verkeerde zithouding in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:22

hallo,
ik heb eigenlijk een raar probleem.
ik heb sinds kort een eigen paard die niet zo groot is,
ik was gewend om op manegepaarden te rijden die rond de 1.70 meter waren,
met die paarden was mijn zithouding bij galop perfect,
maar met mijn paard lukt het niet zo goed.
dus.. als mijn paard aan het galoperen is, en ik zit redelijk recht en beweeg mijn heupen soepel mee, dan valt hij na een paar seconden terug in draf.
hij blijft eigenlijk alleen maar in galop wanneer ik bijna op hem lig.
dat is echt zo verschrikkelijk ambetant.
mijn instructeur zegt dat ik meer been moet bijgeven, maar als ik dat doe, reageert hij er niet op.
ik ga het de volgende keer proberen met mijn zweepje, maar ik vrees dat dit ook niet al lukken :s
maar zou het eigenlijk aan mij liggen of aan mijn paard?
kunnen jullie mij een paar tips geven?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:24

Ik zou toch proberen wat je instructeur zegt. En geen reactie? Idd even bijtikken zodat hij wel reageert. Hoe oud is je paard? Is zijn balans al in orde? Doet hij dit ook aan de longe? Anders eerst kleine stukken proberen en je paard terug nemen voordat hij zelf terug valt. Dit kun je steeds verder uitbreiden tot hij sterk genoeg is om hele stukken te galoperen.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:27

capopjekop schreef:
Ik zou toch proberen wat je instructeur zegt. En geen reactie? Idd even bijtikken zodat hij wel reageert. Hoe oud is je paard? Is zijn balans al in orde? Doet hij dit ook aan de longe? Anders eerst kleine stukken proberen en je paard terug nemen voordat hij zelf terug valt. Dit kun je steeds verder uitbreiden tot hij sterk genoeg is om hele stukken te galoperen.


Hij is bijna 10 jaar. Aan de longe doet hij het perfect, dat is juist wat ik raar vind.
Maar bedankt voor je tip, zal ik zeker eens proberen :)

deCent

Berichten: 250
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:28

Hai!
Ik snap niet helemaal waarom je paard alleen blijft galoperen als je bijna gaat liggen? Bedoel je dan naar voren of naar achteren? Of misschien in verlichte zit?
In principe moet je natuurlijk gewoon recht boven je paard blijven als hij galopeert, en zorgen dat hij inderdaad aan je been is.
Dus als hij terugvalt,meteen weer in galop zetten en je been er daarna dan ook af houden. Heb je het idee dat hij dan weer terugvalt, geef je even kort been, elke keer weer herhalen totdat hij snapt dat hij moet blijven lopen als je niks doet.
Een zweepje moet niet echt de oplossing zijn denk ik, hij moet uiteindelijk toch op jouw beenhulp blijven lopen.

Hopelijk kun je er wat mee.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:29

Ben ik met je eens, maar als hij dus niet reageert op de beenhulp is het zweepje wel een hulpmiddel om hem even alert op je hulp te maken.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:31

deCent schreef:
Hai!
Ik snap niet helemaal waarom je paard alleen blijft galoperen als je bijna gaat liggen? Bedoel je dan naar voren of naar achteren? Of misschien in verlichte zit?
In principe moet je natuurlijk gewoon recht boven je paard blijven als hij galopeert, en zorgen dat hij inderdaad aan je been is.
Dus als hij terugvalt,meteen weer in galop zetten en je been er daarna dan ook af houden. Heb je het idee dat hij dan weer terugvalt, geef je even kort been, elke keer weer herhalen totdat hij snapt dat hij moet blijven lopen als je niks doet.
Een zweepje moet niet echt de oplossing zijn denk ik, hij moet uiteindelijk toch op jouw beenhulp blijven lopen.

Hopelijk kun je er wat mee.


hij blijft alleen galoperen als ik in mijn zadel blijf zitten en als ik bijna helemaal naar achteren ga liggen.
Zal je tip zeker en vast ook eens proberen.

deCent

Berichten: 250
Geregistreerd: 23-03-09

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:39

Ok, vrij lastig te beoordelen zonder dat je ziet wat hij doet en hoe je zit.
Ok, ik ben ook niet helemaal tegen zweepjes ofzo, maar het is zo makkelijk om ergens afhankelijk van te worden, straks gallopeert hij alleen door als je een zweepje in je hand hebt.

Misschien kan je instructeur eens op je paard klimmen om te voelen wat hij doet. Wellicht geef jij net andere hulpen, of niet duidelijk genoeg en kan hij je dan wat beter laten zien hoe je het dan wél moet doen.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:43

deCent schreef:
Ok, vrij lastig te beoordelen zonder dat je ziet wat hij doet en hoe je zit.
Ok, ik ben ook niet helemaal tegen zweepjes ofzo, maar het is zo makkelijk om ergens afhankelijk van te worden, straks gallopeert hij alleen door als je een zweepje in je hand hebt.

Misschien kan je instructeur eens op je paard klimmen om te voelen wat hij doet. Wellicht geef jij net andere hulpen, of niet duidelijk genoeg en kan hij je dan wat beter laten zien hoe je het dan wél moet doen.


ja,
ik zal eerst proberen om kleine stukjes te nemen en hem zelf terug te nemen voordat hij zelf stil valt en als dat eens lukt ga ik mijn instructeur vragen om het ook eens te proberen en kijken of het bij hem wel lukt.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:44

Liggen is iig niet de oplossing, zou juist zeggen dat paarden DAN juist overgaan in draf.

Hou je je buitenbeen wel iets naar achteren? En veer je vanuit daar mee in zijn beweging? Net als dat je in stap met je bekken "fietst" op de pas van het paard, zo "fiets" je op een andere manier mee in galop. Juist recht en los blijven zitten, en niet reageren op been? Dat zou ik niet tolereren.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:13

Mss een stomme vraag maar is je zadel wel in orde? Mss klappert het wel op zijn rug in galop en als je dan naar achteren hangt vang je die klappen mss wel op?

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:28

capopjekop schreef:
Mss een stomme vraag maar is je zadel wel in orde? Mss klappert het wel op zijn rug in galop en als je dan naar achteren hangt vang je die klappen mss wel op?


Mijn instructeur dacht dat eerst ook, maar hij controleert het nu steeds, en hij zegt dat hij het niet verder kan aansingelen.
dus ik denk niet dat dat het probleem is.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:30

Wat gebeurt er dan dat hij zegt dat hij niet verder kan aansingelen? En een instructeur is natuurlijk geen zadelmaker. Als er dus problemen zijn (al lijken ze maar heel klein) dan zou ik er toch eens een zadelmaker naar laten kijken. Zonder een goedpassend zadel wordt trainen wel lastig, zeker het ruggebruik heeft een passend zadel nodig :)

Anoniem

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:56

Het kan inderdaad aan het zadel liggen.
Ik zie even niet wat het wel/niet verder kunnen aansingelen daarmee te maken heeft. Dus sowieso een zadelmaker/passer laten komen.

Verder kan het ook met jouw zit en houding te maken hebben. Manegepaarden hebben geleerd om hoe dan ook door te lopen, ongeacht de ruiter en diens zit en hulpen. Jouw eigen paard is wellicht veel gevoeliger op zit(hulpen) en reageert daar dus op. Daar mag je dan alleen maar blij om zijn.
Het kan dus zijn dat je toch ergens spanning vasthoudt; in je rug, bekken of benen of zelfs in je tenen, en niet goed meegaat met de galopbeweging.

Jockje

Berichten: 247
Geregistreerd: 13-06-08

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:16

Het zadel zou goed kunnen. Paarden zijn gevoelig in de rug.
Misschien is een keer proberen om figuren te rijden in de galop? Misschien dat je dan zo geconcentreerd de figuren rijdt dat je niet meer zo erg bezig bent met de galop. (misschien dat je omdat je denkt aan terugvallen naar draf, het paard het ook voelt)
succes!

Lois_Tommy
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-09-10

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:00

Mijn paard heeft dat ook wel eens! Dan valt die heel snel terug als ik in de galop zit. Bij mij is het zo dat hoe minder been ik geen hoe langen hij in de galop blijft zitten. Als ik heel vaak been geef valt hij er alleen maar sneller uit.
Misschien werkt het bij jou ook zo? Dan kan je ook beter blijven zitten want je hoeft niet constant been te geven.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:11

capopjekop schreef:
Wat gebeurt er dan dat hij zegt dat hij niet verder kan aansingelen? En een instructeur is natuurlijk geen zadelmaker. Als er dus problemen zijn (al lijken ze maar heel klein) dan zou ik er toch eens een zadelmaker naar laten kijken. Zonder een goedpassend zadel wordt trainen wel lastig, zeker het ruggebruik heeft een passend zadel nodig :)


Het zadel is gemaakt volgens mijn paard hoor :)

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:15

Jockje schreef:
Het zadel zou goed kunnen. Paarden zijn gevoelig in de rug.
Misschien is een keer proberen om figuren te rijden in de galop? Misschien dat je dan zo geconcentreerd de figuren rijdt dat je niet meer zo erg bezig bent met de galop. (misschien dat je omdat je denkt aan terugvallen naar draf, het paard het ook voelt)
succes!


Ja het kan dat ook zijn, ik ben er altijd zodanig op voorbereid dat hij snel kan terugvallen in draf dat ik waarschijnlijk gespannen zit en daardoor
terug in draf gaat. want op een manegepaard moest ik daar natuurlijk niet zoveel aan denken.

maanou
Berichten: 185
Geregistreerd: 31-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:22

Winnetoe02 schreef:
capopjekop schreef:
Wat gebeurt er dan dat hij zegt dat hij niet verder kan aansingelen? En een instructeur is natuurlijk geen zadelmaker. Als er dus problemen zijn (al lijken ze maar heel klein) dan zou ik er toch eens een zadelmaker naar laten kijken. Zonder een goedpassend zadel wordt trainen wel lastig, zeker het ruggebruik heeft een passend zadel nodig :)


Het zadel is gemaakt volgens mijn paard hoor :)

Wanneer is er voor het laatst naar gekeken? En als je het zadel zelf precies pas hebt laten maken, zou ik er een andere zadelmaker bij halen dan degene die hem gemaakt heeft.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:38

het zadel is zoals je zegt nogmaar net gemaakt, maar je hebt gelijk, ik zou er best eens een andere zadelmaker bijhalen.
ofwel moet ik zijn oud zadel eens testen, met dat zadel heb ik nog nooit gereden eigenlijk.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: verkeerde zithouding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:41

Ik heb een handgemaakt zadel dat met een kale boom gepast is, maar ik laat ook ieder jaar de zadelmaker er naar kijken. Een paardenrug kan veranderen.

xSimonee
Berichten: 802
Geregistreerd: 28-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:35

Als het niet aan het zadel ligt, dan met je zweepje een tikje achter je kuit geven en niet op zn kont oid ;)

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:38

Het zadel kan altijd voor problemen zorgen maar het klinkt mij toch in de oren als een rijtechnisch probleem. Weet je ook iets van de achtergrond van je paard? Door wat voor persoon en hoe is hij altijd getraind? Was het bijvoorbeeld een groter en zwaarder persoon die dus wat zwaarder in het zadel zat en met zijn/haar benen veel druk uit kon oefenen? Het kan goed zijn dat je paard in galop blijft als je goed gaat zitten, je zelf zwaar maakt (ja ik weet het daarvan gaan ze vaak in draf) maar dat je dus goed met je been er voor zorgt dat hij door blijft springen. Denk daarbij er wel om dat je van achter naar voren rijdt en probeert je paard goed nageeflijk te houden. Als hij inderdaad niet goed aan je been is kan een zweepje een goed hulpmiddel zijn. Denk er wel om dat je op het goede moment je zweep gebruikt, zodat je paard begrijpt wat de bedoeling is.

maysancho
Berichten: 451
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:35

Ik zou proberen toch nog iets meer been te geven.
En anders toch gewoon eerst proberen met het zweepje.

Winnetoe02
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:04

ik heb vandaag zijn oud zadel gebruikt en het ging nu perfect, het moet dus aan het zadel liggen, maar mijn instructeur zegt ook dat hij nog wat moet wennen aan mijn lichaamsgewicht ook, zijn vorige baasje was nogal goed gebouwd.
Het probleem is eindelijk opgelost :)
bedankt allemaal voor jullie tips ;)