Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind jij fijner paard in pension of op eigen stuk?

Paard in pension.
14 (28%)
Paard op eigen stuk.
26 (53%)
Maakt verschil of je er 1 of meerdere hebt.
9 (18%)

Totaal aantal stemmen: 49


R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:58

Hallo,

Ik wist niet waar dit het beste geplaatst moet worden, dus als het fout staat, sorry.
Verplaatsen mag.

Wie heeft eerder altijd de paarden in pension gehad en heeft nu een eigen stukje grond?
Wat zijn waar van de voor en de nadelen van?
En aan welke bedragen moet je ongeveer denken dat je dan kwijt bent.
Tuurlijk kan ik er zelf ook een aantal bedenken, maar ben juist erg benieuwd naar waar ik nog niet aan gedacht heb.

Groet r.x.

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:00

Hier zijn al meerdere topics over geopenend.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:06

Ik kies toch echt voor pension.
Paarden aan huis is niets voor mij.
Heb het wel een tijdje gehad maar werkt op de een of andere manier niet voor mij. En was blij dat hij toen weer lekker terug bij de rest van de paarden stond.
Ik weet niet wat het precies is maar weet wel dat ik dingen veel te makkelijk uitstelde. En het gewoon niet van kwam om iets met hem te doen.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:14

Tigra_ schreef:
Ik kies toch echt voor pension.
Paarden aan huis is niets voor mij.
Heb het wel een tijdje gehad maar werkt op de een of andere manier niet voor mij. En was blij dat hij toen weer lekker terug bij de rest van de paarden stond.
Ik weet niet wat het precies is maar weet wel dat ik dingen veel te makkelijk uitstelde. En het gewoon niet van kwam om iets met hem te doen.


Stond je paard als enig paard bij je of met anderen?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:16

R.X. schreef:
Tigra_ schreef:
Ik kies toch echt voor pension.
Paarden aan huis is niets voor mij.
Heb het wel een tijdje gehad maar werkt op de een of andere manier niet voor mij. En was blij dat hij toen weer lekker terug bij de rest van de paarden stond.
Ik weet niet wat het precies is maar weet wel dat ik dingen veel te makkelijk uitstelde. En het gewoon niet van kwam om iets met hem te doen.


Stond je paard als enig paard bij je of met anderen?


Als enige omdat hij een besmettelijke ziekte had en dus geen contact mocht met andere.
Dus de enige optie was naar huis halen.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:22

heb jaren mijn paard op een stuk grond gehad, hier komt veel bij kijken, ochtend/avond voeren wei/stal mesten zorgen voor water/stro/hooi enz...
toen ik meer ging werken ben ik naar een pension verhuisd en dat was heerlijk, je hoeft alleen nog maar de leuke dingen te doen, enige nadeel is dan weer wel de prijs....

mijn paard stond trouwens niet aan huis maar 7 minuutjes rijden met de auto op een weiland.

CrossHorse

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:24

Ik zal zelf voor pension kiezen, maar wel wat klijn.

dan zijn er toch iets meer mensen, en misschien gewoon af en toe een wedstrijd, of lekker met elkaar rijden.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:04

Dat is wel heel vervelend.
Hopelijk had je paard het niet zo lang en had ie er niet teveel last van.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:06

Trieske_ schreef:
heb jaren mijn paard op een stuk grond gehad, hier komt veel bij kijken, ochtend/avond voeren wei/stal mesten zorgen voor water/stro/hooi enz...
toen ik meer ging werken ben ik naar een pension verhuisd en dat was heerlijk, je hoeft alleen nog maar de leuke dingen te doen, enige nadeel is dan weer wel de prijs....

mijn paard stond trouwens niet aan huis maar 7 minuutjes rijden met de auto op een weiland.


Die werkzaamheden doen we nu ook, maar wij vinden dat juist fijn.
Dat scheelt alweer, ha, ha.

pony33
Berichten: 693
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:40

Ik heb ze aan huis staan. 2 ponies 1 paard. Ik zou niet anders willen en ook niet kunnen denk ik. 3 paarden in pension zou mij wat te gortig worden.
Hier aan huis moet je alles zelf doen, zowel een voordeel als een nadeel. Je kan niet zomaar een weekendje weg gaan, je moet altijd wat regelen.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:51

Mijn paard staat in pension.
Maar het is niet echt pension ik moet wel zelf de stal en zo mesten maar hij word wel binnen en buiten gezet en gevoerd. En verder heb ik het prima naar mijn zin.
En ik betaal er niet te veel voor.

Als je ze aan huis hebt staan heb je wel meer zorgen denk ik want je moet dan alles zelf regelen en anders word het voor je gedaan. ;)

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:53

We moeten nu ook alles zelf doen hoor.
Dus dat is dan niets anders, de wei controlen we ook zelf, eigenlijk doen we alles zelf.
Behalve het hooi en stro halen dat ligt op pension, wel handig.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:29

Wens is paarden aan huis..heb ze nu op nog geen 5 minuten afstand van huis staan, op idd eigen stuk grond.
Het is tergend veel werk soms, haha..weide op orde houden en dan heb ik het niet eens over mestscheppen, want dat valt opzich wel mee..maar onkruid, bosmaaien, lek dak op schuilstal etcetc, alle onderhoudswerkzaamheden en die breken me soms op, a omdat het veel geld kost en b omdat het nog meer tijd kost :P het werken op de weide houd nooit op (heb anderhalve hectare)..én je kan nooit eens even een dagje weg of op vakantie, want alles moet tot in de nopjes geregeld worden én nog van iemand verwachten dat die wilt mestscheppen ook..en dan swinters, ik heb een waterpomp, die vriest op en heb 6 paarden staan...je raad het al, 2 maal daags met 9 jerrycans van 20 liter naar huis om daar te vullen, sjouwen dubbel, omdat mn autootje het niet trekt al die volle jerrycans..
Enfin, nu is alles even heel zwart wit en negatief..maar mens wat is het heerlijk om je eigen regels te hebben, je paarden de hele dag beweging hebben en buiten staan, enorme rijkdom en zou niet meer anders willen.
Moet wel zeggen, heb een vreselijk druk leven momenteel en dan stiekem wens ik wel eens dat ze op pension staan, dat ik enkelt hoef te rijden...

Zorg dus dat je een klantje erbij hebt, die deelneemt aan de mestschepdagen etc, roosterdagen inveren, zo kan je ook nog eens wat anders.
Paard alleen zetten is geen optie

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:48

Nee inderdaat daar was ik me al terdege van bewust.

Maar gelukkig heb ik nog niets gehoord wat ik nog niet aan gedacht heb.
En nog steeds zou ik het zeer graag willen.

Alle tips verder zijn welkom.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:29

Paarden altijd op pension gehad, maar toen kwam er een tweede en werd het toch wel duur, weide gezocht en gevonden, thuis drie stallen staan.
Voordelen:
- Je geeft zoveel ruwvoer als je zelf wil
- Kiest het krachtvoer zelf
- Je bent meer bezig met je paarden
- Rijden op je eigen manier zonder commentaar van anderen
Nadelen:
- Elke dag ben je in weer en wind bezig, ziek of niet!
- Vakantie gaan is een heel geregel!
- Weide onderhoud en dan niet enkel controleren, bemesting, lange stukken eruit maaien, net als onder de draden maaien, etc
- Na al je bezigheden heb je soms gewoon geen zin meer om te rijden :o

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:55

Ik huur een stuk wei, samen met nog enkele mensen.

Is ook heel gezellig hoor, het is wel handig als je allemaal op 1 lijn zit wat betreft paarden houden ;).

Vind het veel beter als pension, je kunt zoveel voeren als je wilt, zelf hooi bestellen, je bepaald zelf waar je paard staat, bij wie je paard staat, wat je met de wei doet en je hebt geen gezeik van anderen. Heerlijk rustig :D.
Paard staat hele dag buiten en ben 1000x goedkoper uit als bij pension, en dat in de randstad :D .

Vind het ook chill dat er bijna niemand is.
Kan ook makkelijk voor een hele dag hooi voeren verdeeld over 2 netten.

Je moet alleen wel alles zelf bouwen, onderhouden en dingen regelen zoals mest ophaal en hooi etc. maar dat is ook geen last ofzo.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:02

Wij zijn zo supertevreden over onze pensionstal! Ruime boxen, altijd schoon. Iedere dag naar buiten, fijne binnenbaan met superbodem waardoor je het gehele jaar door kunt trainen. Als we een paar dagen weg zijn op concours weten we dat de andere paarden goed verzorgd zijn. Dat zou ik niet verruilen voor een eigen stuk grond.

karin1986

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:18

Paard in pension is wel heel erg makkelijk hoor :) Zou haar niet thuis willen, dan ben ik voor mijn gevoel aan huis gekluisterd en te overbezorgd.

Maar voorwaarde is wel dagelijkse weidegang, het liefst minimaal vijf uur per dag!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:30

Ohja, kleine aanvulling :D.

We hebben ook goede, grote bakken bij de buren. (pension)
Waar we voor een kleine vergoeding gebruik van mogen maken.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:32

Tigra_ schreef:
Ik kies toch echt voor pension.
Paarden aan huis is niets voor mij.
Heb het wel een tijdje gehad maar werkt op de een of andere manier niet voor mij. En was blij dat hij toen weer lekker terug bij de rest van de paarden stond.
Ik weet niet wat het precies is maar weet wel dat ik dingen veel te makkelijk uitstelde. En het gewoon niet van kwam om iets met hem te doen.

Dit herken ik heel erg. Het tweede deel van de quote dan, het eerste absoluut niet. Ik heb mijn pony's sinds een half jaar aan huis staan en ik vind het heerlijk, zou niet meer anders willen. Maar het is wel zo dat ik eerder zeker om de dag iets met ze deed, en meestal vaker. Ik moest er toch heen om uit te mesten en ik ga niet elke dag heen en weer rijden om even gauw poep te scheppen. Tegenwoordig mest ik de stallen uit zo gauw ik uit mijn werk kom en haal ik ze binnen. Als ik dan met de hond heb gewandeld (hadden we eerder ook niet, kost ook tijd natuurlijk) vind ik het toch wel lekker om gewoon wat in huis te rommelen of een keer met mijn vriend op de bank te zitten. Ook nu zit ik binnen te bokken, terwijl ik mijn paardje hoor briesen ;) Bovendien had ik eerder een goede buitenbak en een kleine binnenbak tot mijn beschikking en nu alleen een blubberweiland... Rijden schiet er nu dus bij in, maar daar gaat het mij niet alleen om. Ik denk dat dat heel belangrijk is: waarvoor heb je je paarden? Als het je voornamelijk om de sport gaat moet je het wel erg goed voor elkaar hebben wil aan huis tegen een pension op kunnen. Voor mij gaat het om alles, ik rijd graag, maar vind de dingen er omheen net zo leuk. Ik vind het heerlijk om na een dag kantoor lekker uit te mesten en de pony's lopen van 's ochtends vroeg tot een uur of 7 in de wei, die missen het rijden niet zo.

De belangrijkste nadelen van een pension vond ik de reistijd, maar dat heb je ook als je stukje grond niet aan huis ligt, de kosten, en vooral dat je het niet helemaal op je eigen manier kan doen. Ik stond op een heel fijne stal, maar toch waren er zelfs daar al dingen die ik zelf graag net iets anders wilde. Nu kan dat en daar lever ik graag wat luxe voor in. Ik moet wel zeggen dat ik ook een heel grote luxe heb: een schoonvader naast de deur die ook handig met de pony's is en mijn vriend kan er ook alles mee. Dat is voor mij wel een voorwaarde: een back up voor als je eens een weekendje weg wil of later uit je werk komt of ziek bent. Dat is natuurlijk al anders als ze 24/7 in de wei staan. Maar voor mij kan een pension in ieder geval nooit op tegen het zelf regelen! Als ik niet de luxe had gehad om ze aan huis te hebben had ik ook een stukje grond gezocht. Oh ja, nog wel een heel groot voordeel van in pension: er is altijd hulp. Ik vind het nu heerlijk aan huis, maar 2 jaar terug was ik nog erg onzeker, zeker met mijn toen nog groene pony, en denk ik niet dat ik het gered had zonder ervaren staleigenaren die altijd wilden helpen als iets niet lukte.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:07

Maar heeft er ook iemand een stikje grond dat niet aan huis ligt?
Want aan huis heb je er natuurlijk meer zich op.
En dat is waar we erg tegenop zien als je een eigen stuk grond hebt dat niet aan huis ligt.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:15

Zwaait :wave:

Ongeveer 6ha wat wij (6mensen) in totaal huren en er is geen toezicht...
Alles achter slot en grendel en dat is het ook.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:19

Stallen aan huis met piste, weide moeten we zo'n 500meter voor stappen :D Toch altijd een hele belevenis, vooral nu de dagen beginnen korten, paarden gaan 's ochtends om 6u15 buiten, lekker in het donker je weg zoeken :Y) Met de grote paarden geen probleem tot nu toe (ook niet met de nieuwe) maar zou ooit toch wel is graag een veulen fokken dat wordt wel wat spannender gok ik :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen gezocht, paard in pension/ paard op eigen stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:23

voordeel van ze op een eigen stuk hebben is voor mij het zelf kunnen bepalen van weiland, voer, en de kosten
ik verhuur namelijk ook een plekje en daarvan betaal ik ook en gedeelte van de pacht

nadeel
het werk wat je eraan hebt
weideonderhoud, mest afvoer, hooi regelen

als je op vakantie gaat altijd wat regelen
elke maand andere kosten, dan aat dit weer eens kapot, dan heb je kunstmest nodig, dan weer veel hooi

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:39

R.X. schreef:
Maar heeft er ook iemand een stikje grond dat niet aan huis ligt?
Want aan huis heb je er natuurlijk meer zich op.
En dat is waar we erg tegenop zien als je een eigen stuk grond hebt dat niet aan huis ligt.


ja hoor, ik anderhalve hectare ruim, op zon 5 min loopafstand..
Nu ligt het wel aan een (rustige) doorgaande weg en ervaring leert dat paardenmensen altijd even mn weide inkijken of alles in orde is..net als de buren ernaast en erachter..ideaal..moet overigens wel even een prepaidkaartje aanschaffen voor mn telnr aan het hek, want wordt gek gebeld door pennymeisjes om te mogen verzorgen..ik heb bewust gekozen om mn prikpalen en stroom op ruim een meter afstand van de eigenlijke omheining te doen, zodat de paarden niet geaaid kunnen worden of gevoerd kunnen worden. Gezinnen stoppen dan ook minder snel om even een broodje uit de hand te geven, zodat kindje kan aaien..want daar houd ik gewoon niet van, dan is het toezicht erop minder. Tot nog toe gaat dat goed en ben ik in die 3 jaar geel gekke dingen tegengekomen..
Ja, wel trouwens, diefstal en vernielingen..geeft een hoop stress..dus zadels gaan steeds mee naar huis..rest op goed geluk (zo waren zelfs mn prikpaaltjes weg!!)..laat ik het even afkloppen, is nu al een jaar niet meer voorgekomen..
Ondanks dat het dus in een woonwijk ligt, gebeuren dit soort dingen wel..maar toch voel ik me hier prettiger dan een afgelegen weilandje. Laat dus de bewoners rondom altijd weten wie er op je weide komen (zo stel ik altijd mn mensen voor aan de buren, zodat er controle is) en als er iemand is die er niet thuishoort, dan weten ze dat ook..