'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 10:19

Nieuwsredactie / LC Friesland


Afbeelding
Peter Spahn en Anders 451
foto: http://www.sjoert.com

De Belgische Grand Prix dressuurruiter Peter Spahn voelt zich ernstig tekort gedaan door de Belgische paardensportfederatie. De dressuurruiter uit Hemrik mag met zijn Friese Paard Anders niet meedoen aan de Wereldruiterspelen in Kentucky, terwijl hij daar gezien zijn prestaties wel degelijk recht op heeft.

Vier jaarl ang heeft Peter spahn op stoeterij Het Swarte Paert keihard gewerkt om "het Friese paard te promoten in de internationale topsport."
Hij wilde als beloning voor zijn arbeid met de tienjarige Anders naar de Wereldruiterspelen, die van 25 september tot en met 10 oktober plaats vinden in Amerika. Tevens had Spahn, omdat hij voldeed aan alle eisen, het recht om als vierde ruiter voor zijn land te worden uitgezonden. Maar toch gaat hij niet.

De Belgische bondscoach, noch het Belgische dressuurcomite wilde hem mee hebben. "De boodschap die ik kreeg, was dat Belgie slechts drie ruiters zou sturen. Dat was jammer, maar in rangorde ben ik nu eenmaal die vierde ruiter."

Maar op een website las Spahn toevallig dat de Belgen wel degelijk met vier dressuurcombinaties zou afreizen naar Amerika. Alleen was Spahn niet geselecteerd en landgenote Claudia Fassaert wel. "Terwijl Claudia op geen enkele wedstrijd waaraan we beiden meededen, hoger scoorde dan ik," zegt Spahn. Bovendien sta ik veel hoger op de wereldranglijst."

Hij belde onmiddellijk met chef de mission Ingmar de Vos. "Die kende mij niet eens! Hij vroeg me voor wie ik belde en vertelde dat hij van Spahn in acht maanden tijd geen enkel resultaat had doorgekregen. Bondscoach Jeroen van Lent en Wim Verwimp, de persoonlijke trainer Claudia Fassaert, bleken al mijn resultaten te hebben achtergehouden. Ze hebben hele vuile spelletjes gespeeld."

Spahn schreef een brief om uitleg te vragen. Er kwam een antwoord. Spahn zou zich niet officieel kandidaat hebben gesteld. "Maar behalve twee ruiters stond helemaal niemand ingeschreven," zegt de Belg. "Het was gewoon gelul." Een andere 'gezochte' verklaring van bondscoach en federatie was vervolgens dat Fassaert beter uit de verf kwam dan Spahn als van beiden alle resultaten bij elkaar werden opgeteld.

Niet eerlijk, zegt de Belg uit Hemrik. "Want Claudia heeft vaker dan ik meegedaan aan de Grand Prix Special, waarbij een hoge score halen veel gemakkelijker is dan bij de gewone Grand Prix en de kur op muziek, waarvoor ik altijd bewust heb gekozen. Ik kan heel veel verdragen, maar op een gegeven moment is het genoeg."

Spahn voelde zich altijd al een buitenbeentje. Zo had hij eerder dit jaar bij de Wereldbekerfinale in Den Bosch mogen starten wanneer de Belgische federatie zich aan de regels had gehouden. Tot zijn verbazing kwam Spahn erachter dat in zijn plaats Phillippe Jorissen, die minder hoog stond ingeschaald, namens Belgie het land mocht vertegenwoordigen.

Spahn weet zeker dat hij mede wordt achtergesteld omdat Friezen niet volledig worden geaccepteerd als geschikte dressuurpaarden. "Er zit een stijgende lijn in, ik voel dat er iets verandert," zegt Spahn, "maar dikwijls geeft het ene jurylid een goede score, terwijl een ander een stuk lager uitkomt."

Misschien, zei de voormalige Nederlandse topamazone Tineke Bartels tegen hem, was 2010 gewoon nog te vroeg. "Geef Anders nog twee jaar tot de Olympische Spelen in Londen," had Tineke opgemerkt. Wellicht heeft ze gelijk, denkt Spahn, die na zijn afwijzing twee geweldige wedstrijden reed in Engeland en Polen. "Maar je weet hoe het is met paarden. Het zijn fragiele dieren. Morgen hebben ze misschien koliek en moet je ze laten inslapen."

De Belgische federatie besloot door alle ophef, om in eerste instantie Fassaert ook maar thuis te houden. Spahn werd gezien als 'de slechterik'. 'Je hebt er een drama van gemaakt,' werd er gezegd. Maar ik had die startplaats gewoon verdiend. Dat hadden ze me niet mogen afnemen."

Twee dagen voordat de Belgische ploeg naar Kentucky vertrok, ontdekte Spahn echter dat Fassaert toch meegaat. "Dit was allemaal gepland," denkt Spahn. "De federatie heeft met opzet zo lang gewacht. Het is gewoon pure discriminatie!"

Verwant artikel:

[VN] Belgische teams voor WEG bekend gemaakt
[VN] Claudia Fassaert hoopt op WEG huidig niveau te handhaven

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:22

Vond het al vreemd dat Claudia in 1 keer wel mee mocht. Terwijl ik die nog nooit in 1 van de uitslagen ben tegen gekomen. Hoop dat dit hem sterkt om gewoon door te gaan. En dan zijn uitslagen zelf door te geven aan de persoon die ze nodig heeft. En niet meer aan de bondscoach. Dit slaat helemaal nergens op. Hoe vuil kunnen ze zijn.

babydolll

Berichten: 1712
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:23

pff wat flauw zeg, iemand achter stellen omdat zn paard er wat anders uitziet :n Misschien kan hij beter voor een ander land gaan rijden?

babydolll @ [BB] Is dit het einde? Upd: helaas heeft hij het niet gehaald...
Ik mis je zo erg lief poesje..ik hoop dat je het beter hebt nu.. voor altijd de mijne.
helemaal in de wolken van mijn nieuwe pony!

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:25

Wat ik gehoord heb, denkt ie daar al over na.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:26

Wat een vuil spelletje. Zonde dat ze het hem niet gunnen. Hij kan inderdaad beter voor een ander land gaan rijden!

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:26

jeetje zeg wat min!! wat maakt het uit wat voor ras paard je hebt? inderdaad niks als deze gewoon genoeg scoort en je hebt er recht op dan is dat zo! ik zeg maak er een zaak van! aanpakken zulke corrupten mensen

*\o/*Een druppeltje Dreft tussen piemel en pruim, garandeert vlottere liefde en een bed vol schuim! *\o/*
Oh hee! Kijk eens hier, een cadeautje!! -> http://www.bokt.nl/tools/timeout.php

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:28

jeetje ik vind dit echt erg sneu voor peter! hij zet al zo super door met het Friese paard! hij is echt mijn voorbeeld!

als ik hem was zou ik voor een ander land gaan rijden.. dit is echt niet eerlijk :n

Horsea's Donnatella M1 + 6
Horsea's Zsarina ZZ-zwaar + 1
Grandia's USA ZZ-zwaar + 1
Horsea's Elbrasco M1+ 0


nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:29

Wat ontzettend jammer....

Zowel voor Peter en Anders, als voor de promotie van het Friesch Ras.
Wat zou het geweldig zijn geweest om een Fries op de Wereldruiterspelen hebben zien presteren....

Maar wie weet in Londen.

Meint (Ait 410 x Jillis 301) M2 + 22 = Z startgerechtigd!
WMM Thriller's Making White Magic (Magic Man's Thriller x Magic Man's Bows & Arrow) Sonic Ken van de D&D Hoeve (Star Valley's Sonic Boom x Timber Ridges Color Broker)

Paardendekenwasserij Reiderland

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:30

Sjee wat flauw zeg!
Ik ben toevallig op de sponsordag geweest in Hemrik, toen vertelde hij dit ook al. Goh wat zal hij balen! Het zou mooi zijn als hij voor een ander land mee kan doen en dan wint van de Belgen!

Mijn eigen Friese parel Isanne (Mewes x Jasper) <3 B+12
Djambo <3 (Daimond x Mewes)

Sjeintje

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:33

Kan mij nog een stukje herinneren van iemand die met haar fjord in de Z startte en in het inrijterein erop gewezen werd door de ringmeester dat het inrijterrein voor de B ernaast lag.

Helaas is het nog steeds zo dat bepaalde rassen gezien worden als "zij horen hier niet".
Volgens mij staat er bij stal Wennekers een stel dat juist met friezen en PRE's hoog in de dressuursport strijd om dit te veranderen.

Ik vind het heel jammer Spahn en vooral als het gegaan is op de manier zoals beschreven is. Hoop dat hier nuttigs uit voorvloeit....

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:36

Ik hoop echt dat ie voor een ander land gaat uitkomen en dan op een wedstrijd alle Belgen eraf rijdt. Wat gemeen dit.. Kijk eens wat een plaatje op die foto.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:37

Erg jammer, en oneerlijk. Het is inderdaad een idee dat hij voor een ander land kan gaan starten..
Hij heeft ook al zoveel met Adel gedaan, en nog zoveel meer Friezen, zonde dat Belgie zulke oogkleppen op heeft..

Friezen en PRE's kunnen prima op hoog niveau lopen net als alle andere, als ze de instelling maar hebben en je moet
het geduld en de tijd nemen om een wat 'apart' dressuurpaard zover te krijgen als een KWPN.

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:43

België houdt weinig topruiters over zo, die belgische eventing ruiter is ook al naar nederland gekomen omdat het hier 1000x beter wordt geregeld. Ze moeten vooral zo doorgaan dan hebben ze volgende WEG geeneens een A kader meer.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!


armanike

Berichten: 3772
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: lanaken(belgië.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:48

indd erg zonde, ik ben vroeger als kind vaker op stal adel geweest, en heb hem vaak in actie gezien. Hij zou het prima aankunnen en hij is echt een uitstekende ruiter. Ik snap de beslissing van belgie ook gewoon echt niet, ze kunnen wel een goede ruiter gebruiken, want belgie staat op dressuur vlak bijna nooit bovenaan. Zeer domme beslissing.

En tjeh met een fries rijden, ik vind het special, maar om heel eerlijk te zijn , ik heb adel in actie gezien en het is zeker niet het zelfde als een kwpn. ik vind ze fantastisch en vooral PRE's spreken mij erg aan, maar is gewoon zo, dat kwpn's de vvoorkeur krijgen van jurie leden etc.

R.I.P. Armani.
<3 marietje<3 Maaike <3 Maguess <3Davino<3<3<3

wishmelucky

Berichten: 429
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: W-vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:58

Vind ik belachelijk,
als je op één manier goede ruiters kunt verjagen dan is het wel zo ! :(
We hebben er al niet veel en dan gaan ze nog vuile spelletjes spelen...

Peter Spahn blijf maar bij ons en laat de 'Belgische paardensportfederatie en de Belgische bondscoach' en die Claudia maar eens een poepie ruiken op de Olympische spelen !

Do or do not.
There is no try!

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:07

Ja maar wat nou als er tegen die tijd weer zo'n spelletje gespeeld wordt? Ik vind het oko heel erg jammer. Ze zijn zo goed bezig, hij had het echt verdiend!

Rodie van de Hazenhut (Anne 340 x Wessel 237) (april 1997 - februari 2018)

armanike

Berichten: 3772
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: lanaken(belgië.)

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:10

indd ik vind het heel jammer voor belgie ( het land) omdat belgie eigenlijk niet echt een uitblinker is in de paarden sport. Onze spring kampioen is een ras echte nederlander, en de rest van de springers... tjeh .....

Nu hebben ze eens een goede dressuur ruiter die zijn hart in het rijden steekt, en in wat hij gelooft ' de fries' en nu doen ze dit. Erg jammer maar zo word belgie in de paarden sport helemaal van de kaart gespeeld. Zo was het vroeger en zo is het nog steeds in belgie gigantische vriendjes politiek... jammer voor de mensen met ambitie..

R.I.P. Armani.
<3 marietje<3 Maaike <3 Maguess <3Davino<3<3<3

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:11

1. Geen kritiek op Bokt, want dit is gewoon overgenomen, maar dit is toch een beetje sensatiepers
2. Spahn hoort niet thuis op de WEG, hij zou daar meerijden voor de laatste plaats en dat is toch iets wat niemand wilt. Mede omwille van de leeftijd van z'n paard en het gewoonweg nog niet halen van het vereiste niveau. Fassaert hoort er mss ook niet thuis, want dat is ook een jonge combinatie en nog niet klaar voor dit niveau imo...
3. Ik vind niet dat je zo maar conclusies kan trekken zonder alles te weten

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

SoraYa_X3

Berichten: 55
Geregistreerd: 06-12-08
Woonplaats: Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:12

Claudia rijdt met moeite 64% op sommige wedstrijden + ze gaat rijden waar de grote mannen nooit komen (Pompadour & Hickstead bv, zie jij daar de grote scores ?) Ö
Ik zeg het jullie al op voorhand zijn eindigt bij de laatste 20 ofzo, liever Peter hoor. Die rijdt tenminste voor zijn punten ;

"The color of the ribbon doesn't matter. I know we did our best. And all that matters is that we tried our best and reached our goal of working together."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:42

s0173957 schreef:
1. Geen kritiek op Bokt, want dit is gewoon overgenomen, maar dit is toch een beetje sensatiepers
2. Spahn hoort niet thuis op de WEG, hij zou daar meerijden voor de laatste plaats en dat is toch iets wat niemand wilt. Mede omwille van de leeftijd van z'n paard en het gewoonweg nog niet halen van het vereiste niveau. Fassaert hoort er mss ook niet thuis, want dat is ook een jonge combinatie en nog niet klaar voor dit niveau imo...
3. Ik vind niet dat je zo maar conclusies kan trekken zonder alles te weten


Sorry hoor, maar als er bewust geen enkel resultaat doorgegeven wordt, word ik toch ook wel een beetje achterdochtig...
Spahn zou misschien niet in de top mee kunnen, maar kan Claudia dat dan wel? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt hoge resultaten van haar te horen gekregen. En leeftijd van zijn paard, dat is gewoonweg onzin. Leeftijd maakt niets uit, paard loopt namelijk toch echt nette proeven... Wat ze hem geflikt hadden tijdens de Wereldbekerfinale is ook weer zoiets.

Belachelijk :n Als ik hem was zou ik echt voor een ander land uit komen, dit zou ik echt niet pikken.. :n

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:43

Wat ontzettend belachelijk zeg, er wordt dus gewoon gediscrimineerd om het ras van het paard.

11 juni 2003 - 09 oktober 2008. Wanted, ik zal je nooit vergeten.
Armani Code (Sandreo x Gribaldi) , Firesia (Metall x Krack C)

armanike

Berichten: 3772
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: lanaken(belgië.)

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:46

indd, ik heb spahn gezien en hij hoort daar wel degelijk thuis...

R.I.P. Armani.
<3 marietje<3 Maaike <3 Maguess <3Davino<3<3<3

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:48

s0173957 schreef:
1. Geen kritiek op Bokt, want dit is gewoon overgenomen, maar dit is toch een beetje sensatiepers
2. Spahn hoort niet thuis op de WEG, hij zou daar meerijden voor de laatste plaats en dat is toch iets wat niemand wilt. Mede omwille van de leeftijd van z'n paard en het gewoonweg nog niet halen van het vereiste niveau. Fassaert hoort er mss ook niet thuis, want dat is ook een jonge combinatie en nog niet klaar voor dit niveau imo...3. Ik vind niet dat je zo maar conclusies kan trekken zonder alles te weten


Maar als jij vind dat hìj er niet thuis hoort, dan hoort zìj daar inderdaad ook niet thuis, aangezien zij dus een stuk lager scoort dan hij..Dus ook zij rijdt daar wss voor de laatste plaats. Laat dan tenminste degene gaan die zich er eerlijk naartoe heeft gereden, door hogere punten te scoren dan degene die nu als vierde meegaat....Het ìs toch vreselijk oneerlijk hoe dit gegaan is? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:48

alleen maar omdat hij een ander paard heeft kan die niet meedoen. vind het maar vreemd.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:51

Hoor ik voor het eerst dat de LC sensatiepers is. Sorry, maar hij had er moeten staan en niet die Claudia. En dit is wel puur omdat hij op een fries rijd. Ben bang dat België over een paar jaar helemaal geen dressuurteam heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angrywolf, Bytespider, CairnTerrier, cariena1, christel0908, ComscoreBot, Duran123, Edisons, fique, Ghazella, Jadero, M_arjolein, mariettek, Miran, MyWishMax, nafkedemi, nonnekee, Sokje_6, VogeltjeM, YandexBot en 112 bezoekers