snel paard, maar niet op been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:10

hallo.

ik heb een probleem met mijn paard.

hij is echt heel snel/druk, maar hij is dus niet op been.
op buitenrit wel, maar dan heb ik geen been nodig omdat hij enorm druk is,
maar in de bak( waar hij trouwens ook erg druk is) is hij alles behalfe op been. na een flinke schop( ik weet het, t is niet goed) luister hij eindelijk op been. ik rij hem niet met zweep omdat ik hem dan helemaal niet kan houden.
ik rij echt heeel veel overgangen, figuren en alles maar het word maar niet beter.
kan iemand mij helpen?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:13

hoe is hij aan de longe, en aan de hand?

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:14

Ik volg dit even, heb het zelfde probleem. Kijk maar naar het topic in mijn onderschrift en lees dan de beschrijving. := In het begin niet te houden zijn, en op het laatst niet meer willen.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:18

opisop_shop schreef:
hoe is hij aan de longe, en aan de hand?

aan de longe is hij ook erg snel. hij reageerd bijna niet op stem. of ik nou luit en duidelijk praat of heel rustig en kalm, het maakt niks uit.
aan de hand is hij wel erg lief. dan loopt hij als een mak schaap met me mee.

Tessie95

Berichten: 79
Geregistreerd: 08-06-08

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:11

Ik denk dat je iemand moet hebben die je hierin goed kunt begeleiden. Want dit is een probleem die je het beste kunt aanpakken als je erbij bent. Ik denk en mischien heb je die al dat je een goed intructrice moet zoeken.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:14

komt op mij over als eerst paniekerig rondrennen en vervolgens niet meer willen lopen??
( ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk)
lijkt mij alsof er iets niet helemaal goed is met je paard en hij dat op deze manier duidelijk wil maken??

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:18

Het komt op mij over als een loperig paard.

Probeer juist permanente controle over hem te hebben. Dus inplaats van hem vooruit te schoppen ga je hem eerst rustig rijden, dus dat hij niet onder je vandaan rent.
Laat hem maar eens in jou tempo lopen. Een tempo dat lager ligt dan zijn eigen tempo!
Vanuit dat lagere tempo ga je steeds een beetje schakelen. Telkens een paar pasje.
Begin met een kleine hulp. Let erop dat je hem niet tegenhoud met je hand als je hem naar voren rijdt! Geef hem van voren goed wat ruimte zodat hij ook kan schakelen.
Na een paar pasjes neem je hem weer terug naar het lagere tempo, en dit herhaal je steeds.
Na een tijdje ga je de stukken schakelen langer/ingewikkelder (figuren) maken etc, maar let er steeds op dat jij de controle blijft houden!

Succes! :D

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 12:02

xSaarSaar schreef:
Het komt op mij over als een loperig paard.

Probeer juist permanente controle over hem te hebben. Dus inplaats van hem vooruit te schoppen ga je hem eerst rustig rijden, dus dat hij niet onder je vandaan rent.
Laat hem maar eens in jou tempo lopen. Een tempo dat lager ligt dan zijn eigen tempo!
Vanuit dat lagere tempo ga je steeds een beetje schakelen. Telkens een paar pasje.
Begin met een kleine hulp. Let erop dat je hem niet tegenhoud met je hand als je hem naar voren rijdt! Geef hem van voren goed wat ruimte zodat hij ook kan schakelen.
Na een paar pasjes neem je hem weer terug naar het lagere tempo, en dit herhaal je steeds.
Na een tijdje ga je de stukken schakelen langer/ingewikkelder (figuren) maken etc, maar let er steeds op dat jij de controle blijft houden!

Succes! :D

dat is het probleem. de controle.hij rent onder me vandaan, maar is niet actief op beenn. in stap is hij erg braaf. maar niet op been.
zodra ik ga draven rent hij onder me vandaan.
zou het kunnen komen omdat de vorrige ruiter hem erg veel met stang heeft gereden en dan met een strenge hand?
het is geen paniek, dat weet ik zeker. volgens mij ish et meer dom ouwehoeren

_Lucy

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Groningen

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:46

gewoon erg zwaar gaan zitten enz, heb je misscihen al wel geprobeerd, maar werkt soms wel heel goed, want dat loopt ook niet lekker voor hem als jij op een ander tempo lichtrijd..
niet met hem mee gaan als hij gaat rennen, door sneller te lichtrijden enz.
en verder kan je denk ik beter les nemen, want vanaf hier kunnen wij natuurlijk ook niet zien wat er precies gebeurt :)

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 13:30

L_bonsai_L schreef:
gewoon erg zwaar gaan zitten enz, heb je misscihen al wel geprobeerd, maar werkt soms wel heel goed, want dat loopt ook niet lekker voor hem als jij op een ander tempo lichtrijd..
niet met hem mee gaan als hij gaat rennen, door sneller te lichtrijden enz.
en verder kan je denk ik beter les nemen, want vanaf hier kunnen wij natuurlijk ook niet zien wat er precies gebeurt :)


je wil niet weten hoe zwaar ik zit.
inderdaad, soms werkt het, maar helaas niet bij mijn paard.
ik heb ook les, in de winter. maar tijdens de les gaat het goed, maar zodra weer alleen ben gaat het mis.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:34

Dan zou ik toch proberen om regelmatig te blijven lessen, al is het maar eens in de 2 weken. Dan sluipen foutjes er minder snel in. Ik denk dat je pony zich snel verveeld. Qua gedrag lijkt hij wel een beetje op mijn pony, al is die wel goed op de hulpen. Maar als het saai wordt (en dat wordt het volgens haar al na 2x dezelfde volten gereden te hebben :') ) dan wordt ze ook rennerig. Zorg dus dat je heel veel afwisselt. Rijdt haar naar voren een paar passen, vang dit weer op, ga terug naar stap, draaf weer aan. Rijdt veel figuren, maar niet te vaak achter elkaar, wissel veel van hand. Houdt haar aan het werk. Je pony wordt hierdoor ook vanzelf beter aan de hulpen.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:41

Die van mij kan ook heel fanatiek zijn , concentreer me dan heel erg op het lichtrijden .. Dat ik zo rustig mogelijk ga lichtrijden. Teugels niet vastpakken, kan zijn dat hij daardoor alleen maar harder gaat.. En als die dan in stap valt is dat ook niet erg , dan heb je in elk geval wel reactie , misschien iets te veel .. Maar dan doet die wel wat.. Mocht die in stap gaan , weer aandraven en weer herhalen.. En lessen , dat is toch echt het allerbelangrijkste. En wel been eraan houden , ook als die te hard gaat.
Succes

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:18

shiana schreef:
Die van mij kan ook heel fanatiek zijn , concentreer me dan heel erg op het lichtrijden .. Dat ik zo rustig mogelijk ga lichtrijden. Teugels niet vastpakken, kan zijn dat hij daardoor alleen maar harder gaat.. En als die dan in stap valt is dat ook niet erg , dan heb je in elk geval wel reactie , misschien iets te veel .. Maar dan doet die wel wat.. Mocht die in stap gaan , weer aandraven en weer herhalen.. En lessen , dat is toch echt het allerbelangrijkste. En wel been eraan houden , ook als die te hard gaat.
Succes

het probleem is met lessen, dat daar eigenlijk geen tijd meer voor is. want in de zomer periode's dan loopt hij in het span, van de artillerie.
en been eraan, doe ik ook al, maar hij reageerd er totaal niet op

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:19

lovemario schreef:
hallo.

ik heb een probleem met mijn paard.

hij is echt heel snel/druk, maar hij is dus niet op been.
op buitenrit wel, maar dan heb ik geen been nodig omdat hij enorm druk is,
maar in de bak( waar hij trouwens ook erg druk is) is hij alles behalfe op been. na een flinke schop( ik weet het, t is niet goed) luister hij eindelijk op been. ik rij hem niet met zweep omdat ik hem dan helemaal niet kan houden.
ik rij echt heeel veel overgangen, figuren en alles maar het word maar niet beter.
kan iemand mij helpen?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:06

Ja, maar wellicht is het nog te saai voor hem? Hoe lang rijdt je ieder figuur?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Re: snel paard, maar niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:11

zou toch tijd maken voor het lessen , je kan nu ook rijden toch .. Dan hoeft er alleen maar iemand bij te zijn die je lesgeeft kost dus geen extra tijd.
Wij kunnen vanachter de pc wel ideeen aandragen , maar het is toch een combinatie van verschillende hulpen, en daar kan iemand die er bij is en het kan zien je veel beter bij helpen.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:16

capopjekop schreef:
Ja, maar wellicht is het nog te saai voor hem? Hoe lang rijdt je ieder figuur?

elke figuur 1 of 2 keer achter elkaar. ik doe wel, voltes openen en sluiten wat vaker, omdat ie daar wat losser van word.

ik rij 3 keer in de week los. maar dat is dan 's middags. ik heb ook gezocht naar een insstructrice. maar bijna iedereen kan alleen 's avonds. en degenen die wel 's middags kunnen heb ik liever niet. want die geven niet super les vind ik.

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:31

Mijn pony was in het begin ook zeer fanatiek en inderdaad ook niet aan het been.
Je zegt dat het in stap nog wel goed gaat, maar zodra je gaat draven dat hij dan loperig wordt. Heb je al geprobeerd dat, zodra hij onder je vandaan loopt weer een overgang naar stap te maken? Zodra hij dan weer rustig is en nageeft draaf je weer aan. (als dit goed gaat kan je in draf gaan schakelen. Dit schakelen kan je in alles meenemen, probeer steeds kleine stukjes te schakelen; zodra je reactie hebt weer er uit rijden) Hiermee oefen je meteen de gehoorzaamheid op je zithulp. Dit heb ik bij mijn pony heel veel gedaan. Belangrijk is ook dat je veel afwisseling er in houdt en probeert oefeningen te rijden die je paard niet verwacht. Zo train ik mijn pony nog steeds en ze is inmiddels super aan mijn zit- en beenhulpen. Zoals anderen ook al zeggen is het denk ik wel belangrijk dat je er begeleiding bij zoekt, instructie vanaf de grond kan in zulke gevallen zeer waardevol zijn.

Succes!

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:34

2MEISje2 schreef:
Mijn pony was in het begin ook zeer fanatiek en inderdaad ook niet aan het been.
Je zegt dat het in stap nog wel goed gaat, maar zodra je gaat draven dat hij dan loperig wordt. Heb je al geprobeerd dat, zodra hij onder je vandaan loopt weer een overgang naar stap te maken? Zodra hij dan weer rustig is en nageeft draaf je weer aan. (als dit goed gaat kan je in draf gaan schakelen. Dit schakelen kan je in alles meenemen, probeer steeds kleine stukjes te schakelen; zodra je reactie hebt weer er uit rijden) Hiermee oefen je meteen de gehoorzaamheid op je zithulp. Dit heb ik bij mijn pony heel veel gedaan. Belangrijk is ook dat je veel afwisseling er in houdt en probeert oefeningen te rijden die je paard niet verwacht. Zo train ik mijn pony nog steeds en ze is inmiddels super aan mijn zit- en beenhulpen. Zoals anderen ook al zeggen is het denk ik wel belangrijk dat je er begeleiding bij zoekt, instructie vanaf de grond kan in zulke gevallen zeer waardevol zijn.

Succes!


dat probeer ikwel. alleen als ik aan wil draven moet ik eerst een paar keer flink drijven, en dan draaft ie eindelijk en na 5 drafpassen is ie weg en krijg ik hem bijna niet meer terug.

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:40

Oké das lastig...dan moet je er dus eerst aan gaan werken dat hij op je 1e beenhulp aandraaft! En loopt hij tijdens het aandraven wel netjes aan de teugel en is hij nageeflijk?

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:42

2MEISje2 schreef:
Oké das lastig...dan moet je er dus eerst aan gaan werken dat hij op je 1e beenhulp aandraaft! En loopt hij tijdens het aandraven wel netjes aan de teugel en is hij nageeflijk?

eerste paar passen wel, maar daarna is het net alsof hij het bit vast pakt.