paard durft niet alleen te zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:45

Hallo,
Mijn paardje word altijd heel angstig als hij alleen is.
Ook gewoon op de poetsplaats enzo, dan flipt hij helemaal.
dat heb ik dus ook met rijden.
Heeft er iemand tips om hem eraan te leren wennen dat alleen zijn helemaal niet eng is?
Ik heb al alles geprobeerd.. maar niks helpt!


Alvast bedankt!

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:49

phoee.. mijn paard heeft verlatingsangst maar niet als ik aant rijden ben..
ik zorg dat als hij in de paddock staat en hij heeft dat dan laat ik m lekker uitrazen zonder dat hij mij kan zien.. gewoon geen aandacht geven.. en wanneer ik er klaar voor ben loop ik ernaartoe en moet hij daar nog blijven en pas als hij rustig is mag hij eruit..
en op de poetsplaats gaatie sosm alleen beetje hinniken en niet helemaal in paniek..

misschien eerst een maatje voor m zoeken en dan rustig afbouwen ??
misschien heeft hij niet volledig vertrouwen in je ? (omdat hij het ook met rijden heeft??)
maar wat doet hij dna met rijden ?

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:52

@ amber 2202,

Nou, hij heeft 3 vriendjes, en ze zijn vaak samen enzo. Pas kwam de hoefsmid en toen stond ik hem te poetsen, en toen stond er even geen paard bij de hoefsmid, een eindje verderop op de poetsplaats, en toen begon hij te hinniken en te draaien, hangen enz. Ik heb al heel veel geprobeerd..

Xhiske
Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:52

hier het zelfde probleem. pony in de wei, paard weg is 2x paniek (paard flipt m zodra ze mn pony niet meer kan zien) en door dat gebler(sorry krijg geen accent op de e) begint mn pony ook weer

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:01

die van mij had zoiets 5 jaar terug.. in paniek raken wanneer hij bij zn beste maatje wegging en m niet meer zag..
maar zodra ik gewoon streng was, op zn donder gaf en zei datie niet zo moest zeuren.. was hij relaxter.. het heeft een tijd geduurd maar nu is het wel over.. alleen nog dat hij soms in paniek is als hij helemaal alleen in de paddock staat ofzo..
Dus wanneer hij in "paniek" raakt, niet troosten en sussen maar op zn donder geven..
wie weet werkt het..

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:13

Mijn paard heeft ook verlatings angst en ik zette hem dan gewoon op de poetsplaats en dan zorgen dat hij goed vast stond en niks stond waar hij zich aan kon bezeren en dan ben ik weggelopen de stal gaan doen en gewoon laten doen, het klinkt enger dan waar ze mee bezig zijn. Ik heb hem ook vaak gewoon in de stal gezet terwijl de rest buiten was en daar nog een uur bleef en zo gewoon laten wennen gewoon negeren die van mij doet het ook niet meer geen aandacht geven en iets anders doen en dan leren ze het wel

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:36

Een van mijn paarden heeft ook verlatingsangst. Ik heb haar al 12 jaar en de ene keer gaat het wat beter als de andere keer. Alleen op stal is zeer moeilijk, raakt ze overstuur. Probleem is denk ik nooit helemaal op te lossen.
vanuit stal ergens neerzetten en poetsen gaat beter als wanneer je haar uit de wei (kudde) haalt en dan gaat poetsen. Ik denk dat je moet uitzoeken wat voor je paard acceptabel is. Ik zet haar altijd op een plek waar ze om zich heen kan kijken dan blijft ze rustiger als in een ruimte waar haar zicht beperkt is. Voor de rest negeer ik haar gedrag.

En nooit een paard straffen als ze in paniek zijn. Alleen ingrijpen op het moment ze je ondersteboven willen lopen, dus je eigen lijf in gevaar komt.

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:30

Ik heb er ook zo 1tje, erg lastig en bepaald ook je eigen gedrag, want je raakt zelf er ook van in de war.
Het is bij mij al zover, dat als ik alleen wil rijden (dus niemand verder in de buurt is) dat ik de 1e rijd of longeer met de ander erbij in de bak...
hij mollesteert anders werkelijk alles, de wei, stal of zichzelf
Hij is al 25 en volgens mij is dit niet gunstig voor zijn hart.
Heb al veel geprobeerd, maar nog niets heeft geholpen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:42

RT-->OPG

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:02

Same probleme here..

Mijn dame houdt er ook helemaal niet van,
Altijd rustig en doet geen stap verkeerd..

Maar als ze alleen wordt gelaten , flipt ze echt.
Ik negeer haar gedrag, maar als ze me nou zowat voorbij loop, of qua rijden onder me vandaan rijdt, dan laat ik haar wel weten dat ik dat niet tolereer...(baas zijn en blijven) Niet zo zeer straffen, maar wel laten weten dat je er niet mee eens bent.. Voorderest kan je er denk niet veel tegen doen.. Nee..

biebs007
Berichten: 159
Geregistreerd: 06-09-06
Woonplaats: geervliet

Re: paard durft niet alleen te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:00

mijn paardje blerde ook heel de boel bijelkaar en ging rondjes rennen in haar stal zorg dat ze wel goed bezig blijven ik heb nu zo'n biksbal gaat best goed en hoe moeilijk het ook is effe laten gaan en niet steeds om het hoekje gaan kijken want ze voelen dat je aankomt echt gewoon even negren anders hebben ze snel hun zin succes

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:11

Het is volstrekt normaal natuurlijk gedrag van een paard om angstig te worden zonder soortgenoten. Als dit instinct nog zo sterk in je paard zit, zul je er mee moeten leren omgaan. Je kunt er wat scherpe kantjes afkrijgen, je kunt ze leren dat als jij erbij bent het ook goed is, maar zo'n paard zal hier altijd moeite mee hebben.
Met o.a. Bachremedies kun je het paard eventueel wat ondersteunen en verder leer je hem dat als jij er bent het ook veilig is, lukt dat niet, dan zul je gewoon moeten zorgen dat er een ander paard in zicht is.
Alle paarden hebben hun eigen sterkere en zwakkere punten, daar zul je gewoon rekening mee moeten houden.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:28