Verzamelen hoe op te bouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Verzamelen hoe op te bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 09:32

Hallo Bokkers,
Gamble gaat telkens beter lopen en hij pakt alles goed op. Doordat hij nu veel beter op het been reageert gaat hij zich na verloop van tijd (als ik een half uurtje gereden heb) telkens meer verzamelen en oprichten.
Wat een lekker gevoel is dat zeg. Ik kan op dat moment ook duidelijk zien dat hij zijn rug gaat gebruiken en zijn kont eronder zet (ziet de spieren zo mooi bewegen)
Omdat verzamelen natuurlijk in het begin natuurlijk best zwaar is (Gamble vindt iig van wel Haha! ) vraag ik me af hoe ik dit het beste kan opbouwen?
Kan ik hem gewoon lekker aan het werk zetten en zien hoelang hij het volhoudt of hoe kan ik dit het beste opbouwen?

Bedankt

Op zoek naar de zon!!!


Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:03

zo te lezen ga je goed, maar eh...neem toch gewoon les hierin joh, via internet kan je niet paardrijden leren...
Je hebt echt een instructeur in je bak nodig daarvoor....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:05

ik ga met dees mee, gewoon een goede instructeur nemen!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 13:02

Ik heb een goede instructeur alleen niet 7 dagen in de week Verward
Ik heb maar 1 x in de 2 weken les en dar zal ik het voorlopig mee moeten doen.
Ik wil gewoon jullie ervaringen lezen en daar zelf een conclusie uit trekken.
Ieder paard is verschillend en daarom de ervaringen ook. Altijd interessant om te lezen Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 11:29

Ik begin met verzamelen gewoon steeds kleine stukjes, is natuurlijk per paard heel verschillend maar vooral in galop is in het begin een paar galopsprongen echt terug genoeg. Juist door het naarvoren en terugschakelen wordt de kwaliteit van de verzameling steeds beter. Op deze manier begin je de spieren rustig aan wat sterker te maken en heb je niet zo veel kans op blessures. Tussendoor ook regematig even stappen en dan weer oppakken,. Maar het is vooral een kwestie van gevoel en daar kan een goede instructeur je natuurlijk het best mee helpen.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:41

ik ben hier ook mee bezig en het is inderdaad een gaaf gevoel dat jij zoveel macht hebt over dat spierenbundeltje onder je. ik bouw het als volgt op; ik rij gewoon 20 minuten los (van dag tot dag verschillend) en ga dan "echt" met hem aan het werk. rij hem bijv. d.m.v. het halthouden in de verzameling zolang als het goed gaat en anders weer halthouden enz. na een paar rondjes weer even terug naar de ontspanning en weer op nieuw beginnen. ik doe dit vaak zo'n 30 minuten en dan rij ik hem lekker ontspannen uit. de tijden zijn afhankelijk van de conditie van je paard. bouw het rustig op en als je in het begin merkt dat hij na 15 minuten kapot is dan stop je toch gewoon en ga je weer lekker iets makkelijkers voor hem doen. veel succes.
gr marjolein

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 07:53

ik heb een Z2 paard, wat alles dus al kan, ik zal het dus van hem moeten leren, ik moet wel heel hard drijven en allebei de teugels meer aan nemen, ik denk dat ik je meer kan vertellen als ikhet zelf ook echt moet doen...maar veel succes ermee!


Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:03

Ik denk ook dat het belangrijk is om het heel geleidelijk op te bouwen, omdat het toch erg veel van een paard vraagt. Wat ik probeer is, na het losrijden, mijn paard wat hoger in te stellen en véél te schakelen, dus (schijn)overgangen maken waarbij je de voorhand zo licht mogelijk probeert te houden (benen en zit er heel goed bij). In het begin, houdt je paard het misschien niet lang vol, maar na verloop van tijd zal het steeds beter gaan en kan je langere stukken inbouwen.
Als je merkt dat hij/zij het moeilijk krijgt en/of erg gespannen wordt, is het soms goed om tussendoor af en toe terug een paar rondjes voorwaarts neerwaarts in te lassen. Hoop dat je hiermee vooruit kunt, alvast heel véél succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Shetje14 en 5 bezoekers