Keuren ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
harryhengst
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-09-10

Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:24

Tot nu toe zijn mijn paarden op mijn pad gekomen nadat ik ze eerst een tijd verzorgde en de eigenaren goed kende, heb ze later overgekocht. Heb ze ook nooit laten keuren oid..

Nu ga ik voor het eerst echt opzoek naar een paard om te kopen.
Ik ben recreatieruiter en wil gewoon een leuk gezond paardje om lekker mee te rijden en evt eens een wedstrijdje te starten.. Er hoeven niet perse stamboek papieren bij te zitten en hij hoeft niet zonodig hoge ambities in de sport te hebben..

Nu mijn vraag: laat iedereen zijn paard ook echt keuren voor aankoop? Hoor dit altijd overal als advies voorbij komen, klinisch, röhntgen.. Zou je dit bijvoorbeeld bij een 2 jarige ook echt aanbevelen, als het paardje op het oog goed loopt en geen gekke zichtbare afwijkingen heeft?
Of moet je gewoon standaard laten keuren? Zijn er meer mensen die hun paard niet hebben laten keuren voor aanschaf? Het lijkt een beetje 'in' te zijn naar mijn idee..
Ik ben geneigd het niet te doen eigenlijk, is dit dom?

En verder nog tips waar je op moet letten bij de eerste keer gaan kijken?

Bedankt!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:26

Ik heb mijne klinisch laten keuren ook al kostte hij niet veel.
Klinisch wil je toch wel zeker zijn, en een veaarts met een getraind oog haalt er toch al vaker een gebrek uit dat je zelf niet kan zien. :)
Rontgen zeg ik niet, maar klinisch is je geld wel waard :)

harryhengst
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:27

Hoeveel betaal je voor een klinische keuring en heb je deze bij je eigen DA laten doen?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:31

Ik zou zelf ook een paard van 2 jarige leeftijd laten keuren. Denk maar zo dat een DA toch net iets mee ziet dan de doorsnee paardenmensen.
Mijn eigen paard heb ik destijds niet laten keuren ze was 4 maanden oud en tja ik had zoiets veel kan er opzich nog niet aanmankeren. Veulen zag er op zicht gewoon goed uit dus.

Dom tja ergens misschien wel. Als er achter af toch iets blijkt te zijn heb totaal niets om op terug te vallen. En voor je eigen gemoedsrust lijkt het me wel zo prettig dat je goed kan beginnen.
Moet zeggen dat de eigenaar van een verzorg van mij de pony destijds ook niet heeft laten keuren. Het is ieder voor zich maar gezien je het paard ook niet van bekende gaat kopen waarschijnlijk zou ik het zeker wel doen. Klinisch kost volgens mij niet zo veel en dan heb je teminste wat zekerheid.

Anoniem

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:42

Bij een veulen kan nog zoveel veranderen zeker op de rontgen dus die zou ik denk ook niet laten keuren.

Verder zal ik hem wel altijd klinisch laten keuren! Toen ik mijn vorige pony kocht is deze ook niet gekeurd, moet zeggen dat dat toen ook veel minder was.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:49

Altijd klinisch laten keuren :j dat kan je zóveel geld schelen. Kosten verschillen maar een rib uit je lijf is het niet, denk aan 100 euro oid

melanie81

Berichten: 604
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: herbaijum (friesland)

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:58

ik heb onze 3-jarige ook niet laten keuren. dit stond niet in verhouding met de kosten wat we voor hem betaald hebben. wel had hij een draadwond en wou het eerst wel doen. heb op papier gekregen dat als hij evt ging kreupelen 3 maanden terugbrenggarantie hadden en dat we de mogelijkheid kregen om hem ook nog in die 3 maand te keuren. dit heb ik overigens niet gedaan. mijn mening was dat hij het dan allang had laten zien. hij is nu wel vrij hoog verzekerd dus als hij wat krijgt............

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:24

ik laat ALTIJD klinisch keuren. met de afspraak met de eiegnaar:
bij goedkeuring zijn de kosten voor mij enn bij afkeuring zijn de kosten voor jou!


gaan ze niet accoort? dan is het pech voor de verkoper!

jesari
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:30

Altijd klinisch laten keuren, ik heb met heel veel mensen te maken die een paard aanschaffen en we hebben al zoveel problemen gezien bij de aanschaf en geen keuring.
een keuring is geen 100 % garantie maar in ieder geval meer als dat je niks laat doen. ook al gebruik je je paard alleen recreatief ook dan wil je lang plezier hebben van je paardje.
Ook en tweejarige kun je klinisch laten keuren.
Succes met je aankoop en neem iemand mee die er ook verstand van heeft en met je mee kan kijken, twee zien meer als 1.
Nogmaals succes

Annabella

Berichten: 490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:36

Ik heb allebij m`n paarden niet laten keuren, op mijn fjord was ik op slag verliefd, heb er nog wel even aan keuren gedacht, maar hij liep goed en had papieren. Ook kon ik hem 3 maanden op proef nemen. En mijn draver heb ik voor 600 gulden op de paardenmarkt gekocht (dat raad ik niemand aan). Ze zijn beide kerngezond. Maar ik besef wel heel goed dat ik mazzel heb gehad, zeker bij de laatste aankoop :D

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:39

Ik heb t niet gedaan, merrie was al 19 jr en hoogdrachtig. Heb er gewoon maar op vertrouwd dat het goed was en dat de woorden van de eigenaar waar waren. Ik heb met haar een rondje gelopen en in de bak gelaten om te kijken hoe ze liep(niet kreupel). Heb haar geborsteld en gekeken wat haar gedrag was(niet super).
En meteen toch maar meegenomen....
Gedrag is nog niet makkelijk na 2 1/2 jaar maar we raken aan elkaar gewend en ze blijkt een fijn rijpaard maar geen knuffel. Dr dochter is van een ander kaliber maar heb dr dan ook veel tijd ingestoken!
Bij een jong paard en rij-ambities, zeg ik: keuren! Altijd doen!

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:42

ik heb ook mijn beide paarden niet laten keuren, de eerste heb ik min of meer tegen te veel geld bij iemand weggekocht omdat het beestje er niet uit zag, dat was meer om haar te redden, dus ik heb haar niet laten keuren.

De andere heb ik ook niet laten keuren, wel zelf de buigproef gedaan. Verder is dat dus ook op de gok gegaan. Hij doet het nogsteeds prima, er is nog nooit een DA bij geweest behalve om te enten dan, ff afkloppen :D

iemand anders zou ik wel adviseren om te keuren, zeker als ze ouder dan 11 zijn, dan heb ik zo´n gevoel dat het jonge en elastische er een beetje af is.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:04

keuren zou ik zeggen ,maar.....het is een moment opname

ik heb mijn paard ook laten keuren en daar kwam hij prima doorheen
maar na 3 weken begon hij vreemd te doen en ben ruim 1 jaar aan het dokteren met hem
van de bijna 1.5 jr dat ik hem heb heb ik maar een paar maanden echt kunnen rijden.

dus keuren zegt ook weer niet alles, je weet dan wel of het lichamelijk qwa benen en rug goed is maar dieper in het paard kijken kan niet

iig succes!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:10

Je zoekt dan wel een recreatie paard,
maar de gemiddelde recreatie ruiter heeft het paard ook niet als grasmaaier,
maar om erop te rijden.

Dus of je nou recreatie rijdt of de sport in wilt, gezond moet ie zijn.
Voor recreatie, kan je allicht wel volstaan met "simpeler" paard, dus hoeft niet van de grond te lopen etc.

Laat je paardje gewoon keuren, door je eigen dierenarts indien mogelijk,
koop je er een aan de andere kant van het land, moet je allicht daar een dierenarts zoeken.
(niet die van de verkoper.)

Keuren is echter ook slechts moment opname, als paard bv geblesseerd is geweest, kan hij best
goed door de keuring komen.
Zet jij hem dan thuis aan het werk, kan best die blessure keihard weer tevoor schijn komen en kan
blijken dat diertje niet geschikt is om bereden te worden.
Maar met keuren pik je er in iedergeval aantal rotte appels uit.

sonova

Berichten: 423
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:17

Ik ben het wel met je eens dat het helekeuringsgebeuren een beetje "in" is op het moment, vooral rontgenologisch keuren vindt ik soms wat overdreven. Tuurlijk als je van plan bent om een paard te kopen van bijv. boven de 4000 euro o.i.d. dan zou ik ook wel willen dat hij rontgenologisch gekeurd moet worden maar voor de goedkopere paarden zou voor mij alleen klinisch volstaan. Kost idd.de hele wereld niet, zo rond de 100 euro.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:05

Yep, ik laat alles altijd keuren..jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn ook. Weliswaar enkelt klinisch. A, omdat je als koper zijnde onderzoeksplicht hebt en als er een 'verborgen gebrek' uit voortkomt, kan ik iig aantonen dat ik naar veel zaken heb gekeken..en B, omdat ik, ook al is het een momentopname, het een prettiger idee vind, tevens nodig voor de verzekering.

Een 2 jarige, weet niet of ze daar de buigproef al mee doen? Met mn toen 3 jarige merrie wel.
Zorg alleen wel dat ie al kan draven aan de hand, anders kan het uitlopen op een teleurstelling.

De kosten zijn erg verschillend, hier varierend van 90euro tot mn laatste merrie 2 maanden terug met 165euro!! Erg duur geintje dus, maar voor ons erg belangrijk dat hget gebeurde, omdat het een zeer prijzige merrie was (voor ons dan).

Succes en veel voorplezier gewenst :)

harryhengst
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 00:26

Bedankt voor de reacties! Ik zit er inderdaad over te denken om alleen klinisch te laten keuren dan. Maar had inderdaad het idee dat het niet zozeer heel veel zegt, eerder een wat zekerder gevoel voor jezelf.. Maar een DA zal zeker sneller iets zien dan ikzelf, dus in dat geval is het misschien wel fijn om het te laten doen..

melanie81 schreef:
ik heb onze 3-jarige ook niet laten keuren. dit stond niet in verhouding met de kosten wat we voor hem betaald hebben. wel had hij een draadwond en wou het eerst wel doen. heb op papier gekregen dat als hij evt ging kreupelen 3 maanden terugbrenggarantie hadden en dat we de mogelijkheid kregen om hem ook nog in die 3 maand te keuren. dit heb ik overigens niet gedaan. mijn mening was dat hij het dan allang had laten zien. hij is nu wel vrij hoog verzekerd dus als hij wat krijgt............

Maar kun je je paard verzekeren zonder dat ie gekeurd is dan? Dit heb je voor de verzekering toch wel nodig..?

@Amy77: Bedoel je dat de keuring op een teleurstelling uit kan lopen wanneer het paard nog niet kan draven aan de hand? In welk opzicht bedoel je dat.. Dat er niet goed gekeurd kan worden ofzo..?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:57

harryhengst schreef:
Maar kun je je paard verzekeren zonder dat ie gekeurd is dan? Dit heb je voor de verzekering toch wel nodig..?


Dat ligt eraan wat je van je verzekering verwacht voor een doodverzekering onder een bepaald bedrag zal er vaak alleen een adviseur lang komen om te kijken. Wil voor een hoger bedrag dan vaak wel klinisch. En als je uitgebreide ziektekosten verzekering wil afsluiten gebeurd het zelfs dat je weleens klinisch en röntgelogisch moet laten keuren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 05:36

Ik zou, vanaf 1 jaar, altijd laten klinisch en rontgen keuren! Hiervoor betaalde ik 365 euro, voor die prijs, kun je het imo niet laten.

Vanaf 1 jaar zie je al enkele serieuze problemen, en vanaf anderhalf al zeker.

Het is een kleine investering vind ik...

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:05

Je hebt als koper een onderzoeksplicht...dit is belangrijk als er later toch problemen blijken te zijn met je paard.
De kosten zijn het niet,even navragen bij je DA.Keuren moet trouwens op de dag van de aankoop gebeuren,aan een papier van een week oud heb je niets (sommigen bieden paarden aan waar een keuringsrapport bijzit,keuring is een momentopname dus aan een "oud" rapport heb je niets ;) )

Als je je paard wilt verzekeren is het verplicht en vanaf een bepaald bedrag zowel klinisch als röntgenologisch.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:21

Wat ik zelf altijd aanhou; onder de 3.000 euro klinisch later keuren en alles daarboven gaat op de röntgenfoto.
En vergeet niet, als een paard te mooi lijkt om waar te zijn (voor een te lage prijs) dan is dat ook zo. Als je het niet vertrouwd, laat dan altijd foto's maken!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:24

Ik zou je paard zeker klinisch laten keuren. Foto's laten maken heeft zin vanaf 18 maanden, maar dan moet je paard, vind ik, wel een bepaalde waarde hebben (in euro's).

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:32

ik zou ook even een bloedtestje doen.
weet je zeker dat ze er niks in hebben gestopt.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:42

Keuren geeft je inzicht in grote fouten. paarden die verrot gereden zijn, vallen op dat moment door de mand. Bedenk echter ook dat een keuring niet alleen een momentopnbame is, de uitslag is de interpretatie van de dierenarts. Ik heb al een aantal malen meegemaakt dat paarden afgekeurd werden, terwijl er niks mee mis was! Een buigproef ziet er interessant uit, maar en dierenarts kan een paard ermee maken of breken. Je "pakt iets te hard door" en het paard kreupelt te lang door, je "pakt voorzichtig" en er is niks te zien. Zelfde paard, prima dier, nooit iets gemankeerd. Dit werd ons even getoond door een bevriende dierenarts van onze stalbaas!

Ditzelfde geldt voor foto's. Er lopen bosjes paarden rond die nooit een stap kreupel lopen, maar die dat volgens de foto's nooit zouden kunnen.

En dan nog; ik heb zelfs ooit een doodziek paard gekocht, zowel lichamelijk (verkeerd voerbeleid) als rijtechnisch (kon niet eens gelijkmatig draven). Nu loopt ze als een tierelier, voltes van 3mtr in draf en correcte stelling en buiging zijn peanuts, terwijl ze letterlijk tussen duim en wijsvinger te rijden is. En nee, dit paard is dus niet gekeurd, wel een maand op proef.
het hangt volledig af van je eigen kennis, inzicht en ervaring in hoeverre een (klinische) keuring zinvol is, naast het feit of je, zoals bij bovengenoemd paard, een belangrijk deel van de geschiedenis uit betrouwbare bron (niet de verkoper!!) kunt terughalen.

Ga er vanuit dat alles wat een verkoper zegt niet waar is, tenzij het paard het tegendeel bewijst. Datzelfde bovengenoemde paard werd vanalles toegedicht; het enige wat daar uiteindelijk van over bleef was dat het een braaf dier was (en is).
sandra1986 schreef:
ik zou ook even een bloedtestje doen.
weet je zeker dat ze er niks in hebben gestopt.

Feitelijk is dat de enige zinvolle keuring; zeker wanneer je ook even laat controleren op mineralen en voedingstoffen verhoudingen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:02

het is anders een paard te kopen die je kent en die je niet kent.
Daarbij van een handelaar zou ik zeker laten keuren.

Als je een paard langer kent omdat je bv op dezelfde stal staat of verzorgd is dit anders als je het paard niet laat keuren, je kent het paard en daardoor ook het karakter en de eventuele mankementen.
Een vreemd paard ken je niet dus zou ik een aankoopkeuring doen.