Onkruid probleem in het weiland..Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuimpje
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-09-10

Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:14

Sinds dit jaar regel ik het weidebeheer zelf en wil ik graag af van het vele onkruid wat in het land staat.
Op de plekken waar de paarden poepen staat het tot aan mn knieen vol met onkruid. Op de link hieronder staat de boosdoener. Daarnaast staan er ook brandnetels. Ik denk dat het ongeveer 3 kwart tot de helft van het weiland in beslag neemt over 4 grote stukken verspreid en her en der nog een paar kleine stukken

Punt 1: het ziet er niet uit
Punt 2: De paarden poepen ertussen en het mest kan ik er niet tussen uitkrijgen met een mestvork. Hij is erdoor afgebroken. Door het mest groeit het alleen maar harder.
Punt 3: Daar groeit geen gras en ze lopen er niet doorheen dus ze hebben minder ruimte en minder gras.

Ik hoorde van iemand dat ik round-up moet sproeien op de bladeren, dan zijn ze in het voorjaar dood. De paarden gaan trouwens er 1 oktober het land uit maar dan nog. Diegene zei dat hij het ook altijd deed bij koeien maar ook bij paarden. Ze eten er niet van omdat het zo stinkt. Ik vertrouw er niet zo op omdat het zo schadelijk is. Heeft iemand daar ervaring mee? of met een andere omkruid verdelder?

Ook vertelde iemand dat zij stukken in haar tuin afzet met zwart plastic zodat er geen licht bij komt en de planten doodgaan. Nadeel is dat ik 3 kwart van het weiland moet gaan afzetten met lint en de zakken moet neerleggen met stenen. Daarnaast duurt het een jaar voordat het weg is. Dus dat lijkt me geen optie.

Heeft iemand tips omdat er van af te komen?

http://annadegroot.sp.nl/weblog/2009/06/06/duurder-onkruid/
De tekst heeft er niets mee te maken.

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:16

waarschijnlijk te zuur. bij de (kunst)mest kalk strooien. heb je het jaar daarop minder onkruid

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:17

Mag ik vragen waarom je het weide beheer zelf bent gaan "regelen" en je je er pas aan het einde van het seizoen in verdiept? Ik heb verder niet zoveel verstand van fauna, maar weet dat mijn landje 1 a 2 keer per jaar bespoten wordt tegen onkruid.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:19

Kun je ergens wat schapen regelen misschien even lenen ? sinds ik 2 schapen op mijn land heb lopen heb ik totaal geen onkruid meer.

Schuimpje
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:22

De groepen zijn opgespits en diegene die het eerder deed heeft haar paard nu in de andere groep staan. Elke groep heeft nu zijn eigen weiland.
Planten groeien in de zomer dus de plekken worden steeds groter? In het begin vond ik het niet zo erg maar het wordt steeds groter.

Van het kalk heb ik ook gehoord maar dan is het het volgend voorjaar toch niet zomaar weg?

Schapen gaat denk ik niet lukken. Ik kan hier in de buurt niet een paar schapen bedenken.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:21

Je laat een foto zien van weegbree, maar ik vermoed dat je vooral zuring hebt staan.
Spuiten met roundup moet je niet doen, dan gaat ook het gras dood.
Wel kun je spuiten met MCPA/MCPP, alleen is het zinniger dat in het voorjaar te doen. Beide stoffen zijn nl plantengroeihormonen, en de planten moeten dus wel willen groeien (gevoelig zijn voor groeihormoon) anders werkt het onvoldoende. Het effect van MCPA/MCPP is dat de planten 'doodgroeien'. Beide stoffen zijn niet schadelijk voor paarden, omdat het plantenhormonen zijn. Als je echter volvelds spuit, zit álles onder, en dan smaakt het gras ook niet lekker, dus je paarden even het land af en na de eerste de beste flinke dauw of regen er weer op is fijner voor ze.
Kalk strooien is bij paardenland sowieso vrijwel altijd nodig omdat paardenmest verzuurt, en gras beter groeit bij een pH van 6 - 6,5. Kalk moet je echter nóót samen met kunstmest geven. Het najaar is wel een goede tijd om kalk te strooien, dan heeft het de hele winter om goed te binden aan de grond.

Lees verder in de wiki of gebruik de zoekfunctie, want dit is al tig keer aan de orde geweest.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:00

Kalk helpt prima. De mestplekken blijven altijd wel langer in het gras/onkruid, daar doe je niet veel tegen, misschien wat round-up er over, maar dan zoeken ze wel weer een andere mestplek die mooi dik in het gras staat. :D Brandnetels raak je kwijt door ze ieder jaar een paar keer goed kort af te maaien. Na twee jaar komen ze niet meer terug (wel af en toe blijven maaien op die plaatsen hoor!).

Schuimpje
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-09-10

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 10:09

Okee bedankt voor jullie reacties.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:18

komend voorjaar de gier en gifspuit er overheen.

beter een keer goed dan telkens weer spuiten.

een loonwerker doet dit vaak al voor 100euro per hectare.

Mest krijg je gratis geinjecteerd.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:12

Bij ons helpt kalk wel tegen mos en boterbloemen, maar niet tegen de rest van de onkruid.
We strooien elk jaar kalk in februari.
Verder strooien we 2x per jaar kunstmest in mei en in juli tegen jacobs kruiskruid (wat er al staat halen we eruit, maar onze buren laten gewoon staan en uitbloeien en het groeit niet namelijk niet op rijke grond, vandaar)
En spuiten, spuiten, spuiten en nog eens spuiten met mcpp en mcpa.
Dat moet je blijven doen en het is erg arbeidsintensief. Wij doen het met de rugspuit. We hebben 2000m2 wei, dus niet veel, maar ontzettend veel werk, waar je mee bezig moet blijven.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:38

Wat op de foto staat is breed weegbree,ik kocht laats een graszaadmengsel met kruiden, speciaal voor de paardenwei en daar zat ook weegbree in.
Ze mogen dat gewoon eten, maar ik ben er al achter dat ze het liever niet eten.
Wat je er tegen kan doen weet ik niet.
De brandnetels snij ik altijd af en laat ik liggen, de pony's zijn er gek op en het is ook nog goed voor hun hoeven.

Ibbel, waarom mag je kalk niet gelijk met kunstmest gooien??kunstmest zelf is toch ook 1/3 kalk??
Ik wist dit dus niet en heb het er dus wel tegelijk opgestrooid(1 dag er tussen).
Weer wat geleerd!

Schuimpje
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 10:03

Dan ga ik maar eens kalk kopen ;) ik zal even speuren naar wat de goede tijd van het jaar is en dan zal ik ook gelijk mcpp en mcpa halen. Dankje voor jullie reacties

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:10

Ik dacht vorige maand ook kalk te kopen mar dat is hier dus niet leverbaar, alleen in het najaar.
Wij hebben veel boterbloemen/zuring op het land staan.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:43

Is het nu nog geen najaar dan :o? :o?
Ik heb het vorige maand ook gewoon gehad(ik kan het bij de veevoerhandelaar bestellen,die brengt het netjes bij de stal).

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Onkruid probleem in het weiland..Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:27

Foutje moet in het voorjaar zijn