vraag, paard hele jaar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:56

Hai,
Ik ga vanaf volgende week naar een andere plek met mijn merrie, waar ze het hele jaar buiten komt te staan in een groepje met een schuilstal, ze is dus 24/7 buiten.

Nu is mijn vraag, moet ik haar een deken op doen of niet (haflinger)?
Hoe doen jullie dat met buitenrijden, als ze geen deken op heeft en ze is nat, kun je dan gewoon rijden en dergelijke?

Ik zit te denken om gewoon een regendekentje op te doen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl


gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 11:03

Ik lees een paar topics hieronder dat zonder deken best zou kunnen.
Ze staat dan het hele jaar op het land en worden ook gewoon bijgevoerd met hooi en krachtvoer.
Die van mij krijgt amper biks, aangezien ze best aan de stevige kant is, niet super dik of zo, maar ze valt gewoon niet zo snel af.

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:38

Ze kan schuilen, dus dat is mooi. Verder zou je bij erge kou iets meer brok kunnen geven (energie om warm te blijven) maar het belangrijkste is voldoende ruwvoer om de kachel te laten branden. Is ze het verder gewend zonder deken te staan en is dat buiten of binnen? Ik heb mijn warm bloed vorig jaar voor het eerst dekenloos gelaten en dat ging prima.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:49

Zou het gewoon zonder doen.

En als ze nat is kun je gewoon rijden paarden, die zweten ohz zijn ook nat.
Alleen moet je ff alle zand eraf poetsen of modder afspuiten. Dat schuurt allemaal.

Regendeken ook niet, als je aan dekens begint doe het dan gelijk goed en gooi er een dik gevoerde deken op een geschoren paard.
Regendeken op een paard met een dikke wintervacht is een dikke mismatch, zijn vacht is al een regendeken, het zorgt ervoor dat de regen niet op zijn huid komt. Plus dat ze nog een schuilstal heeft. Komt dan helemaal goed zo hoor!

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:50

Dank je wel voor de reacties.
Ze heeft nu ook nog geen deken op, vorig jaar alleen een 100 grams dekentje, dus ook niet echt super dik.
Ze komt nu in principe ook elke dag buiten en staat 's nachts op stal.
Maar als ik het zo hoor, moet het geen probleem zijn.

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:55

nee, totaal niet. Gewoon in de gaten houden en dat is alles. Uiteraard niet uitgebreid gaan rossen zodat de vetlaag intact blijft.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:47

Hoi,

Ik heb een ijslander die het hele jaar buiten staat. Hij is flink bol. In de winter krijgt hij hooi en een vitaminetablet bijgevoerd.
Biks krijgt hij alleen na het rijden en in mate van hoeveel hij gewerkt heeft. Hoogstens geef ik hem een halve schep maar dat is echt uitzonderlijk. Doordat ik hem gewoon poofy laat worden kan hij goed tegen kou en ook zweetplekken zijn geen probleem, even beetje stevige borstel eroverheen en in de wei zetten.
Hopelijk kun je hier wat mee verder

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:49

Of dekens, of geen dekens.. Er is geen tussenweg, dus niet alleen regendeken want dan is de kans op koud groter omdat de haren geblokkeerd worden om recht op te staan en zo warmte vast te houden.

Rijd je wedstrijden in de winter? Zoja? Dan wel deken, anders niet.


fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: vraag, paard hele jaar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:55

hier 3 paardjes 24/7 buiten.
ze hebben een schuilstal maar daar gaan ze zo goed als nooit in.
bij regenweer krijgen ze een 0 grams regendeken op om hun vachtje droog te houden.
de dekens zijn niet zwaar dus de haren kunnen nog steeds recht gaan staan als isolatielaag.
bij droog weer staan ze bloot, dus ze maken wel gewoon een prima wintervacht aan.

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers