Les geven aan nichtje, hoe beginnen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Les geven aan nichtje, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:54

Hoihoi allemaal!

Ik wist echt niet waar ik dit moest plaatsen, hoop dat het verplaatst wordt als het fout staat!

Het zit zo:
Ik ben langzamerhand van mijn pony af aan het groeien. Misschien wil mijn oom hem overnemen, voor zijn kinderen.
Helaas hebben die kinderen nog geen enkele ervaring en dan is hij (1.31) best nog wel groot voor meisjes van 8 en 5 (meisje van 5 in eerste instantie nog niet hoor!).

Nu komt mijn nichtje de komende tijd af en toe eens langs om een beetje te wennen. In de omgang, maar ook erop.

Zondagochtend heeft ze afgesproken, maar ik weet niet goed wat we moeten doen. (uiteraard is mijn moeder er ook gewoon bij).

Sowieso wil ik natuurlijk poetsen e.d. met haar. Zelf wil ze ook graag rijden, maar wat is de beste manier?
Ze heeft een enkele keer wel eens rond gehobbeld maar dat was echt dat ik met hem liep en zij erop zat zeg maar. Ze is overigens niet snel bang. Overigens heeft ze wel eens bij een nicht van haar gereden (ook draf e.d.) en wel is wat balkjes gelopen schijnt (zegt ze).

Ik heb verschillende opties:
- zonder zadel en ik loop er naast.
- met voltigesingel en ik loop ernaast
- met voltigesingel aan de longelijn
- met zadel en ik loop ernaast
- met zadel aan de longelijn.

Mijn pony zal echt niet zomaar bokken ofzo, maar aan de longelijn wil hij van draf nogal makkelijk in een (ren)galop springen. Ik kan natuurlijk ook gewoon op een paar meter afstand meelopen, dan doet hij dit niet (hoop ik :D).

En moet ik haar teugels in haar handen geven?
Of moet ik een touw aan het halster doen en dat geven?
Of gewoon helemaal niets en alleen op haar zit letten (en dat ik hem dus stuur)?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!

Groetjes Zoë

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:59

Ik zou haar zoiezo wel met zadel laten rijden, haar gewoon zelf teugels vast laten houden, en uitleggen doe ze die vasthouden moet. En haar beugels goed op maat maken!

Je kan gewoon longeerlijn eraan doen en meelopen, maar als ze al alleen durft(en het ook wel kan), kan ze alleen rijden.
En haar gewoon echt de basis dingen leren!

Ook kan je haar leren hoe ze poetsen + opzadelen moet!

Heel veel succes ermee! :D

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:01

Ik zou iig NIET zonder zadel gaan, en ook niet met voltigesingel. Ik zou gewoon met zadel. Eerst ernaast lopen. En als ze gaat draven kan je meelopen. Als ze alleen durft en kan misschien een klein stukje los. Ik zou wel de teugels gewoon doen en leren hoe ze ze vast moet houden. En idd de beugels goed op maat maken ;) Leren opzadelen. Goed waar ze op moet letten met opzadelen,dat de pony altijd gepoetst moet zijn :P
Laatst bijgewerkt door Amira_ op 16-09-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:02

Miesjex schreef:
Ik zou haar zoiezo wel met zadel laten rijden, haar gewoon zelf teugels vast laten houden, en uitleggen doe ze die vasthouden moet. En haar beugels goed op maat maken!

Je kan gewoon longeerlijn eraan doen en meelopen, maar als ze al alleen durft(en het ook wel kan), kan ze alleen rijden.
En haar gewoon echt de basis dingen leren!

Ook kan je haar leren hoe ze poetsen + opzadelen moet!

Heel veel succes ermee! :D

Even geen teugels en eerst gymnastiek oefeningen doen, zodat ze onafhankelijk leert zitten. Anders loop je het risico dat ze de teugels als balans gaat gebruiken en dat is heel moeilijk weer af te leren.

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:02

Ik zou voor ze gaat rijden eerst de omgang met het paard goed aanleren, lekker uitgebreid poetsen, misschien een beetje grondwerk, elkaar leren kennen.
(bv aan een halster meelopen/rennen/parcoursje/balkjes) en dan daarna haar de pony laten uitstappen zonder zadel aan de hand.
De keer erop zou je het zadel erop kunnen leggen samen met haar en dan een lesje basis doen. Zo zou ik het een beetje afwisselen zodat ze alle dingen die bij paarden horen leert.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:02

Ik geef ook "les" aan mijn nichtje. De eerste tijd kon je het niet echt paardrijden noemen. :P Veel aan de longeerlijn -wel met zadel- en oefenen met sturen. Na verloop van tijd ging ze zelf beter zitten en leren zelf mijn pony in bedwang te houden.

Toen ben ik begonnen met los te stappen, maar wel met de bak halverwege afgezet. Zodat ze alsnog alleen maar op de volte reed.

Ik oefende trouwens ook veel met slalommen en tussen balkjes doorrijden etc.

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Les geven aan nichtje, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:03

Een goede instructrice inschakelen die veel ervaring heeft met kinderen leren paardrijden.

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:03

Ik zou ook het zadel erop doen, beugels goed op maat. Teugels vasthouden kan ook, maar let er op dat ze niet in de mond van je pony gaat zitten rukken en plukken (onbedoeld) ;)

Verder zou ik de pony aan de longe doen, meelopen en kijken of je de lijn langzaamaan (als het vertrouwen er is en je pony rustig is!) wat langer kan laten worden. Verder goed uitleggen hoe je op een pony 'hoort' te zitten, maar vertrouwen krijgen is in dit stadium het belangrijkste.

Ik deed in het begin ook vaak gymnastiekoefeningen (oortjes zachtjes aanraken, tenen aanraken, eventueel staart aanraken, armen boven het hoofd en opzij) - zie dat tamary dit ook aanraadt! Moet je pony natuurlijk geen vliegende start maken van schrik ;)

Succes :)

horsepower14
Berichten: 87
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:03

Ik zou met zadel gaan, en dan de teugels opknopen in de keelriem, maar niet helemaal, zodat ze ze toch zelf vast kan houden, maar dat ze niet in zijn mond trekt.

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:10

Wat een reactie's allemaal al!
Bedankt hoor!

Grondwerk gaat mijn pony echt nog niet werken, hij wil wel eens dominant zijn en ik kan hem vaak zelf maar net de baas. Eerst maar eens poetsen e.d.!

Toen ze afgelopen zaterdag even reed, merkte ik dat ze erg balans zocht in de teugels, met een drafje gaan de handen tot schouderhoogte en daar heeft pony zichtbaar last van. Meerdere malen uitgelegd dat ze laag moeten blijven, maar dat is erg moeilijk!

Ik probeer haar inderdaad spelende wijs wat wegwijs te maken met de pony. Hij is gewoon eigenwijs. Ik vind dat wel leuk, maar andere weer niet..

@ Moeni1: ik kan niet voor haar een instructrice laten komen. Ze gaat (als ze het leuk vind) misschien bij een vrouw in ons dorp op les, op haar pony's.

@ Noor: leuk idee ja, echt wat oefeningen om haar wat steviger te laten zitten! En mijn pony is cool in zijn kop hoor! Ik sta er ook wel eens op :p

Ik zal misschien maar een beugelriem losjes om zijn hals doen, dat ze zich daar aan vast kan houden! En dan ook de teugels maar dat ze haar handen laag houdt.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Les geven aan nichtje, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:43

RT-P >> YRT

katoo2
Berichten: 134
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: bBelgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:45

eerst enkele rondjes aan de hand en dan aan de longe en dan kun je de houding wat degelijk maken en als alles goed gaat een klein drafje.