Clinic van Antoine de Bodt: wederom leerzaam en nog leuk ook

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Clinic van Antoine de Bodt: wederom leerzaam en nog leuk ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 14:24

Zondag ben ik met twee vriendinnen naar Bemmel gereden waar Antoine de Bodt een clinic gaf. Voor degenen die het niet weten: dit is een belgische trainer die op dit moment erg in de belangstelling staat vanwege zijn visie op hoefkatrolontsteking. Door een andere manier van rijden kun je de kreupelheid wegnemen en daar helpt hij je bij.

In augustus vorig jaar waren we al bij een clinic van hem geweest in Lunteren en sinds die tijd is het paard van mijn vriendin weer helemaal rad. Dit was een klassieke hoefkatrolpatient, die nu al driekwart jaar helemaal goed loopt. Om een beetje bij te spijkeren besloten we om nog maar eens een keer naar een clinic te gaan, en dat was dus afgelopen zondag. De clinic werd gehouden op een kleine pensionstal, waar ze maar 10 paarden hebben staan, maar daar wel een binnenbak voor hebben gebouwd.... prachtige locatie!!

Ik heb weer een hoop geleerd, waarmee ik christa een beetje vanaf de grond kan helpen, want dat is wel nodig, anders val je snel in je oude fouten.

Er was ook een deelnemer die we toen ook in Lunteren gezien hebben (dat paard stond op de foto in Bit), zij volgt waar het kan clinics van Antoine om zoveel mogelijk te leren. Haar paard is ontzettend opgeknapt, ziet er totaal anders uit en toont geen verzet meer. Zijn gangen zijn veel ruimer geworden en hij loopt helemaal rad. Een geweldige verandering om te zien!

Er was ook nog een vrij groot en grof paard (beetje type manegepaard) wat allerlei vage kreupelheidsklachten had. Nadat de eigenaar hem onder leiding van Antoine al redelijk goed kreeg, ging Antoine er zelf nog even op. Het paard bleek niet makkelijk, maar na een minuut of tien liep er een totaal ander paard in de bak: van een eenvoudig, simpel paard wat misschien nog geen B-proef zou kunnen lopen, ging daar een heel trots paard, swingend met enorme afdruk door de baan. Antoine speelde met dit dier en reed er en passant nog even een stukje passage en een aanzet tot piaffe uit.... iedereen had kippevel en de ogen van de eigenaar van dit paarden rolden zowat uit zijn hoofd. Antoine: "maak je paard trots, dan doet hij alles voor je!" En dat hebben we dus gezien.... ben nog onder de indruk!

Verder een hoop paarden weer op zien knappen na het rechtrichten via de methode van Antoine.

Ook nog erg veel lol gehad om opmerkingen van sommige mensen: er was een blonde vrouw op een prachtig zwart paard. Zij snapte af en toe niet helemaal wat Antoine bedoelde, dus haar reactie was: "ik ben wel BLOND hoor!" Haha! Pling Haha!
Nog eentje: Antoine vroeg iemand om hem per email te berichten hoe het met haar paard ging en gaf haar zijn kaartje met internet- en emailadres. Zegt ze: "we hebben geen computer, we wonen in Friesland...!"

Geweldig, die humor van sommige mensen!

Het was al met al weer een superfijne dag.

Voor de liefhebbers en geinteresseerden zullen we proberen om een clinic van Antoine in Noordholland te regelen, waarschijnlijk in de buurt van Bergen of Schoorl. Ook voor mensen die geen hoefkatrolpaarden hebben is dit heel leerzaam en een echte aanrader.



Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:01

Als jullie dat kunnen regelen dan geef ik me vast op zonder paard. Heb al zoveel goede verhalen van deze man gehoord, wil het nu wel eens in het echt zien.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:00

Klinkt goed Mieke. Als ik weer een beetje op de been ben (lees: op het paard zit) dan doe ik mee met die clinic, lijkt me inderdaad heel leerzaam. Ik zie het al voor me... Antoine op een ijslander Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:29

Ik heb geen hoefkatrol patient maar ik wil wel heel graag weer heen. Ik ben 1x naar Bemmel gereden maar dat was zo'n ongelooflijk eind weg (vooral met trailer lang rijden Huilen ). Antoine heeft mij dec vorig jaar in laten zien wat een toppertje mijn max is, hij voorspelde dat hij (met zijn manier van trainen) binnen de kortste keren prix st george zou lopen. Nou gaat me dat wat te ver maar inmiddels zitten we op de goede weg en ik zou graag weer eens les hebben van hem, maar dan wel in de buurt.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:44

Er is ook mogenlijk heid om bij hem aan huis te lessen.
Je zou dan een paar dagen kunnen gaan.

Zou ik ook wel willen.

Enne als het goed is is er in sept een clinic van hem in Leusden. Toch weer iets dichterbij dan Bemmel of Uden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 08:09

Ik hou jullie op de hoogte van de plannen!

Naar Antoine toegaan lijkt me ook geweldig... misschien eind van het jaar of zo.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:25

Mag je ook met die clinic meerijden als je paard geen hoefkatrol heeft, om te leren hoe je het kunt voorkomen? Lijkt me ook wel leerzaam.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 09:15

Ja hoor, tuurlijk kan dat. Ik zet je op de lijst voor gegadigden!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:22

Ik wil het weleens zien, misschien kan ik met iemand mee liften?
Haha! zonder paard dan overigens...

"Maak je paard trots" dat is zo ongeveer een vuistregel in mijn boekje,
vooral met manege paarden of 'slome knollen (die dus ook zo behandelt worden door de meesten)' of iets oudere paarden die heel braaf zijn en dus gezien worden als 'hoef je niks op te doen'... bereik je dan veel verschil, direct merkbaar.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:25

ook eens in Groningen?? dan kom ik ook wel

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 06:15

Ik baal er echt van dat ik het toen in Lunteren gemist heb, ik was verhinderd. Ik zou die man erg graag eens aan het werk zien, samen met mijn stalgenote. Maar goed, misschien krijg ik nog een keer die kans, want ook voor mensen met niet-hoefkatrolpaarden is het ontzettend nuttig!
Toen de clinic in Lunteren was, stond er een paar dagen een Belgisch meisje met haar paard bij ons op stal die meereed aan de clinic.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 07:52

Die clinic toen in Lunteren was echt geweldig. Stralend weer (geen binnenbak, dus mooi weer is dan wel fijn), enorme belangstelling en leuke discussies met o.a. Eric Laarakker en twee hoefsmeden.

Antoine is gewoon een eerste klas paardenman, dol op ieder paard en dat merken die dieren natuurlijk meteen.

Een paar Vlaamse begrippen zorgden soms voor wat verwarring onder ons nederlanders, o.a. "lossen" (loslaten), "over de schouder" (is niet over de schouder wegvallen, maar te vergelijken met wijken), "wijken voor de teugel" (hand sluiten, paard moet voor de sluitende en dus blokkerende hand weglopen, opzij), "kwartlijn rijden" (binnenhoefslag).

Verder is het geen hocus pocus of zo, gewoon klassieke rijkunst, wel toepasbaar in diverse disciplines waaronder bijv. western rijden.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:14

Leuk dat het weer zo aansloeg. Ik ben zelf wegens examens en dergelijke al een hele tijd niet meer mee geweest naar Nederland. Ook omdat Antoine tegenwoordig meestal voor meer dan één dag gaat.
Maar hij had inderdaad verteld dat die dame uit Lunteren (Anita) die ook in Bit staat inderdaad enorm verbeterd was. En hij kan paarden natuurlijk buiengewoon motiveren. Wat een geluk dat ik (bijna) elke dag met die man kan trainen Haha! Cool

BTW Colinda van Bokt organiseert in september in Lunteren een clinic met AdB.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 08:01

Ja Tim, ik had je al gemist! Haha!

Je boft inderdaad dat je zo'n fijne trainer hebt. Ben helemaal niet jaloers hoor.... Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:12

Binnenkort komt hij ook een clinic geven op een stal in Nuenen. Ik ga er dan ook naartoe. Als iemand hier inde buurt nog een paard met hoefkatrol heeft kan hij/zij zich misschien nog opgeven.

De hond is de betere mens

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:31

De clinic werd gehouden op een kleine pensionstal, waar ze maar 10 paarden hebben staan, maar daar wel een binnenbak voor hebben gebouwd.... prachtige locatie!!

Daar heb ik mijn paardje staan:) Heb je misschien ook naar de paarden gekeken Mieke?
Greetzzz

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 10:16

Tim VDH schreef:
Leuk dat het weer zo aansloeg. Ik ben zelf wegens examens en dergelijke al een hele tijd niet meer mee geweest naar Nederland. Ook omdat Antoine tegenwoordig meestal voor meer dan één dag gaat.
Maar hij had inderdaad verteld dat die dame uit Lunteren (Anita) die ook in Bit staat inderdaad enorm verbeterd was. En hij kan paarden natuurlijk buiengewoon motiveren. Wat een geluk dat ik (bijna) elke dag met die man kan trainen Haha! Cool

BTW Colinda van Bokt organiseert in september in Lunteren een clinic met AdB.


hey
ik woon in Belgiê en heb onlangs ook een tip gekregen om te gaan rijden volgens Antione's methode. Mijn paardje gaat af en toe manken. (na halthouden meestal) maar als je gewoon verder rijdt, is het na ong 20meter gedaan. Echt raar. Verward Maar rechtrichten zou idd nog wel mogen.

Is die methode ook goed voor paarden die geen hoefkatrol hebben? Verward Ik bedoel, of ze der ook beter van worden?
Anders zou ik ook wel enkele keren les willen nemen van hem...
xxx Kim

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:15

Antoine heeft niets uitgevonden tegen hoefkatrol. Het is gewoon een correcte manier van trainen en is uiteraard ook van toepassing op paarden die geen hoefkatrolontsteking hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:29

astridh schreef:
Ik heb geen hoefkatrol patient maar ik wil wel heel graag weer heen. Ik ben 1x naar Bemmel gereden maar dat was zo'n ongelooflijk eind weg (vooral met trailer lang rijden Huilen ). Antoine heeft mij dec vorig jaar in laten zien wat een toppertje mijn max is, hij voorspelde dat hij (met zijn manier van trainen) binnen de kortste keren prix st george zou lopen. Nou gaat me dat wat te ver maar inmiddels zitten we op de goede weg en ik zou graag weer eens les hebben van hem, maar dan wel in de buurt.


Hihi dat zei hij toen ook van Jur! Haha!
Maar ik zou er ook wel heel graag weer eens heen willen, alleen vind ik Bemmel veel te ver.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 10:02

Ojasper: ik heb een paar paarden gezien, leuke dieren staan daar! O.a. een grote vos met veel wit, een half arabier. Prachtig beest!

Ik heb ook nog een schimmel gezien en een zwarte geloof ik, maar ze gingen net allemaal de wei op, en ik vond het een beetje onbeschoft om daar overal rond te gaan lopen.... dus...!

Maarre; prachtige stal zeg, daar staat je paard super!

Jura: met een beetje mazzel hopen we deze zomer nog een clinic te kunnen organiseren ergens in de buurt van Alkmaar, dat moet te doen zijn voor je! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 08:39


De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_, pillow, Slmt9, Yavanna en 42 bezoekers