Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:55

Hallo.
ik heb een paar vragen, heb ook al wat op google gekeken maar werd hier niet echt wat wijzer uit.

Ik ben 16 jaar, en werk sinds een maand bij de Wibra.
Heb het verder erg na mijn zin, afwisselend werk, leuke collega's etc.

Maar nu het probleem.
In mijn contract staat ongeveer 12 uur pér week.
Maar ik heb deze week (met morgen mee gerekend) 24.5 uur gewerkt.
Ik ben woensdag en donderdag (donderdag de heledag) ingevallen voor iemand omdat diegene ziek was, kan altijd gebeuren natuurlijk. Helemaal niet erg voor een keertje.
Maar....
Morgen zal ik maar 4 uurtjes aan het werk zijn (van 1 tot 5) maar kreeg vanavond ineens te horen dat ik de heledag moet werken.
voor 2 weken terug zal ik ook al de halve dag vrij zijn maar moest ook ineens de heledag omdat er iemand niet op kwam dagen.

Nu vroeg ik vandaag of ik volgende week zaterdag wel vrij kon krijgen omdat ik een wedstrijd met mijn paard heb ( ik dacht dat dit op zondag was maar het is zaterdag )
Toen kreeg ik te horen dat ik als er iemand ziek was, ik gewoon moest komen en dus niet op wedstrijd kon gaan. En als je gebelt word en gevraagd word om te komen werken, en je weigert dit dan lig je er zo uit.

Wat moet ik hier mee?

Hoop dat jullie hier wat meer over weten, en me hier wat tips over kunnen geven.

Anoniem

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:56

Je mag altijd weigeren om extra te komen werken zolang jij maar je contract hebt gewerkt of voor die uren staat ingeroosterd.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:58

Voor die uren stond ik al wel ingeroosterd (gebeurd 1 á 2 weken van te voren).

Maar voor woensdag stond ik ook niet 2 uur extra, en voor gister ook geen 8.5 uur extra.
Ook voor morgen geen 7.5 uur inplaats van 4 uur.

Heb in al die keren tot nu toe dat ze tegen mij gezegt hebben niet geweigert om te komen, en dus hielp ik hun er gewoon mee om in te vallen voor diegene die ziek was.

En moet ik dus volgende week zaterdag gewoon voor hun klaar staan als ze me bellen om te komen werken.
Laatst bijgewerkt door Marisjuuuuuh op 18-09-10 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:58

dan hoef je dat dus niet te werken. Zolang jij je contracturen werkt hebben ze verder niets te eisen van jou.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:59

Wat staat er in jouw contract?? Ongeveer 12 uur zal er niet zo in staan. De uren die jij meer gewerkt hebt dan in jouw contract staan zullen gewoon uitbetaald moet worden, of vrij gegeven moeten worden.

En ja ze mogen altijd vragen om te komen werken, alleen je bent niet verplicht te komen. Waarschijnlijk heb jij een contract voor bepaalde tijd, en kunnen zij je tussentijds nooit ontslaan om deze reden.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:00

de uren die in je contract staan behoor je te werken..indien meer is mogelijk maar niet verplicht..dan moeten ze je contract uren maar verhogen.

als jij ziek word en je komt in de ziektewet krijg je ook maar 70% van je 12 uur betaald aangezien dit in je contract staat en niet meer.

als ik jou was zou ik even een gesprekje met je baas aangaan om te vragen of je uren omhoog kunnen en aangeven dat je als je moet invallen niet altijd beschikbaar kan zijn.
succes!

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:03

Er staat in mijn contract +- 12 uur.
De ene week bijvoorbeeld 9 en de ander bijvoorbeeld 14.

Vorige week heb ik ook ongeveer 20 uur gewerkt.

Vandaag werd er tegen mij verteld dat als ik gebelt werd door hun of ik die dag kon komen werken van die tijd tot die tijd. Dan moest ik gewoon beschikbaar zijn, en mocht ik het niet weigeren. Weiger je het wel, dan lig je er zo uit..

Dat is wat mij er vanavond werd verteld nádat ik zei dat ik dan volgende week zaterdag vrij wou omdat ik een wedstrijd heb.

Ik heb inderdaad een contract voor een bepaalde tijd, dit is een halfjaar contract.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:05

Er mag nooit in jouw contact +-12 uur staan. Wel kun je de ene week 9 en de andere 14 werken. Nogmaals als jij een contract voor bepaalde tijd hebt kunnen zij je niks maken als jij je netjes aan jouw uren houdt.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:08

Ja ik hou me netjes aan mijn uren, en ik kwam zelfs toen ik behoorlijk ziek was. En ik wist dat er net een meisje weg was gegaan. En ze anders zonder personeel zaten.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:10

Dan mogen ze dreigen wat ze willen, maar kunnen ze jou nooit ontslaan.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:12

Oke, dankje Nicole!
Die uren worden wel gewoon betaald op de dag wanneer ik normaal altijd mijn loon krijg neem ik aan?

Al een hele opluchting dat ik dus zaterdag gewoon op wedstrijd kan gaan, en dus niet gelijk ontslagen word als ze me bijvoorbeeld om 12 uur bellen om om 1 uur te komen werken en ik weiger dit.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:15

Ja die uren moeten ze dan gelijk mee betalen, of jou daar vrij voor geven, maar dar zullen ze nooit doen omdat je toch al teveel uur maakt.

Ga zaterdag maar lekker op wedstrijd, onslaan kunnen ze je dan echt nooit. Veel plezier met jouw wedstrijd!

Edit:: zie dat je er nu een maand werkt, hoelang is je proeftijd???
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 18-09-10 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:16

Marisjuuuuuh schreef:
Er staat in mijn contract +- 12 uur.
De ene week bijvoorbeeld 9 en de ander bijvoorbeeld 14.

Vorige week heb ik ook ongeveer 20 uur gewerkt.

Vandaag werd er tegen mij verteld dat als ik gebelt werd door hun of ik die dag kon komen werken van die tijd tot die tijd. Dan moest ik gewoon beschikbaar zijn, en mocht ik het niet weigeren. Weiger je het wel, dan lig je er zo uit..

Dat is wat mij er vanavond werd verteld nádat ik zei dat ik dan volgende week zaterdag vrij wou omdat ik een wedstrijd heb.

Ik heb inderdaad een contract voor een bepaalde tijd, dit is een halfjaar contract.

Nee dat mogen ze niet. Ze kunnen er wel mee dreigen maar zo te horen hebben ze behoorlijk personeels tekort en proberen ze jou nu te intimideren. Als ze zaterdag bellen dan kun je niet want je bent op wedstrijd! Zou lekker worden als je ALTIJD op moet komen draven zodra je baas belt. Nee hoor vrij = vrij!

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:19

Oke dan, ja ik maak inderdaad meer uren dan in mijn contract staat.

En als ze je daar voor vrij geven, dan krijg je het niet uitbetaald? Of later?

Dankje!

@ Chocobroodje.

Ik stond voor volgende week de halve dag ingeroosterd. Rooster word 1 á 2 weken van te voren gemaakt.
Maar morgen stond ik voor de halve dag, maar ik moet de hele dag.
Ook stond ik voor die 2 uur extra op woensdag en die 8.5 uur op donderdag (gister) ook niet ingeroosterd
Ze komen inderdaad personeel te kort, een vrouw die eigenlijk vakantie heeft hadden ze ook gebelt om vandaag paar uur te komen werken.

Toen zij ik dat van volgende week zaterdag, en toen kreeg ik dat verhaal te horen met weigeren van werk wat niet mag etc.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:22

Als ze jou daar vrij voor willen geven dan krijg je het niet uitbetaald. Houd daarom zelf jouw uren goed bij, als je vorige week bv 8 uur teveel hebt gewerkt etc, zal je een andere week maar 4 uur te hoeven werken. Vraag aan jouw baas of de uren uitbetaald worden die je teveel hebt gewerkt, of dat jij daar vrij voor krijgt.

En weigeren van werk zoals zij het uitdrukken is inderdaad intimideren.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:26

Ik hou me uren zelf inderdaad goed bij.
Schrijf het altijd op in mijn agenda, en aan 't eind van de maand tel ik de aantal uren bij elkaar op die ik die maand heb gedraaid en dat doe ik dan keer het bedrag wat ik per uur verdien.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:30

Oke dan kun je gelijk zien of de extra uren inderdaad uitbetaald worden.

Dus je verder nergens druk over maken en lekker jouw wedstrijd gaan rijden.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:30

Marisjuuuuuh schreef:
Oke dan, ja ik maak inderdaad meer uren dan in mijn contract staat.

En als ze je daar voor vrij geven, dan krijg je het niet uitbetaald? Of later?

Dankje!

@ Chocobroodje.

Ik stond voor volgende week de halve dag ingeroosterd. Rooster word 1 á 2 weken van te voren gemaakt.
Maar morgen stond ik voor de halve dag, maar ik moet de hele dag.
Ook stond ik voor die 2 uur extra op woensdag en die 8.5 uur op donderdag (gister) ook niet ingeroosterd
Ze komen inderdaad personeel te kort, een vrouw die eigenlijk vakantie heeft hadden ze ook gebelt om vandaag paar uur te komen werken.

Toen zij ik dat van volgende week zaterdag, en toen kreeg ik dat verhaal te horen met weigeren van werk wat niet mag etc.

Iemand van vakantie terug bellen is echt absoluut not done! De bedrijfsleider daar maakt er een zooitje van! Jij stelt je zeer coulant op wat betreft de extra uren en iemand eruit gooien omdat je niet komt invallen mag echt niet.
Volgende week zaterdag sta je dus ingeroosterd dan moet je dus gaan werken tenzij je iemand vind die met jou wilt ruilen. Als je daarvoor niet komt opdagen wordt het een ander verhaal want dat is werkweigering. Simpel gezegd: Uren die je staat ingeroosterd moet je altijd werken (tenzij je kunt ruilen met collega en je leidinggevende daarmee accoord gaat) Inval uren kun je altijd weigeren (of dat verstandig is is een 2de want als je contract straks verlengt moet worden zullen ze ook naar dat soort dingen kijken)

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:35

Marisjuuuuuh schreef:
Oke, dankje Nicole!
Die uren worden wel gewoon betaald op de dag wanneer ik normaal altijd mijn loon krijg neem ik aan?

Al een hele opluchting dat ik dus zaterdag gewoon op wedstrijd kan gaan, en dus niet gelijk ontslagen word als ze me bijvoorbeeld om 12 uur bellen om om 1 uur te komen werken en ik weiger dit.


Ben je nu wel of niet ingeroosterd op deze dag, want tegen chocobroodje zeg je dat je wel bent ingeroosterd?

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:40

Aan 't einde van de avond toen de winkel gesloten was heb ik de leidinggevende nog een keer gevraagd hoe we dat gaan doen volgende week zaterdag.

Toen zij ze ; Je bent gewoon vrij, maar als ik je bel als er bijvoorbeeld iemand uitvalt door ziekte dan moet je komen, anders zit ik zonder personeel. Ik stónd dus ingeroosterd, dit is nu inmiddels weg gehaald.

Ze zij dat als ze me bijvoorbeeld om 12 uur zal bellen dat ik om 1 uur moet beginnen met werken omdat er iemand is uitgevallen wegens ziekte, dan moet ik er gewoon om die tijd zijn.

Maar ze snapt het niet helemaal geloof ik (na 2 keer uit gelegt te hebben) dat ik een wedstrijd heb, en ik mijn tijd nog niet weet hoelaat ik moet rijden.
Als ik bijvoorbeeld om kwart voor 12 moet rijden, niet om 1 uur al weer fris op het werk kan staan.
Paard moet uitgestapt worden, en op de trailer gezet worden en weer na huis gebracht worden.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:48

@Nicole

Lees nu net pas dat je vroeg hoelang de proeftijd is.

De proeftijd is een maand, proeftijd is aankomende dinsdag afgelopen.
Ik heb verder nog niets gehoord of ik kan blijven of weg moet.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:52

Marisjuuuuuh schreef:
Aan 't einde van de avond toen de winkel gesloten was heb ik de leidinggevende nog een keer gevraagd hoe we dat gaan doen volgende week zaterdag.

Toen zij ze ; Je bent gewoon vrij, maar als ik je bel als er bijvoorbeeld iemand uitvalt door ziekte dan moet je komen, anders zit ik zonder personeel. Ik stónd dus ingeroosterd, dit is nu inmiddels weg gehaald.

Ze zij dat als ze me bijvoorbeeld om 12 uur zal bellen dat ik om 1 uur moet beginnen met werken omdat er iemand is uitgevallen wegens ziekte, dan moet ik er gewoon om die tijd zijn.

Maar ze snapt het niet helemaal geloof ik (na 2 keer uit gelegt te hebben) dat ik een wedstrijd heb, en ik mijn tijd nog niet weet hoelaat ik moet rijden.
Als ik bijvoorbeeld om kwart voor 12 moet rijden, niet om 1 uur al weer fris op het werk kan staan.
Paard moet uitgestapt worden, en op de trailer gezet worden en weer na huis gebracht worden.

Dan is het wel een ander verhaal. Jij bent vergeten de juiste datum door te geven en stond dus ingeroosterd. Je bedrijfsleider zorgt er nu voor dat je toch vrij hebt maar verlangt daar wel standby voor terug. Dat is opzich vrij redelijk. Ze doet haar best om je toch je dag te gunnen ondanks dat het je eigen fout was. Probeer hier samen uit te komen, dan komt het echt wel goed :j

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:55

Nouja, hun vragen op de dag zelf of ik smiddags nog extra kan komen werken (moest een paar uur naar school). En vroegen of ik donderdag (gister dus) de hele dag vrij was, en toen ik ja zij.. Toen werd er gezegt dat ik die dag van 9 tot 6 moest werken.vandaag zeiden ze dat ik morgen de hele dag moet werken. Waardoor het eigenlijk een verplichting is.

Als ik zaterdag om 12 uur moet rijden, kan ik bijvoorbeeld niet om 1 uur op het werk staan gedoucht en al.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:58

Tot aankomende dinsdag kunnen ze je er dus zonder reden nog steeds uitgooien, houd daar rekening mee.

Tja het laatste wordt wel een ander verhaal. Net wat er al gezegd wordt, je stond ingeroosterd en is nu weggehaald. Ik denk dat het dan inderdaad niet meer dan redelijk is dat als er iemand ziek wordt jij dan alsnog moet werken.

Hebben jullie geen systeem waar je kunt aangeven welke dagen je graag vrij wilt zijn. Bij ons kunnen wij gewoon briefjes bij het rooster indoen welke dagen je graag vrij wilt zijn. 9 van de 10 keer dat dan de vrije dagen op deze dagen vallen.

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:00

Een rooster kan niet zonder overleg telkens maar veranderd worden, dan moet je elke dag klaarstaan voor jouw baas, wat niet de bedoeling is als je 12 uur per week werkt.