Later overgaan op bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 11:57

hoi bokkers!

ik wil mijn paardje binnenkort verder gaan beleren onder het zadel. Het paardje is in juni 4 geworden. Bij de vorige eigenaar, waar hij zadelmak is gemaakt en licht is ingereden, heeft hij vanaf het begin af aan geleerd met een bit in te lopen. Nou wil ik hem dus eerst de basis aanleren met bit, maar als hij eenmaal bekent is met dressuur en buitenrijden, wil ik graag overgaan op een bitloos hoofdstel.

Nou is mijn vraag: Kan ik zomaar op bitloos overgaan als het paard met bit beleerd is, en is de overgang erg moeilijk?


Fanuilos

Berichten: 95
Geregistreerd: 09-09-10
Woonplaats: Gliwice, Polen

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:48

My friend tried to change a bit to a hackamore. She had problems with this horse, he was very hard on hand, taking his head down and pulling out the reins. She turned to hackamore, and in her case this horse started to go lightly and without pulling out the reins. In her case she didn't have any problems to change the bit.
Good luck :)

All is not gold that glitters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:24

Wat is de reden dat je de basis met bit wilt gaan doen?
Je kunt beter meteen bitloos beginnen, dan heb je de storingszender van een stuk metaal in de mond ook niet.

De overstap kan verder geheel probleemloos wanneer je met je zit rijdt.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:27

Mijn paard is op 10 jarige leeftijd ongeveer omgeschoold naar het bitloos rijden(tot nu alleen nog buiten, wil straks ook in de bak beginnen) en daar heb ik geen enkele probelemen aan ondervonden. WEl een aantal veranderingen maar die waren alleen maar positief.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:28

Inderdaad, waarom met bit beginnen als je toch zonder wilt gaan rijden?

Overigens is de overgang net zo moeilijk als jij hem maakt.
Ik heb een 10 jarige pony die ik sinds enkele maanden bitloos rij.
Zelf heb ik geen overdreven aandacht besteed aan de overgang en deze heeft dan ook nooit problemen opgeleverd.
Met mijn 11 jarige Fjord wil ik het precies hetzelfde gaan doen over een tijdje.

<3 Silence en Jimmy <3
Laatste nieuwe topic: [EJL-ITP] 2013 met Silence en Jimmy.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:02

ik wil met bit beginnen om verschillende redenen. de eerste is, omdat hij dat bij de vorige eigenaar al geleerd heeft. de tweede, nouja, ik heb geen idee hoe hij op bitloos reageerd, hij is net gecastreerd en reageert nog best fel als er andere paarden in zicht zijn. ben bang dat ie zonder bit ongecontroleerd gaat rennen... :=

maar als ik het zo hoor, kan omscholen nog wel :)


Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:06

Ik ben sinds kort begonnen met bitloos rijden,
tenminste ik rij wel met bit maar af en toe wil ik ook bitloos rijden 1,2 keer in de week ofzo. Mijn pony was wel a bitloos gewend omdat ik soms met touwhalster reed, maar nu heb ik een echt bitloos hoofdstel gekocht met kruislings systeem, mijn pony reageerde hier wel goed op, ik kon hem lekker ontspannen en aan de teugel laten lopen.

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Joris_
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:11

Mijn verzorgpaard wordt ook vaak bitloos gereden. De overgang ging heel goed. Eigenarese rijd bitloos met haar in het bos. Ik rij haar wel met bit, heb je toch meer contact (voor de dressuur).

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:13

Joris_ schreef:
Mijn verzorgpaard wordt ook vaak bitloos gereden. De overgang ging heel goed. Eigenarese rijd bitloos met haar in het bos. Ik rij haar wel met bit, heb je toch meer contact (voor de dressuur).

dat idee had ik ook al :) das nog een reden waarom ik wil beginnen mét bit. Weet niet of ik zonder bit de basis dressuur er wel goed in krijg :=

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:18

Di_the_Devil schreef:
ik wil met bit beginnen om verschillende redenen. de eerste is, omdat hij dat bij de vorige eigenaar al geleerd heeft. de tweede, nouja, ik heb geen idee hoe hij op bitloos reageerd, hij is net gecastreerd en reageert nog best fel als er andere paarden in zicht zijn. ben bang dat ie zonder bit ongecontroleerd gaat rennen... :=

maar als ik het zo hoor, kan omscholen nog wel :)


Op Horse Event zei Lisanne Thomas tijdens haar clinic (vrij vertaald): een hoofdstel met of zonder bit is zo zacht of hard als de hand waarmee gereden wordt. In beide gevallen is het een erg slecht plan om tijdens ongecontroleerde renacties aan de teugels te gaan hangen.

Mijn merrie heb ik zonder enig probleem op 14-jarige leeftijd een bitloos hoofdstel omgehangen. Buitenritten rijd ik vaak bitloos, maar ook in de bak kan het prima. Vooral de draf en galop zijn bitloos erg ontspannen.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:19

En onze opa op stal van 22 (Z-paard) heeft onlangs ook een aantal keren bitloos gereden. Leeftijd geen probleem ;-)

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:21

Olympia96 schreef:
Di_the_Devil schreef:
ik wil met bit beginnen om verschillende redenen. de eerste is, omdat hij dat bij de vorige eigenaar al geleerd heeft. de tweede, nouja, ik heb geen idee hoe hij op bitloos reageerd, hij is net gecastreerd en reageert nog best fel als er andere paarden in zicht zijn. ben bang dat ie zonder bit ongecontroleerd gaat rennen... :=

maar als ik het zo hoor, kan omscholen nog wel :)


Op Horse Event zei Lisanne Thomas tijdens haar clinic (vrij vertaald): een hoofdstel met of zonder bit is zo zacht of hard als de hand waarmee gereden wordt. In beide gevallen is het een erg slecht plan om tijdens ongecontroleerde renacties aan de teugels te gaan hangen.

Mijn merrie heb ik zonder enig probleem op 14-jarige leeftijd een bitloos hoofdstel omgehangen. Buitenritten rijd ik vaak bitloos, maar ook in de bak kan het prima. Vooral de draf en galop zijn bitloos erg ontspannen.


Ik heb haar clinic ook gezein!
Zondag op Horse Event, toen heb ik ook daar een bitloos hoofdstel gekocht, van barefoot met kruislings heeft iemand hier ervaring mee?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Ook over hoe je ermee moet rijden ofzo, want ik rij er ontspannen mee maar misschien heeft ieamd nog tips ofzo? En hoe strak moeten die dingen onder z'n kaak?

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:24

@ Olympia96, balen dat ik niet op Horse Event was :( had best wel wat willen leren over freestyle en bitloos enzo

hopelijk komt er volgens jaar weer iemand over bitloos rijden vertellen, en kan ik dan wel naar HE komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:29

Di_the_Devil schreef:
Joris_ schreef:
Mijn verzorgpaard wordt ook vaak bitloos gereden. De overgang ging heel goed. Eigenarese rijd bitloos met haar in het bos. Ik rij haar wel met bit, heb je toch meer contact (voor de dressuur).

dat idee had ik ook al :) das nog een reden waarom ik wil beginnen mét bit. Weet niet of ik zonder bit de basis dressuur er wel goed in krijg :=

Dressuren doe je niet met/in de mond van je paard.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:36

JoviBan schreef:
Dressuren doe je niet met/in de mond van je paard.
[/quote]
ik had net even de links in je ondertitel aangeklikt over het bitloos rijden. Je kunt dus gewoon dressuur aanleren bij een bijna groen paard, wat gedeeltelijk met bit is beleerd? Kan ik dat dan ook doen als ik les krijg van mijn eigen instructrice? Bij haar lopen de manegepaarden namelijk allemaal wel met bit.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:41

Di_the_Devil schreef:
@ Olympia96, balen dat ik niet op Horse Event was :( had best wel wat willen leren over freestyle en bitloos enzo

hopelijk komt er volgens jaar weer iemand over bitloos rijden vertellen, en kan ik dan wel naar HE komen


Was heel interessant zoals ze erover vertelde. Wel een aanrader. Schijnt begin oktober ook een boek van haar uit te komen over bitloos rijden. Misschien is dat handig voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:49

Di_the_Devil schreef:
Je kunt dus gewoon dressuur aanleren bij een bijna groen paard, wat gedeeltelijk met bit is beleerd? Kan ik dat dan ook doen als ik les krijg van mijn eigen instructrice? Bij haar lopen de manegepaarden namelijk allemaal wel met bit.

Een paard hoeft niet te wennen aan 'geen bit'.
Vrijwel ieder paard wordt van jongs af aan geleerd met het halster mee te lopen, dus waarom zou dat bij het rijden opeens allemaal anders zijn. ;)

Als jij een goede instructrice hebt, dan zal ze geen probleem maken van bitloos en kan zij jou nog steeds op dezelfde manier les geven.
Als het een instructrice is van veel teugelwerk, het "kneepje hier, zaagje daar, sponsje zus en mondmassage zo", dan zul je een andere weg moeten inslaan denk ik.

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:54

Mijn verzorgpaard was ook 10 toen de eigenaresse overging op bitloos. Ik rij zelf soms bitloos met haar paard maar meestal met bit. Volgens mij zijn eigenaresse en ik allebei tevreden.

Groetjes Karin
Soms zijn dingen niet te veranderen, maar het is altijd mogelijk om te veranderen hoe je naar ze kijkt.
De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het geeft wel extra kracht als je weet dat het de laatsten zijn.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 19:50

Olympia96 schreef:
Di_the_Devil schreef:
@ Olympia96, balen dat ik niet op Horse Event was :( had best wel wat willen leren over freestyle en bitloos enzo

hopelijk komt er volgens jaar weer iemand over bitloos rijden vertellen, en kan ik dan wel naar HE komen


Was heel interessant zoals ze erover vertelde. Wel een aanrader. Schijnt begin oktober ook een boek van haar uit te komen over bitloos rijden. Misschien is dat handig voor je?

zeker :) ga echt kijken waar ik die dan kan kopen

heb nu een boek over natuurlijk paardrijden geleend van mn instructrice, gaat ook voor een deel over werken zonder bit :D

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:42

Toen mijn eigen paardje als vierjarige hier kwam (licht ingereden) heb ik gewoon direct het bit weggelaten. Was heerlijk! De hulpen waren voor hem bitloos meer vanzelfsprekend en ook meer sluitend.
De overgang is, zoals Silence al zegt, net zo moeilijk of makkelijk als je hem zelf maakt.
Pas toen de basis goed bevestigd was ben ik begonnen met afentoe een bitje erbij pakken.

Juist als je paard jong is en nog veel moet leren lijkt me bitloos ideaal, dat je met een bit meer controle zou hebben is echt iets dat in je hoofd zit. Ik ga net zo lief, of misschien zelfs liever bitloos naar buiten dan met bit ;)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:25

Kan perfect hoor ;)
Ik ben met mijn 16jarige ook gewoon poef in een keer op bitloos overgeschakeld zonder probleem..

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

nnicolex

Berichten: 1230
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:32

Ik heb een verzorgpaardje, en nadat hij een paar keer naar de tandarts was geweest en hij wondjes had in ze mond, heeft de eigenaresse een bitloos (kruis systeem) gekocht.. Meteen werkte het prima, hij was altijd erg braaf, en zelfs braver bitloos dan met bit, aangezien hij met bit nog al eens de neiging had om te gaan rennen.. Nu rijden we bitloos en met bit, allebei en ik moet zeggen dat het heel goed gaat.. Hij reageert na ruim een jaar met bitloos te hebben gereden, prima op het bit, veeeel beter dan voorheen!

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-10 21:33

wel leuk om zo te lezen dat sommige paarden zelfs braver zijn zonder bit :)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Later overgaan op bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:47

De mijne is veel rustiger geworgen zonder bit
En ik moet veel lichtere hulpen geven, het lijkt gewoon of ze zit nu stukke lekkerder in haar vel..

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:02

weten jullie misschien hoe crosspaardjes op zonder bit reageren?? toen ik laatst (gedwongen) bitloos moest rijden omdat mn pony zn hoofdstel had stuk getrokken, ging dat niet zo lekker. hij heeft vooral met zn hoofd in de lucht gelopen en gedaan waar ie zelf zin inhad. terwijl als ik met een halster rijd er niets aan de hand is...
en hoe zit dat met cross starten? ik rijd op dit moment L maar ga binnenkort M starten. misschien is het slimmer om gewoon af en toe te trainen zonder?

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers