Sjouke 12 weken onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:22

Hoi Bokkers!

Dit is Sjouke, 5 jaar en 12 weekjes onder het zadel. Ik durf nu wel een HAW topic te plaatsen..
Maar, we zijn er nog LANG niet! Ik heb Sjouke zelf zadelmak gemaakt en ingereden, en weet hoe hij was, dus dit is een onwijze vooruitgang voor mij. En ben onwijs trots op hem. Maar ik zie vast niet alles, want ik zit nu uiteraard op een roze wolk! Dus tips zijn altijd welkom, daar plaats ik het voor!

Ik ben zelf geen topruiter, heb wel veel paarden (in)gereden, puur door lef eigenlijk. Ik heb bijvoorbeeld pianohanden, soms neig ik naar stoelzit, ben soms wat streng met mijn binnenhand(hier baal ik ONwijs van!) en kan soms slecht mijn benen stilhouden. Dit is bekend en er word aan gewerkt :)

Nu Sjouke, Sjouke is een paard dat 2 jaar lang voor een marathonwagen heeft gelopen; hard en hoofd in de lucht. Zo heb ik dus ook de eerste 5 weken rondgereden, het leek wel alsof hij het noooit zou snappen!
Maar toch moest Sjouke mee naar huis (moest hem inrijden op stage) want ik heb altijd in hem geloofd en er was een onwijze klik. Heb er nog geen moment spijt van gehad!

Ik heb lang lopen sjumelen met Sjouke, tot 2 weken geleden nog, dat we eindelijk vooruit gingen, maar dan weer keihard naar beneden donderde. Geen stapje terug, maar gewoon terug bij af. Een week geleden kon hij niet eens galopperen, en nu sta ik ervan voorstelt. Hij is plots sprongen vooruit gegaan en ik heb weer hoop!

Mijn houding is helaas niet alles, ik heb door pijn een verkeerde houding aangenomen, en nu blijkt dat ik een vorm van artrose in mijn lichaam heb (zie knieen, onderrug e.d). Het leek in eerste instantie een lichte kraakbeenafwijking, maar helaas.
Dit is natuurlijk geen reden om hier geen tips voor te krijgen, want ik wil het dolgraag veranderen, maar dit kost mij wel wat meer moeite! Paardrijden is mij afgeraden (weet het pas een paar dagen..), maar dat kunnen ze mij uiteraard niet wijsmaken, heb Sjouke net 3 maanden..

Sjouk heeft nog is een wat valse knik, ik probeer hem zo lang en laag mogelijk te rijden, maar aangezien hij onwijs veel looplust heeft gaat dit mij nog niet altijd makkelijk af. Vooral in het begin in het filmpje met draven zul je zien dat ik hem erg kort houd, dit puur omdat ik de eerste 5 minuten zo door de bak moet, omdat ik anders een uur lang ellende heb. Hij moet even op zijn plek worden gezet, en daarna kan ik rustig rijden en is hij onwijs braaf.

Verder rijd ik veel overgangen en voltes, omdat hij juist bezig moet worden gehouden, anders gaat die lopen vervelen. Ook doe ik veel afwisseling (minimaal 1 keer in de week een buitenrit), en moet zeggen dat dat hem tot nu toe erg veel goed doet!

Dus; hier het filmpje! (Liedje vond ik er goed bij passen, tekst klopt precies bij de situatie tussen ons haha!)


En nog wat foto's;
Afbeelding
Afbeelding

Hier probeert hij al wat lager te zoeken, is wel een fijner beeld, maar nog niet helemaal. En hier dus weer mn balende binnenhand..
Afbeelding

En vandaag voor de afwisseling voor het eerst naar het strand geweest, hij was onwijs braaf!
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar eventuele tips en commentaar, en ik hoop dat iedereen uiteraard eerst even het verhaaltje leest en zijn reactie zich hierop aanpast! :)
En wees een beeetje aardig voor ons, we doen ons best..! Ik heb al genoeg lef moeten verzamelen om dit hier te plaatsen, omdat ik weet dat meer ogen ook meer zien, dus ik zou onwijs graag tips willen!
Laatst bijgewerkt door Reformer op 19-09-10 20:51, in het totaal 6 keer bewerkt

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:28

Je hoeft je hier niet voor te schamen hoor!!! hahaha
Ziet er super uit! Kan er niets op aanmerken. Veel plezier verder. :9

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:29

Hij wil graag voor je werken zo te zien. Ziet er heel netjes uit voor zo'n korte tijd!

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:30

Probeer je handen gelijk te houden, nu rijd je hem alleen maar op je binnenteugel, terwijl je zoveel mogelijk op je buitenteugel zou willen rijden :)

Wat een enorme spetter zeg :)

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:30

Fijn dat het voor jouw gevoel alweer beter gaat met rijden!
Ik kan natuurlijk niet zien hoe het eerst was maar zal toch even zeggen wat ik hier zie. Hij loopt bijna constant in die valse knik waar je het over hebt en ik zie eigenlijk geen moment waarop jij hem meer ruimte geeft. Dat je hem in het begin zo moet rijden omdat het anders niet gaat oke, maar geef hem dan als je eenmaal bezig bent ook de kans om uit te schuiven en mooi te zakken want dat mis ik een beetje. Ik denk als jullie dat eenmaal voor elkaar krijgen samen je hier echt een topper aan hebt, hij is erg werkwillig zo te zien!

Verder heerlijk dat je met hem naar het strand kan, fijn dat hij braaf was!

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:37

Delaja schreef:
Fijn dat het voor jouw gevoel alweer beter gaat met rijden!
Ik kan natuurlijk niet zien hoe het eerst was maar zal toch even zeggen wat ik hier zie. Hij loopt bijna constant in die valse knik waar je het over hebt en ik zie eigenlijk geen moment waarop jij hem meer ruimte geeft. Dat je hem in het begin zo moet rijden omdat het anders niet gaat oke, maar geef hem dan als je eenmaal bezig bent ook de kans om uit te schuiven en mooi te zakken want dat mis ik een beetje. Ik denk als jullie dat eenmaal voor elkaar krijgen samen je hier echt een topper aan hebt, hij is erg werkwillig zo te zien!

Verder heerlijk dat je met hem naar het strand kan, fijn dat hij braaf was!



Bedankt voor de reactie's! En inderdaad, ik wil hem erg graag meer ruimte geven. Dit oefen ik ook veel maar gaat niet vlekkeloos, want al lijkt het op het filmpje wel zo, hij is erg snel uit evenwicht, raakt vervolgens in paniek en dan heb ik een vliegend paard. Maakt niet uit, we oefenen het veel, maar hij heeft er erg veel moeite mee! Maar dat is inderdaad ook graag waar ik heen wil, want wat ik inderdaad al zei, hij heeft een wat valse knik. Maar hij neemt wel al zijn bit fijner aan, 3 weekjes geleden ging ik als een giraffe met hem door de bak, stuurloos en remloos, en dat is ineens omgeslagen, dus daar ben ik wel al erg blij mee :)

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:39

12 weken onder het zadel en dan naar het strand?! Jij durft!
Ziet er goed uit hoor.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:42

Hallo,
Mooie fries :9 .
En Friesen met die valse knik,.... dat is niet makkelijk, maar wel een uitdaging om aan te werken. Neem aan dat je daar druk mee bezig bent/gaat.
verder valt het me met name op de linkerkant op dat je je linkerkant erg terug hebt staan tov je rechterhand. Zou hier even op gaan letten met rijden, want anders krijg je het straks niet meer afgeleerd. Gewoontes zijn moeilijk af te leren, believe me := :+

Heel veel rijplezier saampjes! Vind het er netjes uitzien voor die korte periode dat jullie samen aan het werk zijn. Enne succes met je gezondheid.

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:43

Haha ja, heb er wat misbruik van gemaakt dat hij nog niet helemaal op conditie is en dus al aardig moe was door het stuk door de duinen, dus durfde het wel aan haha!
Bij ons rijden we ook buiten en moeten we altijd een kilometer lang langs de snelweg voordat we ergens zijn, dat vind ik enger. Strand kan je nergens tegenaan botsen, en worden ze te gek, stuur je ze gewoon richting de duinen, word het vanzelf te zwaar voor ze! Vind het ideaal om mee te beginnen, juist omdat je zoveel ruimte hebt :)

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:45

@ Gooya, klopt, de linkerhand is zijn moeilijke hand waardoor ik hem met mijn binnenhand overdreven veel probeer te leiden (buitenteugel tegen de hals, binnenteugel overdreven ver van de hals) omdat hij anders over zijn binnenschouder valt. Ik kan dus ook nog moeilijk een volte maken op de linkerhand, het is eerder "recht naar de overkant" omdat hij meteen naar binnen valt. Vandaar die overdreven binnenhand op de linkerhand! En hij pakt ook vaak op rechts vast, waardoor ik links iets beter vast pak zodat hij rechts los laat :) . Maar bedankt voor je tip, en we werken er zeker aan!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:01

Ik zie vooral heel veel vooruitgang Sabien, vergeleken met de keer dat ik hem heb gezien! Probeer inderdaad zoals je zelf zegt meer halslengte te creeeren, dan zal die nog fijner gaan lopen!

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:29

Thanks Fiek :) ! Ik wil het ook erg graag dat die wat langer word, we werken er hard aan!

pippieenco
Berichten: 57
Geregistreerd: 31-08-09

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:38

Goh wat een verademing om nou eens een paard te zien lopen al is het nog niet perfect!!Die ontspanning krijg je er vanzelf in als alles wat meer bevestigd is en je hem wat meer ruimte kan geven maar hou wel de achterkant erbij want hij laat hier en daar zijn achterbenen wat staan maar dat wordt ook beter als hij wat meer in balans komt. liever een handige ruiter met gevoel dan een mooie ruiter zonder.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:50

Hey Sabientje!

Ziet er goed uit hoor meid! Commentaar is al gegeven dus hoef ik niet nog een keer te doen ;)

Het komt wel goed, kost even tijd maar dan heb je ook wat..

Liefs

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:49

Bedankt voor de leuke en zinvolle reactie's! :)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:08

Leuk paard zeg, echt een fries waar je ver mee kunt komen, mooie galop! Als tips wil ik je meegeven: Let er op dat je handen gelijk zijn en stil in de draf, nu werk je hem telkens terug in z'n mond zodra je weer gaat zitten. Verder las ik hierboven dat hij in paniek raakt als jij hem ruimte geeft en dat hij dan uit balans raakt. Ik zou hem dat dan maar even zelf uit laten zoeken, hij vind zichzelf en jou wel weer terug. Nu steunt hij dus een beetje op jou, maar hij moet zelf lopen. Vooral bij friezen zo belangrijk want voor je het weet hangen ze in je handen achter de loodlijn, en daar heb je dan je handen vol aan om dat er weer uit te krijgen. Dus ik zou hem lekker los gooien aan de voorkant en je been erbij zodat hij zelf naar jou hand toe komt en dan uiteindelijk vind 'ie het zelf wel weer. Succes!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:15

Ik vind hem er heel erg mooi uit zien. Hij loopt ook erg super onder het zadel voor nog maar 12 weken beleerd te zijn. Hij lijkt me ook wel super gangen te hebben.
Wel loopt hij indd steeds in die valse knik zoals je zegt. Het kan zijn dat je hem in het begin een beetje kort moet houden, maar geef hem echt ruimte om te kunnen zakken en over zijn rug te lopen. Gaat hij hard, tjah dan gaat hij maar even hard, terugnemen kun je na een tijdje altijd. Liever een voorwaarts paard met een goed rug gebruik dan eentje dat bijgehouden wordt en vals knikt :)
Veel succes nog, dit komt vast heel erg goed!

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:25

Wat een leuke fries zeg!! Echt een knapperd!
Ik ga mee met wat Yontheke zegt, durf hem echt los te gaan laten zodat hij op zijn eigen benen gaat leren lopen!
Jij hebt nu zeker een reden om dit te willen doen, afgezien van dat het beter is voor je paard is het ook beter voor jou gewrichten, dan kan je lekkerder rijden zonder al te veel kracht te moeten gebruiken.
Heel veel plezier met hem!

verraa
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:16

probeer hem iets lager en ronder te rijden
een heel erg leuk paard!

Selinaa1

Berichten: 170
Geregistreerd: 21-07-10

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:32

ziet dr goed uit!

biancaa123
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:57

Ziet er echt geweldig uit!

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:06

Ik had serieus echt kippenvel van je filmpje!!!

Ik zou gaan oefenen met hals laten strekken. Eerst in stap en later in draf etc.

Succes met je super kanjer!

Poekiemansss

Berichten: 574
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:16

Wat heb jij een heeeeeeeeeeeeerlijk paard onder je kont!
Kan er niet veel meer van zeggen :D

Reformer

Berichten: 741
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:45

Bedankt voor de leuke reactie's! :) Heb zo les met hem (in de regen en onweer haha :P ) dus ga er weer hard aan werken!!

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Sjouke 12 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:54

Prachtig paard hoor! Nog veel werk aan de winkel, bijvoorbeeld je handen een stuk stiller houden! Verder echt een mooi filmpje! Jullie zijn een leuke combinatie! Jullie komen er zeker wel.

(mag ik misschien het nummer weten?, hihi is voor mij ook erg toepasselijk)