iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 22:26

Mijn oude man van 26 staan nu sinds 2 dagen weer snachts op stal en ja hoor.. meneer heeft direct weer enorme stalbenen. En hij kan t vocht ook niet meer zo goed afvoeren. Haalde m vandaag rond een uur of 1 uit de paddock en zijn benen waren nóg dik en warm ( ze zullen rond 8 a 9 uur denk ik naar buiten zijn gegaan) Ben met m gaan wandelen, maar in eerste instantie was ie vreselijk stijf en kort. En dan heeft ie ook nog vreselijk gevoelige voeten waardoor ie niet altijd even fijn loopt op onregelmatige ondergrond. Maar nu was ie nog kreupel ook. En ik weet nu dus eigenlijk al hoe zijn winter eruit ziet. Helaas helaas staan ze dan vrij veel op stal. Ze gaan zo laat mogelijk anar binnen, maar dit zal uiterlijk rond 7 a 8 uur zijn. Dan gaan ze de ochtend pas rond uur of 10 a 11 naar buiten en dan staan ze op een zand paddock. En ik ben er dus eigenlijk een beetje bang voor dat ie het vocht niet meer af kan voeren dan en dat ie dus 24/7 enorme stalbenen heeft. Iemand hier een tip voor? Heb wel eens gelezen dat bier schijnt te helpen?

Onderschriftloos :Y)


kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:36

Toch proberen zoveel mogelijk beweging lijkt me ?
En mischien helpt het nog omdit op tijden te doen wanneer hij normaal op stal zou staan,zodat het dus nog net even wat vaker wordt..
Is 24/7 buiten geen optie ?

Verder tja lastig geval en wel heel erg vervelend natuurlijk!

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 22:41

Dat wordt dan dus snachts? :') Helaas kan ik niet meer doen voor hem. Ik werk fulltime dus ik ben pas rond 6 uur op stal. Dan ga ik mijn merrie rijden en dan kan ik hem nog wel even buiten laten staan. Eigenlijk... zou hij elke dag als ie van stal komt moeten wandelen, maar dat kan ik dus helaas niet doen omdat ik dan werk..!

24/7 buiten kan hier ook niet en is ook weer niet goed voor hem. Ideaal zou natuurlijk zijn als ie op een stal stond met een schuilstal of een uitloopje voor zijn stal, zodat ie evengoed droog kan liggen, maar toch kan bewegen.

Onderschriftloos :Y)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:44

Je zegt het zelf al, altijd kunnen bewegen als hij daar behoefte aan heeft. Is er niet zoiets in de buurt te vinden?
Ik merkte wel bij mijn merrie dat het na verloop van tijd weer beter ging met de dikke benen. Ze is nu 17 en mag vanaf nu 24/7 buiten dus geen dikke benen meer.(wel weer mok :roll: )

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:54

Denk inderdaad dat het aller beste is om in de omgeving een plekje te zoeken voor hem waar hij inderdaad 24/7 buiten kan staan met een stalletje,zou houden wij ze ook en hebben eigenlijk nooit problemen!

En ja anders kun eigenlijk al geen kant op,zoveel mogelijk doen kwa beweging zou dan denk ik toch meest in de richting komen

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 22:55

nope hier in de buurt eigenlijk niet..! Er zitten een hoop pensionstallen, maar geen stallen met schuilstallen. En de stallen die wel uitloopje of zo hebben zitten dan vol :+ Plus dat ik het simpelweg ook niet kan betalen om met 2 paarden naar een duurdere stal te gaan. En daarbij.. ik wil m eigenlijk ook liever niet verhuizen. Hij wordt niet zo snel meer geaccepteerd en hij heeft nu eindelijk net een paar vriendjes op stal.
Dus nee.. verhuizen is niet echt een optie!

Onderschriftloos :Y)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:55

Je kunt je paard ook bleekselderij geven, dat drijft vocht af. beweging geven is natuurlijk het belangrijkst maar een beetje extra hulp kan geen kwaad voor zo'n oudje :)

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:56

stalbandages zouden kunnen helpen, ik ben er nooit zo'n fan van, ook omdat je er niet meer vanaf komt, maar dit klinkt ook niet als ideaal. Een loopstal is ook geen mogelijkheid?

Ik ben niet zo thuis in de prutjes, maar is er misschien een supplement wat hem kan helpen?

A horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster :D

kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:58

Of overleggen met je stal eigenaar en eventueel een mede stalgenoot of er mogelijkheid bestaat ze ook de nachten in de paddock te laten ?

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:59

Er zijn zat vochtafdrijvers te krijgen hoor :)
Denk aan D-tox of Drainage compositum. Azijn is ook een goede (en goedkope) vochtafdrijver.
Zijn een paar simpele dingen om het lichaam te ontdoen van het teveel aan afvalstoffen, waardoor dikke benen zullen afnemen.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:00

misschien is het ook een idee om iemand voor m te zoeken die wel tijd heeft om met m aan de wandel te gaan? scheelt jou tijd en hij heeft lekker extra aandacht en beweging.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:01

Garny had ook altijd de eerste dagen op stal stalbenen, na een paar dagen was hij dan gewend en ging het weer goed, misschien ook bij jouw oud man :), verder heb ik helaas geen tips, beetje oppassen met de hele dag in de prut lopen mocht dat het geval zijn, wetteke is daar weer gevoelig op.
Drainiage compositum ter ondersteuning van de afvalstoffen en misschien anders even den hoek bellen voor tips ?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:02

kelz schreef:
Denk inderdaad dat het aller beste is om in de omgeving een plekje te zoeken voor hem waar hij inderdaad 24/7 buiten kan staan met een stalletje,zou houden wij ze ook en hebben eigenlijk nooit problemen!

En ja anders kun eigenlijk al geen kant op,zoveel mogelijk doen kwa beweging zou dan denk ik toch meest in de richting komen

ben ik helemaal met je eens, dat dat het beste is :j Maar dat heb je niet altijd voor het zeggen helaas. Ik zou hem eigenlijk graag in een stal met uitloopje willen hebben ( schuilstal met andere paarden ook liever niet, want hij wordt snel weg gejaagd ) maar goed. Dat is dus geen optie..

Naranga; Ik heb geen idee, ik ben ook niet zo bekend met de 'prutjes' :D
Stalbandages; die moeten zeker weer af sochtends :+ Maar ik vind t eigenlijk niet erg als ik iets vind wat hem wel helpt maar dat ie er dan niet meer vanaf komt. Hij is 26, hij gaat geen jaren meer mee om t maar even oneerbiedig te zeggen..!

kelz; ooh ik klink nu echt alsof ik alles afwijs, maar snachts buiten is ook niet goed voor hem. Dan slaat de kou veel te veel in zijn lijf. Hmm lastig.. het is een beetje de vraag; wat is nou erger. Snachts de kou zo op zijn lijf of die enorme stalbenen. Ik weet ook eigenlijk niet of ik ze er echt een plezier mee doe als zij met zijn 2en overblijven ( dan zou mijn merrie dus ook buiten moeten blijven ) omdat de rest wel naar binnen gaat.

@ knollentuin; daar heb ik ook aan gedacht. Een advertentie zetten of iemand t leuk vind om met hem te wandelen, maar dan denk ik altijd; wie vindt dat nou leuk :+ Ja ik, omdat t mijn paard is :+ hahaha!

jemig ik probeer steeds te plaatsen, maar er komen meer en meer reacties :+

Garny; ik weet t niet meer zo goed van vorig jaar. Misschien dat t idd nog wel wat bijtrekt. Kan t me niet zo goed meer herinneren. Weet wel dat ie t vorige winter ook zo erg had maar weet niet zeker meer of t nog wegtrok!
Den hoek kan ik idd miss wel even bellen ja :j

Onderschriftloos :Y)

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:03

beweging is echt het sleutelwoord.
1 a 2 keer in de week een oud bruintje is ook erg goed,zeker voor een ouwetje.
het drijft in lichte mate vocht af en het biergist is o.a. ook nog eens goed voor de darmen.
de mijne [niet oud] krijgen het soms ook in de winter.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:04

Mijn paard heeft door een oude blessure ook snel stalbenen.
Je kunt allerlei lapmiddeltjes gaan gebruiken die wel wat werken (bleekselderij), maar eigenlijk is de oplossing meer bewegen.
Oudjes worden alleen maar slechter van de hele dag op stal staan, ze kunnen het vocht niet kwijt enz.
Dus ik denk toch dat je serieus moet nadenken over andere opties dan die je nu hebt. Verhuizen is er daar zeker een van.
Het welzijn van je paard moet hoe dan ook voor gaan.
24/7 buiten zou moeten kunnen, als je er gewoon een lekkere dikke deken op gooit.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:05

LiVetime schreef:
Er zijn zat vochtafdrijvers te krijgen hoor :)
Denk aan D-tox of Drainage compositum. Azijn is ook een goede (en goedkope) vochtafdrijver.
Zijn een paar simpele dingen om het lichaam te ontdoen van het teveel aan afvalstoffen, waardoor dikke benen zullen afnemen.

haha azijn, serieus? Nou ja goedkoop is dat zeker ja :+ Dat kan ik dan idd wel eens proberen. Drainage ken ik wel. D-tox niet, ga ik eens naar kijken :)

Onderschriftloos :Y)

kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:05

knollentuin schreef:
misschien is het ook een idee om iemand voor m te zoeken die wel tijd heeft om met m aan de wandel te gaan? scheelt jou tijd en hij heeft lekker extra aandacht en beweging.


Goh waarom schoot mij dat niet te binnen :+

Denk overigens dat er zat meiden/vrouwen zijn die dat helemaal top zouden vinden!
Niet iedereen hoeft gelukkig altijd maar te rijden (al lijkt dat tegen woordig er steeds meer op :P)

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:05

Ik gaf mijn paard die snel last had van dikke benen (chronisch lymfeprobleem) "weidemix" van de paardendrogist. Daar zitten allemaal kruiden in die oa vochtafdrijvend werken.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:06

Def schreef:
Mijn paard heeft door een oude blessure ook snel stalbenen.
Je kunt allerlei lapmiddeltjes gaan gebruiken die wel wat werken (bleekselderij), maar eigenlijk is de oplossing meer bewegen.
Oudjes worden alleen maar slechter van de hele dag op stal staan, ze kunnen het vocht niet kwijt enz.
Dus ik denk toch dat je serieus moet nadenken over andere opties dan die je nu hebt. Verhuizen is er daar zeker een van.
Het welzijn van je paard moet hoe dan ook voor gaan.
24/7 buiten zou moeten kunnen, als je er gewoon een lekkere dikke deken op gooit.

ja ik weet dus niet wat nou erger is, 24/7 buiten met die kou op zijn lijf? Dan kunnen ze dus ook niet droog liggen? En wat nou als het heel erg veel regent en de paddock heel nat is? Ze kunnen ook nergens schuilen in die paddock.

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:07

kelz schreef:
knollentuin schreef:
misschien is het ook een idee om iemand voor m te zoeken die wel tijd heeft om met m aan de wandel te gaan? scheelt jou tijd en hij heeft lekker extra aandacht en beweging.


Goh waarom schoot mij dat niet te binnen :+

Denk overigens dat er zat meiden/vrouwen zijn die dat helemaal top zouden vinden!
Niet iedereen hoeft gelukkig altijd maar te rijden (al lijkt dat tegen woordig er steeds meer op :P)

haha ja dat idee heb ik ook! Ik ken eigenlijk geen mensen die een paard alleen maar verzorgen of tuttelen :+ Nou goed, ik ga dan toch maar een advertentie zetten :D

Onderschriftloos :Y)

kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:08

Mischien voorlopig een combinatie van een soort kruiden of iets.
En opzoek gaan naar een verzorgster die lekker met hem aan de wandel gaat en hem extra vertroeteld ?

Denk inderdaad ook niet dat het een oplossing is voor een ouder paard dat kou krijgt in zijn lijf..
Zeker als hij niet droog kan liggen,lijkt me niet bevordelijk.
Is een lastige afweging,denk dat je het beste eerst het een en ander zo moet proberen voordat je echt drastische maatregelen gaan nemen zoals verhuizen ;)

Edit: goed van je! nou maar hopen dat er wat leuks op de adver. reageert ik duim voor je! ;)

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:11

knollentuin schreef:
misschien is het ook een idee om iemand voor m te zoeken die wel tijd heeft om met m aan de wandel te gaan? scheelt jou tijd en hij heeft lekker extra aandacht en beweging.


Goh waarom schoot mij dat niet te binnen :+

Denk overigens dat er zat meiden/vrouwen zijn die dat helemaal top zouden vinden!
Niet iedereen hoeft gelukkig altijd maar te rijden (al lijkt dat tegen woordig er steeds meer op :P)[/quote]
haha ja dat idee heb ik ook! Ik ken eigenlijk geen mensen die een paard alleen maar verzorgen of tuttelen :+ Nou goed, ik ga dan toch maar een advertentie zetten :D[/quote]

ja hoor lekker doen ,er zijn mensen die wel met een paard bezig willen zijn maar niet de behoefte meer hebben om te rijden ,er stond er laatst nog een op marktplaats...succes ;)

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:14

nou ja en verhuizen is ook niet zomaar iets.. Ik red t écht niet om dagelijks naar 2 stallen te gaan. Beide paarden moeten dus wel bij elkaar blijven en ik wil ook niet dat ie een dag lang niemand ziet. Nu ben ik er iig elke dag voor hem en krijgt ie toch elke dag nog even zijn knuffeltje en kriebeltje.

Advertentie is gezet in ieder geval. Dan ga ik nu even op mijn gemakkie kijken naar de tips die jullie gegeven hebben :D

Ik dacht van de week nog; we hebben 2 kleine paddockjes waar ik ze altijd in zet om te poetsen en zo. Toen dacht ik; als je hier nou een klein dakje bij bouwt, gewoon 3 muurtjes en een dakje, dan heb ik de perfecte stal voor hem :D Maar ja.. het is niet van mij :+

Onderschriftloos :Y)

kelz

Berichten: 1118
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Reken,Germany

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:18

Ja zo soort constructie hebben wij ook!
Werkt perfect,ligt zand op de bodem zodat het langer droog blijft ivm in en uitlopen natuurlijk.

Maarja dat is lastig als er een stal eigenaar is die het ook goed moet vinden,hihi..
Maar voorstellen kan altijd,nee heb je ja kun je krijgen!

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: iets te doen tegen extreme stalbenen bij paard op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 23:21

Dat is wel weer waar ja :)

Onderschriftloos :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nafkedemi, xMaritt en 80 bezoekers