3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:40

Hallo allemaal,

Ik ben dus verschrikkelijk aan het twijfelen of ik wel of geen winterdekens moet gaan gebruiken. Mijn Haflinger Nando is nu 3,5 jaar oud en is nu 3 maanden onder het zadel. Ik rij hem 3x per week ongeveer. Hij staat nu nog lekker 24/7 buiten. Van de winter staan ze overdag de hele dag buiten en 's nachts binnen.

Aan de ene kant denk ik, hij is 3 en moet juist nog weerstand opbouwen dus niet beginnen met dekens deze winter en aan de andere kant denk ik ja straks is het een teddybeer en das ook niet handig met rijden en zweten.

Wat zal ik doen?

1 geen dekens op
2 alleen een regendekentje
3 wel met winterdekens beginnen vd winter

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes van Marga en een knuffel van Nando

Afbeelding

Kim14

Berichten: 921
Geregistreerd: 30-04-07
Woonplaats: In een gat in Gelderland.

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:42

Ik zou het eerst lekker laten, anders kun je er altijd nog voor kiezen om hem te scheren. Of je kunt ook een patroon scheren, zodat je paard de warmte wel kwijt kan, maar verder er niet veel aan lijd ;)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:46

mijn pony kreeg een heel vieze vacht als ze zweette en ze had dat lange haar, ik doe dus op tijd een deken op. Zelf vind ik het gewoon het fijnst als ze niet een al te dikke vacht hebben maar ook weer niet geschroren (als het zo is, dan is het zo, maar anders niet)
En ze blijven ook wel een stuk schoner met een dekentje op :)

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:52

ja het gaat mij ook juist om zijn leeftijd. hij is 3 jaar en moet nog weerstand opbouwen? of maakt dat niet uit?

Scheren vind ik niet echt een optie gezien zijn leeftijd.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:11

Hoi Marga :D
Je weet al hoe ik het doe.

Als je met dekens gaat beginnen zou ik nu beginnen.
Anders ben je te laat en heeft hij al een vachtje aangemaakt... Dan zou je moeten gaan scheren om het zweten tegen te gaan en ik weet dat je daar al helemaal geen fan van bent!

Ik kijk altijd naar de avondtempraturen:
- <10 C= 0 grams
- <7C= 200 grams
- <5C= 330 grams
En bij tempraturen onder 0 C de 0 grams deken over de 330 of zelfs de 200 onder de 330 grams...
Ik heb Alves daar mee super kort in zijn vacht gehouden de hele winter door en dat is ook een haf ;)

+ Als je van alledrie de dekens waterdichte dekens hebt blijft hij ook droog buiten :P

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:39

ik heb er nu al gewoon een winterdeken op liggen, ze staan ook nog steeds 24/7 buiten.
Maar mijn new forext x fries heeft vanaf zijn 3e ook een deken op gehad, hij is nog nooit ziek geweest of iets anders (1x een hoefzweer, stonden ze net op vlas.. misschien toeval)
Daarvoor heeft hij gewoon in de wei gestaan zonder deken (op zijn 2e enzo) denk dat het met de weerstand niets tegenhoud hoor! Maar wie ben ik :P

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 01:45

@Suikermeisje: je hebt me helemaal geholpen hoor, ik ga er eerst een regendekentje op doen en van de winter gewoon lekker winterdekentjes. bedankt

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:31

Ik zou lekker zonder deken doen. De natuur doet het altijd beter dan jezelf kan doen.
Je rijdt maar 3 x per week een uurtje. Al daarvoor moet hij 24 x 7 een deken op.
Mijn haflinger rijdt Z dressuur mennen en wordt dagelijks een uur getraind en staat ook lekker zonder deken. Je moet wat langer uitstappen, maar verder gaat het prima.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:39

Farah had met 3 nog geen delen op ik ging haar tegen de avond doen en wanneer zei dan nat was kon ze haar zweet deken op krijgen en was ze na een half uurtje droog voor farah was haar haar toen heel belangrijk aangezien ze altijd heel blij was en met rijden er toch niet zo veel last van had en toen toch nog niet zo veel werk deed . toen ze 4 was der deken op gedaan en toen ze 5 was voor het eerst geschoren

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:48

Ik zou t niet doen. Pony is 3 en dan rijdt je toch nog niet zo intensief dat hij ontzettend veel zweet.
Alleen een regendekentje vindt ik onzin, daar houdt je geen vacht mee tegen.
Die 3x die je rijdt kan je in de winter iets langer uitstappen

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:45

Wij wachten ook nog even af met Timo, als het niet erg makkelijk is, de dikke vacht, dan gaan we hem ook scheren.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:10

Mijn 3,5 jarige krijgt ook een dekentje op hoor. Weerstand heeft ze genoeg, ze heeft 3 jaren zonder deken gedaan en kan het prima hebben. Mijn merrie is nog niet onder het zadel maar ik doe haar wel een dekentje op anders wordt ze een enorme teddybeer. Gewoon om het haar iets korter te houden dan wanneer ik geen deken op zou doen. Scheren begin ik sowieso niet aan.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:16

Ik zou het nog niet doen. Je rijdt hem 3x per week.. en niet hard in het zweet en verder speel je met hem en staat hij lekker op het land.

Pas als je hem echt aan het werk zet dan zou ik daar een sover na gaan denken.

Als je na het rijden hem goed uitstap en als hij nat is hem naar "koud" stap en hem dan zo weer buiten zet is er niets aan de hand.
Het wordt wel een probleem als je hem nog warm op het land zet en een zweetdeken opgooi want dan gaan de haren plat liggen en is hij ook op zijn lijf nat.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:22

Waarom zou je hem een deken op doen??

Hij wordt maar 3x per week gereden en zoals ik las in je rijtopic rij je maar een minuut of 20 op een spelende manier.
Lijkt me niet dat hij daar zo van gaat zweten dat je dat met wat minuutjes stappen en/of een zweetdekentje niet opgelost krijgt.

Die wintervacht krijgen ze niet voor niks.
De deken is in mijn ogen puur en alleen voor het gemak van de eigenaren (uitzonderingen zoals ziekte daar gelaten uiteraard).
Jij denkt het beste te doen voor je paard, maar je weet helemaal niet of het wel comfortabel is voor je paard.
Hij kan je niet zeggen of hij het precies goed heeft, toch eigenlijk wel heel warm, of dat hij liever iets warmers heeft.
Ook bij mensen verschilt dat enorm. De ene heeft genoeg aan een fleece-jack in de winter terwijl de andere zich met 4 lagen kleding in moet pakken om het een beetje warm te krijgen.

Nee, in jouw geval zou ik het persoonlijk echt onnodig vinden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:25

ik zou geen deken om doen. Mischien valt het zweten wel allemaal mee. En hij is nog jong.Dus als je dan van de winter wat minder rijdt vind hij vast niet erg :) dan kan je van het voorjaar gewoon weer aan kijken wat je doet. Want voor die 3x per week zou ik geen deken om doen.

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Re: 3 jarige Haflinger wel of geen winterdekens op vd winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 13:00

Waar ik aan zit te denk is om hem dan alleen een regendekentje op te doen. Zodat ie wel lekker droog blijft en dat als ik wil rijden, zal van de winter toch minder zijn, dat ie wel droog is als ik hem bv in het weekend overdag buiten rij op het grote terrein.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:05

ik kies eerder voor een deken dan voor scheren,maar als die van mij een pluisje word ondanks de dekens dan scheer ik hem alsnog.
willem staat nu onder een 0 grams regen deken,en als het kouder gaat worden dan gaat de winter deken er op.
weerstand heeft die van jou voldoende hij zier er super uit!!!
wil je geen teddy beer dan gewoon een deken er op!
en zoals doei het aangeeft is prima.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:35

ik heb ook zitten twijfen, die van mij is ook 3,5
Maar ik doe het niet, rijd ook hooguit 3 keer per week maar we zijn nog niet heel intensief bezig.
dus een even een zweetdekentje op en dan weer het land op vind ik voldoende.
die van mij staat 24/7 buiten.