bijrijder met sporen!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 08:59

Mijn bijrijder van 12 jaar rijdt sinds gisteren met knopsporen. Ik heb ze er vandaag voor het eerst mee zien rijden en ik vind dat ze hem erg veel prikt.
Ze rijdt ook met een lange zweep heb ik niets op tegen want ik rijdt ook met deze 'hulpen' alleen denk ik dat ik net ietsje liever ben met mijn spoor. Ze zit echt continu te porren en te prikken.
Als ik er iets van zeg trekt ze een boos gezicht en zegt dat ze hem anders niet voorwaarts krijgt. Waarom krijg ik hem dan heel goed vooruit zonder iets? Ik rij los met zweep en Muffin gaat dan erg goed.
Zij heeft haar zweep ook bij maar vind het 'zielig' om hem er mee te tikken. Wat moet ik doen? Sporen wegnemen en haar les geven of ze laten verder doen tot de instructrice er iets van zegt? Ik ben vooral bang dat ze hem bot op het been zal maken


Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:00

zeker laten stoppen met dat geprik :j

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:01

Het is jou paard. Als jij niet wil dat ze met sporen rijd heeft ze daar naar te luisteren lijkt mij.

Chernique

Berichten: 3661
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:03

Dit vind ik echt niet kunnen.
Ik maak uit je verhaal op dat jouw 12-jarige bijrijdster er zelf voor heeft gekozen om met knopsporen te gaan rijden? Zo ja, zou ik direct zeggen dat ik hier niet van gediend bent en dat ze ze af moet doen, totdat ze weet hoe ze ermee om moet gaan :)

Want als ji straks ook met spoortjes op jouw pony gaat zitten, voelt ie dat spoortje zelfs ook niet omdat hij zo afgestompt is

CherniqueFotografie || Paardenfotografie *-:)
Like hier mijn facebook-pagina!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:04

Inderdaad sporen af en op les. Leg haar maar uit dat sporen niet bedoelt zijn om je paard voorwaarts te houden.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:10

Chernique schreef:
Dit vind ik echt niet kunnen.
Ik maak uit je verhaal op dat jouw 12-jarige bijrijdster er zelf voor heeft gekozen om met knopsporen te gaan rijden? Zo ja, zou ik direct zeggen dat ik hier niet van gediend bent en dat ze ze af moet doen, totdat ze weet hoe ze ermee om moet gaan :)

Want als ji straks ook met spoortjes op jouw pony gaat zitten, voelt ie dat spoortje zelfs ook niet omdat hij zo afgestompt is


Oke, maar ze is een hele goede bijrijdster en kan goed rijden (behalve met de sporen dan) Ik heb ook al tegen haar gezegt dat dat niet nodig is met die sporen en dat ze voor de tijd hem super aan het lopen had zonder de sporen (dat was ook echt zo). Dan zeg ik doe ze maar af en dan kijkt zij mij boos aan en zegt zei ik rijd hem zo goed en dan zeg ik van het is nog altijd mijn paard en zegt ze ja graag of niet. want zij weet ook wel dat ik heel veel problemen heb gehad om een goede bijrijder te moeten vinden en zij is de dan naar echt volgens mij serieus wel 25 anderen.. En ik wil haar niet kwijt! Alleen gewoon een goede tussenweg vinden! En haar instructrice vind ook dat ze hem geod rijd met sporen, maar ik wl ook dat ze naar een andere les gaat want hier is totaal geen goede les! En dat wil zij zelf ook.. Dus misschien dat ze het van die andere intructeur/instructrice wel aanneemt de oplossing lijkt heel makkelijk aleen voor mij is die niet zo makkelijk!

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:11

Somebitch schreef:
Inderdaad sporen af en op les. Leg haar maar uit dat sporen niet bedoelt zijn om je paard voorwaarts te houden.


Dat denkt zij wel ik heb haar nu gezegt dat ze hem een paar keer moet gaan longeren, en dan doet ze dat ook hoor! Dan kan ik zelf even nadenken voor de juiste oplossing..

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:11

Nou als iemand zo tegen mij doet kan ze mooi een ander zoeken. Ookal is ze zo goed. Nee dit gaat er bij mij echt niet in. Ik ben de baas over mijn paard. Ben je het niet eens met mijn 'regels' dan ben je naar mijn idee niet mijn ideale verzorgster.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:12

Patty14 schreef:
Het is jou paard. Als jij niet wil dat ze met sporen rijd heeft ze daar naar te luisteren lijkt mij.


Maar zo makkelijk is het niet ze is een hele goed bijrijder en ik heb heel veel moeite moeten doen om haar te vinden.. En wil hier gewoon samen uitkkomen en niet met een of ander dwingproces

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:13

het is en blijft jou paard, jij beslist er nog altijd alles over. Zij had met jou moeten overleggen over de sporen.
als jij zegt; er wordt niet gereden met sporen op mijn paard. dan heeft zij te luisteren naar jou. Doe ze dan niet? dan had voor mij de keuze makkelijk geweest hoor. :j
dan had ze mooi der spullen kunnen pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:13

12 jaar? >;)
Als een bijrijder tegen mij zou zeggen "ik rijd 'm zo, graag of niet" dan zou ik toch wel heel makkelijk zeggen: ok, dan niet.

Als ze op die leeftijd zich al zo gedragen, dat kan toch nooit goedkomen?
Nu zijn het spoortjes, wat is het volgende?

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:14

Somebitch schreef:
Nou als iemand zo tegen mij doet kan ze mooi een ander zoeken. Ookal is ze zo goed. Nee dit gaat er bij mij echt niet in. Ik ben de baas over mijn paard. Ben je het niet eens met mijn 'regels' dan ben je naar mijn idee niet mijn ideale verzorgster.


Ik snap het! Maar ik ga morgen een drie dagen op vakantie met beide paardjes dus dan kan ik even weer kijken hoe hij rijd en al dat soort dingen en dan zeg ik het ook wel gewoon tegen haar, en als ze dan weggaat ik heb hetg nu niet meer zo druk dus dan ga ik hem zelf wel wat bijrijden enzo.. Ze komt vanmiddag oook nog rijden dus dan zal ik het er wel even met haar oover hebben! :D

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:15

[***] schreef:
12 jaar? >;)
Als een bijrijder tegen mij zou zeggen "ik rijd 'm zo, graag of niet" dan zou ik toch wel heel makkelijk zeggen: ok, dan niet.

Als ze op die leeftijd zich al zo gedragen, dat kan toch nooit goedkomen?
Nu zijn het spoortjes, wat is het volgende?


Nee, ze is ook best wel brutaal in het begin toen ze bij mij kwam als bijrijder was ze super brutaaal.. Dat is ze nu niet meer tegen mij! Tegen andere mensen poehh! En vooral tegen haar ouders, is ze suuper brutaal, Ik ga haar vanmiddag ermee confronteren en laat jullie de uitslag wel even weten!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:18

Ben benieuwd maar als je het niet wilt echt duidelijk zijn hoor. Het zou zonde zijn als je straks helemaal opnieuw moet beginnen met je paard.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:43

Ik ben een jaar ouder als je bijrijder, maar ik zou echt nooit tegen de eigenares durven zeggen 'graag of niet'. Dat snap ik echt niet..

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:46

Ehm wat ik niet begrijp aan de situatie.. Het is jou paard?? Jij beslist wat ermee gebeurd of niet. Ik zou een bijrijder die me een boos gezicht trekt als ik ergens wat over zeg direct naar huis sturen, is ze nou helemaal? Liever corrigerend rijden met de zweep dan sporen fout gebruiken, dat laatste word echt veel te licht genomen.

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:47

Zo, die is brutaal. := Zo zou ik echt nooit doen tegen de eigenaar van een pony die ik rijd, echt raar!
Sowieso er wat aan doen (ik lees dat je dat ook gaat doen, goed zo!), want als ze zelf keuzes gaat maken wat ze wel en niet doet met jouw pony, wordt je daar denk ik echt niet vrolijk van. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:50

@Lara_Silver
Je bent niet de enigste, ook ik snap het niet :)

Ik rij momenteel een 4 jarige voor iemand. Toen is gewoon afgesproken dit en dat willen we niet. Dat gebeurd dan ook niet. Heel simpel. Als het mijn paard was geweest en desbetreffende bijrijder ging dingen doen waarvan ik kenbaar heb gemaakt dat ik dat niet wil, :wave: . Ik wil een bijrijdster, geen arrogante trut die denkt dat ze het beter weet.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:51

Jij bent de baas, dus de sporen verbieden lijkt me logisch.
Zij is nou eenmaal jonger en zal een minder stille beenligging hebben, leg het trouwens wel duidelijk uit waarom.
En bespreek het met de instructrice zodat die er ook op let en er wat van gaat zeggen. Leg uit dat je beter een
keer de zweep kan gebruiken dan constant met je spoor, onbewust waarschijnlijk, te prikken. Leg uit wat het
gevolg daarvan is en betrek haar bij het hele verhaal met vragen als 'zou je willen dat ze zo word?'

Maar wil ze dat niet of blijft ze het stiekem wel doen, dan lijkt me dat een rede om haar duidelijk te maken dat
het of stoppen met de sporen is, of stoppen met 't paard.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 19-09-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:54

Asyaa schreef:
@Lara_Silver
Je bent niet de enigste, ook ik snap het niet :)

Ik rij momenteel een 4 jarige voor iemand. Toen is gewoon afgesproken dit en dat willen we niet. Dat gebeurd dan ook niet. Heel simpel. Als het mijn paard was geweest en desbetreffende bijrijder ging dingen doen waarvan ik kenbaar heb gemaakt dat ik dat niet wil, :wave: . Ik wil een bijrijdster, geen arrogante trut die denkt dat ze het beter weet.


Precies, ik zou daar echt heel snel klaar mee zijn... Het is gewoon not done brutaal antwoord te geven op een opmerking van de eigenaar van je bijrijdpaard...

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:58

Erg jammer dat een bijrijdster met deze privileges er zo mee omgaat.
Ik zou er veel voor over hebben, als er überhaupt iemand hier was die een wat jongere bijrijdster zou willen nemen.

Ik denk dat hier de enige manier is om te zeggen:
Ik zie je (bijv.) maandag, als je dan nog met die sporen rijd, mag je daarna meteen je spullen pakken, en een paard zoeken die je lekker met je spoortjes mag prikken.

Ik ben het eens met Asyaa, je wilt het beste voor je paard, als jij je er niet goed bij voelt, mag ze een andere zoeken.

I adore Jules Verne.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:03

Jongens, dat is een bijrijder met babbels.

Al rijden ze de sterren van de hemel, jouw paard, jouw regels, lijkt me.
Mits je regels normaal zijn en zonder sporen, lijkt mij iets waar ze dan maar,
mee moet leren leven.

Overigens heb ik hekel aan brutale weet allesjes, dus heeft ze allang mazzel
dat ze op jouw paard mocht rijden in mijn ogen, als ik lees hoe ze eerst was.

Overigens weet je zeker dat ze niet meeleest? :D ;)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:09

Zo'n bijdehand monster had ik niet eens bij mn paard in de buurt gelaten.

Wie weet wat ze nog meer doet als ze overal schijt aan heeft

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:11

Nou, een bijrijdertje van 12 jaar met zo'n grote mond, kan bij mij echt meteen vertrekken (moet eerlijk zeggen dat ze bij mij niet eens bijrijder geworden zou zijn, want ik heb zo'n hekel aan zulke kinderen ;) ). Maakt me niets uit hoe goed ze is, ik hou niet van zulke typjes. Jouw paard en jij bent de baas!!! Hoop dat je er uit komt, sterkte. :(:)


luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: bijrijder met sporen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 13:08

Hee,

Bedankt voor alle reacties! Vlak voordat ze kwam rijden belde de instructrice op of ze vandaag al les kon hebben dit is de nieuwe instructrice waar ze eigenlijk pas volgende week zondag zou beginnen. En dat wilde ik wel het kwam me namelijk wel goed uit. Toen ik bij mijn paardje was aangekomen was zij eral, en toen zei ik tegen haar dat ze vandaag al les had in plaats van volgende week. Ze zei dat ze vandaag even geen zin had in les, en even rustig in de bak wilde rijden, ik zei tegen haar of jij gaat vandaag met het paard naar de les of ik. Ze zegt maar ik ben de bijrijder hoor! Ik zeg nou volgens mij ben ik de eigenaar en heb ik te bepalen wat jij met mijn paard mag doen. Toen zei ze anders ga je met dancer (mijn eigen paard, die ze niet rijd) heen, ik zeg nee ik heb net de keuze gestelt of jij gaat met dit paard of ik. En je moet opschieten want we moeten niet te laat komen! Ze had besloten dat zij ging toen deed ze haar sporen om en ik zei doe die maar nietmeer om in ieder geval niet meer bij mijn paard, zij hoezo'niet? ander kan ik heb niet voorwaarts rijden, ik zei kun je wel en je hebt nu les dus dan kan de instructrice je vast wel helpen met aanwijzingen om dat wel te kunnen want sporen zijn er voor om hulpen te verfijnen en neit om je paard sneller te laten lopen, Nou eenmaal in de les zat ze op het paard en kreeg haar eerste groepsles bij de nieuwe instructrice. Ze begon wat te klooien dat ze hem niet voorwaarts kreeg en zat het ook ontiegelijk vaak te zeggen van ik krijg hem echt niet in draf en blablabala ik even weg gelopen want de instructrice was er en die al behoorlijk vel tegen haar aan het praten dat ze gewooon moest gaan rijden want, die had haar namelijk ook altijd zonder sporen zien rijden dus die weet ook dat ze het kan! Even later kom ik weer bij de bak heeft ze de sporen toch om!! Ik vroeg zo aan haar waarom ze ze om had zij zegt zo dat zie je toch wel ik kan niet rijden zonder, vind de instructrice dit nodig? Nee, zei ze maar ik wel jullie weten duidelijk niks van paarden! Ik was echt heeeeeell erg boos en heb tegen der gezegt dat ze af kon stappen en het paard nooit meer hoefde te komen rijden! Ik was er nu echt flauw van eerst de heel de tijd de zeuren dat ze niet naar de les wil daarna overdreven doen alsof ze hem neit voorwaarst krijgt en dan toch de sporen omdoen, en ook nog brutaal! Vinden jullie dat ik te heftig heb gereageerd? IK ben eigenlijk wel blij dat ik nu van der af ben, en ook blij omdat ik het gezegt heb!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker