Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:22

Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft inbeperkt toegang tot ruwvoer. Op dit moment krijgt ze een half schepje basissportbrok van Havens op een dag, en als ik heb gereden komt daar iets bij.

Zijn er mensen die hun paard wel regelmatig (intensief) trainen en geen krachtvoer voeren?

Ik rijdt zo'n 3 keer in de week dressuurmatig, waarvan 2 keer ruim een uur en 1 keer ongeveer driekwartier. Verder loopt ze 1 keer per week ongeveer een half uur aan de longe, en probeer ik 1 keer per week naar buiten te gaan/te springen.


Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

Mijn paard krijgt nu ongeveer een jaar geen krachtvoer meer. Heeft wel toegang tot mineralenblok en goed ruwvoer. Ik rijd momenteel niet (ivm zwangerschap), mijn bijrijdster rijdt 1 a 2 keer per week. Toen ik nog wel reed (ongeveer 4 keer per week en een keer longeren/grondwerk) had ik zeker niet het idee dat hij iets te kort kwam. Straks wordt hij ook weer meer bereden, ik verwacht daarmee geen problemen. Als ik zou merken dat hij wel ergens te kort aan heeft dan vind ik het ook geen probleem om wel weer kv of een vitaminesuplement oid te voeren.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:26

Hoe heb je dit afgebouwd? Gewoon steeds een beetje minder geven?

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:27

Hij kreeg altijd al erg weinig krachtvoer, dus ik heb het zelf niet afgebouwd. Als je je paard wel veel krachtvoer zou geven zou ik het idd afbouwen.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:29

Hoeveel je kan voeren moet je echt per paard bekijken. Sommige paarden hebben zelfs zonder training nog bijvoeding nodig, andere paarden kunnen elke dag een uur intensief lopen op alleen hooi en gras :)
Je zou kunnen proberen om de sportbrok weg te laten en in plaats daarvan een handje vitaminebrok (zoals marstall force) te voeren :) Dan weet je zeker dat je paard alle vitamines binnen krijgt. En dan kun je gewoon na de training wat blijven bijvoeren. Dat is sowieso gezonder, dan krijgt je paard nooit teveel als ie niet hoeft te werken :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:31

Toen ze nog op stal stond gingen er rustig 3 scheppen voer per dag in. Maar ze heeft het hier duidelijk veel beter naar haar zin, en krijgt al veel minder krachtvoer, dus dacht ik, misschien is het wel gewoon niet nodig, en voer ik alleen maar 'omdat het zo hoort' ;)

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:35

Ook de mijne krijgt haast geen krachtvoer meer, ze krijgt wel 1 schepje per dag dodson en horrel save an sound (dan krijgt z enog wat vitaminnen binnen) ze doet het er goed op! Ook mijn shet krijgt geen biks (rotzooi) en die doet het ook uitstekend.

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:37

Mijne krijgt niets aan krachtvoer, alleen hooi en gras, dat was het. :)

Ik rijd regelmatig flink door de duinen, Westerndressuur en ga we met de fiets. Ik rijd prima ritten van 15 km, en we zijn pas aan het opbouwen.

Helemaal nergens last van, supergezond paard!

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

HMM
Berichten: 167
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:46

Hey Kiek,
Leuk weer iets van je te horen.
Onze pony's staan al jaren zonder brok.
Wel krijgen ze vitamine korrel.
Dit zijn brokjes waar alleen vitamine en mineralen in zitten.
Bij mij krijgen ze dit vooral omdat ze anders te dik worden.
Nu kan ik onbeperkt ruwvoer voeren in de winter..
Zomers worden ze nog wel beperkt in gras (ze staan 24 u pd op een kaal weiland)
De brokvorm is voor ons ideaal omdat ze (of wij :9 ) nu tegelijk met de andere paarden iets krijgt ipv niets.
's zomers geven wij ook wel de pavo koeken, dit is hetzelfde idee maar dan in koekvorm.
Gewoon goed naar je paard kijken en eventueel in een bepaalde periode toch iets bijvoeren als ze schraal wordt!

Madam Mikmak & Penny de 'L Equille ons 2-span

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:48

Hier 5 die niks krijgen. Super gezonde dieren (een welsh, kruising fjord shet en drie shetten) met meer dan voldoende conditie etc. Ze staan ook altijd buiten, goed gras en snachts hooi. (Maar dat is vooral buikvulling).

Met de welsh kon ik na een beetje trainen makkelijk ritten van 6 uur maken, die bleef gewoon fit en werd echt niet moe. Dus krachtvoer was mooi niet nodig. Een keer wel gegeven, nu ze was helemaal t padje kwijt, dus nooit meer voor mij.


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Geen krachtvoer meer voeren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:55

Bedenk dat een teveel er sneller is dan een tekort, en dat ook een teveel niet goed is. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:57

Ik geef m'n paard ook niks extra's. Normaal altijd in de zomer al alleen weidegang, zonder hooi/biks. Nu ook in winter alleen op hooi/kuilgras. Mede omdat ze redelijk aan de forse kant is en toch energie genoeg heeft :)

Ik geef haar dagelijks beweging, wat neer komt op zoiets:
4x dressuurmatig 3 kwartier (2x intensiever, 2x rustig)
1x bos 1/1,5uur (meestal redelijk fanatiek ritje)
2x in trainingsmolen stappen 1-2uur

zoiets is het meestal. Ik wissel intensief werk af met rustiger werk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belindaap88, Fayyah19, GrapeshotBot, KellyR, MarjanB, Unit, xdesix en 65 bezoekers