leuk vond was 'Paardrijden met gevoel' van Wim Bonhof en Tessa van Daalen.
Daarnaast heb ik ook 'Klassieke dressuur' van Stefan Radtke (maar dat was meer omdat hij zo goedkoop was...) maar staan wel aardige dingen in, net als in een boek dat ik echt al jaren heb 'Dressuur de belangrijkste aspecten' van Richard Davison.
Dus hier wel wat boeken... naast deze over rijden ook nog anderen over gedrag en massage etc. En volgens mij mis ik er één nu ik zo kijk... even mijn zusje boos aankijken ;)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-10 11:57

evelijn, welke uit je collectie zou jij kiezen om echt de basis te leren?
dus voor een beginner??

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

judith__

Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-09-09
Woonplaats: onbekend

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

101 trainingsmehtode

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:02

Echt beginner dus nooit op paard gezeten en wel interesse in hoe rijden dan moet... Basis Rijkunst dat gaat ook echt over hoe zit je, hoe stuur je etc.. jammer daarvan is dat het weinig mooie plaatjes heeft.. en echt heel veel tekst... daarnaast als degene les krijgt van iemand die niet dit gebruikt is het wel moeilijk de verbanden te leggen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Welk boek over paardrijden kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:44

Ja, dat is wel waar: Basis Rijkunst - Anne Muller, gaat vooral goed samen met instructie. Mijn instructrice gebruikte dit boek ook en we namen samen het boek door (hoofdstuk per les). Als je nog weinig ervaring hebt met rijden en/of met visualiseren dan is het misschien te taai.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BlackClaw, Doubtless, Eefje_Sammy, kimmetje26 en 82 bezoekers