paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 20:31

Hallo,

Vorig jaar ben ik met mijn paard echt met springlessen begonnen en in het begin sprong ze alles, stoelen, muren, bezembakken, verzin het maar en ze sprong het. Het ging allemaal zo leuk dat we rustig gingen trainen voor het BB. Op een dag stond er een sprong van naturel houtskleurige planken in de les met wat raar licht erop, ze durfde er niet bij in de buurt en na weet ik hoeveel weigeringen is ze er uiteindelijk (het was 30cm) uit stilstand overgestapt. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts; ze begon alles wat vreemd was 1x te weigeren en al snel werd die ene keer meer keer.

Nou ja dat werd veel op vreemde dingen trainen en ik moest er van mijn trainer gewapend op af rijden (dus veel druk, veel been en zweep in elk geval in de buurt). Dit hielp niet echt, als mijn paard er voor kiest te stoppen (dat kan 1 seconde voor de afzet zijn, maar ook al 10 meter voor de sprong) dan heeft ze weinig met me te maken (op zo een moment voel ik me ook een klein meisje met een gigantisch paard, terwijl ik in de dressuur nergens last van heb). Ik ben een paar keer op oefenparcours van 60 cm gegaan. De eerste keer ging redelijk; eerste rondje 2 weigeringen en niet op hindernissen die ik verwacht had (moet wel bekennen de moeilijkste hindernis had ik al een aantal keer gesprongen en daar had ze in het begin ook op geweigerd), tweede rondje was ik foutloos. Tweede oefenparcours had ik het eerste rondje 1 weigering (op een te verwachten hindernis, namelijk de muur) en was het tweede rondje foutloos. Derde oefenparcours had ik 3 weigeringen en een balk en de rest was uit stilstand gesprongen dus slecht gewoon. Vierde oefenparcours was ik 2 rondes foutloos en kreeg ik een klein beetje hoop dat het probleem opgelost kon worden. Het laatste oefenparcours was drama; ze heeft alles minstens 1x geweigerd.

Vervolgens heb ik besloten te stoppen bij mijn springinstructeur want het probleem werd niet opgelost en verergerde alleen maar. Daarbij gaf hij me het gevoel dat een weigering een fatale fout was en als ik die niet kon voorkomen dat ik een grote fout had gemaakt. Dus ik zal zelf ook veel te krampachtig zijn geworden.

Crosstrainingen volg ik ook en die loopt ze in ieder geval een stuk beter dan springlessen al was ze de laatste keer ook weigerachtig. Ik vermoed dat het kwam omdat ze een aanvaring met een boom had gehad (schaafwond op knie).

Nu ben ik dus op het moment zelf aan het springen trainen en hard op zoek naar een oplossing voor mijn onderbouwde hindernissen probleem, want ik wil toch graag ooit starten (in principe start ik eind oktober wel B maar bij een concours waar ze niks onderbouwd hebben en dan eerst BB starten zodat ze alles al gezien heeft :+ ).

Thuis zette ik wel regelmatig iets onder een hindernis (muren, surfplank etc) en dan vond ik het niet erg als ze 1x weigerde. Tweede keer sprong ze de hindernis dan ook keurig en vrolijk. Alleen ze onthoudt het niet; op de een of andere manier weet ze een week later niet dat ze dat ene muurtje al gesprongen en overleefd heeft. Daarbij zal er om parcoursen te kunnen starten die ene weigering uitkomen (anders kom ik tot hindernis 3 :+ ). Dus wie heeft toevallig een idee om het op te lossen, want ik word er zo af en toe best moedeloos van.

Nieuwe springtrainer moet ik inderdaad zoeken, maar vind ik nog erg lastig want ik zoek een springtrainer die bij voorkeur aan huis komt, veel op houding en zit van de ruiter let (ik weet van mezelf dat die nog lang niet perfect is) en geduldig is en een oplossing voor mijn probleem heeft en ik heb nog geen flauw idee wie die persoon moet gaan worden :Y)


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:35

Hhhm eerste wat ik denk is dat je zelf ook zenuwachtig bent geworden, en dat je nu even iets heel anders moet gaan doen om het patroon te doorbreken? Maargoed wat dat dan moet zijn, geen idee. Mischien eens een ander paard volgen over zo'n "enge" sprong heen? Dat het een leuk wedstrijdje lijkt en dat ze in haar enthousiasme vergeet dat het eng is.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 20:42

Ander paard volgen heb ik geprobeerd, doet ze niet. Op het moment dat ze in een 'enge situatie' is vertrouwt ze alleen zichzelf of mijn schimmel. De schimmel mag echter nooit meer springen dus dat is geen optie.

Dat ik te zenuwachtig geworden ben, ben ik met je eens. Daarom heb ik al besloten voorlopig alleen balken te springen, zodat we allebei vergeten dat weigeren erin zat.

En dan hoop ik via bokt (of via een trainer die ik dan hopelijk gevonden heb) een oplossing te hebben hoe we weer over de onderbouwde hindernissen komen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:51

Aaah jammer zeg. Wel goed dat je 't zelf inziet, dat scheelt heel veel denk ik.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:57

Hééél herkenbaar probleem. Die van mij vindt onderbouwde hindernissen ook "eng". Die van mij gaat overigens wel maar je moet bij elke sprong haar zo ontzettend goed tussen teugel en been rijden, dat ik dat niet leuk meer vindt. Ik heb helaas ook niet dé oplossing voor je. Ik heb al jaren geleden mijn doel om eens een parcoursje te springen op concours al lang laten varen.
Ik ben jammer genoeg het vertrouwen in springen wat kwijt geraakt, en dat werkt nu dus averechts. Enige tip die ik je kan geven is nu een instructeur vinden die je met geduld weer over de hindernissen krijgt. Ik heb je filmpje in je profiel gezien, en het komt bij mij over dat jou instructeur ontzettend veel druk op jou legt. Ook ik had een instructrice die dit deed (allemaal goed bedoeld hoor) maar ik kan daar niet tegen en werd daar alleen maar nog meer gespannen en onzeker van. Ik denk dat je gewoon weer vertrouwen moet krijgen in het springen, dus zoek iemand die het geduld heeft om je te laten ervaren dat springen ook nog gewoon leuk kan zijn.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:01

De pony van me zusje doet het ook!

Mijn zusje is niet sterk genoeg dus ik hem maar proberen!

Na een halfjaar lukte alleen het 2e parcours rond en soms het 1e parcours(buiten)

Binnen wou ze meestal niets!

emh...

Probeer eens een keer een ervaren ruiter erop t zetten!

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:57

marquez klopt dat het niet werkte met mijn instructeur, van mijn crossinstructeur wordt ik een stuk rustiger. Dus ik moet inderdaad even weer heel goed zoeken.

Horseinn als ik eindelijk een geschikte springinstructeur heb gevonden dan mag die waarschijnlijk ook op mijn paard (ik ben daar vrij slecht in, wil alles altijd zelf kunnen) om het mede-op te lossen. Alleen zo iemand die ik echt vertrouw moet ik eerst vinden.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:51

waarom ga je niet bij je crossinstruceur ook springles nemen? Daar is hij ook heel erg goed in, en ik weet zeker dat jij je ermee kan helpen. Ik heb gezien dat je liever iemand hebt die aan huis komt, maar ik zou eerst met Rob dit probleem oplossen en dan verder gaan zoeken.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 08:24

op zich zou ik dat ook wel willen Lielle maar mijn vader heeft er echt geen zin om iedere week daar helemaal heen te rijden. 1x per 3 weken voor crossles vindt hij al veel

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:26

Dan wordt het lastiger. En anders eens een paar crosslessen inruilen voor springles? Dan weet je iig hoe je het verder kan aanpakken thuis. Het is toch een kwestie van meer (wederzijds) vertrouwen, en respect van je paard voor jou.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 08:28

is het springen bij Rob eigenlijk op gras? Daar zie ik namelijk altijd de hindernissen staan.

Want dat levert me ook een probleem op want ondanks dat ze zonder ijzers staat wordt ze extreem voorzichtig met lopen op gras, waardoor ze nog meer glijdt

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:30

Ja, dat is idd wel op gras. Dan is het nu iig geen aanrader, het is glad door alle regen. Ik zou het gewoon eens met Rob bespreken, ik weet wel zeker dat hij een aantal tips heeft, en omdat hij jou en je paard goed kent, zal je daar wsl meer aan hebben dan aan de algemene tips hier.
Overigens, mocht je een keer iemand anders op je paard willen hebben, Sjoerd is super.

Puera

Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:40

Een heel herkenbaar probleem! :j

Bij mij is de oorzaak vaak dat ik zelf te lang naar het 'enge ding onder de hindernis' blijf kijken en dan krijg ik een weigering. Oorzaak is dat ik in het begin met het springen een paar keer bijna in een hindernis heb gelegen omdat mijn paard stopte... sindsdien heb ik ontzettend veel moeite met borden/planken/... onder de hindernis.

Ik weet dat het probleem bij mij vandaan komt, want als ik vergeet dat er iets onder de hindernis staat, springt mijn paard 'm foutloos. Mede om die reden heb ik mijn wedstrijdambities in het springen weer (tijdelijk) in de ijskast gezet, naast het feit dat ik met springwedstrijden altijd verschrikkelijk zenuwachtig ben. :=
TheHorseInn schreef:
Probeer eens een keer een ervaren ruiter erop t zetten!
Ik weet niet of dat zou helpen. Voor mijn paard in ieder geval niet, omdat ze heel sterk op mij reageert.

TS, ik heb het genoegen gehad om tweemaal een crossles van jouw instructeur te mogen rijden en ik denk dat hij met het springen ook net zo goed is. :j
Misschien dat hij nog iemand weet die wel bij jou thuis kan komen. Of je rijbewijs E halen. ;)

[o] Baard


Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:36

Een goed instrukteur die ook nog eens aan huis komt kan lastig worden. De meeste hebben het te druk om rond te rijden. Roelie Bril komt aan huis, maar is niet de goedkoopste en heeft weinig tijd.

Ga voorlopig alleen maar laag springen en maak spannende en uitdagende hindernisjes op 30 en 40cm hoogte. rijd er rustig maar wel overtuigend naartoe, twijfelt hij dan druk je hem gewoon door, op die hoogte kan ie er uit stilstand overheen.
Je paard zal ook een deel gehoorzamer moeten worden, nu weet hij dat ie er toch niet overheen hoeft. als ie spring doe je hem overdreven belonen en spring je de hindernis nog een keer.

succes.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 17:42

dat is inderdaad wel een plan voor straks schoentje. Weet een van jullie waar ik zeiltjes zou kunnen kopen want alles wat er bij ons aan muren en dergelijke staat begint bij 60 cm (surfplank is ook al behoorlijk) dus dan moet ik even iets hebben wat het wel spannend maakt, maar waar geen hoogte aan verbonden is dus lijken zeiltjes me wel wat

Ik ben er inderdaad ook achter dat instructie aan huis heel lastig is. Dus nu ben ik me aan het orienteren van instructeurs binnen zo een 20 min rijden. Het lastige is ik ken er wel een aantal van naam, maar vindt het vreselijk moeilijk om in te schatten of ze met mijn paard om kunnen gaan

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:55

gewoon verschillende instructeurs uitproberen, dat doe je toch ook als je naar een nieuwe sportschool gaat!

aankleding voor de hindernis kan heel simpel, gebruik dekens, jassen, etc. zorg dat ze wel goed vast liggen als het waait. beetje creatief zijn, je zou ook plastick emmers, zonder hengsel onder de hindernis kunnen zetten, of kussens, alles wat waar hij zich niet aan kan bezeren kun je gebruiken.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 17:59

okay ga ik testen heb nog genoeg dekens in alle kleuren liggen :D

Is het handiger om eerst te zorgen dat ze balken altijd springt of denk je dat ik gewoon meteen weer moet beginnen met de enge hindernissen?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:02

zorg idd eerst dat ie heel simpel de balkjes springt, dan pas de hindernissen 'eng' maken. Alles stap voor stap.
het is belangrijk dat je je paard leert dat ie altijd moet springen, dan maar uit stilstand, omdraaien is geen optie. Als je dat een paar keer doet, krijgt ie vanzelf in de gate dat doorlopen handiger is.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard weigert altijd 1x op muurtjes, reclameborden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 18:06

okay heel erg bedankt voor het antwoorden. Ik ga weer rustig verder met mijn paard ervan te overtuigen dat ze springpaard moet worden :+

Puera

Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:23

*leest Schoentjes posten heel aandachtig* B-) Ga ik thuis ook eens proberen!

W.b. de zeiltjes... die kun je wel bij de Action of de bouwmarkt halen.

[o] Baard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 15 bezoekers