rijden in weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:21

Hallo bokkers!

Ik vroeg me een paar dingen af over de ondergrond waar je op rijdt. Een meisje die ik ken rijdt alleen in het weiland (weet niet hoe het 's winters gaat), en ik vroeg me af of dat wel goed is voor het paard.
En ik vraag het me ook af aangezien ik een leasepaardje aan het zoeken ben en ik natuurlijk wel goed met het paard om wil gaan.

Dus:

Is het goed om met je paard alleen te rijden in een weiland? Of is dat slecht voor het paard? (de pezen bijvoorbeeld) En zijn ijzers hierbij ook nodig of handig?
Of is het toch beter om dan maar een buitenbak te huren in je omgeving (aangezien aanleggen wel erg prijzig is)? En weten jullie hoeveel dat kost?

(ik wist niet waar ik het topic moest plaatsen, dus verplaats het gerust ;) )

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:24

Ik rijd als het even kan ook in het land. Rijdt zoveel lekkerder dan in de bak vind ik! Mijn paard loopt beter in het land dan in de bak. Het kan ook echt geen kwaad, behalve als de ondergrond bevroren is.
Als het gewoon droog is, geen nat gras dus, dan kun je ook prima met ijzers zonder stiften in het land rijden. Mijn paard heeft geen ijzers, dus dat maakt niet uit. Als je in het land wilt rijden met ijzers en je vind het glad achtig, dan kun je stiften draaien.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:24

Ik rijd zelf ook in het weiland, als ik straks een bakkaart heb kan ik ook naar de manege. :P Als het nat is buiten is het wel handig om ijzers te hebben, omdat je paard anders sneller uit kan glijden.
Ik denk dat het niet slecht is hoor, buitenritten doe je toch ook... Hoeveel een bak huren kost, verschilt per locatie. Dus gewoon even vragen.

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:26

Ik rijd van mei tot september (eigenlijk zolang het weer het toelaat) in het land. De bak waar ik in de winter in rijd vind ik vrij zwaar en ik denk dat het zware zand de pezen meer belast dan de ondergrond van het land. Op een bevroren ondergrond moet je natuurlijk niet rijden, maar goed dat kan bij de bak ook het geval zijn!

Wanneer het land langdurig nat is geweest rijd ik er niet in, je vertrapt de boel dan snel.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:30

antje_vip schreef:
Ik rijd zelf ook in het weiland, als ik straks een bakkaart heb kan ik ook naar de manege. :P Als het nat is buiten is het wel handig om ijzers te hebben, omdat je paard anders sneller uit kan glijden.
Ik denk dat het niet slecht is hoor, buitenritten doe je toch ook... Hoeveel een bak huren kost, verschilt per locatie. Dus gewoon even vragen.



Je paard glijdt met ijzers eerder uit dan zonder

kikia

Berichten: 265
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:32

Ik heb ook een hele poos in het weiland gereden. Let wel op dat het wat vlakkig is. Want als er veel oneffenheden (kuilen en bulten) in het land zitten moet je wel uitkijken. Dat rijd niet prettig voor jouw als het paard.
Pas wel op met natheid daar glijden de paarden met ijzers meer op. Ik zou als je paard ijzer heeft niet onnodig stiften zetten. Dit belemmert toch wel wat beweging van het paard.
Wat een bak huren kost durf ik niet te zeggen die prijs verschilt overal. Een vriendin van mij die betaald 2,50 per keer voor een binnenbak.
Denk ook dat de prijs verschilt of het een binnen of buitenbak is.

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:44

kikia schreef:
Ik heb ook een hele poos in het weiland gereden. Let wel op dat het wat vlakkig is. Want als er veel oneffenheden (kuilen en bulten) in het land zitten moet je wel uitkijken. Dat rijd niet prettig voor jouw als het paard.
Pas wel op met natheid daar glijden de paarden met ijzers meer op. Ik zou als je paard ijzer heeft niet onnodig stiften zetten. Dit belemmert toch wel wat beweging van het paard.
Wat een bak huren kost durf ik niet te zeggen die prijs verschilt overal. Een vriendin van mij die betaald 2,50 per keer voor een binnenbak.
Denk ook dat de prijs verschilt of het een binnen of buitenbak is.


kan iemand uitleggen wat die 'stiften' zijn? Lees er wel meer over maar wat zijn het nu precies en waar dienen ze voor?

In een buitenbak kan je waarschijnlijk 's winters ook niet rijden, dus dan kom je al snel op een binnenbak. De enige in de buurt is jammer genoeg die van een manege waar dus continu lessen zijn.

en hebben jullie dan het gras ook erg kort gemaaid ofzo?
Laatst bijgewerkt door MirjamRobin op 04-09-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:44

Het zijn uitsteeksels, die je in gaten in het hoefijzer kunt draaien voor extra grip. Vergelijk het maar met noppen onder een voetbalschoen, maar dan van metaal en wat groter!

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:45

kleinvosje schreef:
Het zijn uitsteeksels, die je in gaten in het hoefijzer kunt draaien voor extra grip. Vergelijk het maar met noppen onder een voetbalschoen, maar dan van metaal en wat groter!


oke, bedankt!
maar het lijkt me niet dat dat echt prettig loopt voor je paard ofzo...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:46

Het belemmert hem wel iets in de beweging, maar hij heeft er verder geen last van of zo. Je draait ze in het ijzer, niet in de hoef zelf he!

kikia

Berichten: 265
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:50

Stiften ook wel kalkoenen genoemd dat zijn een soort van ijzeren punten (je hebt ze in verschillende maten). Die kan je in je ijzers draaien, als je teminste kalkoengaten hebt. Die worden door de smid in het ijzer gemaakt.
Deze kalkoenen zorgen ervoor dat je paard een betere grip heeft op de zachte ondergrond. ( je kan het vergelijken met een voetbalschoen)

Het gras heb ik niet gemaaid, veels te veel werk :D . Maar zorg wel dat het niet op kniehoogte is dat loopt moeilijk zowel voor je paard als voor jezelf

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:56

ja ik snap dat ze niet in de hoef zitten.

Het land is wel vlak enzo geloof ik, maar sommige mensen zeggen dat het slecht is....
een bak aanleggen is echt super duur vind ik en anders moet je iets gaan huren, maar vaak zijn dat meneges en daar zijn dan vaak lessen.

Stallen jullie je paard ergens anders in de winter dan?

monique4

Berichten: 1563
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:58

Bij gebrek aan een rijbak :P rijden we ook van april t/m oktober in het weiland, ideaal vind ik het niet, bij veel regen wordt de grond toch wel erg glad, pony heeft ook vierkant ijzers en de schroeven (stiften, kalkoenen) in, verder is het bij droog weer goed te doen, op wedstrijd wordt er ook op gras gereden.

In de winter zijn we genoodzaakt om naar de binnenbak te gaan, dan is het weiland te nat om op te rijden.
Ik hoop dit jaar nog een rijbak te kunnen aan leggen, maar dan nog zullen we in de zomer vaker in de wei rijden.

monique4

Berichten: 1563
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:01

MirjamRobin schreef:
ja ik snap dat ze niet in de hoef zitten.

Het land is wel vlak enzo geloof ik, maar sommige mensen zeggen dat het slecht is....
een bak aanleggen is echt super duur vind ik en anders moet je iets gaan huren, maar vaak zijn dat meneges en daar zijn dan vaak lessen.

Stallen jullie je paard ergens anders in de winter dan?


De schroeven gaan door het gewicht van het paard/pony de grond in, hebben ze geen last van hoor, alleen op de harde (asfalt) dan is het net alsof ze op hakken lopen, dit moet je ook niet te lang doen.

In de winter gaan ze gewoon op de trailer en rijden we naar een binnenbak in de buurt, hier moet ik wel sleutelgeld voor betalen voor het gebruik van de bak.
Maar ze blijven gewoon thuis gestalt.

kikia

Berichten: 265
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:14

Ik reed altijd buiten dus in bos of weg. En deed daar gewoon mijn oefeningen met mijn paard. Maar zolang het weiland het toe liet bleef ik daar lekker op rijden.

nandolufyou
Berichten: 605
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:21

Ik rij zelf in een weiland/bak, er zit een soort van hoefslag in door het rijden. Gaat goed, alleen omdat ik een soort hoefslag heb moet die welleens rechtgetrokken worden anders krijg je een geul. Ik rij er eigenlijk altijd, behalve als de grond bevroren is of het heeeeeeeeel erg glad is van de regen. VEel gras staat er niet meer dus echt glad van gras is het meestal niet. Wat wel in het begin even moeilijk was, was dat het paard zijn hooi precies in het midden van de 'bak' kreeg. Met regen was het dus lekker glibberen. Nu hebben we dat verplaatst en gaat het goed.

lindabrother

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: groningen

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:39

Ik heb ook weiland en een eigen gemaakte bak van een stuk land.
Dit was ook echt mega nat, nu ook nog. We hebben er wat houtsnippers doorheen gedaan en dat helpt al een stuk.
Dus wie weet nog wat meer van dat spul erin.

DreamAngel

Berichten: 185
Geregistreerd: 26-04-10

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:20

Ik zou dan wel het weiland van te voren controleren op kuiltjes, maar volgens mij kan het zolang het niet nat, modderig of bevroren is geen kwaad

eef_paardjes

Berichten: 216
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Naast de buren

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:54

Ik heb nu 9 maanden lang alleen maar een weiland om in te rijden en van die negen maanden heb ik er maar 5 echt kunnen rijden. Het land is nu alweer vreselijk na een weekje regen.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:52

Hoi mirjam,

Ik rijd nu altijd buiten, maar vroeger reed ik soms ook in het weiland. Je moet er wel voor zorgen dat je niet in het weiland rijd waar hij/zij ook staat en eet. Je loopt zelf ook niet graag door de aardappeltjes heen die je wilt eten. Mijn ijslander ging er in ieder geval ongelooflijk moeilijk door doen. in een weiland verderop was het geen probleem mee.


Groetjes

bornie97

Berichten: 137
Geregistreerd: 07-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:55

ik rijd met mijn shetten meestal in een weiland.
ze hebben geen ijzer, krijgen ze ook niet.
gaat prima, alleen sneeuw is lastig

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:57

Als je weiland gewoon recht is en niet altijd met plassen enz kan het prima. Als je echt dressuur wilt rijden kan je daar een soort omheining om maken. Ze rijden ook wedstrijden op het gras!

Carolinee23

Berichten: 50
Geregistreerd: 26-08-10

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:55

Ik zou niet in het weiland als het te hard heeft geregend ;)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:56

Ik rij ook meestal in 't weiland, of op straat.
Nu is 't gras weer vrij lang en is 't niet meer ideaal. Verder is 't gewoon goed te doen!

stephblacky

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Maarssen

Re: rijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:45

ik rijd ook het liefst in het land, alleen als het bevroren of iets dergelijks is dan rijd ik gewoon in de bak