[H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

[H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:11

Dakota is nu 2,5 jaar en gaat volgend jaar voor stamboekopname.
Afstamming is Indoctro x (keur ,prest,UTV) Goodwill x (keur ,pref) Nimmerdor x (keur,pref,prest) Erdball xx.
Ik wil haar eind April al laten dekken en zoek een hengst die een correkte voorbeenstand meegeeft ,front heeft en een niet te lang achterbeen.
Ik zit zelf stiekem aan Chin Chin te denken maar dat dekgeld......
Als ik nou zeker wist dat er een merrie uit kwam dan deed ik het zo.
Maar ja fifty-fifty he!

Ik zal effe wat foto's plaatsen en brand maar los.
Wel effe zeggen wat de motivatie is ,hoor... :D

Als 2 jarige.
Afbeelding

Afbeelding

Als enter.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QK4XGVJL.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-09-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:30

oooh jeee. Nu had ik een heel verhaal getypt en klik ik 1x op een foto van je merrie, is alles weer weg! Nieuwe poging:

Ik vind de combinatie met Chin Chin voor jouw merrie wel erg sterk, met name omdat je dan terugfokt op cor de la bryere die natuurlijk erg veel goeds heeft gedaan voor de fokkerij. Het zou geen kwaad kunnen dit vast te leggen in het toekomstige veulen.
Wat ik van jouw merrie een sterke eigenschap vind, is dat ze vrij bloederig lijkt. Dat zou ik er graag in willen houden als het mijn merrie zou zijn.

Waarom benoem je de voorbeenstand? Is dat een aandachtspunt bij je merrie? Want dat kan ik niet op de foto's beoordelen.

Het dekgeld van Chin Chin is wel enorm hoog. Wat je zegt, als het een merrie is zit je goed, maar helaas hebben we dat niet voor het uitkiezen he ;) Waarom zou je niet kiezen voor een zoon van hem?

Zelf heb ik een veulen (inmiddels jaarling) van Zapatero (zie mijn profiel). Deze komt uit een vrij kleine, bloederige merrie maar is inmiddels met 17 maanden al 1.59 m. Met veel front en zeer sterke beweging met veel kracht.
Volgens het KWPN moet de merrie wel een goed gesteld voorbeen hebben, zapatero zelf staat wat hol. Ik heb dit echter nog niet zien terugkomen bij zijn nafok en heb wel vrij veel veulens gezien. Mijn merrie staat ook niet helemaal correct, maar ons veulen heeft een zeer correct gesteld voorbeen. In de afstamming van Zapatero is het erg sterk dat hij uit een moeder komt die zichzelf (meer dan) bewezen heeft in de sport en zijn grootmoeder 2 internationale springpaarden heeft gegeven.

Een andere keuze zou Zelote kunnen zijn. Als je de gok met Zapatero niet zou durven nemen qua voorbeen. Zelote geeft absoluut goede beenstanden door en is interessant omdat je dan ook via Libero van vaderszijde de hengst Landgraf I vastlegt. Die zit bij jouw merrie weer achter Goodwill. Zelote komt ook uit een sterke moederlijn met meerder sportpaarden en de goedgekeurde hengst Kenwood.

Een eventuele andere Chin Chin zoon die het goed doet is Arezzo, die via heartbreaker weer nimmerdor in zijn afstamming heeft zitten. Ik vind alleen dat je met hem teveel inlevert in type omdat hij toch vrij kortbenig is. Het is wel een springkanon en lijkt dat ook door te geven, maar dan zou je het alleen voor de reflexen op de sprong moeten doen. Denk dat je teveel gaat inleveren in "bloed type" wanneer je deze hengst gaat gebruiken.

Zelote en Zapatero geven ondanks hun vrij lage "bloed" percentage wel vrij bloederige types maar met front en kracht. Zapatero dan nog meer dan Zelote. Laatst genoemde heeft toch een iets ouderwetsere achterhand door zijn libero bloed. Zapatero vergroot wat meer, Zelote is wel een merrie nodig met wat maat.

Denk dat ze beiden een goede combinatie kunnen zijn met jouw merrie. Succes met je keuze!

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:47

Carmen85,bedankt voor je reactie.
De voorbeenstand van Dakota is aardig frans.
Dat heeft ze van zowel moederskant als vaderskant mee gekregen.
Dat is dus de reden.
Zapatero is idd een optie.
Ware het niet dat ik net 2 Zapatero's heb gezien (waaronder 1 uit een zus vd moeder van Dakota) waar ik toch niet helemaal weg van was.
Zelote vind ik lengte missen en ik vind dat te zien in zijn manier van springen.Hij springt toch regelmatig de laatste paal eraf.Al koos ik wat betreft bloedvoering liever voor deze laatse want ik ben gek van Libero H!
Ik zou van deze 3 voor Arezzo gaan.
Idd wat je zegt een springkanon en wat type betreft heb ik er een sterke merrielijn achter staan met mooie modellen(anders had moeders ook niet op de UTV gelopen ;) )
Het zijn nog jonge hengsten dus ik wil ze ook zeker niet afbranden op hun manier van springen en nafok.
De nafok die ik zag kwam zo rauw weg uit de hengstenwei en waren aardig buikig en hadden een lekker wintervachtje.
En ik heb ze niet zien vrijbewegen.
Ik heb ook aan Verdi zitten denken vanwege zijn springkwaliteiten.
Maar zijn model is wel erg neerwaarts.
Daar nog maar eens wat nafok van bekijken om te zien hoe die in de romprichting zijn.

Nog meer ideeen??

ladydarkness
Berichten: 565
Geregistreerd: 22-08-05

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:18

Verdi geeft inderdaad paarden die neerwaarts gebouwd zijn en daarbij een moeilijk mondje, het zijn wel mooie paarden om te zien en ze kunnen zeer goed springen. Over de nafok van Arezzo heb ik tot nu toe alleen positieve dingen gehoord. Hij geeft bloederige types met een mooi model. Cassini en Numero Uno bloed geeft toch wel veel inteelt bij deze merrie, dus daar ga ik verder niet over nadenken.

Wat vind je van Wallenberg? Qua bloedlijnen lijkt dat wel te passen. Het is zelf een mooie hengst die zeer goed springt en hij zal vermoedelijk een fijn internationaal springpaard worden waar we nog veel van zullen horen. Er zijn nu nog niet veel nakomelingen van en het afstammelingsrapport is beslist niet positief, naar mijn idee hebben ze echt tijd nodig om zich te ontwikkelen en de eerste jaren zijn ze echt niet mooi. Toch denk ik dat later veel mensen zullen zeggen, had ik toen maar...

Een interessante hengst voor deze merrie is Ukato. Mooi gefokt en doet het zelf erg goed in de sport. Nakomelingen doen het goed op de keuringen.

Holsteinfan
Berichten: 64
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:11

En classe vdl?
Die vind ik naast zapatero tot de meest aansprekende chin chin zonen behoren.
Of staat die nu in duitsland gestald?
De meest aansprekende bij vdl vind ik chello III;
Beweegt goed, ziet er goed uit en maakt een mooie sprong.

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:02

Bedankt voor jullie reacties.

Chello III streep ik af.
Heb niks met die hengst.
Voor mijn gevoel heeft hij teveel front voor een springpaard en ik ben dan ook bang dat ik m in het rijtje van Sydney en Solitair kan plaatsen over een poosje.

Classe wil ik eerst wat meer nafok van zien.
Ik heb er 1 van gezien en die veel me zeer tegen en had dan ook een 2e premie op de veulenkeuring.

Wallenberg ken ik zo niet daar zou ik me even in moeten verdiepen.
Ukato vind ik top en had ik ook al in het achterhoofd.
Maar ook daar moet ik nog even nader onderzoek naar doen.
Zijn veulenrapportages zijn goed.

Dus op het lijstje:
Chin Chin (als het schip met geld binnen komt)
Arezzo
Verdi
Ukato.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:22

met Chin chin fok je naam maar daar is ook veel van gezegd ..je kan ze dan best als veulentje /groen paard verkopen ..het blijven paarden die moeilijk zijn in de mond ( en daardoor ook slecht galoperen als je ook maar iets contact hebt met de mond...klinkt altijd leuk die uitleg dat Chin toe de olympische driesprong in draf sprong ...maar niet elke amateur heeft zoveel "stuurkracht " ;)

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:38

besita schreef:
met Chin chin fok je naam maar daar is ook veel van gezegd ..je kan ze dan best als veulentje /groen paard verkopen ..het blijven paarden die moeilijk zijn in de mond ( en daardoor ook slecht galoperen als je ook maar iets contact hebt met de mond...klinkt altijd leuk die uitleg dat Chin toe de olympische driesprong in draf sprong ...maar niet elke amateur heeft zoveel "stuurkracht " ;)


Ik denk dat dat wel een beetje meevalt Besita. Chin Chin heeft niet voor niks een springindex van 152 met een betrouwbaarheid van 85%. Er lopen (en liepen) veel nakomelingen hoog in de sport, op merriekeuringen eindigen ze zo goed als altijd bovenin en hij heeft bij verschillende stamboeken goedgekeurde zonen. Dan zou je toch denken dat hij wel wat kwaliteit meegeeft.
Daarnaast denk ik dat Eilander wel een bovengemiddeld paard wil fokken en niet perse voor de amateur, als het dan niet helemaal een mak lammetje blijkt, is dat ook niet zo'n probleem. Iedere goede heeft wel ergens een "steekje los".

Ukato is ook wel een goed idee van Ladydarness. Goede hengst en geeft echt super springmanieren en een heel sterk achterbeen door.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:53

met cijfers spring je geen parcours sorry maar dat is bull
je mag me best al die nakomelingen opnoemen die hoog in de sport liepen en makkelijk te rijden zijn ( ik ben benieuwd want hij heeft heel lang en veel in Belgie gedekt dus ik ken de nekomelingen erg goed...vraag maar eens aan de prof jonge paarden ruiters hier wat ze van de meeste Chin 's denken
en inderdaad merriekeuringen en hengstenkeuringen ..bijna alles zonder onder het zadel te komen dus daar trek ik ook mùijn conclusies uit
dat ze een steek los moeten hebben om een toppaard te zijn is nog grotere onzin ..en bovendien ging het niet daarover maar om " slechte mond" en in combi met moeilijke galop en dus rittigheid een groot aandachtspunt ..

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:03

besita schreef:
met Chin chin fok je naam maar daar is ook veel van gezegd ..je kan ze dan best als veulentje /groen paard verkopen ..het blijven paarden die moeilijk zijn in de mond ( en daardoor ook slecht galoperen als je ook maar iets contact hebt met de mond...klinkt altijd leuk die uitleg dat Chin toe de olympische driesprong in draf sprong ...maar niet elke amateur heeft zoveel "stuurkracht " ;)

Het gaat erom dat ik heel graag een fokmerrie zou willen uit deze stam van Chin Chin.
Ik vind dat hij hele mooie paarden geeft welke bovengemiddeld springen.
En ik mag dan een amateur zijn ,maar mijn insteek is niet om er zelf op te stappen maar om een fokmerrie te fokken.
Als het dan al een hengst zou zijn wordt hij als veulen verkocht in de hoop dat ie niet voor 1000 euro weg hoeft! }:0
Maar ik pin me niet vast op Chin chin hoor.
Het is alleen iets waar ik wel vreslijk veel zin in heb maar het dekgeld blijft een struikelblok.

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:06

Besita ,je noemt wel een punt want de Chins die ik ken lopen idd niet onder het zadel maar zijn van oude baasjes waar ze als fokmerrie dienen.
Maar ze fokken wel goed!
Ik ken oa een Chin chin x Marlon waar dit jaar toch een heel best veulen bij liep.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:31

heb ook volle zusje Zélote gehad ;) ..das denk ik de enige waar ik niet naar uitkeek om te rijden en op het laats zelfs niet meer opstapte ..is ook fokmerrie trouwens
heb ook nog ééntje gefokt ..wereldskarakter , super springen qua voorzichtigheid maar een ontezettend naar bekje zit erop ...

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:32

aan moderskant niks dan goeds ..maar dan denk je ook al ver vooruit natuurlijk ..kan je beter ééntje kopen voor de fok

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:49

besita schreef:
aan moderskant niks dan goeds ..maar dan denk je ook al ver vooruit natuurlijk ..kan je beter ééntje kopen voor de fok

Wat bedoel je nu precies met een naar bekkie?
N bek van beton of het bit niet willen aannemen of moeilijk nageeflijk?
Lavendel is nl makkelijk te rijden en van Dakota weet ik dat natuurlijk nog niet.

Is dat trouwens meteen de reden dat je de zus van Zelote aan de kant hebt gedaan?
Je zou zeggen dat ze dan als fokmerrie interessant genoeg moet zijn.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:10

ze kreeg er zowieso een blessure bovenop .. ze is ook voor veel geld verkocht ( meer dan ze als sportpaard zou waard zijn imo ) maar toen waren het betere tijden :+
meer als in moeilijk bit aannemen , minste dat je teugel opneemt gelijk hoofd omhoog , rug wegdrukken , achter af breken ..

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:14

Ow ,op die manier.
Maar heeft dat dan wel met de mond te maken?

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:16

Heb net even op de KWPN site zitten sneupen en op dit moment zou ik voor Arezzo gaan.
Maar het is nog lang geen eind april! :D

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:11

haha april duurt inderdaad nog lang! Toch is het altijd leuk om alvast na te denken over een hengst voor komen seizoen.
Beetje offtopic, maar je zei een paar berichten terug dat je net 2 zapatero's had gezien. Ik ben wel benieuwd of ze een beetje op de mijne lijken [ITP] Halfbroertjes alweer een jaar oud

Ontopic, ik heb ook eens flink zitten internetten en ben veel mooie Arezzo veulen tegengekomen. Allemaal bloederig en mooie modellen, zelfs 2 springfoto's (van een veulen, tja wat kun je ervan zeggen...) maar dat lijkt ook heel goed. Valt me 100% mee, vooral als je de hengst zelf ziet. Zou best een goede keuze voor je merrie kunnen zijn. Laat je het volgend jaar hier nog weten welke hengst het uiteindelijk wordt?

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:53

Beetje
moeilijk te zeggen zo.
Die van jouw lijkt wat meer lengte te hebben als degene die ik zag.
Maar een enter met een twenter vergelijken is ook niet helemaal reeel.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:43

Leuk paard om zo te zien!

Ik ga er eens over nadenken.. Iets van Heartbreaker bloed dan?

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:24

verstijnen schreef:
Leuk paard om zo te zien!

Ik ga er eens over nadenken.. Iets van Heartbreaker bloed dan?

Quasimodo ofzo?

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:54

Action breaker !!
of als trouwe VDL er : harley ...die bok begint heel goed te presteren onder Hoorn !!

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 18:38

besita schreef:
Action breaker !!
of als trouwe VDL er : harley ...die bok begint heel goed te presteren onder Hoorn !!

Ik vind Harley altijd zo'n New forest pony om te zien maar ik zal niet ontkennen dat ie super springt!

eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H]Hengstenkeuze voor een Indoctro x Goodwill x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 18:38

Action breaker ken ik niet.
Zal m zo direkt even opzoeken...

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:54

eilander schreef:
besita schreef:
Action breaker !!
of als trouwe VDL er : harley ...die bok begint heel goed te presteren onder Hoorn !!

Ik vind Harley altijd zo'n New forest pony om te zien maar ik zal niet ontkennen dat ie super springt!

Haha, om te zien inderdaad. Ik vind hem qua springen steeds meer overtuigen. Ik weet niet hoe zijn nakomelingen zijn?
Of Zambesi?
Afbeelding