Peesblessure en druk paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:12

Hoi!
Mijn 20-jarige haflinger heeft haar pezen overbelast. Waarschijnlijk doordat ik in de vakantie ineens meer ben gaan rijden en zij nogal druk is (understatement ;)).
Nu was de DA 2 weken terug op stal, en hij merkte op dat ze haar pezen behoorlijk overbelast heeft. Ik vertelde dat ik, afgezien het feit dat ze de laatste tijd wat stijfjes uit stal komt, niks aan haar merk. Met rijden is ze heel vrolijk, en ze wil heel graag en heel hard. De DA zei dat dat het karakter was, en dat ik haar in de gaten moest houden.
Eind van het verhaal, 6 tot 8 weken rust, 10 dagen Prednison-achtig iets smeren, en verder die 2 maand ong. wandelen aan de hand. Want onder het zadel kon ik beter niet doen, en draven zeker niet voorlopig. Dus zo gezegd, zo gedaan, ik wandel een aantal keer per week met haar. En dan niet 10 minuutjes ofzo, maar echt wel 3 kwartier. Maaar! Nu komt ons probleem. Ze zit zo vol energie! Ze heeft al moeite met normaal stappen, ze dribbelt zo'n beetje naast me. En als ik haar op de wei zet, dan draai ik me maar gauw om, want ze gaat echt in volle galop de wei in. Schuin door de bochten, nog een rondje extra, en dan gaat ze staan eten. Dat is toch niet echt goed voor haar pezen lijkt me..
Beetje stomme vraag misschien, maar wat moet ik nu doen om haar wat rustiger te krijgen?? Op stal laten staan is voor mij echt geen optie. Alleen in de wei eigenlijk ook niet, dan hinnikt ze naar haar vriendje. Ze krijgt heel weinig voer, ongeveer 2 handjes met een mix van spelt en muesli voor haar eczeem. Ik kan ook niet elke dag met haar gaan wandelen, want ik woon doordeweeks op kamers. En de DA zei ook dat ik zo'n 3x per week moest wandelen.
Of moet ik haar gecross en drukte maar zien als een teken dat ze zich gewoon goed voelt? Ik ben zo bang dat ze, als ik na die 8 weken weer ga rijden, zo weer haar pezen overbelast heeft.
Meer mensen met zo'n stom paard? :P


Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:18

Muisjes,
Tranquigel
Sedalin/sedasan
Acepromazine
Primeval Stressless
Vetranquil
Bach Remedies diversen
Relax mix

ik weet niet of het mogelijk is en of je dit wil, maar hier een lijstje van wat kalmeringsmiddelen zodat je in ieder geval normaal met haar kan stappen. op de wei denk ik dat t niet zo erg is zolang t bij 3 rondjes galop bijft en niet de halve dag heen en weer rennen.

daegonna
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:20

Lijkt me echt niet verstandig dat je een paard met peesblessure in de wei zet????

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:21

Hmm, kalmeringsmiddelen had ik nog niet aan gedacht. Misschien een optie, hoewel ik er niet gelijk heel blij van word ;) Maar kan het overwegen, dank je.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:22

daegonna schreef:
Lijkt me echt niet verstandig dat je een paard met peesblessure in de wei zet????

Want? Gelukkig is mijn DA het ook niet met jou eens, ze zeggen niet voor niks: Rust roest. En daarbij, ik moet met haar wandelen, dus beweging is goed. Hele dag stil staan daarentegen niet dus.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:24

daegonna schreef:
Lijkt me echt niet verstandig dat je een paard met peesblessure in de wei zet????


Beter dat dan een paard dat zijn stal afbreekt en blijft draaien van onrust.
Heb het zelf ook gedaan. Dan maar naar buiten en na een sprintje de rest van de dag rustig eten.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:27

Inderdaad. En ik vrees dat ze, als ze de hele dag op stal staat, helemaal drukker dan druk is als ik met haar ga lopen :D

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:28

En als tip.
Ik heb mijn paard dus ook in de wei gelaten, omdat ze daar minder bewoog als in de stal. Ik heb haar druppels van Simicur gegeven (Tranquicur). Dat haalt de scherpe kantjes eraf en volkomen natuurlijk spul.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:29

Oke. Wordt ze daar dus niet suf van? Want dat beeld heb ik bij kalmeringsmiddelen, en dat hoeft nou ook weer niet..

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:35

Nee daar wordt ze niet suf van. Dat haalt echt alleen de scherpe kantjes eraf. Ik gebruikte het ook als ze met rijden net iets te heftig was toen ik weer mocht opbouwen, maar niet mocht draven.

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:36

@daegonna: een paard wat rondjes gallopeerd in de stal en de wanden eruit probeert te slaan als ze niet naar buiten kan zal zichzelf nog veel meer beschadigen. Ik heb er zelf ook zo een; toen die van de winter 7 hechtingen in d'r bovenbeen had mocht ze niet rennen of rollen, maar op stal blijven was geen optie. Daar heb ik toen 2 weken, 4 uur per dag mee aan de hand gestaan/ gelopen in de wei. In de wei, samen met haar maatje, was ze namelijk het rustigste. Tja, moest er heel wat vakantie-uren voor op nemen, kan niet altijd bij iedereen (zie dat TS niet bij haar paard woont).

en zelfs als het paard op stal wel rustig blijft.... ooit mag ie weer een dag de wei in, als ie daar een paar weken niet geweest is, kun je er op wachten dat ie dan helemaal uit z'n dak gaat. De kans op beschadigingen is die ene dag veel groter dan alle dagen bij elkaar dat ie redelijk rustig is op de wei.

@TS; heeft je paard een vast ritme van uren op de wei met haar vriendje? Als ze dat heeft blijft ze misschien het rustigste als je daar zo min mogelijk van afwijkt (dus niet korter op de wei gaan zetten). verder maar helemaal geen krachtvoer geven, wel veel hooi natuurlijk (ook geen kuil etc, zit ook veel energie in).
Daarnaast is op de wei en rustig stappen juist goed. Een dagritme zoeken waar ze het rustigste bij blijft en verder kun je misschien niet zoveel doen behalve hopen dat ze een beetje voorzichtig met zichzelf is.....

edit: als je kalmeringsmiddelen wil gebruiken, zoek dan iets wat je 'veilig' voor een langere periode kan gebruiken. heb er zelf niet veel ervaring mee, maar zijn hier vast wel mensen die daarw at over kunenn zeggen (of je DA)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:46

@Jolo: Ze staat, net als altijd, 's ochtends tot 's avonds op de wei. Dus daar is niks aan veranderd. Ook staat ze gewoon met haar eigen vaste vriendje. Wat je zegt over krachtvoer, spelt heeft een heel lage energiewaarde. Daarom ben ik dat ook gaan voeren, dat ze maar iets te eten heeft waar ze niet meer energie van krijgt, en wat geen invloed heeft op haar eczeem. Ik zou de muesli kunnen weglaten, maar dat is maar 1 handje per dag, en het helpt wel wat tegen haar eczeem.. Lastig. Kuilvoer krijgt ze sowieso niet, wel 3x daags hooi.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:46

Jolo schreef:
edit: als je kalmeringsmiddelen wil gebruiken, zoek dan iets wat je 'veilig' voor een langere periode kan gebruiken. heb er zelf niet veel ervaring mee, maar zijn hier vast wel mensen die daarw at over kunenn zeggen (of je DA)

Ja, ga sowieso even de DA bellen, wat hij ervan zegt.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:47

daegonna schreef:
Lijkt me echt niet verstandig dat je een paard met peesblessure in de wei zet????

mijn paard met peesblessure staat ook gewoon op de wei. wel apart omdat dit met mijn paard toevallig wel kan, maar als ik haar op stal laat staan breekt ze de hele boel af.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Peesblessure en druk paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:48

Vind het ook nogal een bijzondere reactie van daegonna, en met mij velen volgens mij ;)

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:51

Mloes schreef:
@Jolo: Ze staat, net als altijd, 's ochtends tot 's avonds op de wei. Dus daar is niks aan veranderd. Ook staat ze gewoon met haar eigen vaste vriendje. Wat je zegt over krachtvoer, spelt heeft een heel lage energiewaarde. Daarom ben ik dat ook gaan voeren, dat ze maar iets te eten heeft waar ze niet meer energie van krijgt, en wat geen invloed heeft op haar eczeem. Ik zou de muesli kunnen weglaten, maar dat is maar 1 handje per dag, en het helpt wel wat tegen haar eczeem.. Lastig. Kuilvoer krijgt ze sowieso niet, wel 3x daags hooi.


ah, mooi dat ze in ieder geval hooi krijgt (i.p.v. kuil o.i.d.)
dat handje muesli zal niet heel veel verschil maken. Sommige (merries) hebben nu eenmaal altijd energie, ik ken het :-)
Misschien kun je nog iets geven om 'r wat te kalmeren en verder kun je denk ik niet meer doen dan je al doet....
Succes ermee in ieder geval

heb trouwens even in je profiel gespiekt; mooie merrie! en zie dat je ook op de UT rond loopt ;-)

edit; @carolalise; 'we' zijn het met je eens ;-)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:54

Jolo schreef:
en zie dat je ook op de UT rond loopt ;-)


Niet meer. Loop tegenwoordig in Groningen ;) Jij wel UT dus?

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:56

Ik heb een paar weken terug voor onze geblesseerde pony een stukje wei afgezet. Zo kon ze niet gaan racen maar wel lekker heen en weer lopen en grazen. Ik weet niet op dat mogelijk is op jou wei?


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:59

Ze staat al op een niet heel groot stuk, maar ik zou kunnen kijken of er nog een stukje af kan. Maar ze wil wel met haar vriendje blijven staan, anders wordt ze juist nog drukker ;)

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:01

onze pony was er tevreden mee dat ze haar vriendje gewoon kon zien, maar ik weet natuurlijk niet of jou paard daar genoegen mee neemt...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:02

rust roest inderdaad....maar stelselmatige overbelasting van de pezen maakt chronische peesblessures.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:05

Ik zou ook zorgen voor een kleiner stukje wei dat ze niet echt meer kan gaan racen, maar dus enkel gewoon rustig bewegen. Vaak is het dat plots hard moeten stoppen, het ergste.
Probeer er daarnaast voor te zorgen dat de wei redelijk vlak blijft liggen, dus als er putten in gegraven zijn door de paarden of door het stoppen/lopen op bepaalde plaatsen, probeer dat weer vlak te maken, ondergrond die niet vlak ligt, belast de pezen nog meer.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 11:08

Jullie hebben gelijk over het kleine stukje. Maar met het wandelen is ze dan nog steeds druk natuurlijk (of misschien nog drukker zelfs). Denk dat ik maar iets kalmerends ga proberen. Hopen dat ze dan met alles wat rustiger is.
Snap ook wel dat het voor haar heel frustrerend is; ze wil gewoon heel graag, en dan mag ze niet. Arme pony ;)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:53

Mloes schreef:
Vind het ook nogal een bijzondere reactie van daegonna, en met mij velen volgens mij ;)


Nee, op zich heeft ze gelijk. Een peesblesure is een complexe blessure die rust nodig heeft om te herstellen en daarna opbouwende beweging om de pezen te triggeren sterker te worden.

Rust roest, heb je ook gelijk in maar in het geval wordt meestal stalrust genomen omdat dat het meest effectief is voor de pezen.

Voor de rest van het paard is het natuurlijk killing zo op stal staan. Maar ook dat verschilt van dier tot dier.

Mijn paard heeft er helaas door pech 4 gehad en is mooi hersteld maar alles met boxrust. Nu is zij een paard dat zich overgeeft aan mij en luisterd. (ja is ook een druk dier verder).

Ik zou overwegen om het paard dag en nacht buiten te laten, waarom? Zodat je niet telkens het euvel hebt bij het binnen halen en buiten zetten dat ze druk wordt. Als ze dag en nacht buiten staan gaan de scherpe kantjes er ook af en hebben ze gewoon afleiding van de stal. Voer in de zin van krachtvoer zou ik achterwege laten. Verder alleen ruwvoer.

Persoonlijk denk ik niet dat je 3 kwartier moet stappen met je paard. Dat is veel te lang. Is er al een scan gemaakt van de pees zodat je kan zien hoe de schade is? Voor het zelfde geld valt het heel erg mee maar kan ook tegenvallen, aangezien je paardje al 20 is zou ik dat toch willen weten. Ook is het handig te weten welke pees beschadigd is zodat je daar je behandel plan mee kan maken met de DA.

Bij elke blessure moet er anders gehandeld woren. Als voorbeeld, bij een pees mocht ik 2x 100 meter stappen een X aantal weken. Bij een ander weer 2 of 3 X daags 5 of 10 min. Dat wisseld enorm. Door eens in de 2 of 3 maanden te scannen weet je of ht de goede kant op gaat of niet. Bij een pees had ze te veel littekenweefsel en moest een maand naar de kliniek voor schock wave therapie.

Verder daarna heel voorzichtig weer opbouwen en daar gaat ook veel tijd in zitten. Je bent gerust een half jaar verder om te mogen opbouwen en daar gaat ook een half jaar tot een jaar inzitten (ligt aan de blessure).

Hoop dat je er wat aan hebt.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 13:05

In sommige gevallen kan ik me indenken dat boxrust beter is. Maar mijn DA was er vrij stellig in; ze moet gewoon op de wei blijven lopen. En ik moet zo'n 3x per week met haar wandelen, hij raadde me dat juist aan. Een half uur tot een uur was geen probleem. Ook zei mijn DA zelf dat hij het niet nodig vond om een scan te maken, hij verwachtte dat het met 6 tot 8 weken gewoon weer goed is. Zo niet, dan volgt een scan. Maar een half jaar verder.. Nee dat lijkt me niet. Misschien heb jij paarden gehad met een veel ernstiger blessure? Let wel: Ik merkte amper wat aan mijn pony, ze was alleen wat stijfjes en iets dikke benen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femke_harley en 36 bezoekers