paard altijd buiten laten staan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:54

hallo iedereen ,

Voor mij was het altijd logisch dta een paard gewoon naar binnen moest als het koud werd.

Maar ik begin de laatste tijd toch te twijfelen . Een paard is sterk , een stal is onnatuurlijk .

Maar dan zie ik me knollie weer voor me in die hagel en helemaal nat .

Wat zouden jullie doen . Waar moet ik op letten .

Verder vroeg ik me af wat ik mijn paard voortaan het beste qua voer kan geven . onbewerkt hooi sowieso , maar het biks wil ik toch minderen .

ik ga ervanuit dat mijn paard ongeveer 3 keer in de week 3 kwartier wordt gereden . Is het beter om standaard iedere dag iets te geven , of alleen na het rijden ?

alvast bedankt voor de tips.

liefs femke

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:59

Mijn paard kán niet eens naar binnen. ;)

Paarden kunnen echt wel wat hebben, en bij zware regen kun je 'm ook gewoon een regendeken om doen. Het is vooral belangrijk dat-ie genoeg te eten heeft, een paard blijft warm door te kunnen eten. En bij écht slecht weer (zware langdurige regen, heftige hagelbuien, storm, etc) kun je 'm altijd nog binnen zetten, ook afhankelijk van hoe je paard er zelf op reageert. (die van mij geeft niks om slecht weer, anderen worden daar heel onrustig van)

In principe heeft je paard geen biks nodig bij onbeperkt hooi, maar een klein beetje na het rijden is wel lekker natuurlijk :)

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:02

dankjewel!

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:06

Ik wilde dat ik mijn paarden 24/7 kon laten buiten staan, lijkt me alleen maar ten voordele voor je paard.
Mijn ene paard krijgt een deken op, omdat hij het fris krijgt. Mijn andere paard houdt zichzelf super warm.

Als je altijd ruim gras hebt kun je ook gewoon minderen in de biks, anders zou ik het even aankijken, sommige paarden worden in de winter namelijk ook mager bij onbeperkt hooi.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 16-09-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:06

oke hartstikke bedankt voor je reactie!

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:32

Mijn paarden staan alleen op hooi/gras en krijgen na het rijden (of andere dingen) een handje brokken. Ik vind een schuilstal of een aantal bomen wel een must om zo te schuilen tegen hevige regen of juist de hevige warmte.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:52

24/7 buiten lijkt me ideaal, mits je een schuilstal hebt en een verharde en droge plek waar geen modder is, en een plek waar ze droog kunnen liggen. Maar je moet het ook gewoon per paard bekijken, de een kan er wel tegen zonder dekens en zonder stal, de ander heeft wel een stal nodig.

Kwa voer, gewoon genoeg hooi geven. Dan is dat voor het werk dat jouw paard doet genoeg! Ik heb mijn 2 paarden allebei alleen op gras en hooi staan en dat gaat heel goed. De een werkt 4x per week en de ander niet.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:05

Ik vind ook dat er minimaal wat bomen moeten staan zodat ze uit de wind kunnen staan. Nog beter is een schuilstal. Die van mij lopen 24/7 buiten met een verhard stuk en een stal en met slecht weer maken ze daar graag gebruik van.

Je kunt ook een supplement bijvoeren, bijv formula4feet. Speciaal ontwikkeld voor paarden die alleen hooi krijgen.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:12

Ik zou, als je onbeperkt ruwvoer geeft, alleen wat krachtvoer bijgeven als je intensief hebt gereden.

Mijn paard mag 2dagen in de week had aan het werk aan de longe (de rest is niet zo intensief) en ze krijgt geen krachtvoer.

Maak een droge plek voor je paard met hooi, schuilstal oid, een rij bomen kan ook goed zijn :).

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:19

Mijn paarden staan 24 uur buiten, ze hebben momenteel geen stal maar krijgen een eenvoudige inloopstal. Wel hebben we veel beschutte plekken waar ze kunnen staan.

Ze krijgen in de winter onbeperkt hooi, wat bietenpulp en wat voederbieten en een mineralenkorreltje. Ik voer geen krachtvoer bij.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:21

Ik vind 24 buiten op zich wel lekker voor paarden, maar dan wel met een schuilstal. Zie de paarden in de buurt met heftige regen toch echt wel naar binnen gaan, een dekentje alleen is echt niet voldoende.
Toch denk ik dat het niet voor ieder paard geschikt is. Sommigen krijgen gewoon echt geen wintervacht.
Voer is zo verschillend per paard, daar kun je beter advies op maat voor vragen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:32

sorry hoor, maar ik vind een schuilstal toch wel echt een must! ik weet dat ze heus wel tegen een buitje kunnen, maar die van ons gaan lekker onder ons afdakje staan. ziet er niet uit, maar ze zijn er blij mee (gewoon 4 palen met 2 muren en een dak)
ik ben helemaal voor 24/7 buiten, maar dan wel MET schuilmogelijkheid

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:33

Onder grote bomen kan het ook droog zijn, lekt misschien wat maar mijn schuilstal lekt ook op 3 plekken druppeltjes :+

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:36

Een paard kan gewoon altijd buiten, maar ik zelf zou dit niet doen als er geen mogelijkheid om te schuilen was.
Mijn paardjes staan dag en nacht buiten met schuilstal en 24/7 ruwvoer.
Vaak is het wel zo dat paarden die al jaren in een stal staan en dan in zo'n situatie gezet worden zich daar moeilijk aan aan kunnen passen.
Dus voor zulke paarden zou ik hiermee beginnen in het voorjaar.
Maar hoe dan ook buiten is gewoon het beste en het fijnste voor je paard.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:39

suus_ schreef:
Onder grote bomen kan het ook droog zijn, lekt misschien wat maar mijn schuilstal lekt ook op 3 plekken druppeltjes :+

bij een flinke bui vind ik grote bomen niet genoeg hoor!
en het is bij ons niet alleen voor de regen, maar ook voor tegen de zon en sneeuw. onze beestjes vinden het gewoon prettig een plek te hebben waar het droog is!
ook de bodem is droog, en dat heb je in een drassige wei niet...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:48

Bij ons krijgen ze twee keer per dag krachtvoer of wat je wilt.
Aangezien er een paar paarden zijn die veel krijgen en anderen juist weer amper wat, is de een sneller klaar dan de ander.
Bij ons hebben ze daar een mooie oplossing voor.
Met etenstijd lopen ze hier vanzelf in en als ze klaar zijn kunnen ze er ook gewoon weer uit.
Ze worden hier dus niet opgesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er is plaats voor 6 paarden en mijn shet zou dan in de stal eten krijgen, maar mijn shet vind dat hij in de stand moet en nu eet jessica maar in de stal.
Daar heeft ze haar eigen voerbak.
De foto waar je de neusjes ziet is een gang waar al het voer staat en van daaruit word alles gegeven.
Echt een super systeem.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:52

ik vind het een slim bedacht systeem
maar gaan ze hier ook in staan als het regent of sneeuwt?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:06

Zidore schreef:
ik vind het een slim bedacht systeem
maar gaan ze hier ook in staan als het regent of sneeuwt?



Mijn shet wel, maar dit is niet hun stal.
Links naast deze stands is nog een hele grote stal met twee uitgangen (heb helaas geen foto)
Daar staat jessica in te eten, hier staan ze met regen en alles graag in, is helemaal verhard.

Easy_Pelle
Berichten: 140
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:00

Mijn knollebol staat gewoon het hele jaar buiten.
Zonder deken of wat dan ook, hij redt het wel ;) .

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:04

Mijn paard staat sinds de zomer met 2 andere paarden 24/7 buiten met schuilstal, ik zou het niet anders meer willen.
Afgelopen winter was ze een stuiterbal na 1 nacht binnen staan, heel de dag rennen springen vliegen... En nu? Nog makker dan een lammetje ;)

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:08

Easy_Pelle schreef:
Mijn knollebol staat gewoon het hele jaar buiten.
Zonder deken of wat dan ook, hij redt het wel ;) .


Mijn verzorgpaard ook! Krijgt zo'n lekkere teddybeervacht..

marieke_wit
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-09-10

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:10

is toch ook heerlijk voor de paarden. Ik heb mijn 2 dames ook zo veel moglijk buiten.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:10

Ik heb mijn paard ook het hele jaar door op het land. Hij heeft een schuilstal maar maakt daar geen gebruik van. Zelfs niet met langdurige regen. Hij gaat dan aan de zijkant van de schuilstal staan. Hij krijgt nu 2keer op de dag een berg hooi. En brokken krijgt hij alleen als hij gewerkt heeft. Het is net wat je paard nodig heeft.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:15

mijn paard staat sinds twee jaar ook 24-7 buiten, met een schuilstal
maar bij extreem weer gaat ze toch echt lekker naar binnen.
zon, regen, wind. het is nogal een zeikerd.

maar ze is zo rustig en tevreden geworden sinds ze zelf kan kiezen.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: paard altijd buiten laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:25

Ik heb er 2 24/7 buiten staan.

Eén komt bij mijn weten nooit in de schuilstal, de ander zelden en dan nog vooral als er andere paarden staan.

Wel hebben ze ook een luifel om onder te gaan staan. En langs 3 kanten beschutting. De merrie die nooit binnen gaat staan, gaat wel graag langs de bomenrand staan als het hard regent.
Ook staat de wind zelden uit de 'open' kant, dus over het algemeen staan ze uit de wind.