Studeren is leuk... NOT.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 17:55

Het is vast heel leuk als je 21 bent en derde- of vierdejaars, maar als 17-jarige eerstejaars wordt het je zo moeilijk mogelijk gemaakt, lijkt het wel...

Ik heb heel deze zomer hard gewerkt om geld te verdienen voor leuke dingen... Maar leuke dingen heb ik er niet van kunnen doen.
Ik ben 17 en krijg dus nog geen studiefinanciering, maar de eerste termijn collegegeld (bepaald geen klein bedragje) is wel afgeschreven, ik heb 160 euro mogen pinnen voor nog niet eens de helft van mijn boekenpakket (de tweede helft ligt klaar, maar kan ik niet ophalen, omdat ik het niet kan betalen... :\), ik moet het op en neer reizen zelf betalen...

Ik sta dus nu al in de min en de eerste keer studiefinanciering is voor mij pas in oktober. Op de 24e wordt dat gestort. Op 1 oktober moet ik de volgende termijn schoolgeld en een kamp van 100 euro betalen. Ik heb geen werk, dat is namelijk onmogelijk te vinden als je alleen op zaterdag beschikbaar bent.

Dat ik overbrugging had mogen aanvragen kreeg ik pas te horen toen ik van de week met DUO aan de lijn hing. Het niet heel intelligent overkomende meisje aan de telefoon wist mij niet te vertellen of ik hier achteraf ook nog aanspraak op kon maken en ze wist ook niet wie dat wel wist...

Mijn moeder kan me niet helpen, omdat zij ook nauwelijks rond kan komen.
Van een vader is geen sprake, hier wil ik het verder ook niet over hebben.

Al met al zit ik dus nu al ongelooflijk in de oliebol... En de overheid en zo zich maar afvragen waarom er zo weinig havisten verder gaan studeren! :(

Wie herkent dit probleem?


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:01

Als 17-jarige is het inderdaad verstandiger om eerst een jaartje te werken helaas..
Kun je niet bij de bank een studentenrekening met de mogelijkheid om rood te staan aanvragen? Ik heb dat gedaan bij de rabobank en kan nu 1000 euro rood staan. Dat is echt super handig voor collegegeld en boeken enzo. Als je dan stufi krijgt kun je verder lenen bij de ibg, of duo zoals ze nu heten geloof ik? Dat is namelijk wel goedkoper dan bij de bank..
Succes!

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:04

Ik ga niet lenen, dat kan ik namelijk nooit meer terugbetalen, dus dat zie ik niet zitten.
Ik heb inderdaad een rekening waarmee je rood mag staan, dat sta ik nu ook, maar het probleem blijft: als ik op 24 oktober eindelijk uit het rood ben met dat banketstaaf bedragje stufi dat ik krijg, dan komt op 1 november de rekening voor weer een nieuwe termijn lesgeld binnen... :\

Bedankt voor de succeswens! :)

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:04

Heb je geen recht op tegemoetkoming voor scholieren ofzo?
Volgens mij komt het door de kinderbijslag en is het de bedoeling dat geld te gebruiken voor je 18 bent..
Toch?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:05

Marjo_x schreef:
Heb je geen recht op tegemoetkoming voor scholieren ofzo?
Volgens mij komt het door de kinderbijslag en is het de bedoeling dat geld te gebruiken voor je 18 bent..
Toch?

Ja, dat is dus die overbrugging, maar de telefoniste van DUO zei dat je dat dan voor een bepaalde datum aan had moeten vragen en wist niet of het ook met terugwerkende kracht kon...
Lekker dan als je daar niet over geïnformeerd wordt :(

Rodo_
Berichten: 1186
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:06

Is er verder geen famillielid die je evt. zou kunnen helpen?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:08

Nee, helaas niet, wij hebben niet zo'n grote familie... Alleen een oom en een tante die alle eindjes aan elkaar moeten knopen voor hun eigen studerende dochter...

Fox1
Berichten: 1366
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:09

Ik kreeg 2 of 3 dagen geleden een email van DUO dat ik overbrugging aan kon vragen! heb je die niet gehad?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:11

Ga even op de website zoeken meestal zijn daar wel formulieren te vinden. Bijna alles kan ook met terugwerkende kracht worden aangevraagd, dus gewoon formulier invullen.
Beetje extra lenen van de DUO is echt geen ramp... je hebt over 4 a 5 jaar een HBO-papiertje en dan echt wel de kans om het terug te betalen. Niet te somber ;) als het dan helemaal nog niet goed gaat kan je ook eerst uitstellen en dan later terug betalen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:14

JannekeW schreef:
Ik kreeg 2 of 3 dagen geleden een email van DUO dat ik overbrugging aan kon vragen! heb je die niet gehad?

Nee, die heb ik niet gehad, maar als dat zo is ga ik ze maandag nog eens bellen, dan maar wat te laat op school...

Evelijn schreef:
Ga even op de website zoeken meestal zijn daar wel formulieren te vinden. Bijna alles kan ook met terugwerkende kracht worden aangevraagd, dus gewoon formulier invullen.
Beetje extra lenen van de DUO is echt geen ramp... je hebt over 4 a 5 jaar een HBO-papiertje en dan echt wel de kans om het terug te betalen. Niet te somber ;) als het dan helemaal nog niet goed gaat kan je ook eerst uitstellen en dan later terug betalen.

Het formulier staat niet op de site, mijn zus en ik hebben ons een ongeluk gezocht, maar het staat er echt niet op...
Ik wil echt niet lenen zolang ik gewoon stufi krijg... Ik ga 5 jaar HBO doen, dus zal het 5e jaar wel alles moeten lenen, en dat vind ik al erg genoeg...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:16


The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:16

Studifinaciering zelf krijg je ook met terugwerkende kracht, dus misschien die overbrugging ook wel.
Gewoon aanvragen! Dan merk je het vanzelf, niet geschoten is altijd mis. :)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:18

Prrrr schreef:
Formulier voor het aanvragen van overbrugging: http://www.ib-groep.nl/Images/7101-10_tcm7-19819.pdf

Vóór 1 aug 2011 aanvragen. Moet lukken, toch? Succes!

Aha. Niet op de site van DUO, maar op die site. Ook weer zo leuk, dat ze langs elkaar heen werken...

Dankjewel in ieder geval!

asjemenou schreef:
Studifinaciering zelf krijg je ook met terugwerkende kracht, dus misschien die overbrugging ook wel.
Gewoon aanvragen! Dan merk je het vanzelf, niet geschoten is altijd mis. :)


Ik ga het nu invullen, en dan hopen dat ze een beetje opschieten met verwerken, want ik wacht ook nog steeds op de bevestiging van aanvraag OV...

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:19

Die overbrugging moet als het goed is inderdaad ook met terugwerkende kracht zijn, een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem.
Veel boeken kun je tweedehands kopen, maar je hebt gelijk, die dingen zijn gewoon duur...
Ze maken het je als 17-jarige niet al te makkelijk nee :(:)

Fox1
Berichten: 1366
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:21

Prrrr schreef:
Formulier voor het aanvragen van overbrugging: http://www.ib-groep.nl/Images/7101-10_tcm7-19819.pdf

Vóór 1 aug 2011 aanvragen. Moet lukken, toch? Succes!


In de email die ik 3 dagen geleden (heb 'm even gepb't naar TS) kreeg stond dat je de overbrugging aan moest vragen maximaal 4 maand na de einddatum van je oude opleiding.
Laatst bijgewerkt door Fox1 op 18-09-10 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:22

Het is niet makkelijk nee als 17jarige met je studentenleven beginnen...

Volgens mij is die tegemoetkoming scholieren alleen als je 18 bent en je nog op het VWO zit, dit kreeg ik namelijk toen ik 18 was en in de 6e zat...

Maar ik zal je zeggen: Werk vinden als je alleen op zaterdag beschikbaar bent is helemaal niet moeilijk. Kom op meid, beetje meer je best doen. Ik had binnen 2 weken een contract bij TNT voor zaterdagmedewerker en ik verdien 6,30 p/u. Heb 3 andere baantjes moeten afzeggen omdat ik deze liever wilde op zaterdag. Dus dat is echt een kwestie van gemotiveerd zoeken naar vacatures ;)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Studeren is leuk... NOT.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:27

Ze zoeken hier overal alleen mensen voor doordeweeks, en ik moet dagelijks tot 16.15 naar school, dus dat gaat gewoon niet...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:27

JannekeW schreef:
In de email die ik 3 dagen geleden (heb 'm even gepb't naar TS) kreeg stond dat je de overbrugging aan moest vragen maximaal 4 maand na de einddatum van je oude opleiding.


Dat is een andere overbruggingsregeling. Deze regeling is voor ouders van leerlingen die pas in oktober studiefinanciering krijgen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:28

Nou klink je heel gefrustreerd, en ik weet dat IBG/DUO niet altijd makkelijk is, maar tegelijkertijd ben je vrij laat. Ik denk dat het verstandig is om wel te bedenken dat je zelf ook beter had kunnen plannen: misschien dat de overbrugging niet bekend was maar de hoogte van collegegeld en boeken had je kunnen verwachten. Het is niet helemaal terecht om te doen alsof dat alleen de schuld van het IBG is.

Daarnaast denk ik dat je wel de afweging moet maken of je wel of niet gaat lenen. Als je je boeken niet kunt betalen en daarom je studie niet haalt, moet je je collegeld en stufi ook terugbetalen... Ik zou daar dus wel goed over nadenken. Vraag wel na bij studiegenoten welke boeken het belangrijkst zijn: er zit gigantisch verschil tussen vakken. Sommige vakken zijn niet te doen zonder het boek, andere boeken heb ik niet eens open gehad.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:30

Anna schreef:
Die overbrugging moet als het goed is inderdaad ook met terugwerkende kracht zijn, een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem.
Veel boeken kun je tweedehands kopen, maar je hebt gelijk, die dingen zijn gewoon duur...
Ze maken het je als 17-jarige niet al te makkelijk nee :(:)

Ik moet van alles nieuwe drukken, dus tweedehands gaat 'm ook niet worden...
Ik heb nu van sommige boeken oude drukken te leen van mijn zus, maar die kloppen niet helemaal meer, dus zo loop ik ook nog eens een achterstand op :=

Shadow, ik ben pas erg laat aangenomen op deze opleiding, omdat ik pas erg laat te horen kreeg dat ik uitgeloot was voor mijn 1e keus. Het is dus niet mijn schuld...

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:31

Konstantine schreef:
Ze zoeken hier overal alleen mensen voor doordeweeks, en ik moet dagelijks tot 16.15 naar school, dus dat gaat gewoon niet...


Voor zover ik weet is TNT overal in het land opzoek naar partime zaterdagbezorgers... En aangezien er vást wel post bezorgd wordt bij jullie neem ik aan dat er een TNT in de buurt zit. Dus dat is een tipje..

Verder solliciteren bij restaurants, gewoon binnenlopen of bellen en vragen of ze nog partimers zoeken. Horeca werk je vaak 's avonds/rond etenstijd. Vrijdagavond en zaterdagavond zijn daar vooral dagen waar veel personeel bij nodig is.

Albert Heijn (of een andere supermarkt ) heeft ook veel mensen nodig op zaterdag, en als er een filiaal open is bij jullie op zondag kun je het zeker daar voor proberen. Krijg je namelijk 200% uitbetaald.

Misschien een industrieterrein in de buurt? Zitten vaak veel bedrijven die jongeren zoeken die in de productie willen werken. Verdient beter dan bij een willekeurige supermarkt (zo verdiende ik met lopende band werk €11.60 per uur) .

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:32

Konstantine schreef:
Shadow, ik ben pas erg laat aangenomen op deze opleiding, omdat ik pas erg laat te horen kreeg dat ik uitgeloot was voor mijn 1e keus. Het is dus niet mijn schuld...


Ik snap dat je graag wilt vinden dat het niet je schuld is.
Maar die andere opleiding, had die een heel ander collegegeld en gratis boeken?


amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:32

Heb aleen de openingspost gelezen, maar kun je niet een aanvullende beurs aanvragen als je moeder weinig verdient?
Als dit vanaf je 18e pas kan.. alvast gaan regelen misschien!
Wanneer word je 18???
Mag ik vragen waar je ongeveer in het land woont en in welke stad je bent gaan studeren?

Tip voor baantjes: callcenters kun je vaak s avonds werken via uitzendbureau. Verder bij IEDER uitzendbureau inschrijven. In een restaurant gaan werken s avonds, oppassen s avonds (kun je tegelijk studeren!!).
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 18-09-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

[HK] Help! Kanker?? Ben pas begin 30! deel 3

Ook wel bekend geweest even onder SA Horse_lover9
Nu verder in alle openheid onder eigen account in overleg met modje.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:33

Shadow0 schreef:
Konstantine schreef:
Shadow, ik ben pas erg laat aangenomen op deze opleiding, omdat ik pas erg laat te horen kreeg dat ik uitgeloot was voor mijn 1e keus. Het is dus niet mijn schuld...


Ik snap dat je graag wilt vinden dat het niet je schuld is.
Maar die andere opleiding, had die een heel ander collegegeld en gratis boeken?

Die had geen boeken, maar door de school betaalde software. Het collegegeld was lager en hoefde pas tw worden betaald als de stufi binnen was.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:34

Shadow0 schreef:
Daarnaast denk ik dat je wel de afweging moet maken of je wel of niet gaat lenen. Als je je boeken niet kunt betalen en daarom je studie niet haalt, moet je je collegeld en stufi ook terugbetalen... Ik zou daar dus wel goed over nadenken. Vraag wel na bij studiegenoten welke boeken het belangrijkst zijn: er zit gigantisch verschil tussen vakken. Sommige vakken zijn niet te doen zonder het boek, andere boeken heb ik niet eens open gehad.


:j ook kan je vaak tweedehands boeken kopen (via bol.com bijvoorbeeld) en dat scheelt ook veel geld. Mocht je echt geldproblemen hebben dan kan de decaan je wellicht ook verder helpen, die weet precies wie wanneer recht heeft op extra stufi etc.

En een baantje alleen op zaterdag is er vast wel te vinden, het is alleen vaak minder leuk werk weet ik uit ervaring. Al bij bejaardentehuizen bijvoorbeeld langs geweest? Daar zoeken ze vaak een keukenhulp voor in de weekenden.

Je kan ook het positieve er van in zien: je leert nu al wel goed met geld om gaan en dat je vooruit moet kijken naar wat er op de planning

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, YandexBot en 27 bezoekers