merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:19

Hallo.

Ik heb een vraagje, momenteel rij ik op een 9 jarige arabier, ( merrie )(lien) ze is hartstikke braaf, bokt of steigert niet.
Maar...
Als ik samen lien en haar zus in de bossen ga rijden, wil Lien haar zus in de galop / rengalop inhalen, ze is echt veeeel sneller als haar zus, dan moet ik zo "trekken" om haar in te houden, anders stopt ze gewoon niet, en ik wil echt niet trekken, maar laatst zijn we samen gevallen in de bocht, omdat ze dus niet stopte en ze uitgleed.
Ik heb een Filet Baucher bit gekocht zodat er meer druk gegeven word achter haar oren,deze werd me geadviseerd in het ruiterhuis, ook omdat ze erg aan de teugel hangt met dressuur / les.
haar eigenaresse rijd met thiedeman, dubbelgebr. bit en sporen, ik heb alleen dat bitje, geen sporen, thiedeman of zweep niks!!! ik wil zo vriendelijk mogelijk rijden, maar ik zou graag hebben dat ze stopt als ik dat wil,

voorheen reed ik dus op haar zus ( 6 jaar lang!) en die stopte zelfs als ik hoooolaaa zei, dat is zo gegroeid, maar hebben jullie tips voor me om lien op de juiste manier in te houden?

alvast bedankt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:21

Maar zie jij een Thiedemann dan als 'niet vriendelijk'? Een Thiedemann, mits goed afgesteld, is juist een van de vriendelijkste hulpteugels die je kunt gebruiken.

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:39

ja klopt, maar ik wilde het liefst gewoon zonder hulpteugels rijden, heb hier zelf nooit echt mee gereden, ik hoopte dat er gewoon een verklaring voor was waarom ze per se in moet halen en waarom ze niet stopt, als ik alleen in de bossen rij stopt ze nl wel!

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:03

Competitief paardje,
als je echt vriendelijk wil zijn rij je gewoon voorop.
Zo'n gedrag gaat er zelden uit.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:05

Niet galoperen een oplossing?
Want dan gaat ze ook niet racen?

Als je weet dat ze gaat racen gewoon lekker stappen en draven. Als jullie samen op stap zijn.

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:17

en die thiedeman, zou dat en goede tijdelijke oplossing kunnen zijn? had de eigenaresse het vanmiddag over, dat eens te gaan proberen, vind n gallopje zo fijn in de bossen en we rijden best vaak samen... ze galoppeert al niet erg vaak, eigenaresse rijd bijna alleen 1x per week les en dan galoppeert ze ook niet omdat ze zich liever met andere dingen bezig houd....

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:20

Ik zou ook zeggen niet galopperen en als je dat wel wil gewoon voorop rijden, hou het gewoon bij een handgalopje en anders gewoon draven,
Het is ook vaak, hoe harder jij dan trekt aan het bit hoe harder het paard wil.
Zorg ook dat je techniek in de bak verbeterd , dat kan je enorm helpen om meer controle over het paard op buiten rit te krijgen.
Hulpteugels zijn nooit de oplossing, zeker als je niet aan jezelf wil werken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:23

galopje in het bos kan wel fijn zijn, maar als je daarmee verongelukt is het minder fijn.
Je zegt dat als je alleen met haar gaat het goed gaat, dan galopeer je alleen als je alleen in het bos bent en niet als haar zus erbij is.

Ik snap best dat galopje leuk is, vind ik ook, maar soms kan het gewoon even niet.
En als ik het zo hoor, zit je in het, het kan even niet stadium.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:27

heel veel paarden maken er een wedstrijd van als ze naast elkaar galoperen, zelfs de meest brave!
Als ik jou was zou ik zoveel mogelijk achter elkaar of met meer afstand galoperen, dan is het probleem al voor een heel stuk opgelost waarschijnlijk.

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:39

bedankt voor de tips! hier heb ik wat aan bedankt!

groetjes

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:41

Heeft jou arabier vroeger soms op de renbaan gelopen?

Daardoor kan het zijn dat ze de drang blijven houden op kop te lopen,
of ongewenst de voorgangers in te halen.

Toen ik mijn arabier net had, flikte hij mij dat kunstje ook, en gingen we harder dan mij lief was :(:) .
Hard gaan vindt hij nog steeds geweldig, maar is nu wel super onder controle te houden.

En wat Zodiacje zegt klopt zeker,
paarden maken er graag onderling een wedstrijd van als ze naast mekaar galopperen.

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:58

vader is idd een renpaard:

Afbeelding

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:03

Volgens mij is dat gewoon karakter. Mijn pony wil ook altijd per se voorop lopen, totdat er iets engs is :P Denk niet dat daar heel veel aan te doen is...

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 01:13

Nou ik heb een aantal keren weer gereden, met Thiedeman in de bossen en zonder als ik in de wei ging rijden en het gaat super, ook in galop kan ik haar terug halen, ze gaat geen strijd meer aan en galoppeerd nu rustiger, in t bos en in de wei! de eigenaresse was ook erg positief over de vooruitgang, die merkte het in de les afgelopen week dat het veel beter ging!

dus nogmaals hartstikke bedankt voor de tips!

Groetjes!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:03

Wat fijn dat het nu goed gaat! Super!

babydolll

Berichten: 1712
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:03

Tja, als je toch samen rijd zou ik voor gaan. Mijn vorige merrie was echt extreem snel buiten, die reed echt alles eruit. Ik ging voorop, rem los en gaan. Er zat ook een rem op dus ze konden mij gebruiken om af te remmen haha. Ging prima en werd nooit ingehaald omdat ik zo hard ging :D

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Re: merrie wil zus inhalen, is niet te stoppen, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 16:34

jah ben ook super blij, het is wel gaaf hoor, lekker hard, maar ik wil dat ze stopt als ik het wil en niet als zij het wil... nu begrijpt ze dat gelukkig!!!