Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:37

Dag allemaal,

Ik heb een deels theoretische vraag en hoop dat iemand mij hier antwoord kan geven!

Stel, ik heb een auto, laten we zeggen een Peugeot. Die gaat kapot. Ik breng 'm naar een garage voor reparatie. Garagebedrijf doet hier erg lang (lees, meer dan 3 maanden) over. Omdat ik ondertussen een leenauto ontvangen heb van dit garagebedrijf doe ik hier niet al te moelijk over: Ik wil hen de kans geven dit goed op te lossen omdat tijdens de reparatie kortsluiting ontstaan was wat de vertraging veroorzaakt heeft. Dat kan natuurlijk gebeuren.
Laten we zeggen dat de leenauto een Renault is.

Dan, krijg ik een eenzijdig ongeluk met de Renault.
Dit wordt uiteraard aangegeven bij het garagebedrijf. Dan komt aan het licht dat de Renault helemaal niet in hun bezit was. Deze was van 1 van hun klanten... Het garagebedrijf had nog geld tegoed van de eigenaar van de Renault, daarom was de Renault nog bij het garagebedrijf. De eigenaar heeft nooit toestemming gegeven voor het uitlenen van zijn auto.

Bij dit eenzijdige ongeluk was nog (geparkeerde) auto betrokken, een Volvo. Deze is net als de Renault totall loss.

Heeft iemand enig idee wat te doen in deze vervelende situatie?? Wie is hier nu aansprakelijk?

Ik ben erg benieuwd :D Hopelijk ziet iemand er uitdaging in dit uit te zoeken en mij hier antwoord op te geven!

Groetjes!

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:40

Je studeert niet toevallig rechten en vraagt ons deze casus op te lossen :=
Gevalletje rechtbijstand, zou ik zeggen!

Edit: 2 maanden geleden heb ik (ook) een leenauto van de garage total loss gereden. Na het invullen van de formulieren en de KLPD te woord gestaan te hebben, niets meer van gehoord (gelukkig).

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:44

wooooow
dat is een rotsituatie.
De eigenaar van de renault zou normaliter aansprakelijk zijn.
Maar gezien de renault dealer de auto zonder toestemming heeft uitgeleent. Is de dealer/garage aansprakelijk voor alle kosten aan beide auto's


waarschijnlijk kan het via de verzekering van de eigenaar van de auto en de garage zou de eigenaar alle schade moeten vergoeden. Dus de schade aan beide auto's PLUS afschrijving van de auto die aonder medeweten van de eigenaar is uitgeleend.
Ook vind ik het SMAKELOOS van de garage. Of de eigenaar nou een openstaande rekening heeft of niet. Ze kunnen niet zomaar de auto uitlenen.
Ik zeg , maak er een zaak van ;)
nouja jij zelf niet jij staat overal buiten aangezien je niets van de situatie wist ( neem ik aan )

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:44

Hihi nee, helaas :P Wist ik het antwoord zelf maar!

Jij hoefde dus zelf helemaal niets te betalen? Auto zeker all risk verzekerd :) Gelukkig maar voor jou! Bedankt voor je antwoord :)

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:45

als het goed is is de renault verzekerd. en dat de renault nu total loss is dat is het probleem van de garage. Zolang de auto verzekerd was is er voor jou niks aan de hand zou ik zeggen.

DyMarvel
Berichten: 1293
Geregistreerd: 03-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:47

Is het niet gewoon zo dat de gebruiker van de renault opdraait voor de schade? Diegene maakt toch het ongeluk?
Als een vriendin mijn auto leent en een ongeluk maakt is zij toch aansprakelijk? En niet ik?

In het geval van de eigenaar van de renault zou ik wel aangifte doen tegen het garage bedrijf.

( ik ben geen juridische kenner maar word nu wel heel nieuwsgierig)

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:47

inderdaad mijn voorganger heeft gelijk.
Jij als bestuurder hebt niets te vrezen.
Waarsachijnlijk wat verklaringen that's all

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:49

Hmm, ben wel even benieuwd naar het goede antwoord, en ook naar waarom je dit wilt weten :P

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:49

Cynthy, Bij mij duurde de reparatie ook langer en moest ik de leenauto langer houden. Ik vertelde dat ik daar niet heel blij mee was ivm geen fijn gevoel in de auto & gekke geluiden (zelfde auto als ikzelf heb, alleen dan nieuwer). De meneer van de garage gaf over de telefoon toe dat de auto hoognodig voor een beurt moest. Dit was vrijdagmiddag, hele weekend gefietst en maandag in de spits naar mijn werk raak ik van de weg. Garage was allang blij dat ik (en de andere bestuurder die ik raakte) niets hadden.

Sommige garages hebben een Eigen Risico van 250 of 500 euro, maar dit moet dan in de voorwaarden staan!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:50

Okee, tot nu toe bedankt voor de antwoorden!

Nog even wat verduidelijkingen:
Ik wist inderdaad niet dat de auto niet van de garage was en het ongeluk was mijn schuld.
Renault is WA verzekerd.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:51

DyMarvel, De auto is toh verzekerd? En dit is geen hoofdelijke verzekering. Als mijn vriend in mijn auto een ongeluk veroorzaakt, gaat dit van MIJN verzekering af en dus MIJN no-claim.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:52

Mootje schreef:
[naam], Bij mij duurde de reparatie ook langer en moest ik de leenauto langer houden. Ik vertelde dat ik daar niet heel blij mee was ivm geen fijn gevoel in de auto & gekke geluiden (zelfde auto als ikzelf heb, alleen dan nieuwer). De meneer van de garage gaf over de telefoon toe dat de auto hoognodig voor een beurt moest. Dit was vrijdagmiddag, hele weekend gefietst en maandag in de spits naar mijn werk raak ik van de weg. Garage was allang blij dat ik (en de andere bestuurder die ik raakte) niets hadden.

Sommige garages hebben een Eigen Risico van 250 of 500 euro, maar dit moet dan in de voorwaarden staan!


Jij had dus wel een overeenkomst?
Ontzettend balen dat je toch uiteindelijk een ongeluk gehad hebt met die auto zeg :S

Er is bij deze situatie geen overeenkomst getekend, slechts een mondelinge afspraak dat de auto gebruikt mag worden tot de Peugeot weer heel is.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:53

TS, Heb je geen rechtbijstandverzekering? Of anders even een belletje naar de rechtswinkel?

TS, Ik had GEEN overeenkomst. De meeste garages MET overeenkomst hebben een eigen risico!

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:05

de verzekering van de auto dekt de schade normaliter.
Maar de auto is zonder mede weten van de eigenaar gebruikt... Valt dit dan niet onder diefstal?
Hoe dan ook zou ik als ik de eigenaar van de auto zijn de schade PERTINENT NIET betalen.
De eigenaar dacht dat de auto bij de garage stond en niet dat er een onbekende in reed....

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:09

Hallo TS

Misschien een beetje Off-topic, maar als jouw auto 3 maanden bij de garage staat.... hoe weet je dan dat jouw auto in de tussentijd niet uitgeleend wordt aan iemand anders?

Ik zou maar eens even gaan praten met de mensen van de garage over jouw auto.

Verder wens ik je natuurlijk heel veel sterkte toe!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:17

Gooya schreef:
Hallo TS

Misschien een beetje Off-topic, maar als jouw auto 3 maanden bij de garage staat.... hoe weet je dan dat jouw auto in de tussentijd niet uitgeleend wordt aan iemand anders?

Ik zou maar eens even gaan praten met de mensen van de garage over jouw auto.

Verder wens ik je natuurlijk heel veel sterkte toe!


Tja, dat blijft inderdaad altijd een kwestie van vertrouwen. Maar ik ga er niet van uit dat ze dat doen; ben een best lastige klant want ik bel geregeld hoet het met m'n auto staat }:) Verder denk ik niet dat zij er baat bij hebben dat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:55

Serendipity1 schreef:
Nog even wat verduidelijkingen:
Ik wist inderdaad niet dat de auto niet van de garage was en het ongeluk was mijn schuld.
Renault is WA verzekerd.


Had je de papieren van de Renault? Nooit naar de tenaamstelling gekeken?

Verder lijkt 't me idd dat de eigenaar van de Renault een verzekering heeft voor die Renault, das namelijk verplicht in Nederland. Eigenaar zal niet blij zijn, maar het lijkt me dat hij die verzekering niet voor niks had... Garage zelf had auto ook in de prak kunnen rijden tijdens een testrit, bijvoorbeeld. Toch?

DUDIEFOREVER

Berichten: 2973
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Duiven

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:53

Nou, wil je die auto nog wel bij die garage laten dan?
Als ze zulke praktijken uitvoeren zou ik toch na gaan denken over een andere garage..

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:59

heb je gisteren een onwijs lange pb proberen te versturen. Had ik geen verbinding meer ( via mobiel )

vanavond probeer ik nog een keer moet nju werken.
Wel zou ik alvast je eigen verzekering bellen en de rechtswinkel.

Moet nu echt gaan werken! Tot later!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:56

En weer blijkt het nut van een rechtsbijstandverzekering ;) .

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:56

Nouks schreef:
[naam] schreef:
Nog even wat verduidelijkingen:
Ik wist inderdaad niet dat de auto niet van de garage was en het ongeluk was mijn schuld.
Renault is WA verzekerd.


Had je de papieren van de Renault? Nooit naar de tenaamstelling gekeken?

Verder lijkt 't me idd dat de eigenaar van de Renault een verzekering heeft voor die Renault, das namelijk verplicht in Nederland. Eigenaar zal niet blij zijn, maar het lijkt me dat hij die verzekering niet voor niks had... Garage zelf had auto ook in de prak kunnen rijden tijdens een testrit, bijvoorbeeld. Toch?


Nee niet naar gekeken... Ik ben er redelijkerwijs van uitgegaan dat de auto van het garagebedrijf was, zoals de beste man ook aangaf.
De auto was idd WA verzekerd, niet all risk. Het had idd kunnen gebeuren tijdens een testrit, maar dit was niet aan de orde omdat reparatie niet de reden was dat de auto nog bij de garage stond.

Princesspress: Jammer van de PB! Ik kijk uit naar je uitleg, heb er erg veel aan gehad tot nu toe. Hoop dat je de energie nog weer op kan brengen het opnieuw te typen...

Dudieforever: De auto laat ik idd liever niet meer bij de garage staan nu, vooral omdat het wss een ontzettend getouwtrek gaat worden. Het punt is dat de auto nog steeds gewoon niet rijden kan (motor kapot + dus kortsluiting) en verplaatsen wordt lastig. Ook heb je dan dat het garagebedrijf moeilijk (kan gaan) gaat doen over de prijs... Die stond nml nog niet vast. Allemaal erg vervelend dus.

Het is al wel bekend dat het garagebedrijf de kosten van de Renault betaald heeft aan de eigenaar daarvan en dat de eigenaar van de Volvo zijn geld ook al krijgt via de verzekering. Nu is het dus alleen afwachten hoe de garage-eigenaar dit gaat proberen te verhalen op mij.. Hij heeft nml al aangegeven dit te willen doen. Ik ben bang toch via mijn Peugeot. Lastig parket.

LDRD: Bedankt voor je nuttige bijdrage, daar heb ik echt iets aan in dit geval.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:25

zeker niet via jouw verzekering doen hoor meid!
Laat je niet gek maken.
Het is ZIJN vernatwoordelijkheid en niet die van jou...
Heb je rechtsbijstands verzekering?

Ik ga die pb zeker opnieuw typen. Ben nu erg moe, maar morgen ga ik dat zeker doen!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 13:01

Ik bedoel meer dat hij de prijs van de reparaties aan m'n peugeot straks op gaat schroeven om alsnog zijn kosten aan de renault te verminderen...

Rechtsbijstandsverzekering weet ik zo niet, heb het laatst aan m'n vader gevraagd maar mijn hoofd is erg vergeetachtig de laatste dagen :D Al wel naar de rechtswinkel gebeld...

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Juridische kenners onder ons: Gecompliceerd autoongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:13

en wat raden ze aan?
Ben al heel de dag op sta. Nu nog steeds dus geen tijd voor de pb terug gehad :)

wel hoorde ik dat het AD een rubriek ' geld en recht ' heeft misschien daar naar schrijven?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:28

Ik denk niet dat je het antwoord dat je zoekt op Bokt te vinden is.
Deze situatie hangt zo van allerlei wetten en polisvoorwaarden aan elkaar.
Interessante casus wel...
Hoop dat je wel een rechtsbijstandverzekering hebt.