2jarige die vervelend gedrag toont.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 12:43

Hallo,

Ik heb een 2jarige haflinger in juni word hij 3. Maar de laatste tijd word die sterk en vervelend. Het poetsen, hoeven optillen halster om doen allemaal geen probleem. Maar het stilstaan enzo hij heeft helemaal geen geduld. Hij gaat dan bokken steigeren en met z'n voorbenen slaan. Door het niets doen word die vervelend maar nu begin ik gewoon in de longebak met hem te longeren zonder longeerlijn. Dat gaat wel goed maar voordat je daar bent pfuuuhhh wat een gedoe. Weten jullie hoe ik zoiets kan oplossen? Hij is verder super lief en je kan alles met hem wassen enzo gaat ook goed. Maar dat stilstaan en na de wei en terug na stal brengen. Terwijl ik hem als veulen/jaarlinger al heel veel gepakt heb, als jaarlinger zelfs wel eens een paar keer een stukje gaan wandelen enzo en toen ging het super.

Ik hoef geen commentaar te horen en te horen dit doe je fout ofzo ik vraag alleen hoe ik hem kan leren ophouden met slaan met z'n voorbenen enzo. :o

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:10

Negeren en belonen als zij wel even stilstaat (4 benen aan de grond). Je zou dit met clicker training heel erg goed kunnen oplossen, vraag daarvoor een ervaren persoon om wat hulp.

Het stilstaan, of liever gezegd het niet-stilstaan, is door jou in het verleden beloond. Negatief of positief: hij kreeg wat hij wilde (aandacht). Op die manier heb je het er in getraind en zo kun je het stilstaan er ook intrainen.

LisaD

Berichten: 2278
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Almere

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:12

Zoals Hippologic al zegt. Inderdaad negeren en belonen. Maar als eentje op mijn stage (een appaloosa van 2.5 jaar. en hengst!) aan het etteren is. Dan krijgt hij wel op zijn duvel. Maar als ie het goed doet meteen belonen. Dat werkt het beste bij deze.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:13

Staat hij momenteel meer binnen dan voorheen?
Hoe lang staat hij momenteel in de wei en is dat met soortgenoten?
Wat krijgt hij te eten?

Allemaal dingen die een rol kunnen spelen. Paard is nog jong en dan is geduld best moeilijk. Zeker met een overdosis energie.

Overigens zou ik nog niet longeren/ op cirkel zetten. Dat is erg belastend voor de gewrichten op die jonge leeftijd.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:28

Waar jullie dringend moeten mee beginnen is het opvoeden van jullie paard.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte". Bijkomend probleem is dat je een paard op deze leeftijd kan vergelijken met een mensen puber : die willen hun grenzen uitproberen en denken dat ze alles het best weten.
De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel meer aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:02

Hij is aan het puberen, dus gewoon aan het grenzen verleggen. Aan jou dus om aan te geven dat de grenzen nog altijd op dezelfe plaats liggen als waar ze eerder ook lagen.
Hoe je dit gedrag moet aanpakken is niet zo van een afstand te zeggen, bij het ene paard werkt negeren heel goed (en belonen van gewenst gedrag), bij een andere moet je wel duidelijk ingrijpen bij ongewenst gedrag. Het hangt af van zijn karakter wat de beste manier is.
Heeft hij trouwens zijn ballen nog?

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:25

Nee hij is vroeg al gecastreerd

MarcR bedankt voor de hele uitleg.
Zoals ik het zeg het longeren tja echt longeren is het niet dus voor zijn gewrichten niet belastend maar ik sta dan in het midden hij loopt om me heen en als ik vraag of die na me toe komt dat die dat ook doet. Dus een beetje grondwerk en zorgen dat ik de baas ben want de gene onder de baas moet altijd na de baas toe komen dus daar ben ik nu heel erg mee bezig. Als we uit stal gaan ben ik altijd de gene die voorop loopt en de weg na de bak en de wei zijn we er ook mee bezig dat hij achter je moet lopen. Maar hij slaat heel erg met z'n voorbenen en dat vind ik toch wel een drama je moet gewoon zo erg oppassen dat je geen klap krijgt. Hoe moet je dat afleren? Want tja echt je paard slaan ofzo daar los je ook niet veel mee op.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:53

Tineke90 schreef:
Maar hij slaat heel erg met z'n voorbenen en dat vind ik toch wel een drama je moet gewoon zo erg oppassen dat je geen klap krijgt. Hoe moet je dat afleren? Want tja echt je paard slaan ofzo daar los je ook niet veel mee op.

Hangt af van het karakter van het paard en de juiste timing van de klap, hoor. :P Voor sommige paarden is het pas duidelijk dat je het gedrag echt niet ok vindt als je ze een linkse directe verkoopt, bij anderen is het voldoende om een wenkbrouw op te trekken.
Slaan met de voorbenen is zeker heel erg ongewenst en gevaarlijk. Je kunt dit op verschillende manier benaderen, geef er een commando aan en leer hem het begin van spaanse pas. Dat vergt wel goede timing van jou, want je moet op het moment dat hij zijn been omhoog wil brengen het commando al zeggen en als hij hem op het hoogste punt heeft belonen (met clicker kan dit heel snel, moet je wel eerst de clicker introduceren bij hem, uiteraard). Als je geen zin hebt in die spaanse pas dan kun je het tegenovergestelde doen door bij het eerste teken dat hij zijn voorbeen op wil tillen dit te voorkomen. Voorkomen kan bijvoorbeeld door "nee" zeggen, door een tikje tegen het been of door hem zelf een andere beweging te laten maken, bijvoorbeeld terugzetten, zodat hij zijn voorbeen wel neer moet zetten.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:16

mijn kleine merrie is ook een tijdje zo'n etter geweest, iedere keer als ze uit dr panty ging, corrigerende ruk aan het halster en een boze stem die toch luid en duidelijk zei 'pas op he?!' ging ze door na mijn waarschuwing kreeg ze een ferme tik ( niet op de neus ) Dan was het daarna meestal over. Als ze dan braaf en rustig stond kreeg ze meestal een snoepje of een aai en wat lieve woordjes toegesproken.
Dit gedrag heeft ongeveer 2 maanden aangehouden en ik bleef iedere keer corrigeren en belonen wanneer het goed ging. En ik heb me der nu toch een makkelijk en brave en vooral aanhankelijke merrie, veel liever en braver dan mijn ruin die ik gekocht toen hij zes jaar was, dan merk je toch dat hij minder opgevoed is geweest in zijn jeugd.
Heel soms is ze nog wel eens vervelend soms( in veel mindere mate hoor ), extreem aan het halster hangen om mij mee te sleuren naar het gras o.i.d. en dan hoef ik alleen maar past erop he? te zeggen en het is gelijk over.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 20-09-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:21

ik zette dan wel een lief hoog stemmetje op zodat het verschil tussen boos en zware stem en hoge piepstem makkelijk te onderscheiden was voor haar :j

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:24

Waarom wil je dat je paard achter je loopt naar de longeerbaan?

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:26

omdat ik de baas ben en de baas loopt voorop als hij voorop gaat lopen krijgt die de leiding over mij en dat moet niet. Zowiezo laat je je paard toch nooit voorop lopen of jij wel?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:29

Nee maar er zit nog veel tussen voorop en achter je. En inderdaad, uit oogpunt van leiderschap zou hij net achter je moeten lopen...alleen mi zit daar een grote MAAR aan, namelijk dat ik het gevaarlijk vind!
Je hebt namelijk geen zicht op je paard, dus kan niet voldoende reageren mocht hij schrikken oid. Daarnaast, als hij toch schrikt en naar voren springt, kan je niet snel genoeg reageren, en omdat in jouw geval hij je dus kan raken bij het slaan met de voorbenen.
Als je in plaats daarvan nou eens het paard met het hoofd naast je laat lopen, eventueel stukje van de hals ook. Zelf loop ik bij volwassen (opgevoede) paarden het liefst naast de schoft ongeveer, niet echt naast de schouder maar net wat verder naar voren. Daar heb ik het meeste te zeggen (kan hem heel snel met het hoofd naar me toe halen mochten ze bijv ergens van schrikken. En het belangrijkste, ik loop buiten de gevarenzones van zowel, voor als achterbenen en hoofd! (want ook een paard dat van schrik zijn hoofd omhoog knalt kan je een fikse duw geven!)

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:31

Ik wil dat persoonlijk ook altijd, een paard in kudde verband loopt achter de leider aan, niet voor. zo straal je gezag uit.
Ze mag dus altijd schuin achter me lopen, zodat ik haar nog net kan zien en in de gaten houden.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:32

ja klopt daar heb je een punt in dat geval loop ik ook vaak ernaast hoor gewoon door het trappen van hem maar hij vind het ook leuk om met zijn hoofd naar links te gooien dus bij hem zit je altijd in een gevaren zone :o

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:32

Ik zou op pad gaan met paard, longeerlijn (of leadrope) en een springzweepje. Het meppen met de voorbenen mag zeker ZEKER afgestraft worden. Issie nou helemaal belazerd? Iedere keer dat hij 1 stap te ver naar voren zet, zet jij m minimaal 2 stappen achteruit. (maar zonder zweep natuurlijk) Maak jezelf groot en geef zoveel druk als nodig is, maar zo weinig als mogelijk is en laat direct los als hij naar achteren gaat. Helaas geen tijd om verder te typen... (ivm werk)

Van mij mogen ze dus met hun hoofd niet voorbij mijn schouder komen die onopgevoede paarden. Op het moment dat ze wel helemaal braaf zijn neem ik dat niet meer zo nauw.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:34

bedankt iris82 dat ga ik eens in de longeerbak uitproberen zodat die niet zoveel ruimte om zich heen heeft als dat goed gaat ga ik over na de bak.

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:35

Verder moet je hem inderdaad op een of andere manier gaan 'straffen' als hij met zijn voorbenen slaat, wat jij dus niet wil (dat slaan met z'n voorbenen). Een kort cirkeltje trekken of bruusk achteruit sturen (een touw tegen z'n borst slaan en een agressieve houding aannemen en verder gewoon niet van je plaats af gaan) maakt hem wel duidelijk dat je dat niet wil. Doet hij het enkel als hij vast staat? Bind hem eens vast aan een niet te lang touw op een stevige plek en laat hem daar gewoon een uur staan terwijl je zelf op een afstandje gaat staan kijken (voor moest hij zichzelf willen gaan verongelukken :+ ). Op den duur worden ze dat wel beu.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:38

Tineke90 schreef:
ja klopt daar heb je een punt in dat geval loop ik ook vaak ernaast hoor gewoon door het trappen van hem maar hij vind het ook leuk om met zijn hoofd naar links te gooien dus bij hem zit je altijd in een gevaren zone :o


Hmz, dan ben je nog net niet vlug genoeg in je reacties denk ik. Die van mij doet het ook weleens, ziet ie iets en dan knal! dat hoofd naar links, liefst door mij heen want mij is die dan heel even vergeten. Maaar, helaas voor hem heeft hij voordat dat hoofd mij raakt dan al een hand in zijn gezicht, of alleen maar richting zijn gezicht, en dan blijft hij toch echt wel terug...hoef je niet eens hard te slaan, gewoon even tikje tegen de neus, of een flinke zwaai maken met je hand richting hoofd. Daarom is het ook zo belangrijk dat je dat aan ziet komen, meteen reageren, en dan laten ze het na een paar keer vanzelf uit hun hoofd!

Oja, inderdaad oefenen met wandelen in de bak! Want van en naar de wei is lastig, maar dan heb je vaak ook niet voldoende tijd om het weer goed uit te leggen. Dus in de bak even iets meer bevestigen hoe je het ook weer hebben wilde, en dan zal langzaamaan het kwartje weer vallen dat naar de wei lopen eigenlijk hetzelfde is als in de bak lopen, dat dan hetzelfde gedrag wordt verwacht.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:43

Tineke90 schreef:
bedankt iris82 dat ga ik eens in de longeerbak uitproberen zodat die niet zoveel ruimte om zich heen heeft als dat goed gaat ga ik over na de bak.


Prima plan. Je zult merken dat ie in eerste instantie natuurlijk niet zo graag achteruit wil. Of misschien wel helemaal niet. Niet boos worden! Gewoon met commando teruguit zetten. 1 hand aan de longeerlijn, andere hand tegen zn borst zetten (of prikken met je vinger als ie echt niet wil). Heel erg goed opletten dat je los laat als hij achteruit gaat. Daarna kun je het steeds meer verkleinen.

Stel: hij loopt naast je, wil tever naar voren. Jij blockt m meteen door naar hem toe te draaien. Sta stil, kijk m recht aan en pak je longeerlijn (neem aan dat je die in 2 handen hebt) incl zweepje in je rechterhand. Met je linkerhand kun je je groot maken door m hoog te houden (niet slaan natuurlijk ook geen slaande beweging). HOO! Meteen daarnaast zeg je TERUG, en laat je m met begeleiding van je lijn (die ofwel op spanning staat in het begin ofwel wiebelt in een later stadium) en je linkerhand (die ofwel in zn borst prikt ofwel tegen zn borst duwt / aanligt ofwel wijst ofwel niets doet) naar achter.

Gaat ie braaf naar achter dus meteen los he, en dan weer met commando STAP weer aanstappen.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:44

Ik heb het zelfde probleem met mijn jonge ruin gehad. Ik ben toen heel veel gaan oefenen met hem. Gewoon grondwerk, ik ben de baas en hij moet doen wat ik zeg. Ik merkte dat het bij die van mij een stuk verveling was. Nu hij zo nu en dan door mij uitgedaagd wordt, is hij heel allert en veel gewilliger, een lekker paardje om mee bezig te zijn.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:44

Ik moet leren meer me stem te gaan gebruiken dus om hem duidelijk te maken wat ik bedoel ;)

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:45

bij die van mij is het denk ik ook een beetje verveling

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:46

Inderdaad. Ik gebruik ook altijd hetzelfde woordje als ze niet braaf zijn. Ook dat herkennen ze prima naar verloop van tijd. Het is natuurlijk aan jou om te bedenken wat je daar het makkelijkste in vind. Ik zeg altijd ALLEEE! En verder ook niets anders. Schelden oid heeft ook geen zin. :+

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:47

nee en zowiezo hou ik er niet van om tegen me paard te gaan schelden.