weidegevaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:28

hallo iedereen,

ik heb een 9 jarige kwpn genaamd Maximus en hij is super lief in omgang en normaal gezien ook met andere paarden..
maar nu de laatste maand is hij al 50x van wei veranderd omdat hij zo gevaarlek is met andere paarden ..
eerst komen ze super goed overeen een week of 2 en daarna takelt hij ze toe, bijten, stampen tot bloedens toe
en word hij weer van wei veranderd, waardoor hij nu uiteindelek gewoon geen wei meer heeft ..
dat deed hij vroeger anders noojt hij liet zich zelfs doen door een pony waardoor hij altijd werd gestampt trwyl hij 1.73 is, hij had er echt bang van..
en nu plots is hij zo'n monster geworde tege over andere paarden .. de eigenaar van de manege weet zelf ook niet meer waar we hem moeten zetten..
en ik krijg bijna elke dag op men donder ! :( iemand raad?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:34

Ik snap best dat andere meiden hun paard daar niet bij willen zetten.
ik zou m dan met een lintje ertussen bij andere paarden neerzetten. Voorlopig niet meer samen, moet je toch niet aan denken dat ie een ander paard sloopt, dan zit je ook nog eens met kosten.

Misschien kan je het dan na een tijdje weer proberen met een onderdanig paardje wat erg op zichzelf is maar dan moet die eigenaar dat ook willen.

Succes ermee!

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:37

ja maar normaal staan ze bij ons per 2 op een wei en er is een grote waar ze met 5 staan, en ja een van die kleine wei in 2 gaan dele zodat hij alleen kan staan gaat zeker iedereen over klagen .. ik heb net ook weer te horen gekregen dat hij per ongelek bij een paard stond en hij die ook weer heeft toegetakelt .. en das nu al de 2de die normaal zelf altyd stampe en byten ..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:41

Wat is er met je paard gebeurt voor dat dit gebeurde? (goed nadenken!)
Stond hij daarvoor altijd wel normaal met paarden? En doet hij zo plotseling ook zo tegen die paarden?

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:56

eigelek niet zo veel..
ik weet dat hij by een pony gestaan heeft waar hij uiteindelek bang van had omdat hy daardoor werd gestampt enzo .. daarna bij een veulen , zyn een maand super overeen gekomen en daarna is hy daar een keer op gesprongen naart sgijnt (heb het zelf noojt gezien) dus mocht hy daar niet meer by .. daarna by een ander paardje deed hij net hetzelfde .. daarna by op de grote wei by 5 andere paarden , nogal redelijk dominante .. heeft hy paar weke goed gestaan , en het ponytje waar hij die maand altyd by stond (2 dikke vriendjes dus) heeft hy gisteren toegetakelt .. dus is hij weer uit die wei gevlogen, nu hadde ze hem bij iemand anders gezet , en da paard heeft hij direct toegetakelt terwijl het normaal een zeer dominant paard is ..
en nu heeft hij dus weeral geen wei .. maar ik had al even de indruk als hij een weekje wat minder gereden word en wat minder aandacht krijgt dat hij zo dominant word .. ook tegen over mij.. maar ik mocht nu deze week niet gaan omdat ik ziek ben dus kan er nu niet veel aan veranderen .. :s maar het kan toch niet dat hij altijd zo gaat doen als hij eens een weekje stil staat ?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:05

ik denk dat er niets anders op zit dan hem alleen op een weide te zetten. Je wilt niet het risico lopen dat hij een ander paard iets aan doet en dat jij voor de kosten kan opdraaien.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:19

Misschien door steeds dat veranderen van wei, dat hij angstig is geworden in een kudde. (na een paar weken word hij steeds uit zijn veilige kudde weggenomen).
Hoeveel uur per dag staat hij buiten? Was hij steeds de baas? Kun je wel naast andere paarden rijden ohz?

Als hij steeds de baas was, zoek dan eens een paard dat nog dominanter is, vaak dimmen ze dan wel in.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:53

Ja lastig. Zeker als de andere niet echt mee willen werken.
Opzich kan het er best mee te maken hebben dat hij de laatste tijd teveel gewisseld wordt en dus niet in een stabiele kudde staat. Veel verwarring en geen duidelijkheid voor het paard.

En heb je een verdere beschrijving in wat voor mate hij het doet?
Bedoel toetakelen kan ruim genomen worden. Hoe reageren die paarden zelf waar hij tegen te keer gaat.
Denk ook dat de beste optie nu is om hem gescheide maar wel tussen andere paarden te laten staan. Dus draadjes ertussen zodat hij niet helemaal afgezonderd wordt want dat zal ben ik bang meer kwaad dan goed doen.
Voor de rest is zijn hoeveelheid voer geminderd in de tijd dat je hem niet gereden hebt? Want dat zou wel moeten en zo krijgt hij minder voer binnen en heeft hij niet overmatig energie.

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:40

ja maar hij word ook steeds veranderd omdat andere mensen hem niet weer by hun paard op de wei wil .. nu de laatste 2had hij gebete en gestampt tot bloedens toe .. en meestal was hij altyd degene die zich liet stampe en bijte.. trok er ook niets van aan, en nu plots is hij zo tege over de andere .. zelfs als ik in de dressuurpiste ryd is ook onmogelek laatste tijd omdat er naast die piste direct een wei is met 2 paarden en als ik er dan voorbij komt zet hij zich helemaal bol en begint zo al stilstaand te showen en als ik dan benen geef om te zeggen dat hij vooruit moet begint hij te steigeren .. die probleme heb ik ind e andere piste niet en is hij superbraaf , kdenk dus dat het echt gewoon aan die paarden ligt .. en de paarden zelf doen niets trug denk ik want ik heb er nix van gezien .. ik zie alleen het resultaat --' en de laatste 2 paarden waren zelf eigelek altijd de dominantste uit de groep .

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:41

en hij heeft nooit echt de baas gespeeld in een wei , hij trok zich noojt van iets aan enz, en zijn voer word vermindert als hij tijdje stil staat

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Vreemd begin toch te denken zeker om dat het zo plots is en tegen alle paarden dat er medisch iets niet in orde is. Maar welke richting geen idee. Misschien toch eens nalaten kijken door een dierarts of je zou er een gedragsdeskundige bij kunnen halen.

pompidou2
Berichten: 151
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:55

Ik zou em ook zeker even na laten kijken door een DA.. Zou denken aan iets medisch, misschien wel iets van een tumor in zijn hoofd..

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:05

hm zo erg is het nu ook weer niet denk ik .. want als ik rijd enz is hy egt superlief en braaf , tis alleen de laatste tijd tegeover de andere paarden , maar ik weet wel dat maximus erg eigenwys is enz, precies dat hij denkt van kzal me hier is niet meer laten doen en is laten zien dat ik ook zo kan zijn, en hy springt ook noojt op andere merrie's al staan ze hengstig rond hem te draajen en nu heeft hij deze maand zelfs op een veulen gesprongen .. en ja de dierenarts is nog niet zolang geweest en met zijn bloed enal was alles toch in orde , had wat mindere leverwaarde maar heeft er iets voor bijgekregen dus is weer in orden ..

pompidou2
Berichten: 151
Geregistreerd: 22-07-10

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:08

ok.. ik dacht omdat je zei dat ie tegen jou ook steeds dominanter word..?
Ik vind het wel een gekke verandering in gedrag namelijk.. dat ie zelfs een veulen bespringt..
Al denk ik dat het vele verhuizen nu ook niet echt positief meewerkt.. moeilijke situatie zeg..

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:11

jaa als ik zoals vb deze week weinig naar hem heb kunne gaan (omdat ik ziek ben) begint hy zo wat minder respect te tonen tegen over mij enz in de omgang, niet tijdens het rijden, maar ik vind hem laatste tijd ook erg sterk geworden, tijdes het rijden dan vooral, ik denk dat hij zichzelf gewoon een beetje té goed in zijn vel voelt zitten

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:13

ik denk dat dat sterk worden wel te maken heeft met wat hij
allemaal te eten krijgt ma ik heb zo niet direct de indruk dat
paarden van bietenpulp en luzerne echt veel meer energie enz gaan krijgen..
hij heeft de laatste 2 maanden wel veel spieren bijgekweekt
omdat we nu echt volop aant voorbereiden zijn voor de wedstrijden, kdenk toch eerder dat hij zich gewoon een beetje
té goed voelt en té energiek .. maarja daarom moet hij niet zo
tegen andere paarden gaan doen zo plots

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:15

Maar een gedragsdeskundige kan nooit geen kwaad. Het dominante past volgens mij helemaal niet bij je paard. Want een dominant paard gebruikt niet vaak geweld en jouw paard wel dat is al iets wat niet klopt. Een dominant paard straalt het uit en hoeft maar zelden een ander paard te corrigeren door te trappen of te bijten. Dus dat klopt vind ik persoonlijk ook niet helemaal dat een paard voor zichzelf op komt dat kan en mag maar als hij er echt op los slaat/bijt bij meerdere paarden dat vindt ik toch echt niet kloppen.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:16

als wij binky nog hadden moest je hem daar bij zetten :))
Die valt ieder paard aan, als ze iets terug doen, slaat hij ze helemaal krom :)) , dan zal hij het wel niet meer doe :P

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:27

ja wy hebben zo een ponytje op onze stal die alleen in de wei staat
, max heeft er een tijdje bijgestaan maar op den duur moeste we
hem echt vooruit duwen omdat hy gewoon die wei niemeer in durfde..
echt zielig vond ik dat .. en het raarste is dat ze de eerste paar weken
super overeen komen altyd samen staan enz en dan plots
krijg ik te horen dat mijn paard weer een monster is geweest :(

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:29

maar normaal mag ik vanaf morgen weer gaan rijden en ben benieuwd of het dan betert met hem als hij weer dagelijks getraind
word .. ookal krygt hy nu al 2 weken minder voer toch denkk ik
dat hij gewoon té energiek is en zich wat té goed voelt en dan maar eens uitzoeken bij welk paard hij wel zou kunnen staan ..

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:40

kan natuurlijk ook nog ;)
dat hij zich stierlijk gaat vervelen en dan maar andere paardjes gaat lastig vallen :)

Kiiimy

Berichten: 54
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: België - Antwerpen

Re: weidegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:14

kan goed zijn want echt gras staat er ook niet op de weien dus hy moet toch iets doen om zich bezig te houde, agja we zullen zien wat het word .. kvind het alleen niet fyn dat hij nu door iedereen nogwel monsterlek bekeken word :')