Paardje dat inhoudt met rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Paardje dat inhoudt met rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:39

Hallo allemaal ;) ,

Ik heb mijn paardje nu twee maandjes en op zich gaat het best wel goed. Het is een lieve maar best pittige merrie. Ik merk dat als ik iets meer van haar vraag dat ze dan best wel kribbig reageert. Het is heel gek, maar als ik haar voorwaarts wil rijden gaat ze juist langzamer lopen. En als ik haar een tikje geef dan bokt ze naar mijn zweep. Soms kan ze zelf een beetje grommen of zoiets. Omdat het me op een gegeven moment toch niet helemaal lekker zat heb ik er een fysio/osteopaat naar laten kijken. Die voelde in haar rug wel wat verhoogde spanning. De vraag was natuurlijk waar dit vandaan kwam. De vorige eigenaresse heeft haar ( behoorlijk strak) gereden met een hackamore, en de fysio denkt dat dit waarschijnlijk de reden is waardoor ze nu wat verhoogde spanning heeft. Ik ben dus rustig aan twee weken alleen maar aan het longeren geweest, in de tweede week afgewisseld met kleine stukjes rijden. En dan alleen voorwaarts neerwaarts. Nou het neerwaarts ging redelijk maar het voorwaarts viel weer niet mee. Nu een paar dagen geleden kwam de fysio weer naar haar kijken. Er was wel iets verbetering maar hij concludeerde nu dat het misschien ook wel een karakter issue was. En dat ze misschien gewoon wel niet wilde werken. En dat het probleem tussen haar oren zit en niet in haar rug. Als ze namelijk los is in de bak of op de wei staat dan kan ze echt zweven door de bak en is er niks aan de hand. Ik moet nu dus weer twee weken longeren, dit vind ik natuurlijk helemaal niet erg ( als ze echt last van haar rug heeft) , maar als het gewoon onwil is van haar kant dan baal ik er wel een beetje van.

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaresse hierover en zij was ook bekend met het paardjes stakerige kribbige gedrag. Nu is eigenlijk mijn probleem dus, is het nu een rug probleem of zit het bij haar echt tussen haar oren en moet ik haar gewoon harder aanpakken???

Ps: zadel is ook nagekeken en dat ligt goed..

Alvast bedankt weer!!!

Groetjes Chantal :D

Veroontje_P
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: Tussen Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland

Re: Paardje dat inhoudt met rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:43

Waarschijnlijk is het een beetje en en...
Je paard zal vast wel wat last van zijn rug hebben en vrijwel nooit slechter worden van een fysio, gewoon lekker je paard de tijd gunnen wat te herstellen want als ze dit al heel lang heeft is dit niet in 2 weken hersteld.
Ook denk ik als ik zo je verhaal lees dat je paardje niet happy is in het werk, ook voor haar zou het leuk moeten zijn!
Twee maanden is natuurlijk nog niet zo lang en paarden kunnen best lang last hebben van verhuizing, die van mij was pas na 8 maanden beetje weer de oude na verhuizing.
Probeer met het rijden de dingen die wel goed gaan extra te belonen en zeggen dat ze het goed doet, krijgt ze zelfvertrouwen van en ze merkt dat jij haar leuk vindt! :-D Als zij het meer naar dr zin heeft gaat ze vanzelf meer en beter dr best voor jou doen, ook met rijden!
Harder aanpakken werkt alleen maar averechts.... wel mag je natuurlijk consequent zijn! Geeft haar meer duidelijkheid.
Ga leuke dingen doen met je paardje...! Succes!

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Paardje dat inhoudt met rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:14

Een paard moet gewoon leren dat als je been geeft dat die dan vooruit moet gaan, als hij niet op je been reageerd moet je hem hardere schopjes geven want nu neemt die gewoon een loopje met je dat is natuurlijk niet de bedoeling! Met die zweep bokken dat moet natuurlijk ook niet! Als hij bokt doordat hij een tikje met de zweep geeft moet je gewoon zeggen dat hij moet ophouden want op de manier dat je nu bezig bent verpest je hem een beetje.. Je gaat te makkelijk met hem om en accepteerd zomaar wat hij allemaal doet!

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Paardje dat inhoudt met rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:45

Misschien een optie om buitenritten te gaan maken? Op buitenrit kun je ook dressuur-en gymnastiek oefeningen doen en paarden vinden het vaak erg leuk. Mijn pony vond lopen in de bak elke dag gewoon echt niks aan, het dressuur rijden ook niet. Voor de kar naar buiten vond ze fantastisch en een sprongetje ook wel. Zorg voor veel variatie in het werk, longeren, balkjes draven, rijden, sprongetje maken, vrijheidsdressuur en natuurlijk gewoon rijden. Lange teugel werk is ook nog een optie. Goed dat de fysio er bij is geweest natuurlijk maar misschien moet je het paard echt wel leren de rug te ontspannen nadat ze vrij strak is gereden, dat kost wat tijd. Als je m dan ineens vwnw wilt rijden kom je aan de spieren waar ze al wat last van heeft. Doet ze het ook als je haar met bijzet longeert en dan vwnw?

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:59

Ik rijd haar niet elke dag en probeer idd een afwisselend programma met haar te hebben. Ze is niet verkeersmak dus een buitenrit zit er voorlopig niet in. Wel ga ik weleens aan de hand met haar wandelen om haar te laten grazen en gewoon lekker bij haar te zijn. Of een dagje longeren met of zonder touwtjes gewoon ff los in de bak of alleen lekker poetsen. Aan de longe is ze meestal heel onstuimig en gaat ze af en toe best hard, ze houdt dan ieder geval niet in :D . Het zit bij haar puur in het rijden denk ik. Ik vind het best moeilijk om uit te vinden wat ik hier nou precies mee moet. Maar ik ga er zeker proberen helemaal uit te komen met haar want het is verder echt een schatje <3

vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:15

Hoi, het klinkt mij best bekend in de oren, mijn NRPS doet dit ook wel. Ze loopt soms alsof de handrem erop zit.
Nou is mijn paardje ook gewoon een beetje lui maar met rijden is er wel degelijk een reden dat ze het doet.
Het is een balans probleem en het gewoonweg op dat moment lichamelijk niet kunnen.
Ik ben met mijn instructrice altijd erg bezig met o.a. dit punt.

Ik krijg les op een klassieke manier, ik rijdt op mijn zit en boogspanning voorwaarts en niet zozeer met je been of schopjes geven zoals iemand zegt.
Ik moet mijn hele lichaam controleren of ik niet ergens spanning heb en haar daarmee tegenhoudt.
Ook is het een stukje bij mijn eigen gevoel, dat je het gevoel hebt dat ze niet voorwaarts genoeg loopt maar eigenlijk loopt ze wel ruim genoeg.
Ik kan alleen vanuit ontspanning meer voorwaarts rijden. Als ik het afdwing krijg ik dezelfde kribbige reactie, bokken, boos kijken en nog steeds niet voorwaarts gaan :o
Ze gaat dan alleen even harder rennen maar loopt niet meer gedragen
en niet meer ontspannen door haar lichaam voorwaarts.

Heb je les en wat zegt je instructrice ervan?
Ik vind in iedergeval dat je goed bezig bent er zo bewust naar te kijken en ga haar alsjeblieft niet vooruit schoppen o.i.d. maar probeer het vanuit ontspanning in hele kleine stapje te bereiken, echt de mijne kan het ook al gaat het soms moeilijk en is het iets wat keer op keer terug komt.
Ik hoop dat je wat kan met mijn verhaal, succes ermee :D

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:29

@Vonnie1

Mijn instructrice vond in eerst instantie dat ik haar gewoon wat harder aan moest pakken. Dus door haar toch gewoon wat harder been te geven en als ze niet reageerde een tikje met de zweep. Toen zij ook zag dat dit ook niet echt het goede resultaat gaf, heeft ze, nadat ze zelf ook even op mijn paardje gereden heeft, mij door verwezen naar de fysio. Nou de rest van het verhaal ken je :) ... Ik heb dan ook mijn lessen voorlopig even afgezegd.

vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:39

Op zich moet ik ook wel streng zijn hoor, er moet ook wel reactie komen als ik wat vraag.
Maar omdat de kribbige reactie zo lijkt op de reactie van mijn pony zou ik goed bekijken hoe je het aan gaat pakken.

Maarja zoals wel vaker geschreven wordt, is het moeilijk het vanachter de PC uit te leggen :D
Ik hoop de je toch wat kan met mijn tips.
Indien ze zo kribbig reageert bij het strenger aanpakken, bereik je nog steeds niet wat je wilt.
Je wilt nl. dat ze op een gedragen (dus ondertredend en niet stuwend) en ontspannen manier voorwaarts gaat.
Als dat niet lukt moet je toch kijken waar het mis gaat en kleiner beginnen.

Echt ik heb aan het begin (en nog wel eens) ook de fout gemaakt haar een flinke tik te verkopen omdat ik zelf gefrustreerd raakte, dit werkte (logisch) alleen averechts.
Maar als je met hele kleine stapjes, op een eerlijke manier te werk gaat is het voor je paard ook alleen maar leuk.

Misschien toch op zoek naar een andere instructrice, al ken ik je instructrice natuurlijk niet hoor en kan het dus niet goed beoordelen :D

Groetjes!

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:59

@Vonnie1

Je hebt gelijk als je zegt dat het strenger aanpakken eigenlijk niet helpt. Haar kribbige reactie is dan ook erger. Het is natuurlijk iets waar ook haar vorige eigenaresse mee worstelde. Ik word er best onzeker van omdat je natuurlijk van iedereen goed bedoeld advies krijgt. En soms gewoon niet meer weet wat je nou moet doen met je paardje en wat er nu mis is met het beestje. Het is inderdaad moeilijk om het over de PC op te lossen. Maar omdat er op dit forum een hoop kundige paardenmensen zitten wil ik toch graag op deze manier aan goede bruikbare tips komen. En het is natuurlijk ook fijn om met lot genoten ( zoals jij hihi :P) te kunnen praten en van diegene te kunnen leren :D

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:02

@ Vonnie1

Wat bedoel je met kleiner beginnen?

Bedankt! Groetjes Chantal

vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:37

Hoi, met kleiner beginnen bedoel ik dat je met de kleinste verruiming die ze geeft op je voorwaartse hulp al blij moet zijn en heel veel moet belonen. Je moet dus heel subtiel voelen wat je paard je aanbiedt.
Dus niet de fout maken dat je gelijk te veel wilt, dat deed ik dus door boos te worden maar hier vervolgens alleen mee te bereiken dat ze niet meer draagt en gaat rennen.
Bij mijn pony werkt dat zo (en bij andere denk ook wel).
Als ik dus een voorwaartse zit hulp geef en ze gaat iets actiever lopen is dat goed. Dan rijdt ik haar weer terug en doe dit weer, zou bouw je het langzaam op tot steeds meer en een steeds snellere reactie van je paard.
Dit is bijna altijd zo, elke keer weer opnieuw bij het in de bak rijden. Ik accepteer dat mijn paard zo in elkaar zit en echt een opwarm tijd nodig heeft.

Goed en actief voorwaarts rijden begint bij actief terug rijden.
Ik vond dit eerst een vage term maar als je eenmaal hebt gevoeld hoe dat is, snap je waarom je eerst actief terug moet rijden om vervolgens actief voorwaarts (neerwaarts) te rijden.

Ik denk echt dat je pony het niet snapt en/ of niet kan en dit dus in kleine stapje uitgelegd moet worden.
Bij mijn pony is het de ene keer erger dan de andere keer, heeft o.a. met hengstigheid te maken.
Je schrijft ook dat de vorige eigenaresse haar strak met de hackemore heeft gereden en ook tegen dit probleem aanliep. Het klinkt niet alsof zij tot een oplossing is gekomen, ik ga er dus van uit dat je paard het niet kan/ begrijpt/ geleerd heeft. Je kan er niet vanuit gaan dat ze het nu ineens dan maar moet kunnen.

Ps. ik vind het echt een practig paardje!
Ze is ook nog jong trouwens hoor, wees er zuinig op! :D
Groetjes Yvonne

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:49

@Yvonne,

Hai ;) ,

Oke dan snap ik wat je bedoeld. Ik ga toch maar niet rijden deze week. De fysio/ osteopaat heeft me dit natuurlijk geadviseerd. Ik ga morgen met haar grondwerken ( op parelli basis) ik hoop op deze manier toch aan onze band te kunnen werken en lekker samen bezig kunnen te zijn. Zodra ik weer kan starten met rijden ga ik zeker je tips opvolgen. Ik hoop echt dat er een oplossing komt want ik vind haar ook echt geweldig <3 . En wil heel graag dat we het gewoon gezellig hebben samen en dat we niet elke keer moeten "vechten"tijdens het rijden. Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd naar jouw paardje. Heb je geen leuke foto van haar?

Bedankt voor je hulp!

Groetjes Chantal