Fout in programma een 0?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juul23

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-06-08
Woonplaats: amsterdam

Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 17:37

Vandaag 2 proeven gereden in de B, nu vergat mijn lezer een gebroken lijn te lezen, waardoor ik gewoon doorging met mijn proef.
Op dit onderdeel kreeg ik een 0..
Is het niet echter volgens de richtlijnen dat er een belletje gaat, ik dit figuur mag laten zien en dan er dan -2 afgaat?

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:50

als het figuur niet getoond word komt er als het goed is een 0 op je coupon, pas als je verkéérd rijd gaat er een belletje en moet je het overnieuw doen en krijg je -2 en anders even kijken op www.knhs.nl

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:54

artikel 155 sub 2
Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse Z2 en bepaalde ZZ-Licht/ZZ-Zwaar-proeven, alsmede Duitse S-proeven mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS-kampioenschappen de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden.
De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald.
Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.


art 115
10. Vergissing in het programma:
a. Alle oefeningen, die in de proef worden gevraagd, moeten in de aangegeven volgorde worden uitgevoerd. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een vergissing.
b. Wanneer een deelnemer zich vergist moet de (voorzitter van de) jury de deel-nemer door middel van een (bel)signaal waarschuwen.
c. Indien de deelnemer zich vergist in het voorgeschreven programma, maar het geven van een (bel)signaal de vloeiende voortgang van de proef onnodig zou belemmeren, wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten of deze de deelnemer al dan niet op deze vergissing attent maakt door het geven van een (bel)signaal. Dit kan zo zijn bij bijvoorbeeld een overgang bij V in plaats van bij K, op de middellijn een pirouette bij D in plaats van bij L.
d. Het is altijd de (voorzitter van de) jury die besluit of er een vergissing in het programma is gemaakt. De scores van eventuele overige juryleden worden hieraan aangepast.
e. De (voorzitter van de) jury wijst - indien nodig - de deelnemer het punt aan, waarop met de proef moet worden doorgegaan, onder vermelding van de volgende beweging/oefening, die moet worden uitgevoerd. De deelnemer, die zich niet (geheel) houdt aan de aanwijzingen van de (voorzitter van de) jury, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - worden uitgesloten.
f. Indien de jury zich géén rekenschap heeft gegeven van een fout in de proef of van een vergissing in het programma, wordt altijd in het voordeel van de deelnemer beslist.


Dat je voorlezer het niet gezegd heeft, heeft er dus niet meet te maken (art. 155).
De jury had wel het belsignaal moeten geven, volgens art. 115

juul23

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-06-08
Woonplaats: amsterdam

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:21

Mijn vraag gaat ook niet over mijn lezer, maar over het puntenaantal van dit onderdeel.
Ik denk dat ze de vloeiende voortgang niet wilden belemmeren, ik zat immers nog op de goede hand en kwam goed uit voor de volgende oefening.
Mijn vraag is dus beantwoord. Bedankt.

Anoniem

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:03

Nee hoor, een 0 is terecht.. Zoals hierboven al genoemd.. Pas als je zelf een volte had gedraaid en als nog de gebroken lijn had gereden, dan wordt het een cijfer en -2.. Ik raad dus altijd aan om het vergeten onderdeel wel te doen, ook al ben je te laat.. Maar goed, als de voorlezer het vergeet kan dat natuurlijk niet. :)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:09

Relaxed schreef:
Nee hoor, een 0 is terecht.. Zoals hierboven al genoemd.. Pas als je zelf een volte had gedraaid en als nog de gebroken lijn had gereden, dan wordt het een cijfer en -2.. Ik raad dus altijd aan om het vergeten onderdeel wel te doen, ook al ben je te laat.. Maar goed, als de voorlezer het vergeet kan dat natuurlijk niet. :)

Nee, in zo'n geval moet je als jury even een seintje geven. Vervolgens een -2 voor de vergissing en het onderdeel alsnog beoordelen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:12

Lijkt me ook dat er gebeld had moeten worden en dan - 2.
Het kan wel zo zijn dat de proef zo niet van route is veranderd,maar het is wel een fout in het programma.

Anoniem

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:03

En wat doen jullie dan als iemand het achterwaarts vergeet? Dat gebeurt namelijk nog wel eens.. Hele figuren weglaten heb ik nooit gezien nog.. Ik belde dan dus nooit.. :n

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:06

Als er duidelijk geen enkele poging tot achterwaarts gedaan wordt en het blijkbaar vergeten wordt, dan geef ik een seintje.
Als iemand dan aangeeft het bewust niet te doen omdat het paard het niet kan krijgt hij/zij alsnog de 0.

Anoniem

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:11

Hmm, toch eens duidelijker bedenken dus wat een vergissing is en wat niet.. Nog 1 die ik vaker zie.. Poging tot galop aanspringen en na 3-4 x verkeerd houden ze op en draven door.. Dus volte galop is in draf en overgang naar draf is er niet.. Hier geef ik ook geen seintje op, omdat duidelijk is dat ze het wel proberen, maar het niet lukt.. Correct?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:14

Nee, dan geef ik ook geen seintje, wel een hele rits met 1en.

Anoniem

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:16

Ok, zo doe ik het idd ook :j

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:56

Over het niet achterwaarts gaan. Vorige zomer heb ik dat onderdeel in de L2 overgeslagen omdat mijn paard dat erg moeilijk vond op dat moment en in de 1e proef in de stress schoot. 2e proef HH wel gedaan en daarna weer vooruit gegaan. Komt de jury naar mij toe aan het eind van de proef met de vraag of het klopte dat ik geen achterwaarts had gedaan. Uitgelegd dat het klopte en de reden. Zij verontschuldigde zich voor het feit dat zij nu een 0 moest geven.

Als iemand in de B vergeet een gebroken lijn te rijden maar een hele ronde door de bak maakt omdat het al is opgemerkt door de lezer dan geef ik er -2 voor. een 0 vind ik dan wel heel streng afgestraft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:39

caro29 schreef:
Als iemand in de B vergeet een gebroken lijn te rijden maar een hele ronde door de bak maakt omdat het al is opgemerkt door de lezer dan geef ik er -2 voor. een 0 vind ik dan wel heel streng afgestraft


Jij bedoelt een hele ronde en hem alsnog doen? Dan zou ik idd ook -2 doen :j Maar zoals ik het nu begrijp is ie helemaal overgeslagen.. In de proef met de gebroken lijnen komt meteen erna diagonaal middendraf..

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Fout in programma een 0?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:43

Compleet overslaan is bij mij ook een 0. Las het wat snel geloof ik..