Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:29

In een ander topic vond ik een linkje naar dit topic: [WD-V] Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Gaat over het verplichtstellen van de goedgekeurde veiligheidshelm op KNHS-wedstrijden. Vanaf 2005 is het dragen van een veiligheidshelm op concours verplicht. Ik vond het best bizar om nu de berichten in dat topic eens terug te lezen en ben wel benieuwd hoe jullie hier nu op terug kijken en wat jullie nu van de verplichte veiligheidshelm vinden?

Even een paar quotes:

Fitzroy schreef:
Pffff .... opluchting, de Z wordt vooralsnog ontzien.

Ik blijf het belachelijk vinden maar oke, het moet dan maar.
Ik vind het nog steeds een persoonlijke verantwoording van de ruiters zelf.


naam schreef:
Daar gaat weer een som geld!! :(
Nu weer een nieuwe goedgekeurde cap kopen...... 8-)



marloezzke schreef:
grrr nu moet ik er toch echt aan gaan geloven.

nou maar een beetje een mooie uitzoeken.


VValar schreef:
Dus je mag in de B t/m M2 niet meer met hoedje rijden? Belachelijk!


Mirkim schreef:
mmm... nog een half jaar... hopen dat ik dan snel in de Z ben :D :D :D


Frankinero schreef:
Das pech hebben, ik red het noooooit om voor 1 april Z te rijden, haha. oliebol zeg moet er echt aan geloven.


VValar schreef:
Ik vind het gewoon een kl*te regel. Ben het er totaal niet mee eens. Maarja, wat kan je er tegen doen?


VValar schreef:
Lielle schreef:
jihaa! terug naar de goede oude tijd dat je een hoedje gewoon moest verdienen :P


Vind ik onzin :o


marian schreef:
Wat een onzin ! Alsof mensen niet zelf kunnen beslissen. Gelukkig mag je in het Z nog met een hoedje blijven rijden, maar als ik dus een paard in de L of M wil gaan starten, moet ik zo'n Calimero-helm op. Ik snap best dat de "uitstraling" van onze sport moet verbeteren en dat de veiligheid omhoog moet, maar één van de charmes van de dressuursport is juist die mooie, klassieke kostuums.


Frankinero schreef:
Vind het geen leuke regel maar helaas zal er toch aan moeten geloven om als Calimero op wedstijd te gaan. 1 voordeel, mijn medebokkers en rijders zijn ook allemaal Calimero's!!!!


Ik ga er vanuit dat de meeste mensen inmiddels volledig gewend zijn aan de veiligheidscap en dat voor iedereen het hoedje weer volledig bij de Z "hoort"? Of zijn er nog steeds mensen die zichzelf net Calimero voelen en/of mensen die het belachelijk vinden dat een veiligheidshelm verplicht is?

Hoe dan ook een prachtig topic om nu, 6 jaar later, eens terug te lezen... :D

bornie97

Berichten: 137
Geregistreerd: 07-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:34

waarom zou je geen cap op willen, ik rijd altijd met cap(moet van mijn ouders :o )

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:36

ik voel me soms ook wel eens calimero :o

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:36

Haha, zeker leuk om dit terug te lezen!! Ik vind het nog steeds niet leuk hoor die cap! Ik vind een hoedje toch veel sjieker staan. Ik vraag mij ook af hoeveel ongelukken er destijds gebeurd zijn met letsel aan het hoofd tijdens de wedstrijden omdat men geen cap droeg? En ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd zonder cap rij behalve op de wedstrijden, maar nog 4 puntjes en dan hoop ik dat ik de hoed weer op kan zetten!

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:38

Van groene paarden die ik net onder zadel heb, tot de ouwe rotten in het vak, tijdens een training of stapritje, ik draag altijd mijn cap. Behalve op concours als ik Z start met een paard wat ik bij me heb. Dan vindt ik een hoedje meer bij de oefeningen en bij het totaalplaatje passen. Ook wel een 'kroontje' op al het harde werk. Maar verder... altijd een cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:40

bornie97 schreef:
waarom zou je geen cap op willen, ik rijd altijd met cap(moet van mijn ouders :o )


6 jaar geleden hoefde je nog geen goedgekeurde veiligheidscap op met wedstrijden. Toen had je hele oude (niet goedgekeurd) en hoedjes. Op een gegeven moment heeft de KNHS besloten veiligheidscaps (dus goedgekeurd) te gaan verplichten in de B t/m M2. Hoedjes mochten dus alleen nog in de Z. Daar was toen veel verontwaardiging over, terwijl het nu heel normaal is dat je een goedgekeurde cap draagt. Daarom dit topic, omdat het heel bizar is nu weer te lezen hoe verontwaardigd iedereen toen was.

Anoniem

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:40

Jongens, dit topic gaat dus niet over 'draag je wel of geen cap', daar zijn genoeg topics over... Gaat puur over "hoe kijk je nu terug op de discussie van 6 jaar geleden".

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:44

Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend, tegenwoordig rijd ik zelfs altijd met helm, thuis ook, 5 jaar geleden deed ik dat nooit.
Binnenkort ga ik met m'n schimmel naar het Z1 en ik denk dat ik dan ook regelmatig nog met een helm zal rijden ipv met m'n hoedje, ik had 5 jaar geleden niet gedacht dat ik daar nu zo over zou denken. :D

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:56

Is de cap/helm ook niet erg veranderd de afgelopen jaren.
Kan me de eerste "veiligheid" cap nog herinneren , groot , lomp zwaar. t.o.v. wat je tegenwoordig hebt.
Het is al bijna een mode accessoire geworden, kleuren , bling enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:25

PascalB schreef:
Is de cap/helm ook niet erg veranderd de afgelopen jaren.
Kan me de eerste "veiligheid" cap nog herinneren , groot , lomp zwaar. t.o.v. wat je tegenwoordig hebt.
Het is al bijna een mode accessoire geworden, kleuren , bling enz.


Hmm, ik weet wat je bedoelt maar dat was al een aantal jaar eerder volgens mij. Ik schat dat ik de eerste Casco champignon rond 2000-2002 zo'n beetje had. De Kavalkade die ik nu heb (en heb net besloten dat het tijd is voor een nieuwe) heb ik sinds 2005 denk ik. En das echt geen lompe cap...

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:29

Nouks schreef:
PascalB schreef:
Is de cap/helm ook niet erg veranderd de afgelopen jaren.
Kan me de eerste "veiligheid" cap nog herinneren , groot , lomp zwaar. t.o.v. wat je tegenwoordig hebt.
Het is al bijna een mode accessoire geworden, kleuren , bling enz.


Hmm, ik weet wat je bedoelt maar dat was al een aantal jaar eerder volgens mij. Ik schat dat ik de eerste Casco champignon rond 2000-2002 zo'n beetje had. De Kavalkade die ik nu heb (en heb net besloten dat het tijd is voor een nieuwe) heb ik sinds 2005 denk ik. En das echt geen lompe cap...


De hele grote waren idd eerder maar kleuren, modellen enz is toch wel iets van de laatste jaren.
Vroeger was het bijna alleen maar zwart (ook voor thuis gebruik alleen)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 19-09-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:31

Ik voelde me op de manege met een cap op ook altijd een Calimero, maar goed, wat moet dat moet...
Het kreng heeft me later toch eens een aardig gat in mijn kop bespaard. Ik zet hem tegenwoordig ook altijd op als ik mag kiezen, je weet het nooit.
Maar goed, misschien moet je toch eerst eens stevig vallen voor je je realiseert dat dat ding een doel heeft en dat je hem niet op moet omdat je er dan belachelijk uit ziet :Y)
Hoop dat alle klagers van toen dat nu ook vinden.

Edit: Haha, het is inderdaad een leuk topic, wat een boel verontwaardiging over zoiets kleins...
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 19-09-10 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:33

Ik kan mij het intreden van die regel helemaal niet herinneren joh! :o

Dus 5 jaar geleden mocht je in de B gewoon met een hoedje starten? Werd dit ook veel gedaan?

En hoe zat dat bij de pony's? Ik kan me wel herinneren dat je bij de pony's in het Z met hoedje mocht
rijden en dat dat afgeschaft werd. Ook prima regel. Eigenlijk vind ik dat ze moeten zeggen: Onder de 18 geen hoedje!

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:33

Was deze regel alleen voor de paarden? Ik had <5 jaar geleden alleen met de ponysport te maken en van daar weet ik niet beter dat iedereen met cap reed. Ik kan me wel herinneren dat je toen bij de pony's in het Z met hoedje mocht starten.

Bellex

Berichten: 9296
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:02

Ik voel me puur en alleen op wedstrijd calimero en dan alleen door toedoen van mijn knot :') Maar nee, ik voel me er helemaal goed bij en voor mij is het hoedje echt Z :j

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:01

Mag je eigenlijk met cap starten in het Z? :o? (Ik weet het écht niet)
Ik begrijp wel dat er toen wat verontwaardiging ontstaan is, het hoedje draagt namelijk toch wel bij aan het 'totaalplaatje' van de chique, opgeklede dressuurruiter. Maar aan de andere kant; als zomaar iedereen hem mocht dragen was hij toch ook niet echt bijzonder? Ik vind het nu altijd wel heel fijn om te zien, die hoedjes :P Maar ik stoor me helemaal niet aan caps, zouden zelfs verplicht mogen worden, overal.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:26

Debbie schreef:
Dus 5 jaar geleden mocht je in de B gewoon met een hoedje starten? Werd dit ook veel gedaan?

Hier in het noorden niet, maar op andere plaatsen wel. In de gebieden waar vooral KNF was vroeger werd met cap gereden en in de NKB- en NBVR-gebieden werd veel meer met een hoedje gereden, óók in de B. Ik keek daar heel raar tegenaan toen ik tijdelijk naar het westen verhuisde. Voor mij was de hoed een soort van statussymbool, die was alleen voor Z-ruiters.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:32

Wat leuk om het terug te lezen zeg. Heel intressant!

Hoe zouden de bokkers er nu over denken? :P

Ik weet niet beter, dan dat ik een cap op moet tijdens het rijden.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:52

Shanelle schreef:
Mag je eigenlijk met cap starten in het Z? :o? (Ik weet het écht niet)


Ja hoor dat mag :j

En wordt hier ook nog vrij veel gedaan! Ik denk dat ik straks ook bij elke Z wedstrijd de cap gewoon voor de zekerheid
in de trailer gooi. Mocht mevrouw eens een jolige bui hebben kan die mooi op ;)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:00

Ik hoorde laatst van een jurylid dat het rijden met een hoedje binnenkort in de Z ook afgelopen is? Dat zou ook cap worden? Maar kan er verder niet zoveel over vinden eigenlijk...

Anoniem

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:50

Nouks, ik vind nog steeds wat ik toen vond: namelijk dat het belachelijk is dat tijdens een en hetzelfde concours, op hetzelfde terrein en onder dezelfde omstandigheden de een wel verplicht met cap moet rijden en de ander niet omdat die toevallig een paar keer vaker een winstpunt heeft gehaald. Het argument mbt veiligheid is daarmee namelijk direct een schijnargument geworden en de maatregel voor schijnveiligheid.
De beargumentatie door de KNHS over verzekeringen etc. is ook van geen kant sluitend en aannemelijk en daarbij zou ieder mens voor zich mogen beslissen hoe die zich verzekert en waarvoor. De KNHS heeft ook nagelaten om de verantwoordelijkheid te houden bij degene waar die naartoe geschoven is: de verenigingen.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:18

KarinvdM schreef:
Hier in het noorden niet, maar op andere plaatsen wel. In de gebieden waar vooral KNF was vroeger werd met cap gereden en in de NKB- en NBVR-gebieden werd veel meer met een hoedje gereden, óók in de B. Ik keek daar heel raar tegenaan toen ik tijdelijk naar het westen verhuisde. Voor mij was de hoed een soort van statussymbool, die was alleen voor Z-ruiters.

Klopt, ik reed NBVR, in Brabant en het was hier volgens mij gangbaar om vanaf het M1 een hoedje op te zetten. In de B 'deed je niet', dat was snoeverig 8-)

Ik vind caps nog steeds lelijk en vind het nog steeds eigen verantwoording van de 18plussers om te kiezen voor een cap of een hoedje. Het is niet zo dat je als je Z+ bent, je minder hard valt dan een ander. En ik denk dat de beginnende wedstrijdruiter niet gelijk een hoedje aanschaft, en de ervaren wedstrijdruiter verrekt goed weet op welk paard wel en op welk paard niet. Ik ben dus nog steeds voor de vrije keuze, muv de ponyruiters.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:05

KarinvdM schreef:
Debbie schreef:
Dus 5 jaar geleden mocht je in de B gewoon met een hoedje starten? Werd dit ook veel gedaan?

Hier in het noorden niet, maar op andere plaatsen wel. In de gebieden waar vooral KNF was vroeger werd met cap gereden en in de NKB- en NBVR-gebieden werd veel meer met een hoedje gereden, óók in de B. Ik keek daar heel raar tegenaan toen ik tijdelijk naar het westen verhuisde. Voor mij was de hoed een soort van statussymbool, die was alleen voor Z-ruiters.


Ik wil dit even rechtzetten. Bij de NKB was het hoedje pas toegestaan vanaf de klasse Z, zowel bij de pony's als de paarden. Toen het KNHS werd (of net ervoor) mocht er in één keer ook in de lagere klasses met hoedje gereden worden. Maar in de lagere klasses werd je dan echt raar aangekeken hoor. Je zag het dan ook maar een heel enkele keer in de klasse B of L, vanaf het M zag je het vaker en in het Z had bijna iedereen er één op.

Ik moet zeggen dat ik het goed vind dat bij de pony's een hoedje niet meer toegestaan is, op internationale wedstrijden moeten ze immers ook een cap op. Bij de paarden vind ik dat de ruiter/amazone in het Z zijn paard goed genoeg moet kennen om verantwoord een hoedje op te kunnen zetten. Ik zie in het Z hier regelmatig mensen met cap in de ring verschijnen omdat het paard nog wel eens andere dingen wil gaan doen als gevraagd. Persoonlijk vind ik dat zeer verstandig en zie ook niet in waarom dat minder punten op zou leveren.
Toen de veiligheidshelm ingevoerd werd had ik er al een aantal jaren heen. Die van mij was niet bepaald charmant, werd er echt calimero mee. Maar voor mij ging toen ook al veiligheid voor. En voor mij geldt dat argument nog steeds: hoe lelijk de cap ook is, veiligheid gaat voor. Vind trouwens dat ik nu best een mooie heb.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:17

Ik vind het een goede regel, ik rijd thuis ook altijd met cap. Heb wel een jong paard, daarom heb ik hem elke dag op. Het paard dat ik voorheen reed, reed ik zonder cap. Vind het wel leuk als ik straks weer Z mag starten om m'n hoedje weer op te doen!

In het Z zie je nu ook vaak genoeg nog mensen met cap, maar vind het hoedje wel mooier. Maarja wel minder veilig ;)

Ussiethree
Berichten: 105
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:12

ik denk er na 6 jaar nog niks anders over dan toen.
Cap is een essentieel onderdeel van de veiligheid voor de ruiter. Van mij mogen ze het hoedje afschaffen en op alle niveaus met cap starten.