paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:47

Hallo bokkers,

Deze week is bij mijn vzpaard (wat ik volgend jaar waarschijnlijk ga leasen) een vervelend probleem ontdekt op de kliniek.
Omdat de eigenaresse het idee had dat het paardje last had van haar rug, is ze naar de kliniek geweest.
Daar is ze uitgebreid klinisch getest, waar ze met glans voor slaagde. Maar... Toen haar rug werd gescand en geëchood bleek dat er een rugwervel (onder het zadel zit die) verschoven is.
Dit probleem kan volgens de kliniek niet meer helemaal goedkomen. We moeten sowieso voor altijd het volgende trainingsschema hanteren: 2x longeren, 2x in de bak lang & laag, 2x naar buiten met een lang teugeltje. Het paard mag niet opgericht lopen.
Het paard is een merrie van 9 jaar oud (v. Dream of Glory), nooit zwaar dressuurmatig getraind. We hebben óf buiten gereden, óf gelongeerd, óf licht dressuurmatig in de bak getraind op B niveau. Mijn instructrice (rijdt zz licht) heeft ook op het paard gereden, zij voelde niets aan de rug. Gelukkig de eigenaresse wel, die kent het paard het best. Het paardje bokt nooit, ze toont nooit verzet. Wel liep ze moeilijk over de schoft (ging gauw hangen aan de teugels) en zwenkte haar achterhand uit in wendingen / voltes. Dat is het enige wat opviel. Wij weten dit aan de rugbespiering die nog niet zo sterk is. Ze loopt wel super ruim, ze moet springschoenen aan omdat ze behoorlijk aan kan tikken. Ook is ze super licht in de mond. Ze heeft wel de neiging om erg hard te draven/gallopperen.

Zijn er mensen hier die dit probleem ook mee hebben gemaakt met hun paard? Hoe is het bij jullie nu? Wat kunnen jullie nog met het paard? Wat doen jullie er juist niet mee?
Ik ben heel benieuwd. De eigenaresse en ik vinden het het belangrijkst dat het dier geen pijn heeft bij het rijden, (volgens de kliniek is dat niet zo bij lang & laag en veel afwisseling) wij hebben allebei geen aspiraties om Z te gaan rijden met haar.

Groetjes

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:52

Mijn groninger merrie heeft dit ook gehad. Daar kwam ik achter tijdens het inrijden, er was daarvoor nog niks met haar gedaan.

Ik heb erg goede ervaringen met de kliniek in Bodegraven. Daar moest ik iedere 2 weken een half jaar lang terug komen voor behandeling en uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en kon ik alles weer met haar doen.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:54

Je moet dan een chiropractiker of hoe je dat ook schrijft laten komen!

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:58

WIj zijn ook in Bodegraven geweest ja. Maar er was bij jullie dus iets aan te doen? Als chiropractie zin heeft, zal de eigenaresse dat zeker laten doen denk ik.

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:00

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 03-03-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 23:08

Het is wel een goede kliniek ja, ik hoor er ook positieve verhalen over. Maar een verschoven rugwervel - mij lijkt dat die toch weer op zijn plek kan komen?

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:11

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 03-03-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:17

mijn paard haad 3! Verschoven wervels. Ik ben toen bij een fysioterapeut geweest welke ook het nl team behandelde. Zij heeft letterlijk op de rug geslagen met hamers welke ook bestraters gebruiken en ze rechtgezet. Daarna een paar weken met het hoofd helemaal beneden gelongeerd zodat het kon stabiliseren. Dit is toen ook goedgekomen, maar ik heb die pony toen vrij snel verkocht dus ik weet niet precies het latere verloop, maar ik ben nog wel gebeld door latere eigenaren welke er ook mee reden en er blij mee waren..

Laat er alleen iemand aan zitten die er verstand van heeft en niet iedere gek hoor!

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 23:20

Ja klopt, ze staat bij Paridon. Ken je haar, Se Bart?
Weten jullie waar die verschoven wervels door kunnen komen?

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:23

In bodegraven hebben ze het ook zo gedaan als denice zegt .
Mijn paard had vast gelegen in stal en ik vermoed dus dat het daardoor komt.

Mijn vriendin staat daar op stal. Esther met Tintel. Als je haar kent doe haar dan de groetjes van me.
Ik herkende het op de foto

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:26

mijn paard heeft ook een verschoven wervel gehad
deze is door de osteo 3x behandelt
met rijden merk je niks alleen op de rug blijf je een verdikking zien
bij hem is het gebeurd in de paddock afgelopen winter hij kan nl nogal gek doen met een ander
ik heb een zadel op zijn rug gemaakt en de ruggegraat ligt daarbij helemaal vrij

hij heeft ook 3x sport massage gehad en hij was daar op die plek niet extra gevoelig
hij had wat moeite met buigen naar links, maar dat gaat nu super.
het is soort van bindweefsel naast de wervel.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: paard met een verschoven rugwervel... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 23:31

O wat grappig SeBart, zal ik doen!
Mn vzpaardje wordt wel eens gedekt door een ruin in het land. Als ze hengstig is, is het echt een slettebakje. Dat zou misschien wel de reden kunnen zijn.