aantal vragen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 19:19

Hoi

Ik ben vrij nieuw hier. Ik rij sinds een paar jaar western en bevalt prima. Sinds kort heb ik mijn eigen quarter. Een lieve merrie van 12 jaar. Knipoog Door dat er veel in haar leven is gebeurt is ze snel erg druk in haar hoofd. Huilen Ze is nu al rustiger dan toen ze kwam. De laatst eigennaar heeft haar met corectiebit gereden en ik rij met een snaffel. Opzich gaat dit goed maar ze wil snel uitbreken. Wat raden jullie mij aan. Doorgaan of de snaffel (miler) of een ander bit. Ik ga nu ook een wedstrijdje met haar doen. Mijn eerste in zuidwolde 9 juni. Oja ik wil haar ook gaan inschrijven. Waar kan ik dat laten doen. Ook wil ik haar stamboom uitzoeken. Ze komt uit texas.
Ook wil ik nog even kwijt dat ik dit een leuke site vindt. groetjes hanita

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:26

Je zegt dat je paard snel uitbreekt, en vraagt vervolgens of je een ander bit erin moet hangen.
Logische tegenvraag is dan: komt dat uitbreken dan door het bit Verward

Probeer eerst de oorzaak van het uitbreken te achterhalen, en los dat (met hulp) op. Naar een ander bit grijpen heeft imo geen zin. Ook als het paard vlucht voor bv druk op het bit, lijkt het me zinvoller om eerst eens kritisch naar de ruiterhand te kijken. Pas daarna naar het bit. (OF het moet zo zijn dat het bit niet past of het paard een echte probleemmond heeft, maar ik ga er wel even van uit dat je dit al uitgesloten hebt).

Hoe denkt je instructeur over het gedrag van je paardje, en jouw bitgebruik?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 23:22

Je geeft zelf al aan dat er veel gebeurd is in haar leven. Verwacht je niet nu al te veel van haar door al over wedstrijdjes (Stress) te denken.
Gun jezelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen dat geeft vertrouwen, dan komt de rust vanzelf. Ik zou niet naar een scherper bit grijpen, dat werkt m.i. alleen maar averechts.

Als je een quarter hebt en ze staat op je naam, dan ben je ook lid van de AQHA (minimaal een jaar), dat houdt in dat je op internet elke maand voor $10 aan info op kan vragen (www.aqha.com). De eerste keer moet je je wel aanmelden, dan krijg je via je ID-nummer een kode die je goed moet onthouden.

Als je hierbij hulp nodig hebt stuur maar een PB.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 07:17

Ikzou ook nog maar niet aan wedstrijden denken. Bij mijn paard heeft het jaren geduurd voordat bepaalde gewoontes sleten. Het eerste jaar heeft ze 1 dag (ook een wedstrijdje) op haar oude box gestaan en ze voelde zich doodongelukkig. Ze stond met haar oren plat en haar kont naar ons toe in een hoek gekropen. Het droop er van af; "Ik wil naar huis".
Doe veel leuke dingen zoals buitenritten en spelletjes en heb veel geduld. Het is het echt waard.
Bitten uitproberen is niet verkeerd, maar grijp niet naar scherpe bitten. Misschien kun je wat lenen zodat je geen scheppen geld kwijt bent.