Buitenrijden in het donker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 20:02

Ik heb de mogelijkheid deze herfst/winter in een binnenbak te gaan rijden.
Deze bak ligt op 10/15 minuten stap afstand van de stalling. Omdat de uren dat ik de bak kan huren in de avonden zijn zou ik dus in het donker langs de weg moeten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ben je met speciale kleding goed genoeg zichtbaar voor ander verkeer? Wie kan me (iets) wijzer maken? :)

Wie zich doodlacht, leeft het langst DPS
IkWilNietRellen-IkWilEllen :+
't blijft toch de port he, de rots in de branding, de feniks onzer dromen


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:05

Reflecterende bandjes om de benen, verkeershesje aan, fietslampje op je laars. Wees creatief ;)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:06

...reflecterende strips...en hesjes..
Voor je paard zijn er volgens mij ook reflecterende dekens hals stukken..strips voor op halster enz...;D...
er zijn online ruitershops met reflecterende dingen voor paard en ruiter ;)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:08


Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:12

Ik heb een reflecterend uitrijdeken, heel handig en je bent goed zichtbaar. Ik ga ook nog een borstuigje kopen van reflectie materiaal en je hebt een heel fijn vestje die je aan kan doen met gele lichtjes van voor en rode lichtjes van achter die steeds knipperen. En sowieso reflecterende bandjes om de beentjes van het paard en die van me zelf.

[o]

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:16

in die link staan trouwens ook reflecterende bandages zie ik nou net....ook erg handig ;D

tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:23

Miryamk schreef:
Omdat de uren dat ik de bak kan huren in de avonden zijn zou ik dus in het donker langs de weg moeten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ben je met speciale kleding goed genoeg zichtbaar voor ander verkeer? Wie kan me (iets) wijzer maken? :)

Ga er altijd van uit dat je slecht zichtbaar bent voor auto's. Reflectie heeft het meeste nut onder de 1.50m ivm "bereik" koplampen.

Ga voordat je die bak voor langere tijd huurt een paar keer een stukje rijden in het donker. Paard kan nog wel eens raar gaan schrikken, omdat alles er anders uitziet. Ik kwam er achter dat ikzelf in het donker op een bbp een slechter evenwichtsgevoel had trouwens. Ook dat is iets om rekening mee te houden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:27

Hhhmmm, twee zaken:
ten eerste: de wet schrijft voor dat je constant brandende verlichting moet voeren, rood achter, wit of geel voor, punt, uit, simpel zat. Doe dat in ieder geval, kun je alvast nooit een boete krijgen.
ten tweede: reflectie heeft alleen zin tot ongeveer 1,50m boven de grond; hoger komt het dimlicht van een auto niet.

Reflectie om benen heeft zin, een reflectiedeken is alleen zinvol wanneer de staartflap en borstsluiting reflectie voeren; de zijkant van een paard zie je immers nooit als automobilist!!!
Reflectiehesje voor de ruiter heeft alleen nut wanneer je ernaast loopt en ook dan geldt de verplichting tot het voeren van verlichting.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:29

...je kan ook naast je paard lopen...t stukje naar de bak...heb je hesje...je paard reflecterende bandages ben je wel zichtbaar ;)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:54

ik heb een reflectie hesje van de halfords met lampjes, fietslampjes van de action die ik aan mijn zadel bevestig (rood), aan de zijkant en aan de acterkant. Voorkant een reflectie borstuig met een geel lampje en aan de zijkkant ook. Zelf heb ik een hoofdamp op waardoor ik zelf ook genoeg zie. In de staart een reflectie en aan de benen. Volgens mij was ik er zo. Ik ben net een kerstboom maar ze zien me wel tenminste.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:56

Bedankt voor de tips, ik zou achter reflectiemateriaal en voldoende knipperlichtjes aangaan. Bedacht me net dat het hier nooit écht donker wordt (kassengebied) dus ik zie zelf iig al voldoende.
Dat mijn paard gaat schrikken moet ik maar afwachten, tis nogal een onverstoorbare :D

Wie zich doodlacht, leeft het langst DPS
IkWilNietRellen-IkWilEllen :+
't blijft toch de port he, de rots in de branding, de feniks onzer dromen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:13

Dat je zelf voldoende ziet, zegt niet dat een automobilist je kan zien.
Diegenen die auto rijden zullen beamen, dat fiesters, brommers, paarden zonder licht niet of bijzonder slecht zichtbaar zijn.
Dus ook al kan je zelf nog redelijk zien, zorg dat je GEZIEN WORDT!!!

Het naast je paard lopen met alleen reflectie is in mijn ogen levensgevaarlijk,
wat door iemand in dit topic gesuggereerd wordt.

Wij reden laatst verlicht (lampjes op constant branden) en refelcterend naar de vereniging.
En wij werden gezien.....

Stuk voor ons reed nog iemand met alleen reflectie, die werd dus bijna niet gezien,
gelukkig op het laatste moment nog wel.

Autobestuurder was ook verenigings genoot en die was flink pissed! en terecht je schrikt je dood
als je bijna paard van zijn sokken rijdt, gewoon omdat die niet goed zichtbaar is.
(had dus wel reflectie, voerde geen licht!)

Wat hebben wij aan ons paard hangen?
Horze oranje reflectie deken, met voor borst stuk met brede refl. strepen en staartflap idem.
(31 euro)

reflectie om de benen. (eigen gemaakte (6 euro) en heb de springschoenen van horze (10 euro))

Reflectie hesje voor ruiter. (gewoon van de action of mij part kruitvat of ANWB ca 3 euro?)

Lampjes constant brandende (kunnen ook op knipperen, action 1.29 euro per stuk, leverbaar
rood en wit, incl batterijen)
Wit lampje op sperriem, wit lampje voorop deken, rood lampje achterop deken.
(kunt eventueel lusjes aan deken naaien, zodat je heel makkelijk je lampjes eraan kan schuiven.)

Gele reflecterende strips met rode lampjes (4 stuks a 4,99 euro af en toe in de aanbieding bij de aldi,
ook elder verkrijgbaar, maar duurder)
Deze zitten om de benen van het paard en om been ruiter en arm ruiter, tevens 2 aan elkaar rond cap.
Die staan dan op knipper stand.

Misschien overdreven, maar gezien de snelheid waarmee hier gereden wordt, wel noodzakelijk als je
beetje heelhuids thuis wil komen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:23

Zo'n uitrijdeken erbij is idd een goed idee (naast de verlichting ed) maar hoe zit dat, onder je zadel?
Heb even foto's opgezocht en ik kan het niet zo goed zien :o
Heb nl een westernzadel dus een gewone uitsparing zou niet groot genoeg zijn..

Wie zich doodlacht, leeft het langst DPS
IkWilNietRellen-IkWilEllen :+
't blijft toch de port he, de rots in de branding, de feniks onzer dromen

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:24

Ik heb het volgende als verlichting en reflectie: hesje voor mezelf, reflecterende uitrijdeken, reflecterende banden om de teugels en de frontriem, bandjes met rode lampjes om de achterbenen, peesbeschermers met gele lampjes om de voorbenen. Zo'n klein fietslampje rood aan de achterkant van de deken en een witte aan mijn eigen jas aan de voorkant. Ziet er misschien maf uit maar je bent tenminste goed zichtbaar!

Mijn uitrijdeken gaat trouwens ook gewoon om mijn westernzadel, half eronder, gewoon proberen en hij past wel ;)

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:27

Ik heb een reflecterende uitrijdeken, die gaat om je zadel heen. (maar ik heb wel een dressuurzadel)
Ik heb er 1 gevonden die ook een "flap" aan de voorkant heeft. Zodat vooroprijdend verkeer ook reflectiestrepen zien.

Afbeelding

http://www.ruitershoponline.nl/index.ph ... 37&lang=NL

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:28

@sabientje, dat is die van Horze (is het merk van de deken).
Die heeft de halve stal (die over straat moet) hier ook,
inderdaad vanwege de voor en achterkant!

Wat betreft uitsparing, je gooit hem over je zadel.
Dus denk dat dat gewoon past, gaat erom dat je achtewerk op het zadel zit.
Beugels eronder door en hopla rijden maar.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:31

@Sjolvir: Inderdaad. Vind hem echt geweldig. Was even zoeken voor ik gevonden had wat ik zocht, maar deze is echt zichtbaar. Ook in de donkere polder waar ik altijd buitenloop.
Er zijn er niet veel met zoveel reflectie strepen als deze.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:33

En deze is nog betaalbaar ook!
En omdat ie gevoer is waait ie niet zomaar op en mazzeltje..
Hij past op mijn fjord en mijn zwartje.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:40

Dat is idd een hele mooie! :j

Wie zich doodlacht, leeft het langst DPS
IkWilNietRellen-IkWilEllen :+
't blijft toch de port he, de rots in de branding, de feniks onzer dromen

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:41

Ik heb een reflecterend borsttuigje met een lampje eraan, reflectie bandjes om de benen, een bandje om de staart en een lampje aan de achterkant van mijn cap. Zelf draag ik ook nog een hesje. Ik weet uit ervaring dat een hesje vooral effect heeft van een afstand. Ik heb er een met een paard achterop, zodat een automobilist van een afstand al kan zien wat hij tegenkomt.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:20

Die van Sabientje is wel heel erg fijn! Jammer dat ik net een andere heb gekocht... Anders had ik nu meteen deze gekocht...

[o]

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:08

Ik moest ook 10 minuten heen stappen. Ik had een dekje met reflectoren en ik had flikker lampjes op haar frontriem en lampje achter op haar deken. ( als je paard het niet eng vindt) en ik had ook zon flikker ding om mijn arm en ik viel heel erg op haha :D.

jemmen

Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:20

Ik rij zelf (op de veluwe, in bos / heide dus niet veel verkeer) regelmatig in het donker. Bij hengelsportwinkels kan je een "mijnwerkers lamp" kopen die je op je cap pan monteren. Dat werkt heel goed. Zo zie je ook laaghangende takken etc.
succes en take care

J


zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:26

Ik ben ook een wandelende kerstboom, maar inderdaad ze zien me wel!

Ik gebruik heel veel van die fietslampjes van de blokker (van die kleine dingetjes die je overal omheen kan knopen).

Wij zien er als volgt uit:
- reflecterende uitrijdeken
- 4x reflectie om benen
- reflectie op arm en been ruiter die die ook lichtgeven
- hesje met knipperende lampjes
- om mijn buitenbeugels 1x rood lampje naar achter en 1x wit lampje naar voor
- staart van paard rood lampje
- frontriem paard wit lampje
- om voorbenen paard wit licht (2x) en achterbenen paard rood licht (2x).

Ja, net een kerstboom, maar hier staat geen verlichting naast de weg. Wij geven zelf licht, maar merk wel dat we gezien worden. Stalgenoten lachen ons misschien uit, maar kiezen wel de binnenkant van ons hahahaha.

Beter teveel dan te weinig :j

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:26

Heel slechte ervaringen met in het donker over de weg rijden. Wat doen automobilisten als ze wat reflecterends zien....? Groot licht aan en gewoon als een dolle doorrijden...je schrikt je wezenloos elke keer, bent totaal verblind, en dan heb ik het nog niet over het paard! Ik heb het een paar x geprobeerd om over een B-weg in het donker van stal naar binnenbak te rijden, geheel en al reflecterend, maar ben daarmee snel gestopt. Hartstikke eng en heel gevaarlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers