Ervaring met natural balance beslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Ervaring met natural balance beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 11:28

Hoi,

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben erg nieuwsgierig. Uit mijn omgeving heb ik al wel mensen die er goede ervaringen mee hebben.


Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:28

Ik heb geen ervaring met Natural Balance beslag... wel een keer bij een ander gezien en die was er tevreden over... Ben je van plan om je paard op die manier te laten beslaan???

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Ervaring met natural balance beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 06:32

Belker schreef:
Hoi,

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben erg nieuwsgierig. Uit mijn omgeving heb ik al wel mensen die er goede ervaringen mee hebben.


Mijn paard heeft hoefkatrol en artrose en staat er sinds 5 maanden op. Het gaat heel goed. Het afrolpunt is vervroegd. Ook blijft de stand nu beter als zijn voeten groeien. Vaak zie je anders dat ze toch wat platter gaan staan (ook al laat je ze om de 6-8 weken beslaan). Nu slijt dat voorste stukje eraf en dan staan ze rechter. Mijn paard durft beter te lopen en is er in zijn geheel een stuk op vooruit gegaan. Hou er wel rekening mee dat je paard er lang aan moet wennen .De eerste 6 weken sowieso heel rustig aan doen, want anders kan je andere blessures en flinke spierpijn krijgen.


Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 06:42

Mijn paard heeft vanwege hoefkatrol 9 maanden op het land gestaan. Nadeel, dat HK voetje staat al steiler. er moet aan de zijkant meer ruimte komen. Zij heeft problemen met de bandjes, niet met het gewricht zelf. Haar andere voetje is een platvoetje dus daar ish et wel geod voor.
Ik ga haar nu weer oppakken. Dus ik doe al rustig aan. Ik heb haar net 7 keer met het zadel erop in de paddock laten lopen. Het is de bedoelign dat ik haar op lange rechte lijnen buiten ga rijden. Maar dan heb ik ijzers nodig. Gewone ijzers beperken te veel het afrollen en mijn instructrice heeft deze ijzers ook en in overleg met haar en de smid hebben we besloten om deze ijzers eronder te slaan. Mij benieuwen. hij komt morgen. Daarna gaat het land weer op en haal ik haar er alleen uit om wat aan de hand te stappen. ze staat nu dag en nacht buiten.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:22

Hallo,

ben nu toch wel heel nieuwsgierig ...
Wát is "natural balance" beslag? Verward
Is hier een speciale hoefsmid voor?

bedankt,
Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 14:16

Natural balance beslag zijn ijzers waarbij er geen beperking komt bij het afrollen van de hoeven. Dit ijzer ligt niet op het uiterste punt van de teen maar stopt +/- 1 cm. voor de punt van de teen. Hierdoor ligt het ijzer voor het afrolpunt en belemmerd hierbij niet het hoefmechanisme. Het geeft het effect van zonder ijzers maar beschermt toch de hoef tegen te veel slijtage. Zie ook in en van de BIT, ongeveer een jaar geleden emt een special over beslag. hierin word thet uitgelegd. Vooral paarden met platte hoeven en problemen in het hoefmechanisme hebben veel baat bij dit ijzer.
Er zijn speciale cursussen voor hoefsmeden om met dit beslag om te gaan. in Bodegraven bij de clinic, is een hoefsmid die het kan en mijn hoefsmid heeft de cursus ook gevolgd. Ik heb ook nog ergens een telefoonnummer vna iemand die het ook kan.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:55

hoi,

bedankt !
Nu weet ik wat meer Haha!
Ik heb het stuk in de Bit niet gelezen...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

natural balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 06:43

Hoi
Mijn paard staat op aanraden van de veearts in bodegraven ook op natural balance. Mijn paard heeft ontzettend veel problemen gehad, en ok de voorvoeten zijn ingespoten. Ik zie echt duidelijk verschil met die ijzers!! Ze loopt er veel beter en makkelijker op.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Re: natural balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:44

Hoi ik heb ook een paard met kogelatrose en zit met het probleem nog steeds niet het juiste beslag gevonden te hebben na 4 weken staat ze er al weer hartikke schuin (plat) op dat ze eigenlijk al weer opnieuw beslagen moet worden. Maar welke hoefsmeden geven dat beslag want ik woon in Drenthe zijn daar ook hoefsmeden die dat doen?? En wat kost het beslag?? En hoe lang moeten ze wennen aan het nieuwe beslag en als iemand er verder nog informatie over heeft graag.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: natural balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 06:30

Rondom beslaan op deze ijzers kost ongeveer 100 euro. Het lijkt misschien duur, maar als je het vergelijkt met eggbars, zooltjes, siliconen etc, valt het mee. Groot voordeel is dus dat de stand van de voet nauwelijks verandert door het natuurlijk afslijten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aalmel, MightyMike, Pova, thequeensmum en 25 bezoekers