Hengstigheid bestaat niet meer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:21

Merries kunnen gedurende het hele jaar om de drie tot vier weken hengstig zijn, maar het duidelijkst tussen de maanden februari en augustus. De hengstigheid duurt ongeveer vijf dagen...
Dit is bekend bij mij ...
Maar kan een paard op een gegeven moment ( bij een leeftijd) niet meer hengstig worden ?
Voorbeeld, als de mens in de overgang ?

Ik heb echt geen flauw-idee ervan, zoals jullie merken.. :D
Aanleiding, van mijn merrie van 20, die al dik een paar maanden? niet meer hengstig is geweest
( haar vriendje in de wei, = een ruin)

*D

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:25

Tja of het weg gaat geen idee. Merk bij mijn merrie wel dat ze niet meer zo vaak hengstig is maar heb haar dit jaar nu 2 keer hengstig gezien en daarbij was ze niet te genieten. Piest werkelijkwaar alles en iedereen onder, en ik mag haar dan niet aanraken op buik en billen. Doe het wel maar ze dreigt dan te schoppen. Het is dus de laatste jaren wel heftiger geworden. Ook deze merrie is 20 jaar en staat bij een ruin

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:27

mijn merrie van 24 jaar is juist meer hengstig geworden met ouder worden

21deees
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Gaanderen

Re: Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:29

Wy dekken zeker nog een merrie van 23.. Ze blijft dr lekker jong van en nu ze steeds een veulen heeft is ze nog minder snel tot niet meer stijf geweest

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:32

Paarden kennen geen overgang zoals mensen en blijven hun hele leven lang 'vruchtbaar' hoewel ze niet altijd meer dragend worden. De 'opklapbedovergrootmoeder' van één van mijn merries is 36 geworden en heeft 30 veulens gehad. De laatste op 34-jarige leeftijd.
(Dat dat een paard uitwonen is weet ik ook wel, dat was dan ook in de jaren 30-40 in Polen, andere tijden, andere mores)

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:40

Oke,
raar.. mijn merrie juist minder...blijkt..
en als ze t is dan pist ze ook alles onder, en zij is dan heel erg knuffelig en likkerig, erg aanhankelijk..

Bedankt Ibbel.. mijn vraag is beantwoord

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:43

Bij mijn 21 jarige merrie is het veel heftiger geworden met erge gedrags veranderingen.
Terwijl je vroeger er zowat niets van merkte.
Maar tegenwoordig. :( ;(

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:34

Ibbel schreef:
Paarden kennen geen overgang zoals mensen en blijven hun hele leven lang 'vruchtbaar' hoewel ze niet altijd meer dragend worden. De 'opklapbedovergrootmoeder' van één van mijn merries is 36 geworden en heeft 30 veulens gehad. De laatste op 34-jarige leeftijd.
(Dat dat een paard uitwonen is weet ik ook wel, dat was dan ook in de jaren 30-40 in Polen, andere tijden, andere mores)

_O- _O-
Maarre, nee, verder niks aan toe te voegen, is gewoon de waarheid :D

Gedragsveranderingen kunnen 1001 oorzaken hebben, van ruinen die opeens overmatig aandacht schenken aan willige dames tot homoonhuishoudingen die op hol slaan, om dito hoeveelheid redenen. Leeftijd kan daarbij een rol spelen, maar tevens weer niet; in de zin dat het niet zo is dat in een zekere leeftijdsperiode bepaalde veranderingen gebeuren die op andere tijdstippen niet gebeuren. De enige uitzondering op deze regel is natuurlijk het moment van vruchtbaar worden, meestal zo ergens rond het eerste jaar.

Lois_Tommy
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hengstigheid bestaat niet meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:08

Volgends mij blijft dat altijd terug komen!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:20

Het weer kan ook van invloed zijn. Als het prachtig warm weer is, zal een merrie makkelijker in de hengstigheid schieten en vaak ook duidelijker tonen, dan in het huidige kwakkelende weer. Voorts kan een merrie wel hengstig zijn, maar het niet tonen. Zet er een andere ruin (dus niet d'r vaste vriendje) bij, en je hebt kans dat ze wel toont (verandering van spijs doet eten he!)

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:23

Mijn Merrie van igg 34 is ook nog hengstig!


En mijn merrie van 10 is alle dagen hengstig zo ong.

maarja,wij hebben ook hengsten op stal :=

Fem_daf

Berichten: 666
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:06

Mijn merrie die 17 is geworden, is maar 1 keer merkbaar hengstig geweest. Ruinen deden haar niks, maar die ene merrie..... ja, die heeft het toen die ene keer op gang gebracht! :=
Moet er trouwens bij zeggen dat ze altijd vrij kribbig was, dus qua hormonen kon het niet erger :P