Eerste keer naar buiten met jong paard... Vraagje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Eerste keer naar buiten met jong paard... Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 08:56

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Ik ben dus van plan om met mijn jonge paard naar buiten te gaan, samen met een ander paard die al verkeersmak is. Tips????

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:59

Helmpje op, Niet te gek doen de eerste keer, dus stap en draf, tenzij je erg zeker bent van je zaak.
Enjoy!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:59

gewoon doen, het jonge paard is vaak onder de indruk en dus volgzaam

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:05

Ehm, beugels gaatje korter Haha!
Helmpje op idd. Eventueel halstertouw om de nek.
Ligt per jonge paard verschillend denk ik.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:18

nou ik ben met bon eerst een keer gaan wandelen.. Toen ben ik erop gaan zitten en mijn vriendin had dr aan het halstertouw en ik gewoon de teugels en gingen we langs dezelfde weg, de 2e keer ging ik los een andere kant op en mijn vriendin op de fiets mee met een halstertouw bij de hand..
Nou dat ging gewoon super Haha!

Maar zowieso cappie op, en als je echt een drukte maker hebt kun je ook een beugelriem om z'n nek doen kun je je daar aan vastgrijpen Haha!

suc6


Kuss Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:34

Misschien een hulpteugeltje, stoot teugel of slof dan heb je net iets meer te vertellen als hij aan de kletter gaat. En verder gewoon rijden alsof je het elke dag doet lekker zitten en rustig blijven.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:37

Butsmuts op, achter het andere paard sturen, en het komt allemaal goed!!! Succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:41

Ik ben de eerste keer ook met een ander paard mee naar buiten geweest.
Heb hem eerst even lekker in de bak gereden en ben toen buiten uit gaan stappen.
Gewoon rustig aan doen, en vooral zelf rustig blijven. Die van mij vond de wegmarkering de eerste keer heel eng Haha!
Ik ben met een ander jong paard (wat ik nu aan het inrijden ben) de eerste keer langs de weg geweest (zij was al eerder langs de weg geweest, maar dta was weer een tijdje terug) ik zat voor het eerst op haar. Fietste er iemand mee die haar aan een halstertouw vast had. Maar daar kon er gee nander paardmee.
Ik dnek dat het gewoon het handigst is als je een ervaren, rustig paard mee neemt.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:45

gewoon rustig blijven als ie ff gek doet, doe eventueel een martingaal aan en altijd een CAP op!!!

LINDA Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:08

Pak zn beentjes in. Een mobiele telefoon meenemen kan ook wel handig zijn, mocht er iets mis gaan.
Verder heeft iedereen volgens mij wel het belangrijkste gezegd Verward

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:13

Idd helm op, telefoon mee en het liefst iemand erbij op een ander (ervaren) paard. Zo hebben wij het gedaan met onze Dino die pas net onder het zadel was. Na een keer of drie kon hij het zelf wel. Lachen

Succes!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:19

Maak er geen al te grote happening van, gewoon opnemen in de dagelijkse routine, buitenrijden is niks bijzonders, dus maak dat er ook niet van. Met uitstappen (niet helemaal leegrijden eerst, het buitenrijden moet wel leuk zijn en geen straf!) maak je bijvoorbeeld eens een klein rondje, gewoon heel achteloos met een ervaren paard mee dat zich gedraagt, alsof het zo hoort. Waarschijnlijk stapt hij er heel braaf, overdonderd, naast en van daaruit bouw je het uit. Steeds verder, keertje voorop, keertje alleen, vooral niet te moeilijk doen!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:22

ladolcevita schreef:
Misschien een hulpteugeltje, stoot teugel of slof dan heb je net iets meer te vertellen als hij aan de kletter gaat. En verder gewoon rijden alsof je het elke dag doet lekker zitten en rustig blijven.

tuurlijk gooi de hele paardesport winkel er maar aan Verward

Gewoon lekker met dat andere paard mee, en dat gaat het vanzelf goed.
Als dat andere paard rustig is, is die van jou dat ook in 10 min of eerder.
In het begin stappen, blijft hij druk, blijf je stappen.
Gaat het goed maak je een drafje.
Van te voren zou je 15. min in de bak kunnen rijden zodat het friste eraf is.


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:26

Wel fijn is een halster om/ mee + een touw. Als het dan niet lekker gaat kan degene op het tweede paard die van jou als handpaard begeleiden of kun je zelfs eventueel afstappen en een stuk lopen (maar het gaat natuurlijk gewoon goed. )

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:33

Ik weet niet of het een druk paard is, anders zou ik ook eerst wel even in de piste rijden zodat het 'frisse' er af is, dan zijn de reacties bij eventuele verschietpartijen onderweg normaal wel wat minder...
Verder denk ik is het belangrijkste gezegd; ik zou er zeker niet meteen allerlei hulpteugels aanhangen, dat lijkt me voor het paard echt niet leuk op wandeling (wandelen is toch ontspanning), tenzij het paard de neiging heeft om zijn hoofd in de lucht te smijten en dan oncontroleerbaar wordt.
Veel spreken tegen het paard op een geruststellende toon helpt ook goed (of gewoon babbelen met je mederuiter), doen alsof er niets aan de hand is. Belonen als hij iets eng voorbij gaat, zo krijgt hij veel zelfvertrouwen. Veel plezier!
Joke

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:26

Pipo schreef:
Butsmuts op, achter het andere paard sturen, en het komt allemaal goed!!! Succes


WOOAAHHH die moet ik onthouden!!!!!!! Hoe kom je daar nou weer op?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:29

als het een hete is, even van te voren flink longeren, zodat de ergste energie er uit is.
en verder mobieltje mee, eventueel halster en touw...
cappie op...

en succes

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:40

Zeiden we altijd in deurne!!!!
Vippie"]
[quote="Pipo schreef:
Butsmuts op, achter het andere paard sturen, en het komt allemaal goed!!! Succes


WOOAAHHH die moet ik onthouden!!!!!!! Hoe kom je daar nou weer op?
Viv
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:42

Pipo"]
Zeiden we altijd in deurne!!!![quote="Vippie"]
[quote="Pipo schreef:
Butsmuts op, achter het andere paard sturen, en het komt allemaal goed!!! Succes


WOOAAHHH die moet ik onthouden!!!!!!! Hoe kom je daar nou weer op?
Viv
[/quote][/quote]
zeggen we hier, 7 km van Deurne, ook tegen een motorhelm Haha!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:22

Wij bouwen het hier altijd op door iedere dag een stukje op de weg te gaan uitstappen. Steeds een stukje verder, uiteraard wel met een ander ervaren paard erbij. Zo wordt het op een gegeven moment een soort routine en zullen ze minder raar van op kijken als ze een x t erf af mogen.
1 gelukje bij ons, t is een errug rustig landweggetje Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:32

IK ben met Camil eerst 100 x gaan wandelen. Haha! En toen gewoon steeds kleine stukjes (gewoon in mn eentje eigenlijk...) En toen een keertje 's avonds na de ponyclub zijn we ff t weggetje voor stal afgestapt, en toen zijn we gewoon de weg op gegaan.. Eerste x voor Camil en ik moest zelfs aan de binnenkant gaan rijden omdat de andere pony steeds schrok van de auto's.. Camilla was súper braaf! Cool Lovers Gewoon doen.. Net alsof je al 10000 x met je paard naar buiten geweest bent, dan komt t allemaal goed!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:40

Eerst ff 10 minuutjes in de bak flink rijden zodat de frissigheid eraf is, Beugels gaatje korter, meteen van et erf afdraven en blijf maar lekker doordraven!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:46

De eerste keer dat ik met Aldira naar buiten ging (wel al 8 jaar maar niks meer gewend) ging ik het stukje langs de weg ernaast en 5 minuten later in het bos ben ik erop gestapt. Mijn zus was ook mee met haar felle tante maar ik deed net of ik gek was, dus gewoon overal langs alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Twijfelt je paard ergens, gewoon been geven en verder kletsen met degene met wie je bent dan hebben ze vaak zoiets van 'hmmm okee'. Gewoon cap op en gaan met die banaan.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 16:25

Heel erg bedankt allemaal voor de tips Pling Ik ben inmiddels naar buiten geweest, en het ging supergoed! Heel braaf, wel wat bang maar al snel weer gerustgesteld door het paard wat mee was. Wat een superknollie Lovers Hopen dat het weer beter wordt, dan ga ik er weer op uit! Knipoog

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, LDRD, masyo en 21 bezoekers