Old Joe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Old Joe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 22:59

In Amerika gaat onder zadelsmakers een leuk verhaaltje, waarmee duidelijk wordt hoe wij (afnemers van westernzadels) bedonderd worden waar we bij staan.

…Old Joe was een heel bekend zadelmaker. Hij zat 40 jaar in het vak en zijn zadels waren tot ver over lands grenzen bekend. Maar ook Old Joe kreeg er behoefte aan om langzaam van zijn oude dag te gaan genieten.

Het toeval wilde dat Young Jack, die marketing en sales had gestudeerd en als hobby westernpaarden reed, wel wat zag in de potentiële markt van westernzadels (vooral over de grenzen). En toen hij dus met Old Joe in contact kwam was een deal zo gemaakt. Old Joe zou tot aan zijn dood een leuke rente ontvangen, door zijn zadelmakerij aan Young Jack over te doen.

De ouderwetse methoden van Old Joe gingen direct over boord en in plaats van zadel voor zadel, werden er hele productielijn opgezet: zadels van de lopende band. Er werkten geen zadelmakers meer, maar ongeschoolde arbeiders, die de hele dag dezelfde handeling moesten uitvoeren. Dat dit de kwaliteit van de zadels niet ten goed kwam werd van ondergeschikt belang. Omzet werd de goal. De klachten gingen onder in de duizenden geproduceerde zadels en de klanten zaten vaak ver van huis. Verder reden er enkele bekend ruiters op "zadels van Old Joe" en de reclame afdeling deed zijn werk perfect.

2 jaar na de deal overleed Old Joe. Maar doordat er in de contracten stond dat Young Jack het handelsmerk van Old Joe mocht gebruiken, produceerde Old Joe dus nog jaren na zijn dood zadels met het vertrouwde logo “Custom made by Old Joe”……

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:17

Was Old Joe niet de koosnaam van Billy Cook Cool Haha!

Maar het klink heel bekend en logisch. Als het grote publiek wel een merkzadel wil maar niet de prijs wil betalen voor een zadel wat door één paar dezelfde handen is gemaakt, dan moet de fabrikant ergens een mouw aan passen. Schijnheilig

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Old Joe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 09:08

Billy werd genoemd, maar ook Crates (niet dood, maar zou wel zijn "belang" in -o.a.- Europa verkocht hebben) en Continental gingen over tafel. Overigens weet ik dat ook de diverse "Circle ...." hun Europees deel hebben "verkocht".

Natuurlijk heb je gelijk als het gaat om aanpassen aan de vraag. Wat men er mee wilde aangeven, is, dat vele bedrijven "teren" op de goede oude naam, maar die naam eigenlijk helemaal niet meer waard zijn.

Je kunt een zadel van een zadelmaker niet vergelijken met een "merk". De eerste heeft een zeer beperkte klantenkring, is eigenlijk (zeker in USA) een artiest en zal er alles aan doen om zijn klanten zeer tevreden te houden (maat nemen, speciale wensen, advies, etc). Een bedrijf heeft heel andere belangen (niets op tegen hoor). Daar zijn omzet, marktaandeel (dus aantallen), winst, groei, reclame, etc. veel belangrijker dan die paar klanten die ontevreden zijn.

En dat moet men zich realiseren als men een zadel (of vele andere dingen) koopt.

MVG LOUIS

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:22

helaas is dit verhaal van louis echt waar:"het zelfde gebeurde met simco,onder iets andere omstandigheden werd dit bedrijf ingelijfd bij tex tan,die stopte direct met de fabricage van de zeer goede zadels van het merk simco,en er werd alleen nog de zadels van de middenmoot gemaakt,maar wel onder het merk van simco,daarom let altijdt op grote namen zeggen ook zo veel niet meer.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:44

Hoe zit het eigenlijk me de nummers die in zadels staan? Ik hoorde laatst dat dat pas iets van de laatste jaren is? Of zoiets? Ik heb weer eens een klok horen slaan maar.......

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Nummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 13:19

De nummers die ik ken zijn geslagen in de latigo-strap-holder en duiden op de maten van het zadel. Vraag me niet exact hoe dat werkt, want vele merken hanteren vele methoden.

MVG Louis