Lessen nodig voor buitenrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
adriaantje77
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-10

Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:36

Hallo allemaal.

Om mijn vriendin te verrassen wil ik binnenkort samen met haar een weekeindje paardrijden.
Ik kan zelf een heel klein ietsiepietsie rijden (ik blijf erop zitten,laat ik het zo zeggen.)
Zij moet nu voor haar werk 3 weken weg en nu ben ik van plan om in die 3 week stiekem lessen te gaan nemen.
In die drie week kan ik 10 lessen van 1.5 uur krijgen.(spierpijn?)
Wat vinden jullie hiervan en zal het genoeg zijn om te leren draven en galopperen?
Gr Adriaantje

Alatariel
Berichten: 310
Geregistreerd: 16-10-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:41

Wow, 10x 1,5 uur voor iemand die net begint, laat de ? achter spierpijn maar weg. :D
Wel enorm leuk dat je dit gaat doen.Ik heb gemerkt dat meestal met 10 (prive)lessen de meesten wel redelijk kunnen draven en een klein galopje kunnen maken. Verder hangt het er wel een beetje vanaf of je ritmegevoel hebt, zo ja dan kom je een heel eind. Meestal kun je bij zo een weekeindje weg ook heel goed je niveau aangeven en krijg je dan het paard dat daarbij past dus dan moet het we goed komen.

Heel veel plezier in ieder geval ,ik denk dat het wel gaat lukken

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:42

Tuurlijk zijn lessen nodig voor buitenritten maar vooral ervaring. Na 10 lessen zou ik zelf niet gauw zomaar een buitenrit gaan maken. Mijn advies is echt om voorlopig lekker eerst te gaan "lessen". Succes hoor
Laatst bijgewerkt door paleoceen op 18-09-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

adriaantje77
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:44

Ik kon vroeger wel een beetje draven, maar ik heb 8 jaar niet meer op een paard gezeten.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:44

Wat leuk dat je dit voor je vriendin doet.
Met die lessen in je zak moet het denk ik wel lukken hoor.. mits je gaat buitenrijden op een heel braaf paard..

Want na tien lessen kun je een stuiterballetje vast nog niet de baas.
Succes met je spierpijn.. :+
Tip": een hotpack helpt bij spierpijn..

Youknowme

Berichten: 2566
Geregistreerd: 19-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:46

Wat leuk dat je dat voor je vriendin wilt doen !
Als je het ritme snel te pakken hebt denk ik wel dat het gaat lukken. Maar of je dan ook echt een galopje door het bos ofzo kan doen durf ik niet te zeggen.

adriaantje77
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:48

Als het mij bevalt denk ik er ook aan om door te gaan.
ps, wat is een hotpack.Hou zelf meer van een sixpack(bier)

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:52

haha, dat zal heftig worden, meteen 1,5 uur les. Ik zou eerder een uur doen. Als je priveles hebt kun je een eind komen in 10 lessen. Bij groepslessen lijkt het me twijfelachtig.

veel succes! En wat een leuk idee, lijkt me tof als mijn vent ook zoiets zou doen!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:55

Ik vind juist een galopje buiten veel makkelijker.. dan hoef je niet te sturen.. dat is gewoon rechtdoor.

Een hotpack.. dat is zo'n zak voor in de magnetron. die geeft dan nog een hele tijd warmte af.
En is echt heerlijk bij spierpijn.. alles ontspant er weer een beetje van.
Die verkopen ze bij het kruitvat.

Is je vriendin ook een bokster??

adriaantje77
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:59

Een paar jaar geledenheeft ze mij een keer gevraagd of ik een keer met haar ee buitenrit wou maken.
Heb toen gezegd dat paardrijden voor meisjes is.
Maar stiekem vind ik paarden prachtige dieren en lijkt paardrijden mij erg leuk.

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:03

Wat een ontzettend leuke actie. :D :D
Doen! Na die lessen kan je instructeur altijd aangeven of hij denkt dat je er klaar voor bent.

Spierpijn ga je zeker krijgen, maar ik wil wedden dat de blik op het gezicht van je vriendin alles goed maakt. :D

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:27

PFF succes xD

Laat je nog weten hoe het is gegaan? :P Mijn vriend vertelde me laatst dat hij ook wil paardrijden, ook omdat hij zo graag een vakantie te paard met mij wil <3 dus ik ben wel benieuwd hoe het je vergaat :P

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:30

ik begrijp dat je een begeleide rit gaat maken/
dat moet toch 'makkelijk' lukken lijkt mij.
beetje vereniging kan dan prima rekening houden met je niveau.

veelsucces en plezier

(e sterkte met je spierpijn...:P)

adriaantje77
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 08:43

Bedankt voor alle leuke reacties *D *D

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:24

Wat tof! Wou dat mijn vriend ook op dat idee kwam :P

En zoals hierboven al gezegd, als je op een braaf paardje naar buiten gaat komt het vast wel goed.

Alleen succes met je 1,5 uur. Ik was de eerste keren blij dat ik maar een half uur hoefde :P

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:27

Leuk idee :j
Ik ben benieuwd, volgens mij wordt spierpijn nog licht uitgedrukt voor jou :P

Waar je wel rekening mee moet houden is waar je de buitenrit wilt gaan doen.
Veel stallen vragen toch wel de nodige rij-ervaring voor je mee mag. Check dit even goed van te voren, want het zou zonde zijn als je al deze moeite gaat doen en straks geen adresje kunt vinden.

Succes ermee :D

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:32

Wat een leuk idee zeg :D Wat gaaf dat je het ook werkelijk wil gaan doen.

Sommige rijstallen (die ik ken tenminste) die rijden ook buitenritten met mensen die dan voor het eerst op een paard stappen. Maar dat moet je dan met de rijstal afspreken.

En met 10 lessen: Wauw, goed bezig haha. Gewoon doen. Hoe meer ervaring, hoe beter.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:43

Wat een leuk idee! Hier ga je je vriendin heel erg blij mee maken!

Moeilijk om te zeggen of 10 rijlessen a 1,5 uur genoeg zijn. Hangt er heel erg vanaf hoe snel je alles oppikt. Het is toch 15 uur in totaal dus ik denk zeker dat het eerste beetje basis er wel in zit dan. En verder gewoon rustig aan doen buiten en een rustig braaf paard meenemen. Wens jullie heel veel plezier!

capriz
Berichten: 145
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:59

Een buitenrit op een braaf paard moet zeker lukken. Mijn man heeft afgelopen zomer in Ijsland voor het eerst op een paard gezeten...en meteen een buitenrit gemaakt van twee uur. Ik moet hierbij vermelden dat we maar met drie waren-begeleiding en wij twee-, hij een superbraaf paard meekreeg en we natuurlijk geen zotte dingen gedaan hebben...gewoon relaxed gestapt en genoten van de natuur en af en toe getölt...ik was super fier op hem!!!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:03

Ik maak op vakantie regelmatig buitenritten met mijn vriendje. Hij weet waar het gas, het stuur en de rem zit, maar kan verder niet echt rijden. Een ritje met stap en draf gaat prima, galopperen alleen met een heel braaf paard. Ik denk dat je met een paar lessen al een heel eind komt. :j In ieder geval een stuk verder dan zonder die lessen ergens een rit maken.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:40

Nah, voorop gesteld dat het een goede instructeur is, kun je in die 10 lessen wel zoveel leren dat je op een braaf paard een veilige buitenrit kunt maken, inkl galopje.
Tip; plan ook wat tijd in om te gaan zwemmen; dat werkt goed tegen spierpijn. Niet als een dolle door het bad jakkeren, maar gewoon in een normaal tempo wat baantjes baantjes trekken.
Wanneer het haalbaar is (afstand) kun je ook op de fiets naar je lessen gaan, werkt ook prima, mits je rustig naar huis fietst. Het gaat om de beweging, niet om belasting (hard fietsen).

Wel even een waarschuwing: paardrijden kan zeer verslavend zijn........ :D

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:46

haha lijkt net zo'n spoedcursus voor je rijbewijs, maar dan te paard.
Maar dat moet ruim genoeg zijn hoor. Ik ging na mijn derde paardrijles al gewoon met een vriendinnetje naar buiten en volop galoperen enzo. (als moeders het niet zag) En ik was 7 :+
Dus in tien lessen ga je het makkelijk redden. Ik wens je wel veeeel succes met de spierpijn :P

Anoniem

Re: Lessen nodig voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:51

Wat een schatje ben jij, leuk idee hoor!!!

Heb je de mogelijkheid om van die 10x 1.5 uur 20x 3 kwartier te maken? Dat zou effectiever zijn.

Als je al een beetje basis had, en je hebt een goede instructeur en priveles, dan zou het moeten lukken om een buitenritje te maken na die weken.
Doordat je de lessen snel op elkaar laat volgen 'zakt het minder snel weg' en neem je een voorsprong op mensen die bv eens per week rijden qua leertempo.

Tipje: begin de dag voor je begint met lessen maar vast met Arnicadruppeltjes innemen, dat werkt erg goed tegen spierpijn. Gewoon 3 weken blijven nemen.